Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
25 maart 2008 om 21:25 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394476
….
En het wordt allemaal een beetje vervelend, maar ja een auto heeft nu eenmaal twee zijden, en als je aan één kant, het spatbord verbreed, dan doe je dat best aan de andere zijde ook ;)Vandaag heb ik dan de linkerachter wielrand uitgesneden.

Van dichtbij zie je goed het binnen en buitenspatbord.

Deze kant was het spatbord nog in redelijk goede staat (behalve vanachteronderaan.
Eerst heb ik weer het afgesneden binnen en buitenspatbord op de rand aan elkaar gelast.

Dan word de lasrand terug netjes vlak geschuurd.

Vervolgens pas ik de nieuwe rand erop en las ik alle 24 sneetjes op de juiste buigradius dicht + afwerken. Daar kruipt nogal wat tijd in.

En momenteel is de rand op zijn plaats gepunt.
Ik heb even het wiel gepast en dit komt netjes binnen de rand.
Nu moet de volledige naad weer mits punten toegelast worden .
Geert
23 maart 2008 om 20:46 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394475Hoy,
Vandaag heb ik de lasnaad vertind, daarna aan de binnenzijde van het spatbord de lasnaad en een deel van de bodemplaat in de zincepoxyprimer gezet.
Daarna heb ik de wagen buitengereden, garage eens opgeveegd en gedwijld en omgekeerd weer binnengezet
Ik kan nu de andere zijde eens goed bekijken.
Ik heb alvast een tweede spatbordrand gefabriceerd, op dezelfde manier als de vorige en die voorlopig eens bovenopgepast.
Er kan weer gesneden worden.
Geert
22 maart 2008 om 17:35 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394471Ondertussen doe ik verder aan de carrosserie.
Bij het inlassen van de achterste wielrand is gebleken dat ook het achterste stukje onderaan rot is en dik in de plamuur zit.
Dat bleek omdat de wielrand + een stuk onderaan gewoon afbrak.
Vervangen dus :DZo ziet het eruit : Op het eerste zicht niets aan de hand maar onderaan is de plaat, na verwijderen van de plamuur, flinterdun:

Eerst weer met karton aan het werk, en dan het stuk uitsnijden, plooien, kleine sneetjes in de wielrand snijden en omplooien. En de sneetjes in de juiste gebogen vorm weer toelassen en afwerken. Dan krijg ik een mooi passtukje :

Het stukje erop leggen en aftekenen en dan de boel op de lijntjes uitsnijden.

En tenslotte het stuk erin lassen.
Eerst punten en op zijn plaats hameren en terug punten….
En dan volledig toelassen, ook met diverse punten, tot de naad dicht is en afslijpen en schuren.


En weer een zuiver stuk erbij :thumbup
Geert
22 maart 2008 om 17:25 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394470Hey,
Bedankt, dat is heel erg duidelijk. :thumbup
21 maart 2008 om 14:55 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394468origineel gepost door gvy
origineel gepost door 2000
origineel gepost door bbg_gendt
Wat industriele zinkspray erop spuiten, daarna de plamuur.Is wel leuk, maar een heleboel materialen gaan wel werken op zinkspray, + moet je eigenlijk op kaal metaal plamuren.
En neem wel een goede plamuur, want anders zie ga je na 3 maanden de las door de plamuur heen zienOei,
En ik meen ook gelezen te hebben dat plamuren op kaal metaal juist niet goed hecht…..
Eerlijk, ik weet het niet , dit is mijn eerste groundup koetswerkherstelling, daarom dat ik het vraag….Nu ik heb vanavond toch maar een brandertje mee en ik ga toch proberen de lasnaad te vertinnen.
Maar dit antwoord maakt me nu toch nieuwsgierig.
Eerst epoxy of zincprimer (ik gebruik GEEN zincspray, maar spuit een industriele zincepoxyprimer met mijn spuitpistool )op het blote metaal, of liefst direct plamuur?Geert
21 maart 2008 om 14:54 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394467origineel gepost door 2000
origineel gepost door bbg_gendt
Wat industriele zinkspray erop spuiten, daarna de plamuur.Is wel leuk, maar een heleboel materialen gaan wel werken op zinkspray, + moet je eigenlijk op kaal metaal plamuren.
En neem wel een goede plamuur, want anders zie ga je na 3 maanden de las door de plamuur heen zienOei,
En ik meen ook gelezen te hebben dat plamuren op kaal metaal juist niet goed hecht…..
Eerlijk, ik weet het niet , dit is mijn eerste groundup koetswerkherstelling, daarom dat ik het ook vraag….Nu ik heb vanavond toch maar een brandertje mee en ik ga toch proberen de lasnaad te vertinnen.
Maar dit antwoord maakt me nu toch nieuwsgierig.
Eerst epoxy of zincprimer op het blote metaal, of liefst direct plamuur?Geert
17 maart 2008 om 08:23 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394464origineel gepost door bbg_gendt
Wat industriele zinkspray erop spuiten, daarna de plamuur.Ik spuit er zowieso zincepoxy (koude galva) op (wel met het pistool, dus geen busjes zincspray) , maar dat is niet echt mijn vraag.
Ik wil vermijden dat haarscheurtjes of piepkleine gaatjes in de lasnaad ervoor zorgen, dat er langs achter vocht aan de plamuur komt , waardoor hij op termijn op die plaats zou uitzetten en scheurtjes in de lak veroorzaken.
Ideaal is het gladmaken en vullen van de lasnaad door te vertinnen, maar kan het ook “koud”? vb met kneedmetaal ?Als die naad dan bewerkt is, spuit ik met m’n pistool de zincepoxy, dan kan er geplamuurd worden en dan grondverf…
Geert
16 maart 2008 om 22:34 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394462Vandaag heb ik de randen van het uitgeslepen binnen en buitenspatbord aan elkaar gelast.
Vervolgens de nieuwe rand erin gepuntlast en dan de naad afgelast en glad gezet.
Snel verteld….maar als je geen laswonder bent, zoals ik met zo goed als geen ervaring in halfautomaat, dan is zo’n wielrand eindeloos…..
Het goede nieuws. Ik heb het wiel erin gepast en het zit ongeveer 3 mm binnen de spatbordrand. De verbreding is dan ook minimaal.



Er zal wel moeten geplamuurd worden om het geheel strak te krijgen, maar wat wil je , met een zelfgeplooide wielkastrand.
EEN VRAAGJE
Na het lassen slijp ik alles zo glad mogelijk met de slijp en schuurtol. Hier en daar zitten dan heel kleine gaatjes of scheurtjes. Ik ga de achterkant van deze lasnaad (binnenin het spatbord) uiteraard schilderen met zincepoxy en dan afstrijken met een kit, zodat vocht er niet bij kan langs achter, maar toch zou ik het liefste de lasnaad aan de voorzijde ook behandelen, vooraleer er plamuur op komt.
Ik heb geen zin om dit met tin te doen omdat dat erop moet met een brandertje en dan ga ik vermoedelijk zowieso de bestaande lak en plamuur meeverhitten.
Is vb kneedmetaal (op epoxybasis) hier een optie. Dat kan je geloof ik wel op een lasnaad aanbrengen.
Of zijn er andere tips.Geert
15 maart 2008 om 18:30 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394458Er is geen weg terug.
Ik heb de spatbordrand eruit geslepen.
Ik heb ineens door de binnen en buitenplaat gesneden en vervolgens alle lagen plamuur, en verf eraf gehaald met de schuurschijf.
Dat ziet er nu zo uit:
En ik heb ook alle sleuven in de zelfgemaakte spatbordrand opgelast en geslepen. Die is klaar om erin gepast te worden.
Dat ziet er zo uit:
Ik ga het binnen en buitenspatbord nu aan elkaar lassen op de plaats waar het afgeslepen is en vervolgens het nieuwe stuk daar aan lassen.
Nadien de naad aan de binnenkant goed in de koude galva epoxy en dan afkitten, zodat hier zeker geen vocht bij kan.Geert
15 maart 2008 om 15:56 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394457origineel gepost door GREY ILLUSION
ziet er goed uit.
wat is de dikte van de plaat die je gebruikt.Het is plaat van 1 mm
15 maart 2008 om 13:43 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394455Allemaal bedankt voor de eerlijke meningen.
De tendens is : niet raken aan het origineel profiel en de rondingen van een GT. Anderzijds wordt het type verbreding nu ook weer niet als “lelijk ” ervaren.
Feit blijft wel dat ik hier in Belgie de belgische wetgeving moet volgen (en niet de APK). Ik heb het voor de zekerheid opgezocht en de wielen moeten hier wel degelijk binnen de wielkast blijven.
En feit voor mij : De wielen blijven.
Ik ben dus aan de slag gegaan om een spatbordrand te maken die net breed genoeg is om het wiel te bedekken, maar verder de originele rand zo goed mogelijk volgt.
Er is amper 2 cm bij.Dit is het resultaat:

Shot with Photosmart M627 at 2008-03-15
Dit spatbord zal waarschijnlijk nauwelijks van origineel te onderscheiden zijn en er wordt al helemaal niet geraakt aan de lijnen van de GT.
Ik heb een fotoverslag gemaakt van de werkzaamheden tot nu:
Eerst is de boog op de plaat afgetekend. koordje komt hierbij van pas.

De dubbele rand met de streepjes om de 4cm is waar de rand moet worden omgeplooid.
Dan wordt de plaat uitgesneden (slijptol met snijschijfje)Dan ga ik de plaat voorzichtig met de hand even rond gaan plooien (boog van de wielkast). Hier mogen geen kreuken ontstaan, dus best plooien over iets rond.

Dan ga ik op de streepjes insnijdingen slijpen.
Dit is nodig om de rand te kunnen omplooien en straks het spatbord zijn juiste boogvorm te geven.
Daarna moet dus de rand omgeslagen worden.
Hiervoor ga ik eerst een stukje plaat rond een M10 draadstang slaan. Dit stukje plaat gebruik ik in de bankschroef om de rand mooi rond over te slaan
En hier zijn we aan het overslaan

Dan moet het nog verder worden overgeplooid (dan 90°), dus ik heb een klein stukje draadstang wat rond geplooid, om hierrond verder te werken.

Tenslotte wordt het volledige spatbord voorzichtig met de hand in de juiste vorm geplooid en getorst.
Maar deze foto zie je aan het begin van mijn post.Nu moet ik dus alle insnijdingen in deze vorm weer toelassen en slijpen en dan moet hetspatbord in de wagen ingepast worden.
Dat wordt nog een ander verhaal.
Geert
14 maart 2008 om 13:18 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394450origineel gepost door asfaltmaffia
misch originele wielrand eraf en dan eerst op de caroserie een stukkie van 2 cm breed lassen en daaran weer je wielrand
dus eigenlijks tussen wielrand en caroserie een rand in lassen
dan lijkt het denk ik net of het origineel isNee,
dat gaat niet lukken.
De originele wielrand is niet echt afgelijnd en loopt, of beter verdwijnt vooraan en achteraan in één vloeiende beweging in de rest van het koetswerk.
Maar het maken van een wielrand heb ik ondertussen een beetje in de vingers. Ik ga hem alleen minder breed maken,dan wat ik nu gefabriceerd heb, denk ik. Dan leunt het automatisch weer dichter bij origineel aan, want ook mijn zelfgemaakte rand loopt voor en achter het wiel uit in het koetswerk. Hiervoor geef ik namelijk een torsing aan de plaat.
bovendien kan de wielrand er beter af en vervangen worden door nieuwe plaat, want hierop zijn onder de lak en plamuur destijds al wel wat roestreparaties gebeurd.
Dus in mijn huidig ‘clean up’ operatie is een volledig nieuwe wielrand, gemaakt uit 1 gezond stuk plaat ineens meegenomen.Geert
Geert
14 maart 2008 om 11:00 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394445origineel gepost door cooperdude
eeeeuh, je mag een 30mm uitsteken toch?????Maar verbreding staat ook niet mis, lijn blijft wel strak..
Is dit zo???? in Nederland of in Belgie????
Ik dacht dat het hier in Belgie niet mag.
Dit zou de kaarten weer anders leggen.Geert
14 maart 2008 om 10:57 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394444Bedankt voor de eerlijke meningen.
Twijfelgeval ook voor mij.
De velg afdraaien heb ik overwogen.
Om goed te zijn moet die dan bijna 1,5cm afgedraaid worden en dat riskeer ik mij echt niet. Ik heb geen idee hoeveel ik nodig heb om de stevigheid van de velg te garanderen, maar dit lijkt mij teveel van het goede.Ik denk dat ik dit weekend opnieuw aan de slag ga en een verbreding ga proberen maken die de velg en band net binnen het spatbord houdt.
Dat wil dus zeggen dat de GT per kant ongeveer 2cm breder zou worden.
Ook ga ik proberen de afronding aan de spatbordrand iets ronder te houden. Bij de huidige verbreding is die wat scherper dan bij het origineel.
Vermits er origineel ook al een wielrand is zal dit, eens het is uitgeplamuurd en gespoten, nog nauwelijks merkbaar zijn.voordeel 1: De velg met band valt binnen de wielkast.
voordeel 2: De her en der herstelde wielranden, worden ineens vervangen door een vers deugdelijk stuk plaat.
voordeel 3: Optisch is dit nauwelijks een wijziging aan de originele GT lijn.Ik blijf de vorderingen posten.
Ik hoop dat het lukt , want zoals gezegd zo’n wielrandje is niet 1,2 3 gemaakt, dat het maatvast zit.Geert
13 maart 2008 om 22:52 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394439origineel gepost door CORSA2L16VALVE
volgende keer nooit nat schuren over plamuur. plamuur werkt als een spons en trekt water op.voor zinkepoxy is het beter om met 220 te schuren en daarop zinkepoxy te zetten. dan 320 tot 400 schuren en daarover schuurfiller (grondverf) om zeker te zijn dat alle deukjes en putjes wegzijn overnevelen met een gekleurde spuitbus (zwart op wit bv) en deze dan met een handschuurblokblok met 400 tot 600 te schuren. (waarom schuurblok: omdat je daarmee vlak op het stuk blijft. in de spuitnevel van de spuitbus zie je dan ok mee waar je het oppervlak raakt en niet raakt.
daarna alle grondverf met 1000-1200 nat schuren vergenoeg grondverf uitschuren en zeker er niet doorschuren met die watergedragen lakken van tegenwoordig. Alle rest van het oppervlak dat enkel vernist word schuren met een grijs schuursponje met water of ontvetter. en dan alles goed afwassen met water nadien en hij is perfect klaar om te spuitenHa ,
Wel bedankt voor de tips. Zeker iets waar ik rekening mee ga houden.
Momenteel heb ik nog niet geplamuurd
Ik heb enkel de zink gespoten om te vermijden dat er naakte plaat en lassen blijven staan, tijdens de trage vordering der werkzaamheden.Meningen over de verbreding zijn ook echt welkom.
Geert
13 maart 2008 om 22:20 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394437Mannen,
Ik sta hier voor een dilemma.
Eigenlijk hebben mijn achterwielen een iets te kleine ET waarde, waardoor ze ongeveer 1 tot 1,5 cm buiten de wielkassen steken. Ik heb zelfs indertijd de veerweg iets ingekort.
Anderzijds vond Ik dit wel mooi staan.Voor de keuring kunnen wielen niet buiten de wielkast komen, dus moet ik wel smaller steken als ik erheen moet gaan.
Andere wielen is geen optie. Deze zijn zeer zeldzaam en ik hou echt wel van hun stijl.Nu ik toch bezig ben aan de GT, ben ik aan een experiment wielkastverbreding , begonnen.
Ik verzeker jullie, het is aartsmoeilijk om uit een stuk vlakke plaat een dergelijk ingewikkelde ronde vorm te snijden en plooien , die past en uit één stuk bestaat en een omgeplooide boord heeft…..
Ik ben eerst weer met karton aan de slag gegaan en ben na enige pogingen overgestapt op plaat.NU WIL IK ECHT JULLIE EERLIJKE MENING.
Ga ik er mee door…. of leg ik het stil. ???
Wat vinden jullie van de stijl???Eigenlijk ben ik niet echt een voorstander van het optisch tunen van deze oldtimer, maar anderzijds is dit een vrij bescheiden aanpassing die gewoon de wielen in de wielkast plaatst ipv erbuiten.
De verbreding is ondanks dat toch bijna 4 cm
Zo gaat ie worden:


En zo is ie nu:


En dit is de achterzijde met rechts de verbreding en links origineel:

Vuur maar af.
Geert
origineel gepost door bbg_gendt
@ Fearless:best veel, tis niet alleen de onderkant, ook motorruimte, en dan wil ik geen gore kitnaat over de lak zien.@ Veldhuizen: heb goed advies op het amerikaanse forum gekregen. Komt goed.
Ik heb op een aantal amerikaanse fora ook al een en ander gelezen over die PQR15
Is er in Nederland en Belgie gemakkelijk aan te komen?
En hoeveel kost het hier.Geert
11 maart 2008 om 21:11 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394435De bovenstaande foto’s tonen waar ik sta.
Nu ga ik eerst de carrosserie terug strak laten zetten (plamuren is niet mijn ding)
Maar dan wil ik gaan spuiten.Ik heb een compressor, een paar spuitpistolen (bovenbeker 1.4, onderbeker 1.5)
Ik heb ook reeds nexa autocolor 2k clearcoat p190-535 met verdunner en verharder.
De kleur van m’n GT (groen parelmoer van jawel jawel…. volkswagen….) moet ik nog laten mengen .
Ik heb al wel eens dingen afgelakt waaronder een complete harley davidson, omdat ik ook airbrushpainting doe.Maar ik heb nog nooit uitnevelen van kleur en lak gedaan.
Nu heeft nexa autocolor daar een specifieke fade out thinner voor.
Maar heb ik die werkelijk nodig? Produkten zijn duur…..Hoe doen jullie het met succes. Graag vooral advies van mensen die het zelf in de vingers hebben.
bedankt alvast.
Geert
8 maart 2008 om 20:38 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394434Zo,
Ik heb rondom op de schuurnaad oude lak/naakte plaat eerst met 400 geschuurd, dan hierover op de lak met 1000 nat mat gezet.
overlappend afgetaped en het geheel van de herstelling met het spuitpistool in de zincepoxy gezet.Wat mij betreft kan er strak gezet worden met plamuur.
Maar dat ga ik zelf niet doen.
Ik herinner mij van vroeger dat ik daar gewoon de feel niet voor heb….Nog wat fotootjes van het geheel tot nu/


Geert
8 maart 2008 om 17:26 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394433Voila,
De plaat zit er ingelast.
Ik heb eerst de bovenzijde en de rechterzijde afgelast.
Zo kon ik de plaat , voorzichtig , nog wat omhoog lichten.
Met een verfborstel en zincepoxyverf kon ik zo de lasnaad langs binnen afstrijken.
De rest van de plaat is warm gegalvaniseerd, dus daar komt in tijden niets meer aan.
Daarna is ook de linkerzijdehoek en een stuk aan de onderkant verder afgelast.
Vervolgens met slijptol en schuurtol afgewerkt.
Geert
8 maart 2008 om 12:27 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394432waar had je die handleiding precies gevonden?
goed bezig met je auto, geloof niet dat die delen nog ooit vergaan.:thumbup:wors
ik denk dat velen hier jaloers zijn op zo’n werkplaats..:kewlpics [/quote]Hallo, Ik heb het al ergens onder “cih” topic “alles op een rij versnellingsbakken” geplaatst.
Hier nog eens de url’s :wat betreft mijn werkplaats. tja…
Ik ben niet echt een sleutelaar aan wagens, maar ik hobby over het algemeen nogal veel. Ik maak graag dingen. “homecinema , luidsprekers, meubels, opel GT,airbrushpainting…..”
En zo heb ik mijn eigen huis ook volledig in autocad 3d getekend en dan zelf gebouwd. Dat geeft als voordeel dat je dan de dingen goed naar je hand kan zetten.
Zo is de werkplaats onder de garage gemaakt en ingericht, heb ik een opening van 1m x4m centraal gemaakt, toegelegd met uitneembare roosters. Boven die opening, in de garage, is een profiel, waarop een elektrisch takeltje loopt. enz…
Dat is natuurlijk wel handig allemaal nu , voor de werkzaamheden aan de GT. :thumbupGeert
7 maart 2008 om 22:30 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394429Hoy,
Ik heb deze avond nog een beetje voortgewerkt aan het voorspatbord.
Nu al het binnenwerk vernieuwd en verstevigd is , moet er enkel nog een buitenplaat ingelast worden.
Eerst heb ik de verf en de plamuur van het resterende stukje voorspatbord aan de wielrand verwijderd, tot op de blanke plaat.
Dan heb ik heel veel tijd gestoken in het perfect haaks uitsnijden (slijpen) van de opening.
Ik ben hiervoor opnieuw met karton aan de slag gegaan.
Het plaatstuk wat erin komt is een perfecte rechthoek.

Dat maakt het veel eenvoudiger om de plaat netjes op maat te krijgen voor in de opening.
Na het snijden van die plaat moest ze in de kromming van het bestaande spatbord gevormd worden. Niet zo eenvoudig want ik wil geen plooien in de plaat krijgen.
En dan heb ik alles erweer ingepast en in geklemd.

Shot with Photosmart M627 at 2008-03-07
Morgen kan ik het er gaan inlassen en afwerken.
Ik heb nu geen zin meer.Geert
Hoy,
Bij de manta van mijn vader had ik zo’n 25 jaar geleden ook de letters op de banden zelf witgemaakt. Helaas bleef dat nooit heel lang goed.
Is er daar tegenwoordig al betere verf voor? Blijft dat bij jou een tijdje mooi?
Vermits bij mijn banden ( de generals en de cooper cobra’s) het wit eigenlijk een dikke witte rubberletter is , volstaat het om met wat bruine zeep er af en toe eens over te gaan om het netjes spierwit te houden.
Momenteel kan ik nog wel een tijdje vooruit met m’n banden, maar ik zou het jammer vinden om ze te moeten wisselen voor gewone zwarte.
Bovendien heb ik ook al eens staan kijken naar jouw maxxis rubbers in de maat 205/60/13
Want de cooper cobra’s zijn nu niet bepaald de meest gripvaste banden….
Ik denk dat op dat vlak die maxxis wel beter scorengeert
origineel gepost door Big Sexy
wat voor velgen heb je er trouwens op zitten? heb je daar een fototje van? op je avatar zien ze er goed uit!Ze zijn volgens mij van het merk “western wheels” 30 spaaks.
Ze zaten op de GT toen ik die gekocht heb (import USA) en als ik eerlijk mag zijn, ze zijn de reden dat ik die GT wou hebben. Liefde op het eerste gezicht.:wubEcht vintage en ik vind ze dus nergens meer.
Vooraan minder diep en smaller, achteraan zelfde stijl maar breder en dieper.

Jammer dat er geen nieuwe banden in de maat 205/60 13 meer te krijgen zijn met witte belettering.
Bij mij zitten achteraan de general xp2000 en vooraan cooper cobra gts.Mijn velgen lijken overigens heel erg op jouw vroegere 15 spaaks. Ik vond die ook wel erg knap.
Geert
Ok,
Hier ben ik weer.
Ik heb even mijn achtervelg bekeken. Dat is een 7*13 met een 205/60 erop.
Vermits de et waarde er niet op vermeld staat ben ik gaan meten.
Het blijkt dat mijn velg een negatieve ET heeft van -25mm
Dat is dan ook de reden waarom mijn GT’tje achteraan zo extreem breed staat op nogthans redelijke bandemaat.
deze foto is dus achteraan velg 7*13 et-25 met 205/60
Eigenlijk komt de buitenkant van de band bijna 20mm uit de wielkast en is dus te breed. Ik heb trouwens de veerweg beperkt.
Dus een velg 7*13 et 0 zou ongeveer gelijk moeten komen met de buitenkant wielkast.
als ik nu mijn achtervelg vooraan monteer komt deze ook daar bijna 25mm buiten de wielkast.
Dus rondom 7×13 et 0 komt ongeveer gelijk.
En 7×13 et 20 zou weliswaar iets minder stoer, maar wel netjes binnen de wielranden moeten vallen.Zijn jouw wire wheels werkelijk ET-60 (dus negatieve ET waarde) ????
Dat zou willen zeggen dat deze wielen extreem naar buiten komen. en dat dus het montagevlak op slechts ongeveer 35mm van de binnenrand van de velg zit?In ieder geval als het de 13*7 ET-60 is dan staan ze veel te breed voor een standaard GT en zullen de banden ongeveer 5.5 tot 6cm uit de wielkasten puilen.
Wel ideaal voor een verbrede GT. Dat moet prachtig zijn, maar of het nog stuurt????Geert
-
AuteurBerichten