Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Das toevallig dat we zowat identiek werken!
Die tip van dat raar geluid in je kop met dat filmpje d’r bij vind ik prachtig, je zou je blok voor niets
openvijzen terwijl het met de axiale afstelling v/j nokkenas eenvoudig is opgelost!In Duitsland rond Vogelsberg. Dit is ook de omgeving van de oude Oost-Duitse grens.
We hebben er ook de Schotten-ring afgereden maar dat is een openbare weg dus even je verstand er bij houden.
M’n vrouwtje heeft er na dat weekend een stijve nek aan overgehouden…(hehe)Tijdens het Pinksterweekend hebben we het voorjaarstreffen gehad met de 400Club,
het was weer leuk maar dit jaar was de organisator meer een ralleyrijder dus m’n vrouwtje heeft soms met knikkende
knietjes meegereden. Maar dat had geen invloed op haar kaartleescapaciteiten!








En dan kwam er nog een Heinbach Commo en ander mooi spul boven!












Groetjes, Herman.Voor je in het wilde weg andere tandwielen koopt: meet eerst even je tandflankspeling: moet 0.20 max zijn.
Laat het net iets meer zijn 0.25 zou ik nog toelaten. Verder: schuur de ronde groeven uit het deksel op een fijn gëolied
schuurpapier op een vlaktafel tot deze groeven weg zijn.Langs die groeven verdwijnt oliedruk.
Demonteer eerst de kogel (plastic) en veer en maak deze zeer zorgvuldig proper en controleer of de kogel braamvrij
soepel kan bewegen. Om net iets meer oliedruk te hebben kan je de veer extra bijspannen met rondelletjes maar een
nieuw setje is eenvoudig te vinden op’t internet. Belangrijk: Pompen van motoren na ’85 hebben geen papieren dichting nodig!
Indien je deze toch plaatst heb je weer drukverlies. Dit kan je controleren met de tandwieluitsteek te meten.
(kan je de gegevens geven)
En natuurlijk: een oliekoeler is echt een pluspunt.
Ik monteer een oliefilter van een oude 6-cilinder, is groter dus meer koelkapaciteit.
Grtjs!Over die voorruit: Ik heb zo’n securit voorruit stukgehad op de Duitse autobahn tegen een meer dan mooie snelheid.(meer dan 25 jaar terug)
Wil je niet meemaken…Replica of niet, ik heb meer dan respect voor deze wagens die met liefde en knowhow in elkaar gestoken worden!
Ik ken originele 400’s waarvan ik denk “doe er iets aan” of die is verloren en dan zie je een project als dit en dan
weet je dat de juiste wagen soms niet bij de juiste eigenaar is.
Keep on the good work!18 mei 2016 om 19:03 In reactie op: Automatische achterklep opent ondanks dat auto op slot is? #18318803@Bram: is normaal, grts!
Knappe Ascona!
Als’t een enkelpolige is (met spanning als’t contact aan staat) die van de automatische choke.
Als’t een driepolige is die van de injectie.
Verder kan het ook voor de motorruimteverlichting zijn, maar ik dacht dat die meer naar je ruitensproeierreservoir lag,
zo uit m’n hoofd…Knappe wagen!
Staat een Manta-400 te koop in Zwitserland, is zowat de brede kopie van mijn 400:
https://www.classicdriver.com/en/car/opel/manta/1982/365304″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik ga eens kijken of er onder m’ne lak geen goud zit…Heb m’n Insignia vorig jaar laten tunen bij EDS, van 220 naar 300pk, op testbank. Aanrader!
Het turbogat (in 2de naar een rotonde en er snel tussen willen glippen was “not done”)is enorm verbeterd (lees zo goed als weg).
De uitstraling van hun werkplaats was maar sjofel maar eens binnen was ik gerust. Na een 5-tal runs hadden ze het geklaard.
Voor een wagen van net geen 1800kg mag het wat meer zijn.Dat probleem is nog bovengekomen in het “400” wereldje,maar aangezien het bij jou niet echt origineel hoeft te zijn:
efkes googlen naar Febi Bilstein draaglager, bv:
http://www.auto-onderdelen24.nl/autoparts-fabrikanten/febi-bilstein/draagarmlager-rubber/10939″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Als je wat gaat zoeken vind je wel ééntje met de gepaste binnendiameter waar je cardan in past.@Fearles: is een standaard 9 inch plaat van een 2.2 Rekord(14 tanden). Heeft nog nooit doorgeslipt.
Maar pas op: een standaard koppeling van een M3 heeft 6 punts drukgroep, die van mij heeft 4 punts (ombouw diafragma…),broertje
van mij heeft dat kunnen regelen.
En de schijf van een M3 heeft ook 10 tanden maar de diameter (prim. as)is anders dan bij de grote Opels. Ik dacht dat de binnenste diameter
bij BMW net iets kleiner is dan bij Opel. Weet wel dat die van BMW niet op een Opel 265 bak past.
By the way: M’n 400 heeft standaard ook een 9 inch, ook met maar 4 punts drukgroep. De motor heeft 182 ps en koppeling geeft ook geen krimp.Sorry motormuis: 2.4 (omega…) heeft idd komvliegwiel, maar 2.2 heeft een normale 228mm (230) koppeling.
Ik heb op m’n 2.4 een vliegwiel van een 6-pitter, drukgroep van een BMW E30 M3 en koppelingsplaat van een
2.2 rekord(14 tanden). Is licht in pedaaldruk en slipt nooit.(en een startmotor van een 3liter 24v)

@Melvin: volgens onderstaande info is het vliegwiel passend maar een 9.5 inch drukgroep past niet op een 9 inch schijf.

Als je naar artikel 11 kijkt is het vliegwiel 2.5 en 2.8 en 3.0 hetzelfde en geschikt voor 9 en 9.5 inch.
Dus ik veronderstel dat je een 9 inch drukgroep nodig hebt (2.2 rekord) die zal passen op je 10 tands schijf…
Hou ons op de hoogte!Knap resultaat! Je “benzinetankje” deed me efkes fronsen, was da nu?? Tot ik besefte waar het voor dient.
Goeie improvisatie.Ik wil je wel een pm sturen, maar die funktie is blijkbaar niet mogelijk via je profiel!
Dus over die schijven: als je originele standaard “400” schijven zoekt is dat niet zo moeilijk.
Is gewoon Commodore spul, vind je nog gemakkelijk!
Sommige mensen verkopen “400” spul alsof het van goud is (ken er zo’n paar…) maar veel
stukken van het onderstel zijn nog leverbaar. Tip: binnenkort is’t Essen Techno Classica. Kan je
de prijs misschien nog wat drukken en genieten van je dag!Zo te zien staat je achteras net iets hoger op de onderste armen vergeleken met mijn 400.
Positieve is dat je bovenste “trekarmen” korter zijn dus zal de neus van je diff met in-en uitveren eventjes
naar beneden kantelen wat goed uit komt ivm verhogen v/d tunnel boven je achteras.
Natuurlijk zal je met het bepalen v/d hoogte van je achteras (lengte schroefveren) kunnen beslissen hoever je de
tunnel moet aanpassen.
Ik heb zelfs boven de neus van m’n diff (origineel) nog een steuntje met een demping zitten:

Grtjs!Dat is wat ik bedoel, thanks Jethro!
Heb je de ontsteking van het onderstel (Rekord C) aangepast aan de elektronische
ontsteking van de Rekord E? Verder: een injectiemotor heeft geen “choke”. De koudstart en koudloop
werkt met een extra-luchtschuif en thermoschakelaar tesamen met een temperatuursensor.
En natuurlijk de boel degelijk afstellen en controleren (bougies, kabels…).26 februari 2016 om 20:51 In reactie op: Wat doet welke demper? Einddemper alternatief / nut #18232158Hey Cruez, had ooit eens zo’n 63mm uitlaat, kompleet van voor tot achter. Kan me nog herinneren dat m’n collega’s
me er op wezen dat de vlammen uit m’n uitlaat spuwden als ik afremde op de motor. Gaf ook zo’n mooie roffel en soms
meer als akoestiek! Was zo ééntje van Simons. Maar nu zijn ze niet meer zo gek op die dingen in ons Belgenlandje.
Maar je bent oldtimer-gekeurd dus…Ik heb hier een CIH koppakking liggen, cilindersteek 105mm, koppakking is 136mm breed en de bouten
zitten spijtig genoeg op verschillende breedtematen, dwz ze zijn niet mooi gelijndt. Was te mooi om
waar te zijn…Ben ik al een paar jaar gepasseerd, maar voel ik me ook nog niet zo…
Het feestje daarrond was wel knap!!
Geniet van deze dag! -
AuteurBerichten



