gvy

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 173)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: GT ombouwen naar andere motor #17502252

    Kijk eens bij Lenk Tuning,
    http://www.lenk-tuning.com/opelgtstart.htm

    Zij verkopen ondermeer motorsteunen.

    Volgens mij kies je niet direkt de gemakkelijkste ombouw.
    Het is echter al meerdere keren gedaan.

    Ik denk dat er gesneden moet worden in het voeteinde van de passagierszijde (en dat is al zo smal)
    Ik kan je er verder helaas niet echt mee helpen.

    Gemakkelijker is de ombouw naar een 2.2i (ligt in mijn GT) of een 2.4i (heb je wel de aanzuigbuis van een 2.2 nodig).
    Als je het allemaal wat moderner wil kan je ook die blokken leuk aanpakken.
    Bouw er een DIS ontsteking op , bouw de ouwe LE jetronic injectie om naar megasquirt of Kdfi en je kan gaan spelen met je laptop om het motormanagement aan te passen.

    Geert

    In reactie op: combustion chamber cleaner #17499589

    Damn,

    Remolie in m’n motor spuiten… no way.

    Wat je wel vaak terugvindt is waterinjecteren, voor het reinigen van carbon.

    Motor eerst warm rijden en laten draaien op minimum 2000tr en dan water injecteren gedurende een tijd.
    Een flinke hoeveelheid .

    De stoom zou de verbrandingskamers flink reinigen.

    Ik heb het nog niet toegepast….

    Geert

    In reactie op: Kdfi V1.3 of Megasquirt. #17492770

    Bedankt voor het antwoord Frederic.
    Ik had je trouwens een paar dagen geleden een U2U gestuurd, om jouw mening ook eens te vragen.

    Geert

    In reactie op: Kdfi V1.3 of Megasquirt. #17492767

    Dat is inderdaad een heel sterke eigenschap, want installatie is 1 ding, intunen iets heel anders.
    Ik vermoed voor de ontsteking dat er een rollenbank nodig is? Of is dit alleen voor wie het onderste uit de kan wil.

    Geert

    In reactie op: Kdfi V1.3 of Megasquirt. #17492765

    Tja Mr Turbo,

    Het gaat me nu op dit moment nog niet om welk merk of type.
    Ik wil graag “ervaringen ” van mensen die een zelf programmeerbaar motormanagmentsysteem op hun CIH hebben zitten.
    Eventueel aanwijzingen wat ik er met mijn motor kan van verwachten.
    Valkuilen , bedrijfszekerheid.

    Ik wil ook aangeven dat de keuze in evenredigheid moet zijn met de toepassing.
    Mijn cih2.2i is geen high tec motor , getuned om het onderste uit de kan te halen. Er zit geen turbo of compressor.
    Mij lijkt een eerder bescheiden systeem zoals een KdFi dus eerder in evenredigheid, voor wat ik werkelijk nodig heb.

    Het stopt niet met de module.
    lambdasonde, triggerwiel met sensor , disontsteking….
    Ook daarover graag tips. welk materiaal , hoe hebben anderen het toegepast op een cih….

    Afijn info van mensen die er eentje lopen hebben , had ik graag hier verzameld.

    Geert

    In reactie op: probleem met cih 2.2i #17489172

    Nu terloops,

    ik heb gisteren dik 120km gereden zonder problemen.
    Het euvel was dus inderdaad de verdelerkop.

    Geert

    hoy,

    Ik had recent bij m’n cih2.2i L-jetronic dat de motor begon te stotteren en uiteindelijk dat ie gewoon uitviel en niet starte, na reinigen bougies dan weer wel….

    Het was blijkbaar de verdelerkap.
    Er zit nu een andere op en het schijnt opgelost.

    Er is niet echt iets te zien aan de vorige verdelerkap.

    Geert

    In reactie op: Electrische fan met thermoswitch #17481900

    hoy,

    Ik heb een 2.2i blok, maar dat maakt niet uit.
    Ik meet 55mm tussen radiator en waterpomppoulie (daar zit dan de bestaande fan aan vast)

    Geert

    In reactie op: probleem met cih 2.2i #17489171

    origineel gepost door GSE
    L en LE hebben geen temp sensor in de luchtweger voor zover ik weet enkel de Motronic systemen hebben dit en misschien ook de 30I met lambda regeling.

    Die 250Ohm voor koud blok bij 10/20 graden klopt wel,zelf vaak genoeg gemeten.

    Hoy,

    De L-jetronic heeft wel degelijk 2 temperatuursensoren:

    1 temperatuurvoeler zit ingebouwd in de luchthoeveelheidsmeter en meet de temperatuur van de aangezogen lucht.

    de tweede temperatuurvoeler zit ingebouwd in het thermostaathuis.

    Op de kabelboom van de L-jetronic ( aan de regelaanheid)meet je deze:
    tussen klem 27 en klem 6 (tempvoeler in luchtmeter)
    tussen klem 13 en klem 16 (tempvoeler in thermostaat)

    Het zijn beide NTC (negatieve temperatuur coefficient weerstanden) Dus bij toenemende temperatuur verlaagt de weerstand.

    Ik denk dat deze bij 20°C allebei in de buurt van de 2600 ohm moeten liggen.
    Zo meet ik ze ook.

    Alleen heb ik hier een boek waarin staat dat de waarde tusen klem27 en klem6 350 ohm zou moeten zijn.

    Dus voor de zekerheid nogmaals:
    Wil iemand met een L-jetronic met zijn ohmmeter eens nameten op de hoofdstekker.

    Geert

    In reactie op: probleem met cih 2.2i #17489168

    Ik heb zonet een andere verdelerkop gemonteerd.
    Een oude die ik nog liggen had.

    De auto starte alweer goed en dus heb ik eerst de motor stationair laten draaien gedurende een tijd en vervolgens me aan een flinke rit in de buurt gewaagd (bougiesleutel meegenomen voor de zekerheid). Daarna terug de motor een tijdje stationair laten doordraaien om vervolgens opnieuw een flink ritje te doen.
    Thuis gekomen nog even stationair en ik heb dus geen enkel probleem vastgesteld.

    Laat ons hopen.

    Nu om eerlijk te zijn .
    De problemen met de motor (die voorheen eigenlijk nooit mankeerde) waren begonnen met het openen van de verdeelkap en proper schikken van de bougiekabels)

    Er is eigenlijk niets te zien aan de oude verdelerkap???? Ze is ook proper.
    Kan iemand wat uitleg geven over wat er zoal kan fout gaan aan zo’n kap?

    Ik hoop echt dat het dit dus was.

    Geert

    In reactie op: probleem met cih 2.2i #17489167

    Ik denk het niet.

    Het is de tempsensor die ingebouwd zit binnen in de luchtmassameter van een L-jetronic.

    Ik weet niet of die zo gemakkelijk te vervangen is.
    En nogmaals , ik betwijfel of de opgegeven waarde van 350 ohm bij 20°C in het boek wel klopt.

    vooraleer ik begin te zoeken

    Wil iemand meten ?
    Stekker uit de luchtmassameter trekken
    Meten op de vaste stekker van de luchtmassameter.
    klem 27 en klem 6 ( staat er op )
    En ik meet met de motor in koude toestand 2350 ohm.
    Dit is trouwens ongeveer de waarde die ook de andere temperatuurcensor moet meten bij 20°C

    Opgelet het is de L-jetronic … Geen LE jetronic

    In reactie op: Post hier je Opel GT foto's. #17351049

    Ik heb de foto’s van mijn GT hier reeds op pg1 geplaatst, maar nu ie een nieuwe restauratie achter de rug heeft en ik hem volledig herspoten heb, is het tijd voor een nieuwe serie foto’s.
    De auto is in z’n nieuwe outfit gepersonaliseerder en eigenzinniger geworden.
    Alles is gespoten, nergens stikkers.

    GT gerestyled:

    Geert

    In reactie op: vraag gt voor cicuit gebruik #17471487

    Tja,

    Voor op circuit weet ik niet zo.
    GT op hoge snelheid wordt nogal licht op de neus, maar daar kan waarschijnlijk aan gewerkt worden.
    Ik ben een keertje (bij nacht en lege autostrade) over de 200km/u gegaan met de GT (2.2i injectie met hete nokkenas) en ik dacht dat ie alle momenten zou opstijgen :P

    Rally wordt ie nog wel eens gebruikt voor de fun.
    Er staat er eentje te koop : klikken

    In reactie op: GT met 19s probleem #17471322

    Hey,

    Log eens in op dit forum :opelgtforum

    En ga naar downloads.
    Daar vindt je oa het volledige electrische schema van de GT.
    Je moet dan wel even lid worden (gratis), maar als je een GT hebt , vind je er altijd waardevolle info.

    Geert

    In reactie op: Vraagje achterlichten GT #17469835

    Bij splendid parts : 24.9€ / glas

    geert

    origineel gepost door Dietrich Concept
    zou je de mijne ook nog kunnen colorsanding en polijsten

    of kan dat alleen nog maar bij hele nieuwe lak

    de mijne is twee jaar geleden gespoten

    colorsanding is volgens mij vooral heel riskant bij originele lak, uit de fabriek.
    Deze zijn doorgaans “zuiniger” gespoten, dus je zit heel snel door de lak heen, wat natuurlijk nefast is.

    Een wagen die herspoten is heeft doorgaans een dikkere laklaag (op voorwaarde dat ie vroeger al niet is gecolorsand)
    Colorsanden kan je perfect (zelfs bij voorkeur) bij reeds goed uitgeharde lak. Dat is dus geen enkel probleem.

    Echter : Als je wagen goed gespoten was , er is geen sinaasappel of runners , maar je hebt wel last van lak die wat dof wordt door microkrassen, of gewone krassen, dan zou ik in eerste instantie opteren om gewoon te gaan polijsten.
    Gebruik hiervoor ofwel een roterende machine (zoals ik heb) ofwel een excenter polijstmachine.

    De roterende is veel radikaler en dus gevaarlijker in gebruik, maar je kan er wel dieper mee inwerken.
    Het is wel ernstig oppassen op randen, sleuven enz., waar de lak dunner ligt en waar je met je roterende machine zo doorzit.
    De excenter is heel veilig en een stuk minder radikaal, maar dus ook minder efficient.

    ( als je colorsand, heb je een roterende machine nodig)

    Met beide machines gebruik je verschillende gradaties polijstpads en bijhorende polijstpasta.

    Ik heb met 3M gewerkt, maar ook meguiars heeft een hele lijn produkten.

    Geert

    origineel gepost door KERNI
    Heel netjes geworden:kewlpics

    Maar als je mij vraagt , had je beter dat geld wat je aan polyst machine, schuurmiddelen, en dergelijke hebt uitgegeven, en de uuren die er extra in zijn gaan zitten, een spuitkabine kunnen huuren:D

    Was waarschijnlijk een stuk goedkoper uitgevallen :D

    Maar erg leuk gedaan respect:thumbup

    Gr.kerni

    Niet akkoord ,

    Kijk, de 2 bussen 3M polijstmiddel kosten ongeveer 50€
    De komplete set, polijstmachine,diverse pads+ een bus nanopolish komen op 78.4€.
    Verder is er nog wat schuurpapier .
    Dat is alles samen maximaal 150€

    Tijd neem je niet mee als je zoiets als hobby doet.

    Ik heb de polijstmachine en pasta’s al gebruikt voor de herstelling van schade aan mijn andere wagen en ga in de toekomst die ook nog wel eens helemaal oppoetsen.

    Verder doe ik af en toe airbrushpainting en met deze middelen kan ik eindelijk zelf, zonder cabine, een mooie eindfinish halen.

    Wat ik bedoel, die machine gaat nog heel goed van pas komen, De 3M polijstpasta’s zijn nog niet eens kwart gebruikt enz…..
    Trouwens, ik heb in m’n knutsellokaal op die manier al wat machines gekocht. Alleen met materiaal kan je ook serieuzere klussen zelf doen.

    En tenslotte. Ik ben allesbehalve professioneel spuiter.
    Zelfs in een cabine had ik met de eindlaag wel wat zakkers en appelsien gehad.
    Dus had ik het ineens moeten laten doen door een profi.
    Ik vrees dat ik dan met de dubbele metaalkleurcombinatie, airbrush enz over de 2500€ zou gaan zitten.

    Ik geef wel toe dat het waarschijnlijk nog mooier was geweest.

    Geert

    In reactie op: opel GT kleurshop #17416622

    De photoshop van hieronder :

    is 7 maanden later echt uitgevoerd:

    Geert

    Sinds gisteren is de GT weer verzekerd en kan ik na jaren weer eens de weg op.
    Toch bizar als je dagelijks vele kilometers doet met een “moderne” alfa romeo 159, hoe spartaans zo’n GT tje wel is.

    Maar ook mooi.

    Hieronder foto’s van m’n eerste ritjes in de buurt.

    Geert

    In reactie op: Manta A project # Te koop… #17375400

    Heel mooie kleurkeuze.
    Je maakt me zowaar jaloers.
    Ware het niet dat de GT in de motorruimte parelgroen is en ik dit nog altijd heel mooi vind, dan had ik mogelijks voor zo een blauw gekozen. Ik heb lang getwijfeld.
    Je manta wordt ongetwijfeld prachtig.

    Geert

    origineel gepost door Sonador
    Dat ziet er fantastisch uit!

    Erg mooi gedaan Gvy.

    Heb je het plekje waar je doorheen bent gegaan nog op kunnen lossen?

    Hoy Sonador.

    Neen ik heb het nog niet aangepakt. Ik heb er ook geen haast bij, want het valt niet echt op.

    De lakopbouw op de deur zat mij namelijk mee.
    De onderliggende kleur was identiek hetzelfde groen.
    Ik had op die plaats enkel de laklaag (die nog in perfecte staat was) grondig ontvet en opgeschuurd met 400 en 800.
    Daarbovenop is direct de nieuwe groene kleur gespoten (met verharder erin, omdat er geairbrushed zou worden op de deur) en opgeschuurd en vervolgens de lagen clearcoat.
    Ik ben met het colorsanden dus door de clearcoat gegaan en een beetje door de kleurlaag en kom dus terecht in de onderliggende lak (identieke kleur).

    Het valt bijna niet te fotograferen en ik heb het contrastniveau aardig verhoogt om het zichtbaar te maken.

    Geert

    In reactie op: Manta A project # Te koop… #17375391

    Mooi restauratieproject Peerke,

    Je maakt me echt nieuwsgierig naar het eindresultaat.
    mmm. speciaal kleurtje… Metaal of niet. Komen er stripings op?
    tipje van de sluier?

    Geert

    Mooi he

    Ik ben dik tevreden met het resultaat

    Geert

    En we werken door.

    Hieronder een paar foto’s om een idee te geven van de diverse stadia van colorsanding en polijsten
    Voor wie het de eerste keer doet, zoals ik, zijn stalen zenuwen en veel vertrouwen een must.
    Je vertrekt uiteindelijk van een pas herspoten auto….

    Foto 1.
    De lak wordt een eerste keer nat opgeschuurd met papier 800.
    Belangrijk, neem een absoluut 100% propere teil warm water en doe daar een scheutje afwasmiddel in (geen zand of vuildeeltjes toelaten)
    Leg daarin papier 800, papier 1500 en papier 2000 te weken.
    Ideaal is een soepel rubberen lapje , nooit schuren met de vingers of hand.
    Verder heb ik een plantenspuit met eveneens properwater en afwasmiddel om het schuren steeds goed nat en proper te houden.

    Zoals op de foto hierboven zichtbaar: De donkere delen zijn lage punten, waar de lak nog niet weg is , de matte delen zijn afgetopt.

    Om dit zichtbaar te maken moet de carrosserie droog zijn, dus…. Met het rubber schuurlapje, kan je ook heel eenvoudig vocht wegwrijven (als een trekker), verder propere vod en persluchtpistool en de carrosserie is in seconden droog ter controle.
    Niet OK dus doorschuren.
    Weer met 800 tot alle donkere punten weg zijn, dan met 1500 en 2000. Die laatste lagen kunnen heel snel.
    tip : Als je niet eindeloos wil schuren, begin voldoende grof (dus idd 800), Met 1500 of 2000; beginnen zoals vaak gezegd, kan je bezig blijven…. tenzij….
    Ik heb vastgesteld dat op de horizontale vlakken, zoals dak, motorkap… de lak vlakker uitvloeit . Hier kan je wel probleemloos met 1500 beginnen.
    Wel voorzichtig zijn en heel vaak controleren


    Het is belangrijk niet verder te schuren dan noodzakelijk, dus regelmatig kontroleren . Het persluchtpistool is bijna een must om snel en efficient te werken.
    Op de foto hierboven zijn geen donkere plaatsen meer zichtbaar, de lak is nu perfect glad/mat en klaar om te polijsten.
    Ow ja, Ik schuur bewust niet op de randen , Hier zit je zo doorheen, zowel met het schuren als met het polijsten. Dus dat laat je gewoon blinkend.

    En dan komt het laatste stadium:
    Het uitpolijsten met de rotary en polijstmiddel.
    Het is zaak, de juiste hardheid van mousse te kiezen en het juiste polijstmiddel.
    Het lukt niet in 1 keer , maar het gaat vrij snel met de rotary.
    Nog eens afvegen met een heel erg zachte poetsdoek en je krijgt dit:

    Na wat zoeken gaat voor mij het wegwerken van zakkers het beste als volgt:
    Eerst aan weerszijden van de zakker een tape kleven.
    Hierover schuren met een blok met 800 papier. Zo schuur je de rondom liggende randen niet te diep. Dan tape weg en voorzichtig nog wat verder schuren. En dan ga ik aan de slag met een scheermesje en kras ik de laatste oneffenheden eruit. Tenslotte verder opschuren met de rest van de carrosserie.

    En voor al wie wil zelf een onderdeel thuis spuiten.
    Je krijgt echt heel veel weg uit een minder geslaagde clearcoat op bovenstaande manier:
    Zakkers, stofjes, appelsienhuid, nevel, matte stukken….
    Voorwaarde is uiteraard een voldoende dikke eindlaag en voldoende lang laten uitharden.
    Ook belangrijk : Veel zorg aan de voorbehandeling, primer,kleur… Tenslotte kan je alleen de laatste clearcoat gaan behandelen.

    Tenslotte : Ik doe dit de eerste keer , ik ben geen professional , kwestie van mijn beschrijving hierboven in het juiste daglicht te stellen.
    Tips van pro’s blijven welkom.

    groetjes Geert

    Dit is leuk…..maar ook een beetje riskant.
    Het 800 papier werkt heel efficient voor het effenen van de lak tegen appelsienhuid, maar het is enorm oppassen aan de randjes en ook bij het verwijderen van een zakker.

    Randen gewoon vermijden.

    Op de deur zit ik op een plaats net door de clear, Iets te enthousiast geweest bij het wegschuren van een zakker. Niet getreurd, ik denk dat ik dit met m’n airbrush wel kan repareren en uitpolijsten.

    Al bij al krijg ik de lak echt wel spiegelglad, weg stof en zakkers en ook geen enkele rimpeling meer in de weerspiegeling van de lak.

    geert

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 173)