Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Brandstof filter dicht denk ik eerder aan,luchtwegers is zelden wat mis mee filter dicht komt vaker voor.
Wat is je bouwjaar en motorcode?
Wat is je luchtweger nummer?Monza is moeilijk wat van te krijgen wat voor verlagen is:
Koni schokbrekers zal nog wel aan te komen zijn maar veren van Mattig of H&R zijn zeldzaam en niet echt goedkoop vaak.Je kunt bv veren van een A1 S uitvoering pakken die zijn iets lager 1,5/2cm maar nog niet echt veel,beter is om bv hier eens wat te kijken:
Die moeten passen teminste die laatste heel zeker,maar vergeet wel dat de achterveren anders zijn omdat ze in australie een starre as gebruikt hebben en de veren anders zijn,de voorveren zijn echter wel gelijk met de europese A1 veerpoten:
En ik weet uit ervaring dat opsturen met de zeepost 6/8 weken 85euro kost voor een doos tot max 20kg,meer zullen die voor veren ook nooit wegen.Het valt me trouwens wel vaak op dat een Monza/Senator A1/2 met 2500 vaak kaal is en dan bedoel ik dingen als:
boordcomputer
electrische spiegels
getint glasDie zie je op een 2500 zelden terwijl ze bij de 30E,s wel vaak erop zitten en bij een GSE standaard.
Maar een 2500 loopt mooi maar levert niks en das jammer want een 24V bv verbruikt hetzelfde met een 70pk en een bult koppel meer en die loopt nog eens op euro 95 en daarom hoef ik geen 2500.
Het enigste wat bij een 2500 positief is is dat de achteras/dif en bak het niet zo over de klote gehad kunnen hebben als bij een zwaarder blok :)
Is een 82tiger.
Een A 1,5 A1 buitenkant A2 binnenkant.
Wat zijn de plannen met de Monza?
Gas velgen verlagen motor bak enz enz????Als ie maar niet rot is das het belangrijkste dat trage blok en die 3-gang bak heb je zo gewisselt das het werk niet.
Maar goed het is niet mijn auto als jij happy bent met een 2500 ben ik het ook voor je maar persoonlijk zou ie er niet lang inliggen bij mij.
Ik hoop dat ik iemand die een 2500 heeft en er tevreden over is niet voor de kop stoot met mijn uitspraken maar het nu eenmaal niet mijn favoriete blok en die 3-gang is ook niet voorkeurs bak (rij er zelf dagelijks mee maar ben te lui om de 4-gang erin te bouwen die hier al klaar om erin te kunnen)Die 2500 was die toevallig wit en stond ie in Liessel te koop?
Ja is geen gemakkelijk klus,echt veel keus heb je sowieso niet.
Ik weet niet of je handig bent?
Anders neem je die 25E toch en bouw er dan een Omega A/Senator B C30NE erin,177pk lopen op euro 95 en kunnen goed tegen LPG.
Die 30E zijn ook grote k*t blokken:165pk (ipv de 180 die Opel op geeft) zuipen veel (benzine en olie over het algemeen) en vaak gekloot met nokkenassen,oliedruk,de meeste kunnen niet goed tegen LPG mijn favoriete blok is het heel zeker niet heb zelf 3 Monza,s gehad met een 30E en wil zo,n 30E nooit meer….
En een 2500 is hetzelfde als een 30E alleen dan een stuk trager maar het verbruik is niet super veel minder.
Heb zelf een Sennie A2 2500 gehad en dat ding was niet voorruit te krijgen terwijl de motor 100% was.Vind maar een goede basis/carroserie en hang er dan de motor in die je wilt,een motor is snel gewisseld maar een carrosserie opgemaakt niet
Het kan zijn dat ABS al vanaf eind 83 te krijgen was voor het gemak maak ik er altijd 84 van,begin 83 was het niet te krijgen.
Om mijn 84tiger Monza zit:
ABS,boordcomputer,airco,digitaal daschbord,electrische ramen/dak/spiegels,leer,koplamp wis-was,sper,getint glas,CV.En wat betreft een 2500,nikt waard die dingen.
Trekken niks zuipen veel,140pk is niks in een Monza,ik zou van zijn leven geen 2500 willen is werkelijk niet snel en kwa verbruik komt het in de buurt van de 30E en kwa vermogen is het gewoon bagger.
Echt een afrader…Een Monza/Senator A2 vanaf 83 tot 84 hadden een gewone TH180 erin en die hebben wel hetzelfde middenconsole maar dan zonder knopje,misschien heb je en 83tiger gezien,maar de 4-gang automaten hadden allemaal dat knopje.
Aisin warner bakken zonder knopje zijn er niet teminste in de Monza/Senator hadden ze allemaal het knopje 3/4de gang vrijgeven en in de Omega A/Senator B hadden ze nog een knopje extra voor de winterstand (in de 3de gang wegrijden)
265 heeft standaard in de Monza gelegen der is nooit een R25/R28 ingekomen teminste niet vanuit de fabriek.
Die R serie bakken is pas bij de Sennie B/Omega A gekomen.
Ze passen ook niet helemaal lekker standaard in een Monza vanwege de cardanas aansluiting aan de bak en baksteun die zijn zelf gemaakt als zo,n bak in een Monza ligt.Alles wat meer als 4 cilinders had standaard die 271tig schijfjes.
De 4 clinders in de A2,s hadden enkele schijven.
Een GSE is altijd een 30E geweest en die hebben altijd geventileerde schijven voor.Die 4-gang is een Aisin Warner 03/71L 4-gang bak die standaard in een Monza/Senator lag vanaf 84,achter alle motoren 2.2 2.5 30E 30I.
Die bakken hebben allemaal die schakelaar 3/4 waarmee je de 4de gang vrij geeft of niet,een primitieve sportstand.Als ie niet verkloot is dan wel:
zie je zo aan de bak:
steuntjes zitten er aan de zijkant aan die geen nut hebben.
koppelhuis is afschroefbaarTja ik zie op het oog zo het verschil in een 240 en een 265.
Maar kijk maar naar het koppelhuis.
Als je nog meer wilt weten dan meld je maar…..
30E kwam gelijk met de Monza in 78 met L-jetronic en in 82 kwam LE jetronic en een andere krukas met 12 tegengewichten ipv 9 zoals de eerste blokken hadden in 85 kwam de zogenaamde 30I dit was een 156pk blok met kats en verlaagde compressie.
En dan heb je nog 3 verschillende type onstekingen op de 30E 1978-82 had je 1 type :jerryen van 82-83 en van 83 tot eindeDe 265 Getrag was vanaf 78 leverbaar tot einde productie in 86 alleen had de A1 een andere overbrenging in de 5de gang als de A2,die vanwege de betere CW waarde iets minder luchtweerstand hadden en zodoende ook een iets langere 5de gang hadden (0.87 tegenover 0.813 bij de A1).
Bij de A1 was ie een optie en bij de GSE was ie standaardABS is pas in 84 gekomen net als het digidash en de 4-gang aisin warner automaat bak .
Alle Monza/Senator A hebben voor en achter schijven met een diameter van 279x10mm achter met dubbelzuiger klauwen en de handrem in de trommels,alleen hebben de 4 cilinders 20E en 22E in de A2 voor geen geventileerde schijven en bijbehorende remklauwen voor die dunne schijven.
In 82 is het onderstel van de vooras iets veranderd de ophanging van de stabilisator stang is toen gewijzigd,je kunt wel A2 veerpoten onder een A1 zetten maar geen A1 onder een A2,ook zijn de beide voorveren verschillend van een A1 en A2.Nee niet alle Monza,s hadden een oliekoeler enkel de 30E na 83 hadden um standaard,maar die dingen zijn toch geen ruk waard en kun je zo weghalen de A1 had um immers ook niet en mijn blok is ook al zeker 25 jaar geworden zonder olie koeler en draait nog jaarlijks 15/20.000km.
S staat voor sport bij de A1:zwarte grill,dikkere stabilator stang voor en iets lagere veren.
Zie het maar als de GSE versie van de A1En wat betreft die uitvoeringen S C en GSE en bla bla bla:iedereen kocht zo,n ding kaal en bestelde erop wat ie wilde hebben,en dat er nu op de C dit zit en op de CD tja,ik heb al vanalles gesloopt en iedere keer zit er wel wat anders op of aan:
Een kale A1 met hoogte regeling en sper,
Een simpele A2 met hoogte verstelbaar stuur kan nergens vinden bij welke uitvoeringen die dingen moeten passen….Een GSE haal ik er zo wel uit maar die hebben kaal:
zwarte sierlijsten digidash GSE interieur getinte ruiten CV en nog wat dingen maar ook daar zit weer een wereld van verschil in wat de ene wel of niet erop heeft:
airco electrische ramen ABS enz enzIk neem aan dat het gewoon een Commo C 2500E is.
Die hebben L-jetronic en een aparte ontsteking die niks samenwerkt met de injectie handel.
Als je tussen de 2000 en 2500 een schokkend gevoel krijg heb of je benzine systeem of je ontsteking niet op orde.
Kijk eerst je ontsteking eens ff na:op tijd zetten met een lamp en kijken of de vacuum vervroeging in orde is.
Kijk dan je injectie handel eens na:
Computer nemen van een goedeluchtweger van een goede nemen
tempsensor van een goede nemen
brandstofpomp ff nakijken of ie 1,5/2 liter in een minuut geeft en de druk ff meten
Zeker weten dat je benzine filter goed is
Gaskleppositie sensor nemen van een goede auto
Heb je dat allemaal gedaan blijft er weinig meer over.
Wat met injectie of ontsteking te maken heeft.Dan kom je bij dingen als nokkenas en distrubutie tijden uit maar die sluit ik ff uit omdat dat vaak andere klachten zijn.
http://www.senator-monza.de/index.php?wM9QUSE1kJ4ETPElUTT1kJ1ETM9QUSF10UmMDN8lTM9EkUBBVT
Mijn broertje heeft deze koppeling op zijn Monza 24V zitten…
Gaat een stuk zwaarder als een 30E drukgroepje…
Is ook niet goed als je de pomp hoort lopen na het op contact zetten,bij L-jetronic loopt de pomp als je start of/en al de klep in de luchtweger beweegt teminste bij de Monza/Senators met L-jetronic.
Ik geloof dat de 4 cilinders een koud start injector hebben,is die wel goed?
Ik gok op:koudstart ventiel,luchtweger of temp sensor of ontsteking…..
waw een V8………..
Lagen er in Australie standaard in en voor een 1500 euro kan ik zo,n Holden blok makkelijk hier hebben liggen,inclusief stuurhuis en dan is het plug and play,dit is maar zon V8 van chevrolet en er is mijn ogen meer aan die auto verneukt als goed gemaakt:
motorkap
interieur
velgen
motorDie dingen hadden ze na mijn gevoel niet moeten doen.
Het had er ook mee te maken dat in DE een station tot 200pk goedkoper te verzekeren was of zoiets en daarom hebben ze het vermogen iets lager aangegeven.
Maar technisch zijn de blokken 100% identiek ook het injectie gedeelte enkel de uitlaad is bij een station iets anders gevormt..En ik dacht plaatselijk iets dunner.
Verwacht van niet,misschien dat ze ooit op ebay opduiken maar heb ze nog nooit nergens nieuw zien liggen…
Die ruit koste een half jaar terug een paar cent meer als 200 euro.
En was ook ongeplaatst we hebben ze in Venlo bij Carglass gehaalt en zelf geplaatst.
In juni heb ik er ook gehaalt bij Carglass koste 202 euries,weet ik toevallig nog,nieuw groengetint met zonneband maar zonder antenne,dit kwam niet in hun systeem voor aldus Carglass.
Ik bedoel de slechte kettingen heeft het maar een jaar ofzo gegeven en toen zijn er goede opgekomen.
Ze zijn maar een jaar of zoiets gemaakt.
En die blokken met die slechte kettingen zijn nu zowat allemaal dood.
En wat beterft kettingen die breken na het eerste productie jaar ofzo (vrijsnel na uitkomen 24V zijn hier precies dezelfde kettingen opgekomen tot einde productie)
De motoren met de slechte kettingen heeft het maar ff gegeven en zijn zijn nu bijna allemaal overleden.
Der waren al slechte kettingen bij die na 10.000km knapte en aangezien een 24V een geen vrijloper is was het dan vaak compleet blok vervangen bij de garage vanwege:
kleppen zuigers en drijfstangen die bijna 100% zeker kapot waren,en de rest wat ik nog niet noemde….Het verschil zit um alleen in de uitlaad:
De SEJ lag alleen in de caravans van de Ommie A en deze hadden een iets dunnere uitlaad en zodoende is 4pk minder opgegeven aldus een bekende van die al veel van die motoren in de handen heeft gehadHier nog een link:
http://www.opel-hecktriebler-forum.de/include.php?path=forum/showthread.php&threadid=44525Klepgeleiders kan elke fatoenlijke motorrevisie op maat maken.
Net als harde klepzittingen deze kan ook elke fatsoenlijke motorrevisie maken en erin persen.
(kop warmstoken en klepzitting in vloeibare stikstof afkoelen en er dan in persen) -
AuteurBerichten