Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Aarrgh!!…
De Pluisvrije doek!!
Staat in onze chauffeurshandleidingen (van voertuigen die 4 miljoen euro kosten) en als resultaat durven ze de olie niet te checken
omdat ze niet weten wat dit juist betekend. Dus gewoon een stof die niet uitrafeld!!Louwe slaagt de nagel op de kop, er moesten in “Groep 4” 400 identieke homologatieversies gemaakt worden die
geschikt waren voor straatgebruik. Van deze wagens werden dus ook de rallywagens gemaakt.
Later werd de groep 4 de “Groep B” en waren er maar 200 stuks vereist.
Daarom zijn er “maar” 268 Ascona’s 400 gebouwd en 245 Manta 400. Opel is de benaming “400” trouw gebleven ook dankzij de wereldtitel v/d Ascona 400.De “i” staat voor de versies die bij Irmscher zijn gemaakt. Daar hoort de “400” niet tussen. Je komt soms de benoeming “i400” tegen, maar dat
is volledig uit de lucht gegrepen. Zelfs op de web-site van de Manta-club Nederland staat die vergissing.
Wat Irmscher wel deed was de wide body kit monteren op de 400, en ze hebben die ook ontwikkeld in de windtunnels van Mercedes.
Al de 400’s zijn hier als komplete (smalle) wagens de band afgerold, kan je zelfs zien aan het chassisnummer, elke productielijn heeft z’n eigen
code die je daarin terug vindt.
Grtjs!Inderdaad, eigenlijk is een i300 een 400 met die loodzware 6-pitter. Hij is dus ook 100kg zwaarder dan een 400.
De sound van de 6-cilinder is er mooi bijgenomen!
@Manta-aero: die flash is hier al zeker een week binnen, mooi artikel maar wel met een foutje:
Alle 400’s zijn (naast m’n deur) in Antwerpen gemaakt!Dat vind ik ook het meest logische, per bout (volgens volgorde) los en terug vast. Maar ik geef toe dat ik al eens snel
een andere kop d’r op zwier en ze gewoon niet natrek op de voorziene 1000km. Daar heb ik ook nog nooit problemen mee gehad.Die lokatie (Opel Antwerpen) is zo’n 10km van hier. Na de sluiting van de fabriek (dank u vakbonden) zijn de oude productiehallen
verkocht en hebben een andere funktie verkregen. Nu staat er een draad rond en securety, maar ik wil er eens een foto nemen
met mijn 400 op die plaats.Ik heb een Sports-Tourer Cosmo 2.0Turbo 220Ps.
Doe wel echt weinig km’s, heb er nu 50.000. Net voor de garantie voorbij was (vorig jaar) nog zo’n 1000Euro aan kosten laten herstellen.
Zetelverwarming rechts, assepotje sloot niet meer, olielekje nokkenas, grendeling afdekzeil bagageruim (moet je gans paneel vervangen), handremmotor
vervangen. Met de glimlach de wagen teruggekregen. De service heeft volgens mij een grote impact op het feit dat je tevreden bent!
Nu de wagen uit garantie is doe ik het onderhoud zelf.
Ben meer dan tevreden van de wagen, efkes moeten wennen aan het turbogat onder de 1500tr. Fantastische reiswagen, veel ruimte (maar niet zoveel als de
hoekige stations van 20 jaar terug), stabiel met hoge snelheden (“natuurlijk op de autobahn getest, hier doe ik dat echt niet mr. de agent”)
Op kleine binnenbanen (Frankrijk) nogal een slagschip.
De volgende zou terug een Insignia kunnen zijn, als die dan nog bestaat…Ik heb er zo’n momentinbussleuteltje bij, er staat niet op hoe veel Nm het is, maar het is niet muurvast.
13 februari 2015 om 22:30 In reactie op: Manta A + B, verschillen in uitvoeringen/bouwjaar #18273027Ik vind dit van Adjemanta een lovenswaardige reden om al die wagens te willen leren kennen. Zeker de Manta-B heeft
veel verschillende modellen die soms maar in één land te bestellen waren. De Guy Frequelin, de Klostermann, de Hawaii…
En laat de Manta-B net het slachtoffer zijn van vele kleine tuners die optisch de wagen verkrachtte en je ziet door de bomen het bos
niet meer staan!
En wie rijdt er met de mooiste naar huis? Zelfs zonder beker rijden we allemaal met de mooiste…Ik heb me aangemeld!
Ik heb het artikel hier in m’n krant gelezen, ongelooflijk dat die het overleefd heeft!
En de startveiligheid overbruggen (automaatbak start niet in versnelling).
Hallo Raymond,
ook aanwezig, als deelnemer!Knappe wagens!
Zo te zien aan die eerste foto: ben ik wat jaren terug bij jou een kunststof motorkap van een Manta-400 komen halen?
Ik was met een rode vectra-A sedan, ik heb de kap op m’n dakdragers gebonden. De lokatie komt me bekend voor.Ben je diezelfde “Schuur” die ik enkele jaren terug een flankstriping van een M-400 verkocht heb?
In ieder beval welkom, foto’s plaatsen doe ik via Photobucket, je zet je foto’s d’r op en klikt naar share links en dan de IMG link aanklikken.
Die gecopieerde link plak je gewoon hier in het bericht.
Wijst zich wel uit. Ik heb ook geen facebook dus fotokes worden steeds gewaardeerd!
Grtjs!Hey Stijn,
ga efkes kijken in het CIH hoofdstuk, alles staat netjes beschreven
Grtjs!Die is netjes geworden, knap werk!
Knap dat je die wagen wilt redden.
Die motor zal nog in een Manta-Ascona of Kadett gezeten hebben, daar zat door het andere carter de peilstift in het andere gat.Ik denk dat die door z’n tweetaligheid een typisch Belgische sticker is, zal wel de reden zijn dat hij niet te vinden is op
een Duitse web-site.
En ik ben Herman, ze verwarren ons regelmatig daar we allebei in’t 400 milieu zitten…Grtjs!
http://www.edelschmiede.com/shop/Aufkleber” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik had het nog niet geplaatst maar ik dacht met de vorige foto aan zo’n Gp B buizenframe, een Manta B in zo’n ontwerp
had 30 jaar geleden meer succes gehad zoals Ford en Lancia enz. toen deden.
Ik ben benieuwd Henk!Zeker 5 liter na verwittiging.
Teddy, als je dan toch de boel openzwiert:meet het lager eens op; ik heb hier een nieuw lager liggen dat van Admiral,
Commodore en Kapitan is. Zou ook geschikt zijn voor “400”, maar dat laatste kan ik niet bevestigen daar ik niet zomaar
efkes zonder reden m’n cardan d’r onderuit haal. De afmetingen van bewust lager: 30-55-13, een tweezijdig gesloten lager.
De officiele benaming: 6006 RS of 6006 2RS (naargelang fabrikant), RS is “rubber seal”, de 2 staat voor “double”. Het is een
gewoon cheap-ass lager dat eenvoudig bij de lagerboer bestelbaar is (ook SKF), dus Manta-aero ik hoop dat de info nuttig is. Er word genoeg spul
aangeboden dat “exclusief 400” is dat eigenlijk niks speciaal is…
De huizen zijn stilletjesaan zeldzamer, dus Louwe: dit is mijn “400” tussenlager. Kan je gelijk efkes vergelijken!

Grtz!Ik zal efkes proberen een link te plaatsen:
http://altopelhilfe.de/altopelshop/index.php?main_page=product_info&cPath=77_118&products_id=2950″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik kan niet zeggen dat die gaat passen, ik zou de mijne ook moeten uitbouwen om te vergelijken, maar als je rondneusd op’t
internet vind je wel wat!
Grtjs, Herman. -
AuteurBerichten
