Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
3 maart 2008 om 21:32 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394427
Bedankt voor de aanmoediging, mannen
Pas thuis, dus vanavond zal er niet veel meer gebeuren aan de GTIk blijf alleszins de vordering posten.
Geert
Bij mij zit er achteraan 7x 13 met 205/60/13. Vooraan is dat 5,5×13 ook met 205/60/13, maar hier passen de 7x 13 ook.
Ik weet de ET waarde zo niet uit het hoofd, maar door werkzaamheden staat m’n GT niet op zijn wielen, dus ik kan vanavond wel eens zien wat de ET waarde is.
Geert
2 maart 2008 om 23:24 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394423OK,
Nu kon ik werk maken van de carrosserie.
Destijds waren de linker binnen en buitendorpel en ook de rechter binnendorpel vervangen. Niet de rechter buitendorpel dus :thumbdown
Stom natuurlijk, want die is na al de jaren behoorlijk rot, zo bleek toen ik de slijpmolen erin zette.
Ik heb nog nooit carrosseriewerk gedaan, dat stuk was destijds door mijn pa gedaan. Deze keer wil ik het zelf gaan doen.Hou er rekening mee dat onderstaande mijn allereerste plaatwerkperikelen zijn en ook de eerste keer dat ik een halfautomaat in mijn pollen heb. :afro

De buitendorpel heb ik gekocht.
De tussendorpel, heb ik zelf gesneden, geplooid en gelast.
Deze is gemaakt uit een recht stuk plaat en een geplooid stuk, die aan elkaar gelast zijn. Dit geeft door zijn driehoekstructuur een aanzienlijke stevigheid.
Voor de plaat gebruik ik warm gegalvaniseerde 1mm plaat die ik ter beschikking heb.
Vervolgens is deze tussendorpel en buitendorpel aan de 16 jaar geleden vernieuwde en nog in excellente staat verkerende binnendorpel gelast

Shot with Photosmart M627 at 2008-03-02Wat ik gevreesd had is ook waar. Het stuk plaatwerk tussen de deur en het achterwiel is ook niet zo best en hier hangt op plaatsen 1 cm “beton” plamuursel aan. Onaanvaardbaar dus.
Ik heb hier alles uitgeslepen, tot en met de onderste wielrand.
en toen….. werd het moeilijk.Een GTtje is verdorie heel erg rond overal.
Ik heb eerst de binnenkant verstevigd met nieuw plaatwerk, en vervolgens de buitenplaat volledig nagemaakt en geplooid en gelast.
Verder is er nog een stuk van de wielrand meegenomen.
Dit is het resultaat.

Shot with Photosmart M627 at 2008-02-29En dit weekend ben ik dan maar aan het stuk tussen de deur en de voorste wielkasten begonnen, want daar was het van hetzelfde laken een broek…. 1cm beton op een aantal plaatsen…
Van deze reparatie heb ik voor de gein een mooie fotoreportage gemaakt.
Eerst heb ik weer alles eruit gehaald wat slecht was, zowel van de buitenplaat als van alle binnenverstevigingen.
Vervolgens heb ik de overblijvende plaat even met rusteater ingesmeerd, gespoeld en met zincprimer behandeld.
Dit ziet er zo uit :

Dan heb ik eerst met karton het stukje bodemplaat voorgeplooid en gepast en dit daarna uitgesneden en geplooid in plaat:

Dit is erin gelast:
Ik heb ondertussen de randjes van de bodemplaat ook nog eens gepunt aan de bestaande binnendorpel en met zincverf ingesmeerd.
Vervolgens heb ik weer in karton het model gemaakt dat de versteviging tussen binnendorpel en de bodemplaat moet vormen. Dit is dan opnieuw overgezet naar plaatwerk eens alles past.

Dit is er ingelast, en wederom behandeld met zincverf

Nu moet de verstevigingsboog hersteld worden (waar de deurscharnier inzitten).
Weeral eerst met karton aan de slag en vervolgens het ding uit t twee stukken plaat plooien en lassen.
Eerst een fotootje van het ingepaste karton model:

En dan the real stuff. ingelast en reeds gecoat met zincverf.

Nu nog de afgeslepen tussenplaat weer verlengen en inlassen.
Weer eerst een karton modelletje en dan dit.
En dus ben ik vanavond hier gekomen.
Alles is klaar om de buitenplaat te snijden en in te lassen.
Voila, tot zover mijn eerste stappen in de boeiende wereld van restauratiecarrosseriewerk :afro
Geert
2 maart 2008 om 22:54 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394422Nu kon de motor er weer in.


Daarna was het tijd om het RVS uitlaatsysteem aan te pakken.
Het stoorde mij dat de uitlaat iets te laag hing, dus met veel moeite heb ik het komplete systeem aangepast, de krommes zijn herlast, Ik heb nieuwe beugels en rubbers gemaakt voor de uitlaatpotten

Zo, nu kon er weer testgereden worden.
Ik heb in de buurt een paar kleine testritjes gedaan en ik heb het gevoel dat het wel goed zit.Geert
2 maart 2008 om 22:49 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394421origineel gepost door bladeofdarkness
het zit je ook niet mee….:( word weer bijna onmogelijk om het los te krijgen zeker?[edit] gave foto’s in ieder geval :thumbup [/edit]
Het was niet simpel, maar mits een via het net gevonden handleiding heb ik de boel wel degelijk weer volledig toegekregen zoals het hoort :thumbup.
Geert
2 maart 2008 om 22:39 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394419Ik wou een oud euvel ondertussen ook uit de baan hebben.
Sinds de ombouw naar de getrag 5 bak was m’n km teller niet meer correct. In afwachting had ik een fietstellertje gemonteerd, maar dat is ook maar niets.
Na heel wat lezen, rekenen ….. blijkt dat ik een GT kmteller met typenummer W660 nodig had. (Er zijn namelijk een aantal verschillende types ingebouwd in de produktiejaren destijds)
Maar dat is nog niet alles want in de getrag moest een blauw wieltje (20 tandjes) komen. Met die kombinatie, krijg je in een naar 5 bak omgebouwde GT weer een korrekte km aanduiding.
Via wat internetzoekwerk ben ik vrij snel aan beide onderdelen gekomen.Maar helaas….
Wat bleek nu. Dit blauwe tandwieltje wordt aangedreven door een plastiek wieltje op de hoofdas in de getrag. Dat zit vast met een klipsje …. dat gebroken was :swearDus moest de komplete getrag 240 open gemonteerd worden.
En wel degelijk tot de laatste as en tandwiel, om bij dit plastiek wieltje te komen.



Ik heb ondertussen een ander zwak punt van de getrag opgelost en er is nieuwe olie opgegoten.
Geert
2 maart 2008 om 22:24 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394418vervolg.
Vorig jaar ben ik dan begonnen aan de werkzaamheden.
De motor is afgebouwd en eruitgehaald. Het leuke is dat ik die met een elektrische takel vanuit de garage, gewoon in m’n werkplaats eronder op m’n werktafel kan laten zakken. Heel erg handig :D
Ik heb vervolgens de versnellingsbak eraf gehaald. De alu behuizing lag dus opengescheurd. Dit heb ik buitenshuis terug laten oplassen (gegoten alu zag ik zelf niet zitten).
De motor zelf heb ik niet meer geopend. Die was vers gereviseerd. compressie gemeten en perfect.
Ik heb hem wel ontvet, gekuisd en herspoten.
Ik heb wel zelf alle nieuwe pakkingen gesneden voor “in en uitlaat collectoren” , waterpomp , injectoren …

Ik heb een nieuwe grotere koppeling en drukgroep gemonteerd 9″
En toen kon de versnellingsbak er weer op….. maar…..
Origineel gepost door gtopelgt
hoi geertalles aangesloten vandaag ook een nieuwe bobine erop gezet maar nog steeds geen vonk
gr reneRene,
Volgens mij kan je echt het beste aan de slag met het schema erbij.
Als je de kabelboom met een multimeter gaat uitmeten, dan moet het mogelijk zijn de onbekende draden in de kabelboom te dedecteren en via het schema te zien waar ze voor dienen.Hieronder wat info van de LE jetronic.






Een beetje groot formaat , maar ik wou zeker dat het leesbaar bleef
Geert
Origineel gepost door gtopelgt
zit ook met de luchtmassameter weet niet goed hoe ik die het beste kan plaatsenHoy,
Hier wat foto’s hoe het bij mij zit.



Om die te plaatsen is er een groter rechthoekig gat gezaagd uit het schutbord naast de radiatior.
De dikke rubberen bocht die de gasklep met de LHM verbind, is met een mes ingekort .
De luchtfilter heb ik zelf gemaakt.
Hiervoor is er eerst een adaptorstuk gelast , die de rechthoekige uitgang van de LHM omzet naar een rond stuk buis. Dit is een rechthoekig plaatje met een rond gat en de 4 boutgaten, met daarop een stuk buis gelast.
Hierop steekt dan een zelf gefabriceerde luchtfilter.Uit de brug over de radiator heb ik nog een stukje moeten wegslijpen om de stekker van de LHM plaats te geven.
De LHM is ondersteund met een beugel.
Opgelet . Dit is de LHM van een L-jetronic, maar ik denk dat die niet veel afwijkt van een LE-jetronic.
Geert
Origineel gepost door gtopelgt
HOI GEERT
KIJK NU KOMEN WE ERGENS
BEN GISTEREN OOK BEZIG GEWEEST EN HAD HET OVR EEN STEKKER WAAR IK NIET WIST HOE OF WAT WELNU BEN AAN HET DOORMETEN GEGAAN EN ERACHTER GEKOMEN WAT DE DRADEN ZIJN OA BRANDSTOFPOMP EN 1 NAAR DE BOBINE KLEM 15 EN EEN AANTAL VOOR MASSA[KLEUR GROEN EN WIT DEZE ZULLEN WEL VAN KLEUR VERANDEREN MET DE CONTRASTEKKER MAAR DIE HEB IK ER NIET BIJ DUS VANDAAR]
IK ZAL OOK DE DOORZICHTIGE KABEL GELIJK VERVANGEN DACHT DAT DEZE WEL GOED ZOU ZIJN MAAR VOOR HET ZEKERE MAAR FF DOEN
IK GA EEN MAANDAG WEER AAN DE SLAG MET JOUW GEGEVENS GT STAAT NL OP DE ZAAK DUS SLEUTELEN IN DE BAAS Z N TIJD HAHAHA
GROETJES RENE
PS IK LAAT HET JE WETEN ALS IK ALLES HEB AANGESLOTEN
TROUWENS MOOIE GT HEB JEBedankt voor het compliment:)
Ik denk dat naar de brandstofpomp een witte draad gaat.
Die moet doormeten vanop klem 9 van je stekkeraansluiting regelunit op voorwaarde dat het stuurrelais ingeplugd zit,
Of anders ook van klem 87b op je stuurrelais.
Dit is de + naar je brandstofpomp. (normaal komt daar nog een zekering achter van 15A , waarna de draad blauw wordt)Wat ik niet begrijp is dat je zegt een paar voor massa, kleur groen en wit????
Bedoel je een groenwitte kabel of iets anders?
Misschien een beetje verduidelijken?
( Normaal is echt alleen bruin massa)Geert
Origineel gepost door gtopelgt
HOI GEERT
HET PROBLEEM IS OOK DAT DE VORIGE EIGENAAR DE STEKKERS ERAF GEKNIPT HEB EN ALLES EEN BEETJE VERANDERD HEEFT
IK HEB BIJ DE ONSTEKING DE VOLGENDE DRADEN
ZWART VOOR CONTACT
GROEN BOBINE
BRUIN NAAR MIJN IDEE MASSA
VERDER HEB IK EEN KABEL LOPEN NAAR DE INJECTIE DIE ZIT MET EEN STEKKER AAN ELKAAR VERBONDEN NAAST DIE STEKKER ZIT NOG EEN STEKKER MAAR WEET NIET WAARVOOR DEZE IS
BIJ DE INJECTIE ZIT NOG EEN BRUINE DRAAD DEZE IS MASSA MAKEN OP AANZUIGBUIS
EN DAN ALS LAATSTE EEN RODE DRAAD DAARVAN WEET IK OOK NIET WAAR DEZE HOORT
IK WEET OOK NIET WAT ER ALLEMAAL OP DE BOBINE HOORT BEHALVE DE GROENE DRAAD VOOR DE TOERENTELLER
MISSCHIEN KAN JIJ MIJ VERDER HELPEN
ALVAST BEDANKT
GROETJES RENEEventje zien: Als je de volgende draadkleuren juist aansluit komt het wel goed. Deze draadkleuren zijn universeel in de opel.
Bij de bobine :
Zwart is klem 15 op je bobijn ( +12v na omdraaien kontaktsleutel)
Groen is klem 1 op je bobijn (eveneens toerenteller)
Rood is klem 30 (rechtstreekse +12v batterij) Die vind je oa als de dikke kabel op je startmotor, of ook onder je dashbord centraal in je klemmenkast.
Zwart-rood is klem 50 (+12v na doordraaien kontaktslot om te starten, dus terugverende stand kontakslot) . Deze klem 50 vind je terug op je startmotor ( dun draadje van de spoel) en wordt alleen +12v bij het starten van de motor en valt daarna weer af eens je de kontaktsleutel loslaat na het starten.
Bruin is altijd massa.
Nu opgelet voor het volgende euvel.
In de originele opel GT loopt er naar klem 15 van de bobijn een doorzichtige (geelachtige) kabel in plaats van de gebruikelijke zwarte kabel. Deze komt dus van onder je dashbord uit de verdeelkast en is wel degelijk een 15 (dus +12V na omdraaien kontaktsleutel) maar…… Dit is een weerstandskabel, waardoor er na het starten maar 9V meer op je bobijn staat.
Verder zal er vanaf de bobijn klem15 ook een zwarte draad gaan naar je startmotor.De doorzichtige weerstandsdraad moet je vervangen door een gewone (zwarte) draad, waardoor er gewoon na het omdraaien van je kontaktslot altijd 12V op je bobijn staat in plaats van 9V. De draad die van klem 15 bobijn naar je startmotor gaat haal je dan gewoon weg.
Doe je dit niet dan zal je motor starten en aanslaan bij het omdraaien van je kontaktslot, maar direkt afvallen als je je sleutel loslaat.
Heb je nog vragen , stel maar.
Probleempje is dat bij mij dus de L-jetronic erop zit ipv de LE-jetronic, en dat mijn kabelboom LE jetronic niet hier thuis ligt om een en ander na te zien. Maar ik heb hier wel schema’s van de originele GT, van de rekord E en van LE jetronic algemeen , dus zo lukt het wel.Nu vervolgens:
Ik heb eveneens de elektronische ontsteking eropgezet.
Uit deze stekker heb je 1 kabeltje met stekker dat naar je stroomverdeler gaat (gewoon inpluggen) en 1 kabeltje naar de bobijn met een zwarte,groene en bruine draad.
Dus weer opnieuw, de zwarte draad hang je aan klem 15 bobijn, de groene aan klem 1 bobijn en de bruine verbind je ergens met massa.Maar kijk hier ook eens: http://www.mantacabrio.nl/cih%20le22.htm
vriendelijke groet
GeertDag Rene,
In mijn GT ligt eveneens een 2.2.
Er zit evenwel een L-jetronic op ipv de LE-jetronic die standaard bij de 2.2 zit.
Ik heb nogthans alle onderdelen van de LE-jetronic in huis.
De tuner die mijn 2.2 onderhanden heeft genomen gaf blijkbaar toch de voorkeur aan de L-jetronic.Voor de aansluiting van de injectie ( zowel L als LE-jetronic) zijn op het www diverse duidelijke schema’s terug te vinden. Ik heb hier thuis ook het boek benzine inspuiting van kluwer technische boeken, waar alles heel mooi in staat uitgelegd.
Kan je misschien iets specifieker zijn , waar je probleem zit.
( Vermits de kabelboom voor een groot deel voor zichzelf spreekt)kijk hier ook eens :
http://www.mantacabrio.nl/cih%20le20.htm
Voor de meer technische vragen vind je op dit forum in de afdeling “motoren CIH” misschien ook wel antwoorden en vooral de juiste mensen.
vriendelijke groet
Geert3 november 2007 om 13:05 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,2E motor in Manta / Ascona / …e #17309688Hoy,
In m’n GT zit een 2.2 blok+kop, echter wel met een L jetronic (geen Le).
De inlaatbuis en gasklep is evenwel LE jetronic materiaal.Vraagje , op de Le jetronic gasklep zit aan de kant van de motor een inlaatbuisje voor water en onderaan ook eentje.
Als ik hierin blaas lijken deze alle twee gewoon toe te zitten???
Wat is eigenlijk de functie hiervan en waarop zijn die twee buisjes aangesloten in de originele configuratie (rekord E).Ik ken de L en LE jetronic elektrisch vrij goed, maar hierover vind ik nergens iets terug?
Bedankt alvast
Geert
Hoy,
Voor de mensen die, om wat voor reden ook, hun GETRAG 240 uit elkaar moeten halen.
Het is te doen.Op de onderstaande pagina is er een fantastische beschrijving te vinden met heel heldere kleurenfoto’s.
Dit, samen met de officiele handleiding , die al in dit topic te vinden is, is alles wat je nodig hebt , om er aan te beginnen.
Hieronder nog wat foto’s van mijn bak open.



Geert
Origineel gepost door henkjan_80
Doe je d’r ook ff een nieuw oliefiltertje op dat maakt ’t net even af:DJazeker
k’heb er alleen nog geen gevonden in ‘geel met zilveren lettertjes’ .:DGeert
Origineel gepost door LOSS
Ja een goed kleurtje voor dat blok. :wors
Erg netjes.Wat voor type lak gebruik je daar voor?
Ik neem aan dat dat iets warmtevast is.De verf op het onderblok is OPN-edelstahlspray.
Dat zijn cans ( 400ml) die op het werk door onze lassers gebruikt worden om de lasnaden van RVS (inox)piping af te werken.
Ik heb , door vroeger gebruik, gezien dat het heel goed hecht op een propere metaal,kunststof,hout,steen,glas..ondergrond, heel erg sterk is, snel droogt en er eigenlijk wel mooi uitziet. (Op RVS buis is het bijna identiek aan de RVS zelf).
Het is wel degelijk corrosiewerend, ook bij weersinvloeden.
Het is kortstondig hittebestendig tot +300°C .
Ik heb geen idee wat het aan kan over langere periodes warmte, maar ik ben er nogal gerust in.Geert
Hoy
Blijkbaar al een tijdje niet gepost hier.
Nu mijn motor eruit is (kapotte drukplaat koppeling, kapotte getrag 240,gebroken startermotor….) heb ik de motor ook maar eens esthetisch bijgewerkt. Het voordien volledig gele onderblok is nu RVS kleur geworden. De gele kop is herspoten.En uiteraard is de starter hersteld (gelast), zit er een nieuwe koppeling op (dit maal een 9″ ipv 8.5″) en wacht ik op de hopelijk herstelde, gelaste getrag 240.
O ja , het is een 2.2 blok met L- jetronic (geen LE) injectie.
De kop is indertijd bewerkt (in en uitlaten geflowd, andere nokkenas/ klepveren etc. en zou??? op de vermogensbank 147pk aangeduid hebben.Hopelijk dus binnenkort weer probleemloos in mijn GT tje.




Geert
Origineel gepost door veldhuizen
zo dat is inderdaad een hele mooi combinatie zeg:wub
die velgen lijken wel een beetje op de velgen die big sexy eerst had,
maar succes verder ermee he:)Yep,
alleen juist dubbel zoveel spaken.
Merciekes
Hij is geen showroomconditie, maar ik ben er wel blij mee.
Momenteel ligt de motor 2.2i en getrag eruit voor een nieuwe koppeling en hopelijk kunnen we straks weer rijden. ( hij staat al veel te lang stil in de garage:thumbdown).Ik was toen ik hem (al meer dan 10 jaar geleden) kocht, dadelijk verliefd op die velgen in combinatie met de wagen.
Ik heb eigenlijk geen idee welk merk dat is.
Zaten die ook niet onder dat busje van the A-team destijds :DSamen met mijn vader heb ik er veel zelf aan gedaan.
Carrosseriewerk, andere (injectie)motor , 5 bak aanpassing.
Interieur volledig vernieuwd (zetels laten doen) de rest volledig zelf incl stuurvelg, pookje, airbrush hout op dashbord…
enz.
GeertOkay dan,
Ik heb het forum pas leren kennen. Leuke sfeer hier.Mijn GT tje.
De foto’s zijn al een 4 tal jaar oud, maar er is niet veel veranderd.



Groetjes
Geert
12 september 2007 om 17:29 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,2E motor in Manta / Ascona / …e #17309677Of kan ik hem eventueel zelf snijden. Koper? of bepaald dichtingsmateriaal?
Ik heb via het werk wel toegang tot industrieel dichtingsmateriaal (james walker)Geert
12 september 2007 om 17:25 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,2E motor in Manta / Ascona / …e #17309676Dus bij Opel zelf maak ik nog kans?
geert
12 september 2007 om 11:50 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,2E motor in Manta / Ascona / …e #17309674Hoy,
Ik heb een nieuwe spruitstuk pakking nodig voor m’n 2.2E motor.
Nu weet ik dat dit niet hetzelfde is als van een 2.0EKan ik echter wel de spruitstukpakking van een 2.4 gebruiken? C24NE motor.
Die laatste is blijkbaar verkrijgbaar bij de autohandel in de buurt. Die van een 2.2 helaas niet?
Geert
-
AuteurBerichten