Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ha den Danny!
Morgen nog wa sleutelwerk en dan inpakken en wegwezen!
Altijd op het nipperke…Luchtregelbare schokdempers gemonteerd, origineel GM, en zeer handig.


Ik heb dit systeem al meer dan 20 jaar op m’n dagdagelijkse auto’s.
Verder de visco-fan vervangen door een andere, morgen zien we verder…
Overmorgen naar de Pyréneen!De elektro van de trekhaak geïnstalleerd en getest, alles ok. Verder de 2 temperatuursensors
op het thermostaathuis gewisseld daar de motor bij hete motor laat opstart.
Heeft niks opgebracht…
En voor gasten die graag pics hebben:

temperatuurgever uit een donor-tableau gehaald.@ Stender: eigenlijk nog niets aan gedaan, dat zag er al goed uit…
@za4ra: de platen heb ik zaterdag aangevraagd en vandaag lagen ze in de bus! Dat is wel echt snel!!!!
Verder de remmekes gemonteerd en m’n Martinneke heeft ze helpen ontluchten,

en om zeker werk te hebben:het kabeltje naar de temperatuursensor lag even aan de massa en de
gever in het dash-board is doorgebrand. Dus ik kan dien tableau ook efkes openzwieren.
Verder de trekhaak gemonteerd, totaal geen zicht maar de “bikes” moeten mee!Na het inrijden blijven die kleppen “klapperen”


dus terug die mechanische stoters geplaatst, na de congé het probleem oplossen…
Verder ook het “GT” kleppendeksel gemonteerd.
De remschijven van m’n vorige manta z’n as gedémonteerd en alles klaar gezet voor
montage op de GSI.@Stender: merciekes voor het compliment!
bij ons doen ze wel echt raar als je je wagen verbouwd.
@voederbiet:dat touren is meer dan…
Het weekend van den 10de juli vertrekken we d’r mee naar de Pyrenéen, en er is nog wat werk aan.
De laatste werken:ventilator van de verwarming vervangen,
elektrofan (op de radiator) elektrisch aangesloten,werkt mooi!
een stel hydraulische stoters uitgekuisd en deze terug gemonteerd en afgesteld.
er zijn enkele die blijven “klapperen” op leegloop, eens degelijk inrijden.
Nog te doen: trekhaak monteren (om de mountainbikes mee te nemen)
regelbare schokdempers achteraan monteren
geventileerde schijven (en bijbehorende klauwen) vooraan monteren.Ben terug van de keuring:
VLEKKELOOS D’R DOOR !!
Ik had wat schrik voor de laswerken (in België moet je in principe
de lasnaden bloot tonen) en de torsietest van de ophanging is ook
een moment dat spannend is.
Zelfs geen tuning opmerkingen,desondanks het sportstuur van Irmscher
en de 400 kofferspoiler.Het inlaatspruitstuk is er ook bij, maar ik doe de boel niet weg.
Misschien een projectje voor later…
Grtjs.@Za4ra: begint te spannen,maar komt wel goed.
De elektrofan is ingebouwd, verder heeft m’n vrouwtje de stickers op de
wagen gekleefd en ze heeft ook de “400”striping in orde gekregen,
in dubbel,er zou eens iets moeten gebeuren. De “Manta GSI” stickers
heeft ze d’r snel bij gemaakt,ook als reserve…



Donderdagvoormiddag naar de keuring, met de garageplaten van de
lokale Opel-Dealer.succes mé de restauratie, ik ben bijna klaar met de mijne.
Hou er rekening mee dat er soms lijken uit de kast vallen!
Na 18 maanden ben ik bijna (later als verwacht) klaar.
Als je net als ik automecanieker bent heb je vertraging, je
vrienden & familie vinden je steeds…Ze zijn van een Record Sprint 1.9
Ik heb hier nog een setje liggen. En ze pasten niet op m’n
Manta (wel op de motor) daar na montage de motorkap niet
meer te sluiten was!!@ D_Kadett:
sorry,geen automaat.
Grtz.Het onderste deel van het dash-board terug ingebouwd, om aan alle relais en toestanden te geraken
de boel d’r onderuit gezwierd maar het probleem is opgelost.
Verder de het CO-gehalte afgesteld,


en met die originele Ronal-velgen ziet het er niet slecht uit.
Grtz.De kabelboom vervangen door een andere die in m’n magazijn lag.
Motor sprong wel aan,maar draaide pas mooi na het proper maken van de 3-polige stekker
ter hoogte van het kachelhuis en de “1” bij de stuureenheid.
Na inspectie van de oude kabelboom gemerkt dat die verbrand is ter hoogte van de 4de injector.
Wat beter is: de “tik” is weg, enkel het geluid van de mechanische stoters.
Dat betekend dat het blok er in kan blijven voor zijn reis naar de Pyréneën,
en dat ik een setje hyd. stoters moet uitkuisen!@robbyrood: Je kent het betere materiaal!
Aangezien een 2.2klauw 52mm zuiger heeft (en dus meer remkracht heeft dan de standaard GSI klauw) monteer
ik standaard blokjes, het is voor normaal straatgebruik. Bij nat weer wil ik er wat controle over hebben, geen ABS hé…
En m’n vrouwtje gaat er ook mé rijden.
Vandaag de mechanische stoters gemonteerd en geregeld, tijdens het warmdraaien is de motor plots stilgevallen.
Efkes een bougie op een kabel en de ontsteking is goed, voor zeker te zijn motorcleaner in de collector gespoten
en de motor springt mooi aan.
De luchtmassameter geruild, de stuureenheid (nummergelijk) geruild, pomprelais werkt naar behoren, toerenteller
werkt bij het proefstarten dus de “1” geeft signaal, pomp direct gestuurd via zekeringskast, 3-polige stekker en alle
verbindingen gecontroleerd…
Morgen ga ik een complete andere kabelboom monteren, kabelbreuk??
Grtz!@robbyrood: voor straatgebruik zijn deze klauwen zeker goed; heb ze 20 jaar terug van een 2.2 Rekord gedémonteerd.
Over Hi-tec:zeker zo slecht als Ferrodo, even duur!Er is ondertussen meer gesleuteld aan andere projecten dan aan de Manta.
De hydraulische klepstoters vervangen door mechanische, om die rare tik uit te sluiten.


Verder de 2.2 klauwen uitgerust met nieuwe dichtingen en stofkappen,
klaar om te monteren.bij ons (in Belgisch-Vlaanderen) kan je ze eenvoudig bestellen via de betere auto-onderdelen
handelaar…Deze namiddag de motor opgestart en warm gedraaid, loopt als een zonnetje.
Daarna de kop nog nagetrokken en alles ziet er goed uit.motortje zit terug in elkaar, nieuwe koppakking,distributieriem en waterpomp.
Enkel nog een nieuwe oliefilter en olie d’r op gieten…
En terwijl ik de krukaspoulie terug op koppel trok gezien dat er een vetkap van een kineet
gescheurd is.
Maar das werk na dat de Manta af is!Off topic:
de laatste 2 avonden ben ik bezig mé dit:

Ons dagdagelijks D’tje heeft z’n koppakking d’r door geblazen…Ik heb langs achter een drevel er in geklopt en dan de centrale as
d’r uit gewipt met het kamwiel.

Hierboven het resultaat van een boormachine en fijne scherpe bijtel:
De pomp is er eindelijk uit, er zaten veel kalkresten in het pomphuis!het zijn die dunne plaatjes (0.8mm dik) die van plaatstaal gemaakt zijn en
passen in de uitsparing van de remzuiger. Ben ze ergens kwijtgeraakt na 10jaar.
Verder een klote weekend gehad, gisteren niet aan de GSI kunnen werken en
deze voormiddag nog snel een paar steentjes gemetst dus eindelijk in de namiddag
kunnen verderdoen.
De zelfborgende moeren vervangen van de ophanging en de stuurhuisbouten geborgd.
Tijdens het warmdraaien is dat getik terug bovengekomen. Eens boven leegloop is het
weg. Ga morgen de hydro-stoters és vervangen door vaste, kwestie van zeker te zijn.
Dat getik werkt op m’n zenuwen…op die foto liggen er een paar remblokken op elkaar en dat is wat verwarrend.
Is wel degelijk voor 2.2 klauwen,
wat ik wel zoek: het bestelnummer van de L-vormige plaatjes tussen de zuiger en het remblok.
Zelfs op de Atë site niks gevonden.Daar jullie graag pics hebben:

Die Opel-logo’s heeft m’n vrouwtje ingescand en geplot op haar werk,
waarvoor m’n dank. -
AuteurBerichten