Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
14 februari 2017 om 19:41 In reactie op: Extra sterke startmotor of startmotor 6-cilinder op 2.2 CIH? #18338728
De valeo heeft 1.1kw, dus even opletten!
14 februari 2017 om 00:10 In reactie op: Extra sterke startmotor of startmotor 6-cilinder op 2.2 CIH? #1833868224 volt, die is goed! Hij bedoeld 24ventielen…
De Bosch startmotor vanaf 2.4 (4cilinder) 2.6 3.0 en dus 3.0 24V (allemaal dezelfde)
heeft 1.4kw en heb ik ook op mijn 2.4 steken.
Ik had hetzelfde probleemJe neefje heeft gewoon een Ascona met voorwielaandrijving, dus gewoon anders. Niet mijn ding maar iedereen zijn goesting.
Die twee liter dinosaurusmotor CIH heeft zeker z’n betrouwbaarheid bewezen, maar na 332k (respect!)zou ik hem even open-
zwieren om je distributiegeleiders en evt ketting te controleren.Hallo Brecht,
knap dat je het dan toch uiteindelijk gevonden hebt.
Ik zat ook ergens in die richting te denken, content dat ik je kon helpen.
Daar is zo’n forum goed voor!
We komen elkaar wel ergens tegen op een Opel-meeting, groetjes en fijne feestdagen!
Herman.Hallo Brecht,
als de juiste stekkers op de juiste plaats zitten lijkt dat je met een kabelbreuk zit tussen
de koudstartinjector en de thermotijdschakelaar. Ter info: die +50 moet je ook kunnen meten op
de stekker v/d thermotijdschakelaar want die voedt je verwarmingsweerstand.
Dat er verschillende stekkers ook naar elkaar doormeten is niet vreemd, ze hebben allemaal de
stuurdoos (ECU) gemeenschappelijk en sommige ook een massaverbinding. Daar moet je niet van wakker
liggen, we weten dat je motor normaal draaid eens hij aan de praat is dus we concentreren ons op de koudstart.
Je temperatuursensor lijkt normaal te doen, hoe warmer hoe minder weerstand.
De thermotijdschakelaar ook volgens je uitleg.
Dus zo dramatisch ziet het er niet uit, nu moet je zoeken waar deze kabelbreuk ergens zit…
Ik heb hier nog een kabelboom liggen van zo’n injectie, kwam van een draaiende motor dus zou goed moeten
zijn. Mag je steeds komen halen, je laat maar iets weten.
Grtjs, Herman.Hallo Brecht,
net terug van een lang weekend Kerstmarkt in Duitsland met de autoclub, was weer plezant…
Over je kabels en stekkers en sensoren, voor alle duidelijkheid:
De thermotijdschakelaar is die dikke die bovenaan je thermostaathuis zit en naar boven wijst. Daar moet een
stekker op komen die bruin is.
De temperatuursensor zit lager en deze ligt horizontaal, daar hoort de witte stekker op. Lijkt volgens je uitleg dat iemand
de kabels ( stekkers) verwisselt heeft.
Over het meten tussen de twee sensoren: was dat op de kabelstekkers of op de ingebouwde sensors?
Over het meten van die sensor in kokend water: was dat de thermotijdschakelaar of de temperatuursensor (de horizontale)?
Als het de thermotijdschakelaar was: je moet meten tussen de massa (het koperen huis) en één van de 2 pinnetjes, ééntje moet
bij koude temperatuur goed doormeten, dus kouder dan 20°C. Positief is dat we weten dat de koudstartinjector werkt,
dat kunnen we al uitsluiten.
We komer d’r wel aan uit!
Grtjs, Herman.Sorry voor het late antwoord, deze morgend buikgriep en de buur z’n frigoremork in panne.
Dus m’n tijd verdeeld tussen de WC-pot en de multimeter…
Dus je injecteur werkt niet! Trek de stekker er af (wat prutsen met die ijzertjes) en trek ook dat kleinste stekkertje
van je startmotor. Tussen dit kabeltje (klem 50) en één van de twee polen van je injecteurstekker moet je met een multimeter
een goede verbinding meten. Dat is dus de + voeding als je start.
Dan verwijder je de stekker van je thermotijdschakelaar (op thermostaathuis), en dan meet je tussen de andere pool van je
injecteurstekker naar de stekker van je thermotijdschakelaar. Eén moet verbinding maken, de andere gaat naar klem 4 van
je stuureenheid. De stekker is dan toch van je thermotijdschakelaar: meet tussen elke pool naar de massa, één moet goed
doormeten, das de massa die nu met deze temperaturen goed door te meten moet zijn. De andere zal wat weerstand geven, das
door de elektrisch verwarmingsweerstand.
Ik hoop dat ik je met deze uitleg kan helpen, je laat maar weten wat je vindt!
By the way: een injectiemotor kan je koud het best starten met je gas zeker halfweg (staat zelfs in het chauffeurshandboekje)
zodat je luchtweger door de passerende lucht signaal geeft aan je stuureenheid zodat die benzine kan inspuiten. Met zulke
problemen geef ik zelfs tijdens het starten volgas.
Grtjs, Herman.Hey Brecht,
zal het efkes uitleggen: de koudstartinjector werkt dankzij 2 factoren.
Enerzijds de spanning die geleverd word door klem 50 op je startmotor.(die je geeft als je start)
Anderzijds de mogelijkheid om deze koudstartinjector massa te geven zodat hij kan werken. Daar
zorgt de thermotijdschakelaar voor. Eens deze schakelaar warm is door je koelwater blijft die open
en geeft geen massa. Om te zorgen dat je motor niet verzuipt zit er ook een elektrisch bi-metaal in
dat zorgt dat je idd maar enkele seconden kan inspuiten. Eens je motor draaid zorgt de andere
thermosensor tesamen met je extra-luchtschuif voor een extra verrijking/toerental.
Dus dit weekend met koude motor eventjes je koudstartinjector in een confituurpotteke hangen en starten.
Normaal zou je dan benzine moeten zien spuiten. Indien niet geef je maar een seintje.
Dan gaan we meten!Eigenlijk is die benaming “koudestartinjector” iets dat velen op een fout spoor trekt.
Deze injector word ook bekrachtigd door de +50 (startmotor) dus als je start moet die ook werken.
Groetjes, Herman.Ik heb deze Manta-A in m’n garage staan voor een motorwissel.
De schildjes op de neus tonen z’n Nederlandse origine, kent iemand deze wagen?
[URL=http://s250.photobucket.com/user/Herman-64/media/IMG_6293_zpsucnpqfsg.jpg.html][IMG]http://i250.photobucket.com/albums/gg259/Herman-64/IMG_6293_zpsucnpqfsg.jpg[/IMG][/URL]
Het is een 19S Berlinetta, volgens chassisnr (599835025) gebouwd in Antwerpen ten laatste in 1973. Is het
oudere model met heupgordels vooraan. De originele kleur was volgens mij okergeel, heeft ook een zwart simili dak.
Is uitgerust met LPG en de 19S motor heeft een N carburator.
De distributieketting heeft een slotje (Mercedes?) en de inlaatpoorten lijken vergroot te zijn tot deze netjes passen met de dichting.
Groetjes, Herman.Is alleen maar een pluspunt! Dat wil zeggen dat je temperatuur het beter zal uithouden op hete zomerdagen.
De thermostaat regelt de temperatuur.
Dat koelmengsel kan je gewoon in de Brezan of Auto-5 kopen.
Pure antigel moet je aanlengen met water, tegenwoordig doen ze dat zelfs met gedistileerd water.
Als je fifty-fifty mengt ben je goed tot -36°C.
De totale inhoud is 5.8 liter, dus met 3 liter pure zit je zeker goed.
Je kan ook klaar voor gebruik kopen, is reeds gemengd.
Grtjs!@Postbusmanta: Geen beschadiging aan m’n motorkap, de schokdemper bleef in de kuip
steken door z’n brede lichaam. (gele Koni). En de schokdemper werkt voelbaar normaal,
dwz hij is niet geblokkeerd.
@Belgian.opel: No way dat ik dat donker onverlicht gat terug binnenwandel voor foto’s…
En ja Commo67, ik ben vandaag naar de politie geweest om een PV te laten opmaken en ze
gaven toe dat het wegdek daar zeer slecht is omdat de beheerder van de tunnel failliet is gegaan.
Momenteel is de tunnel eigendom van de Provincie.
Maar ik wil zulke voorvallen niet zo maar laten en een signaal geven naar de overheid dat het
echt de spuigaten uit loopt met ons wegennet!
Thanks voor de comments.Knap, ik ken het gevoel van enkele weken terug , toen ik de “400” aanbood voor z’n jaarlijkse keuring.
Hier in België moet je naar zo’n keuringsstation. Desondanks de vorige jaren (m’n motor was niet origineel, de schijfremmen achter idem,
begon er ééntje m’n velgen in twijfel te trekken…) was het dit jaar feest.
Dankzij een keurmeester (van mijn ouderdom) die vol enthousiasme (maar stipt) de wagen controleerde en toen de kap openging
was het precies een automeeting.
FX-26-PN: Mooie Ascona!!En d’r bovenop:
Mijn Insignia is af fabriek (met AFL) uitgerust met mistlampen, geeft geen klote meerwaarde aan lichtopbrengst.
M’n oude Manta’s hun mistlampen zijn dan veel beter, maar hun gewone koplampen zijn dan in vergelijking met AFL net theelichtjes.
Dus dit topic terug in de sloot…Euh…@Risl: De laatste twee “400” meetings waren in Etten-Leur.
Marco’s Ascona is een groen-metaal kleurige met van die oude Nederlandse kentekens,92 YB 75. Verder is de
wagen voorzien van een 5-gats onderstel met witte Ronals.Die groene is Marco’s Ascona. Heeft een originele 400 motor maar de wagen is geen 400.
Het onderstel is identiek aan een groep 4 “400”, een mooi staaltje van de eigenaar zijn kunnen.Dat is Dirk z’n 400R, is een mooie replica.
Hij heeft meerder Manta’s waaronder nog een mooie 400R in de Opel Motorsport kleuren.
En hij is geen familie van Colsoul!Verdomme Louwe, das een gouden tip!
Ik heb wel een tool, maar onderweg ben je d’r niks mee. En een poetsdoek heb je steeds mee.Das waar Jethro, toen ik m’n bericht poste zag ik dat je net voor mij was.
tis misschien beroepsmisvorming, op’t werk moet ik soms ook zo’n hele uitleg geven maar dan
gaat’t over iets dat wa kostelijker is.Wil niet zeggen dat je waterpomp vast zit, gebeurd soms en ik heb’t dus al voorgehad.
Die distributieriem moet zowiezo op km’s en ook op tijd vervangen worden,dus eens moet’t gebeuren.
Foto’s kan ik niet direct bovenhalen, je moet anders eens googlen naar 1.3 Ohc Opel…
En zo horror was dat niet hoor, gewoon wat uitstel.Grtjs!
Je draaid je km-kabel los van de bak, je ziet dan een rechthoekig klemmetje dat vastgevezen is met ik dacht
een vijsje met een kop van 10mm. Dit ook losdraaien en het klemmetje (plaatje) demonteren en dan kan je je
km-aandrijving er uit trekken. Dit is een metalen bus met daarin een plastic tandwieltje waarvan de as in de bus
zit. Er zitten een paar rubbere O-ringetjes op: deze simpelweg vervangen!
Zie ter info:
http://www.edelschmiede.com/shop/dichtung-dichtungsset-tachoantrieb-opel-cih” onclick=”window.open(this.href);return false;Hey Cruez,
thermostaatje vervangen is niks aan, mag je steeds voor komen aankloppen.
Distributie is ook twee keer niks, ik heb hier zo’n spanningsmeter en om de pomp te verdraaien moet die tool
niet echt. Eén opmerking: als je pomp vastgecorrodeerd zit in je blok is het echt wel prutswerk. Dan moet de
pomp er uit gedremeld worden en dat neemt wel wat meer tijd in beslag.
En dat is wat ik komende maand nog niet heb: tijd! Voor de stukken: ik heb garagekorting moest je het interesseren.
Hieronder een pomp die blokvast zat:

Je geeft maar een seintje!Die Taifun’s had ik zo’n 25 jaar terug ook gekocht, ik herinner me dat ze voorgevormd waren (onderaan) waar die lijst
in paste. Ze hadden zelfs een éénvoudig “kliksysteem” om de kruislichten te verzetten als je zwaar beladen bent.
Die in m’n 400 zijn van Irmscher, en die heeft die lijst wel maar die is niet verbreed, ik denk dat de rand waar de verbreding
naar de spatborden omhoog loopt in de weg zit voor die lijst. Ik ken een poster van Opel motorsport waar je duidelijk
ziet dat zelfs die lui van Irmscher de lijst bijgeknipt hebben, deze:

-
AuteurBerichten
















