Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
29 december 2008 om 22:18 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394528
Vandaag is de GT volledig in zijn donkergroene pearl basislak gespoten.
Ik heb opnieuw wat verharder in de basislak gemengd, zodat ik straks zonder problemen de witte lijnen kan aftapen.Omdat het me maar niet lukt om volledig stofloos te spuiten heb ik twee uurtjes na het spuiten, de komplete GT met schuurpapier nat P1500 geblokt. Blijkbaar kan dit dus zonder problemen ook op de basislak. Waarschijnlijk omdat er verharder inzit.
Ik vind m’n zelfgeplooide achterste verbredingen uiteindelijk vrij goed gelukt.
Je moet al een GT kenner zijn om te zien dat deze wagen aan weerszijden zo’n 1.5 a 2 cm breder is geworden.Morgen gaan we dus witte strepen spuiten over de auto…



Geert
26 december 2008 om 23:47 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394526Bizar…..
Tijdens het spuiten van de motorkap had ik wat geknoeid.
Eerst is er dus weer groen metaal pearl basiskleur gespoten.
Recept 5 delen kleur, 4 delen verdunner, 1 deel verharder.Nadat dit uitgedampt is heb ik vervolgens de lijnen afgetaped met de 3M tape.
En weer opnieuw de witte basiskleur gespoten.
zelfde recept.Hier heb ik echter geknoeid, omdat mijn pistool haperde, kreeg ik in mijn eerste laag geen mooie natte laag echter wel allemaal spettertjes….. shit….
Nadat ik mijn pistool onder handen heb genomen, ben ik toch maar verder gegaan.Als ook de witte laag uitgedampt was en droog, heb ik de tape verwijderd.
De witte lijnen waren mooi strak, maar helaas zaten er in de witte basislak allemaal kleine bobbeltes, door die eerste laag spetterjes.Nu, normaal schuur je de basislaag niet op vooraleer je de glansvernis gaat aanbrengen , maar hier zat er niets anders op.
Nadat alles een uurtje had uitgehard heb ik met waterpapier p1500 de volledige motorkap opgeschuurd….
Alle bobbeltjes, stofjes heb ik er voorzichtig uitgewreven.
Ik heb nooit geweten dat je een basis kleur blijkbaar toch kan opschuren…… Ook de overgangslijn tussen groen en wit heb ik zo kunnen verzachten.
Morgen breng ik de lagen glansvernis aan.
Mogelijks kan dit omdat ik ook in de basiskleur, verharder meng. Dit doe ik omdat de groene kleur moet afgetaped worden.
Geert
21 december 2008 om 22:57 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394524origineel gepost door louwe 16 klepper
mooi dat je het zo subtiel gedaan hebt:wors:worsJa,
Als je een paar uur bezig geweest ben met de airbrush en er staat een mooi logo, dan moest ik toch even slikken, vooraleer ik met de grote spuit, er lompweg donkergroen overtrok, waardoor alles diep wegzinkt.Maar dat was de bedoeling, en het is uiteindelijk veel mooier ook.
Ervoor lijkt het meer op een stikker… en dat kan niet.
Het idee stamt van heel lang geleden.
Ik heb ooit een heel mooie metaalrode GT gezien, die ook in de zijkant verwerkt , een serie “blitz” symbolen had.
Mooi weggewerkt in de rode lak.Zo’n dingen blijven soms jaaaaarrrrrren hangen bij mij.
Geert
21 december 2008 om 20:00 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394519Goeienavond,
Vandaag heb ik de deuren van m’n GT onder handen genomen.
Onderaan wou ik , diep verzonken in de kleur, een Opel GT logo.
Airbrushwerk dus.Eerst heb ik de deuren in het pearl donkergroen gespoten; zodat ook de herstelde stukken in de grondverf , weer netjes donkergroen komen.
Er is op de basislak, geen vernis gezet.Vervolgens heb ik eerst een groot “Opel GT ” masker gesneden uit friskfilm.
Dan aan de slag op de deuren. De friskfilm erop kleven en met parelmoerwit (waterbasis createx airbrushverf) erop los.
Tenslotte het geairbrushte parelmoerwitte logo overspuiten met een dunne laag pearl donkergroen , zodat het diep verzinkt in de originele kleur.
En dan kan er vernist worden met clearcoat.
OPM: Het logo en airbrushwerk is mooi gelukt.
De clearcoat is minder. : Heel hoogglanzend en geen appelsien, dat zit goed, maar ik zit met een loper.
Dat wordt dus uitschuren en oppolijsten. (iets wat ik ook nog niet gedaan heb)
Ik heb hiervoor wel schuurpapier 800,1000,1200,1500,2000 in huis en het 3M produkt om te polijsten.Op de onderstaande foto zie je dat het logo heel weinig zichtbaar is afhankelijk van de lichtinval.
Het is moeilijk te fotograferen, maar zit in het echt heel diep in de kleur, zoals ik het wou.

Er is ook nog een spaakwiel, dat niet in het juiste groen zat meegenomen.
Echt prutswerk, want de spaken moeten alu blijven.
Geert15 december 2008 om 19:13 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394517Wel Louwe,
Om eerlijk te zijn heeft het bij mij ook veel voeten in de aarde gehad.
Maar ik heb die (origineel monzablauwe) GT nu al zo’n 18 jaar, en van bij het begin is ie in die donkerparelgroene tint gegaan (van de concurrentie trouwens, t’is een VW kleur van op de corrado destijds).
En ik vind het nog altijd een mooie kleur in combinatie met het ivoorbeige interieur (origineel)
Alleen na 18 jaar wil je wel eens iets anders.
Meer een eyecatcher.
Maar de tijdsgeest moet iewat gerespecteerd blijven.
Dus toen zag ik foto’s van een mooie blauwe amerikaanse GT met twee brede racestrepen.
Gelijkaardige strepen vind je terug op de mustang eleanor (1967), dus met de tijdsgeest zat het wel goed.
En zo is het plan beginnen groeien.
Ik heb zowat alle GT’s met racestrepen van het internet gepikt en de meeste vond ik lelijk. Maar die ene met z’n brede strepen (25.5cm) was machtig. Het paste met de gleuven in het voorfront, er was symmetrie met de dubbele uitlaten achteraan, past mooi tussen de achterlichten en de hoorntjes op de voorbumper enz…Laat de foto maar spreken

En dus ben ik samen met jou benieuwd naar het eindresultaat, een heel klein beetje bang toch wel…
Geert
14 december 2008 om 21:59 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394513Zo,
Nog even een update. Het gaat allemaal heel traag, ik weet het. Maar tijdens de week heb ik echt geen tijd om aan de GT te werken en ook het weekend is niet alleen GT en.Afijn,
Om een beetje de draai te krijgen ben ik begonnen met delen te spuiten.
Eerst onder de voorruit. Metaalzwart (omdat ik die kleur nog staan had) .
Daarbij hoort ook een rooster, het stuk waaronder de ruitenwissermotor zit en de ruitenwissers zelf.



En vandaag heb ik het kontje + de voorzijde onderaan gespoten.
Eigenlijk om twee redenen.
Ten eerst , omdat die delen moeilijk te spuiten zijn , omdat mijn kabine een ietje te kort is om er goed bij te kunnen. En ik wil niet prutsen als ik aan het serieuze werk begin.
En ten tweede om het spuiten in twee kleuren wat in de vingers te krijgen.
En het is niet zo simpel. Het is ook niet perfect, maar het kan er mee door en ik heb wat dingen bijgeleerd, die van pas komen als ik de volledige auto aanpak.

En tenslotte, terwijl ik aan het fotograferen was, nog een shot van de onderkant van m’n motorkap.
Dit is een airbrush , die ik vele jaren geleden erop gezet heb en die ik toch ga behouden.
Geert
30 november 2008 om 20:32 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394509Zo;
Ondertussen staat de GT waar nodig in de filler grondverf en ben ik naarstig aan het schuren geslagen.
De spuitcabine doet naar behoren zijn werk.
Er was zo goed als geen spuitnevel tijdens het spuiten.Naast de standaard TL verlichting in de garage, heb ik nog een bouwlamp en een TL lamp aan weerszijden geplaatst, omdat verlichting toch wel belangrijk is.
Uiteraard werk ik met de nodige PBM’s :
witte verfoverall met kap, veiligheidsbril,latex handschoenen en een 3M 4279 masker, dat behoorlijk zijn werk doet naar ik heb ondervonden.

De foto is gestitched uit 8 foto’s, vandaar de vervorming en de foutjes hier en daar.
Geert
23 november 2008 om 20:16 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394501Zo,
Ik heb in mijn garage een “spuitcabine” gefabriceerd.
Als frame heb ik heras bouwhekkens gebruikt.
Ik heb een cocon van doorzichtig bouwplastiek gemaakt.
dat is rondom gespannen , dus ook op de vloer, en luchtdicht getaped.Vooraan , bovenaan heb ik een grote ventilator gemonteerd.
De motor is 3f 1.5kW en het ding verzet nogal wat debiet. Het is werkelijk een zwaar log ding
Dit blaast lucht in en zet de hele cabine als een gigantische ballon in overdruk, zodat omgevingsstof, vanuit de garage niet binnenkomt.
Uiteraard gaat de ingeblazen lucht door een filter, zodat er geen stof wordt ingeblazen.Achteraan, andere kant, gaat de garagepoort onderaan zo’n 15cm open, langswaar de nevel met de lucht moet worden afgevoerd naar buiten.
De garage zit in huis, dus ik kan het wel op temperatuur houden.
Ik kan eventueel voor het spuiten de vloer nog volledig nat maken.
Ik ben benieuwd of het gaat lukken.



Geert
11 november 2008 om 14:53 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394500Nee hoor, helemaal geen gekke vraag.
Maar vermits er vermoedelijk airbrush aan te pas zal komen, is er ook tijd nodig.
Airbrushpainting is sedert jaren een hobby, maar ik heb het nog maar weinig op carrosserie gedaan.
kwaliteit vergt tijd, dus daarom ga ik een spuitkabine thuis fabriceren.Het is goed mogelijk dat ik aan het eind van de rit de vernis mat zet en de laatste lagen in een cabine laat doen
Geert
10 november 2008 om 22:44 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394498Zo,
even een update.
Ik ben momenteel bezig de GT spuitklaar te maken.
Na de laswerken heb ik het project even in de heel capabele handen van een kennis gegeven.
De lasnaden zijn eerst op de oude manier met tin afgewerkt en gevijld. Nadien heeft hij ter afwerking met een aantal dunne laagjes plamuur de auto strak gezet.
Alle kleine schades, builtjes, lakschades zijn rondom meegenomen.Nu neem ik weer over .
De wagen is afgeplakt.
Enkel de herstelde delen komen in de grondverf en worden uitgeschuurd. De auto komt in dezelfde groene metaalkleur. Alleen komen er een aantal “hopelijk mooie” details in het verfwerk.De garage wordt straks omgebouwd om het spuitwerk toe te laten.
Er komt een ruime plastiek kooi die luchtdicht wordt gemaakt. vooraan bovenin komen kastventilatoren die door een filter de “cabine” in overdruk blazen (om stof buiten te houden) en onderaan achteraan wordt de nevel afgevoerd.wordt vervolgd.


geert
Ik vind de rode uit rhodos een heel mooie kleur.
Ik vraag me af welke kleur dit is. Het lijkt me geen gewone metaalkleurGeert
17 oktober 2008 om 18:36 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394495origineel gepost door ErwinP
volgens mij gaat dat niet hoor met een 2delig systeem.de blanke lak zorgt er voor dat de basiskleur ook uithard, de basiskleur alleen hard haast niet uit, daar zit immers ook geen harder door.
denk niet dat je erop kan afplakken.
kun je niet eerst de witte strepen spuiten, dan de strepen afplakken, basiskleur spuiten, tape eraf, en dan blanke lak?
erg mooi project trouwens :thumbup
Bedankt,
Nu in principe blijf ik dan toch met hetzelfde probleem????
Als ik eerst de witte strepen spuit , dan moet ik hierop evengoed aftapen, om dan de rest te spuiten, vooraleer ik de blanke vernislaag kan leggen???Tenzij je bedoelt dat ik de witte strepen in een 1 delige witte glanslak spuit, die met nat 1000 opruw en daarover aftape, om vervolgens de rest van de wagen in metaalkleur te spuiten en tenslotte het geheel blank te vernissen???
Nadeel is dat die glanslak dikker is en dat de rand van de strepen vermoedelijk een verhoging kan hebben.Ik vraag me echt af hoe de pro’s zo’n tweekleurig patroon aanpakken???
Geert
11 oktober 2008 om 15:06 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394492Ik smijt het topic toch weer eens omhoog.
Ik weet zeker dat er hier goede carrosserie en spuiters zitten.Willen die mijn vraag van 8/10 toch even bekijken en mij goede raad geven?
Ik zou hier heel blij mee zijn :thumbup
Geert
9 oktober 2008 om 07:25 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394488Dag Alex,
De man , die mijn auto strak maakt, stelde zelf voor om eerst de lasnaden en wielbogen in model te tinnen en vijlen, alvorens aan de slag te gaan met plamuur. Hij is vertrouwd met deze techniek en kon me overtuigen dat het op langere termijn een veel stabielere afwerking is .
Ik was er helaas niet bij als hij het uitgevoerd heeft.
Hij heeft reinigingsvloeimiddel, tinstaven, heteluchtblazer, spatel en ruwe vijl gebruikt als ik me niet vergis.
De plaat wordt perfect blank gezet (zeker niet op roest werken, want het heeft geen zin), vervolgens wordt het vloeimiddel ingestreken opgewarmd en afgevaagd met een vod. Vervolgens wordt met de brander en tinstaaf stukken tin over de naad (of buil) gestreken en met een spatel in model getrokken. Tenslotte wordt er met een ruwe vijl aan de slag gegaan om alles in model te brengen.
Het is ambachtelijk werk , dus vraagt wel wat tijd,en de materiaalkost moet ik nog krijgen.Maar terugkomend op mijn vraag uit de vorige post.
Zijn hier ervaren autolakkers, die mij op weg kunnen helpen?Geert
8 oktober 2008 om 18:52 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394486Zo…
Even mijn topic van onder het stof halen, terwijl de GT er juist volledig instaat :D
Na mijn laswerken rondom te hebben afgewerkt is het een tijdje stil geweest.
Plamuurwerken zijn niet mijn ding , dus die zijn uitbesteed en daar is iemand bij me thuis nu mee bezig.
Eerst zijn de wielbogen over de lasnaden op de oude manier in de tin gezet en met een vijl al vrij goed in model gebracht. Nu wordt alles geplamuurd. Hierbij worden een aantal “oude kleine schades” meegenomen.Momenteel overweeg ik om de auto volledig te overspuiten.
Ik zou dan eerst een grondlaag spuiten en schuren ( nat tot 1000). Maar nu komt de vraag.Ik ga met een tweedelen systeem werken, dus eerst metaalkleur en dan vernislaag.
Evenwel ga ik eerst de metaalkleurlaag spuiten, maar daarbovenop moeten over de volledige wagen 2 brede witte ‘sport’ strepen komen (a la mustang eleanor) + eventueel hierin plaatselijk een eenvoudig strak airbrushmotief ( geblokte finishvlagmotief).Hoe doe ik dat best : Eerst basiskleur, dan vernislaag, dan nat 1000 schuren, dan de witte strepen +airbrushmotief en tenslotte eindvernis ?
Of kan ik eenvoudigweg de basiskleur leggen, hierop aftapen en spuiten van de strepen en airbrushmotief en tenslotte eindvernis?
Het laatste is uiteraard eenvoudiger, maar ik weet niet of ik ongestraft op een basismetaalkleurlaag, mag gaan aftapen ?
Graag info van de kenners hier op het forum…..
( Ja ik ben ervaren airbrusher, maar werk meestal op kamermuren )
zoiets kan het eventueel worden, maar zonder de spoilers

Geert
Bedankt Bart, :thumbup
Dit geeft een heel mooi beeld van hoe het kan worden.
Ik vind het wel mooi, hoewel, als ik eerlijk ben , ik de strepen iets beter vind passen met de blauwe kleur.Maar dan wordt het kompleet herspuiten.
Normaal zou ik alleen de herstelde delen innevelen, de witte streep erop en dan een paar lagen vernis.
Kan je op mijn GT de groene kleur , vervangen daar de blauwe??
Dan gaat ie natuurlijk erg lijken op de andere, maar dan zonder spoilers en andere velgen.Geert
Hoy,
Er zijn 3 mailtjes verstuurd met schema’s.
Hopelijk kom je eruit nu?Veel succes
Geert
Hoy,
Ik heb hier een jpeg en een pdf met het komplete schema van een opel GT.
Hoe krijg ik dat bij jou?email adres??
vriendelijke groet
Geert2 mei 2008 om 20:38 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394484origineel gepost door Arv
origineel gepost door gvy
Ik heb ondertussen een ander zwak punt van de getrag opgelost en er is nieuwe olie opgegoten.
Geert
Gaaf project man!
Je doet het allemaal erg netjes moet ik zeggen.Bij het doorlezen van je hele project zag ik dat je ook nog je getrag 5bak open gehad hebt. Ik moet de mijne binnenkort ook opengooien en vroeg mij af wat dat andere zwakke punt was wat jij hebt opgelost, zodat ik dat punt evt ook meteen kan doen.
Hoy,
Aan de binnenkant van de getrag, achteraan (omgeving waar de as eruit komt), zit een stalen pijpje, dat dient om olie naar een bepaalde plaats in de bak te brengen.
Dat stalen pijpje zit gewoon geperst in de aluminium behuizing, en durft wel eens, als het goed mis loopt, loskomen en in de tandwielen van de versnellingsbak draaien. In het beste geval vind je dan wat ijzerstof op het magneetje, waar de olie kan worden afgelaten. In het slechtste geval draait je bak naar de knoppen.Als je weet waar, met de behuizing open, kan je door de alu behuizing en door het stalen buisje een M4 gaatje boren en tappen, en een M4 boutje met loctite indraaien. Het buisje kan nu onmogelijk nog loskomen en in de bak belanden.
Je vind het oa http://www.opel-hecktriebler-forum.de/include.php?path=content/articles.php&contentid=15&PHPKITSID=5bc49c350802a4b83dc60d8fb6b64d92
groeten
Geert
Hallo,
Als je het eenvoudig wil houden zonder aanpassingen aan motorophanging, of carrosserie enz….
Dan past in principe elke 4 cilinder CIH motor.
vanaf de 1600 tot de 2400.Een 2.0GSI uit de vectra is geen CIH motor
Geert
7 april 2008 om 21:23 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394481zo,
Dit weekend heb ik ook het linkerachterstuk onderaan vernieuwd.
Dit was blijkbaar in vroeger tijden al eens aangepakt…..
Hier een foto van het uitgeslepen stuk aan de binnenkant:

Er was bovenop het uitgeroeste stuk, dat eerst stevig is ingeklopt, met revetten een nieuwstuk plaat vastgemaakt. Nadien is dit aan de voorzijde gelast en dik ingeplamuurd.
Al bij al was hier na al die jaren eigenlijk niets aan te zien.Maar toch ben ik blij met mijn eigen herstelling.(zie volgende foto)
nieuw stuk, gesneden geplooid, ingepast.
uitgesneden en naad op naad toegelast en geslepen.
niks, geen overzet.
Ik heb ondertussen, terwijl dit stuk eruit was, ervan gebruik gemaakt om alle bereikbare plaat en naden aan de binnenzijde te checken en met een propere laag ijzermenie te bedekken.
Nu wil ik nog op een of andere manier het onderste stukje “sierrand’ op de achterzijde reconstrueren. En dan zit wat mij betreft het laswerk er op.
En dan moet je weten dat ik oorspronkelijk alleen van plan was de rechterbuitendorpel te vervangen :hmmz
Geert
En een beetje vintage mag ook wel zeker :P

Geert
Hallo,
Ik probeer een beetje te helpen in je andere topic , maar ik vrees dat je momenteel een beetje een micmac van onderdelen bij elkaar hebt.
Kabelboom uit ascona van 86 zal waarschijnlijk een LE of LU jetronic van 2e generatie zijn.
Gele injectoren zijn inderdaad van een LE jetronic.
Een LE jetronic heeft GEEN voorschakelweerstanden, de L jetronic wel.
Ik ben niet zeker maar ik heb de indruk dat de gasklepschakelaar op jouw foto’s nogthans van een L-jetronic afkomstig is .
OPLETTEN DUS, want als ook die brandstofdrukregelaar van een L- jetronic (2.5-3 bar)is dan heeft ie een andere druk als die van een LE jetronic (2.6-3.4 bar). De LE jetronic heeft een groene stip.De luchthoeveelheidsmeter van een L jetronic is anders dan die van een LE….
Het beste kijk je inderdaad naar een volledig injectiesysteem,incl regeleenheid en kabelboom uit een en dezelfde wagen.
Ik persoonlijk zou eerder voor een oude L-jetronic gaan, maar een complete LE is ook wel ok
AL die mannen hier met hun Webers, hebben vast wel een ouwe injectie in de hoek liggen toch???
Geert
28 maart 2008 om 22:34 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394480ZO,
Vandaag heb ik de gepunte wielrand volledig afgelast en gladgeslepen en geschuurd.
Ik verschiet er altijd van hoeveel werk erin gaat zitten om zo een las van ongeveer 1m te leggen en op te kuisen. Vooral in het gladslijpen zit nogal wat werk, omdat dit feitelijk in een binnenhoek moet gebeuren. Op een rechte plaat of bolle plaat gaat dat veel vlugger.
Maar het einde van het laswerk komt in zicht.
Ik ga nog het kontje onderaan vernieuwen.Ik heb ook het stuk tussen spatbord en deur eens blootgelegd, omdat er daar een grote scheur in de verf, polyester zat.
De reden was een vroeger hersteld stuk , dat enkel met een paar puntlassen was bevestigd. De plaat is blijkbaar nog picco bello. Maar ik ga die nu onderaan en aan de dorpel volledig aflassen.
De linkerdorpel zelf ga ik niet blootleggen. Die is na aankoop in 92 binnen en buiten vernieuwd en is nog hard.Geert
25 maart 2008 om 22:27 In reactie op: opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli #17394477ow ja,
Voor de volledigheid wou ik nog even melden dat ik voor de laswerken een “automatische” laskap gebruik.
Zo eentje die vanzelf verdonkert als je aantikt, en weer klaar wordt als je stopt.Als beginnend halfautomaatlasser was het mij niet gelukt te staan , waar ik nu sta,zonder dit handige “gadget”.
groetjes
Geert -
AuteurBerichten