Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Alle Monza,s hebben interval,of Manta past weet ik niet,ik gok van niet.
A1 zou nog kunnen maar een A2 heeft de alamschakelaar in het middenconsole zitten en A1 bovenop net zoals Manta B
Interval relais hangt in de buurt van je stuurkolom,als je de bekleding van de voetenruimte weg haalt en de kachelpijp weg haalt kun je het relais zien hangen hangt schuin boven de pedalen richting middenconsole.
Mmm daar weet ik wel wat op:
Voor ongeveer 200/300 euro heb je een nieuwe 30E plaat met drukgroep van een 30E
Denk eraan dat de Getrag bakken van de 30E de “grote” plaat hebben met grove vertanding en de 2500 en 2200 plaat niet past.
Dus kijk ff het hart na op het aantal splines.
En laat je ook niet blij maken met een plaat van een Omega A/Senator B deze zijn ook anders als van de Monza/Senator A 30E.Welke auto?
Ik heb ooit is een wiel scheef gehad door een kromme schokbreker,die was optisch echt krom en veerde ook niet meer 100% in.
De meeste Monza/Senator/Rekord/Commo C rotten bij de veerpoten met als gevolg inzakken naar binnen en de veerpoten iets scheef eronder.
Gevolg zoals Obelix zegt:veerpoten er scheef onder en de banden ook met als gevolg super wegligging in de bochten :thumbup wel om de zoveel tijd de banden omgooien,maar BMW M3,s bv hebben de banden er altijd beetje scheef onder staan voor meer grip in de bochten.
Veerpootbrug ertussen en de veerpoten opnieuw lassen is de enigste oplossing om er vanaf te komen.
De veerpoten bij een Monza moeten 99cm zijn van de opstaande randen bovenop gemeten.
En de 30E na 82.
Is primitief spul wat voor een goede stationairloop moest zorgen omdat de oude L-jetronic systemen maar wat deden die waren erg temp afhankelijk en dit moest het super systeem zijn toen het uitkwam ergens 82/83.
Werkt wel goed opzich maar een 30E en 22E vermoedelijk ook (hoe me niet bezig met de 4 cilinders) hebben 3 computers 1 voor injectie 1 voor stationair en 1 voor de ontsteking (alleen de 30E na 83) de latere auto,s hebben alles in 1 zitten en deze is zuiniger en heeft betere uitlaadgas waarde en lever meer vermogen en zijn te chippen.
Ik twijfelde een beetje maar ik heb zelf geen koud warm aangave op mijn peilstok en ook in de reserve bak die hier ligt staat niks op maar bij een manta a heb ik wel gezien dat er koud en warm aangave opstaat.
Zit um meestal in de stationair versteller zelf,en niet in de computer of net wat,haal dat ding maar los en zet er maar 12V op en kijk maar of de klep ook open en dicht gaat.
Senator A2 4-gang automaat heeft een 2 delige die lang niet zo dik is als de steun uit 1 stuk die een A1 30E 3-gang aut heeft of een A2 GSE 5-gang heeft.
Ik heb zo,n ding weg gegooit een half jaar terug omdat ik dacht dat ze niet waardevol waren en niet verwachte ze ooit kapot te maken…. :(
Ja warm blok en koud blok 20 is voor koud blok.
Maar na mijn idee heb je de verkeerde peilstok omdat de 4-gang automaten bij mijn weten koud en warm aangave hebben en de oude 3-gang automaten niet,maar ik kan me vergissen…
Volgens de boeken echt goed warm rijden en dan ff op de plaats laten lopen en een paar x met de keuze handel op en neer gaan van 1 naar P en dan meten.
Is een vrij dunne kabel 0.75mm kan wel kloppen.
Die kabel komt uit op een grote ronde stekker achter op het daschbord.
Haal het dasch anders ff los en meet met een multimeter of je weerstand hebt op die kabel die gevonden hebt en de blauwe in die stekker die op het daschbord komt.
Je senor schakelt de zaak naar massa,meer massa is meer temp op je meter,die blauwe draad moet met auto op contact 12V op staan.
Op het dascbord komt 12V aan en die word dan verdeelt over een paar sensors waar ook de temp sensor bij hoort.
En die 12V verlaat het dasch dan via de dunne blauwe kabel.De zit precies in het midden van de ruit een knopje aan de onderzijde net boven het daschbord,hier klik je een kabeltje op,dat dan op de radio komt.
Af fabriek komt de kabel het schutbord uit langs de rembekrachtiger.
Ga de blauw/witte maar na die achter op je dynamo zit,die 2 lopen samen alleen is de kabel van de dynamo korter.
Klepstoters kun je zo vervangen door andere stelt niet veel voor vervangen alleen uitzoeken welke kan soms vrij lastig zijn je kunt er soms 2/3 stuks langs zitten.
Hoe bedoel je huis,hier een handleiding om ze uit en in elkaar te halen:
Alleen heeft dat vaak weining zin en is vervangen door een goede niet tikkende de oplossing.
Wat je kunt doen als bij jou 25E de kop kapot is:
Vervangen door een kop van een B Senator C25NE of een complete motor nemen van een B-Senator 2500 en daar je eigen aanbouwdelen en injectie tegenaan schroeven.Of je neemt een C30NE uit een B-Sennie/A Omega en hangt deze in de Commo met de aanbouwdelen van je Commo met de luchtweger en computer van een 30E L-jetronic…
Wat veel mensen niet in de gaten hebben is dat een kop kapot soms meer geld kost als een ander blok erin hangen.
En kwa tijd is een blok sneller omgehangen als een kopvervangen na mijn idee.
Ach die onzin als tikken van de kleppen zit gewoon tussen de oren,nieuwere auto,s hebben allemaal (of bijna allemaal) lichtgewicht koppen met harde klepzittingen erin geperst en hoor je daar ooit een klep tikken???????
Wat je bij kleppen hoort tikken is speling of klepstoters die gaar zijn,maar een klep in de zitting kun je niet horen tikken.
Ik zou niet te veel doen en gewoon 95 tanken als ie niet pingelt en anders 98 maar niks geen loodvervanger of andere dingen gaan kopen,is der ooit iemand geweest die een kop kapot heeft vanwege loodgebrek??????
Wel op LPG ingeslagen kleppen dat heb ik wel vaker gezien,en al zou je 30E kop kapot gaan moet je blij zijn heb je een rede om er een goede kop op te leggen en dat 30E ding bij het oud ijzer te leggen.
Hahaha ATF dampen verbranden die is goed..
Der zit een membraan in dat ijzeren potje wat op vacuum werkt en zodoende word aangestuurt door het inlaadsysteem,en dmv van vacuum weet de bak ongeveer zijn schakelmomenten.
Achteraan je bak zit een potje met een stalen leiding eraan deze leiding loopt langs de peilstok mee omhoog en zit ergens aan je inlaadsysteem gekoppelt,die 3-gang automaten schakelen dmv van vacuum en dat word ie leiding door gegeven.
Kijk dat maar eens ff na.
Pff voor 450 zou ik ook een 2de handse kopen.
Maar in NL koste de ruit bij Carglass in Venlo 202.96 meen ik,geen 203 euries…
En de meeste mensen vroegen rond de 100 euro voor een 2de handse met steenslag of hij was niet getint en had geen zonneband,wat niet uitziet bij een GSE.
IK heb rond augustus 2008 een berg moeite gedaan om een echt gave 2de handse te vinden die groen getint is met een zonneband en antenne (A2 GSE) maar kon niks vinden.
Heb er toen 1 bij carglass gekocht en die kon er alleen een leveren met groente tint en zonneband zonder antenne,maar wel nieuw.
Koste 202… euro en duurde idd vrij lang voordat ie der was,maar liever langer wachten dan een 2de hands met steenslag wat de meeste toch wel hebben.
Toch niet in een E-Rekord daarin was de kleinste motor een 1900N oplopend tot 2.2 in de E2..
Aansluiten van de draadjes bij een C20NE weet ik zo niet,maar je kunt dan beter een Rekord E2 18S.. nemen met automaat en dan de motor omwisselen ipv 1.8 naar een 2 litertje gaan en dan alles inbouwen,of simpelere een CIH nemen.
En hoe kom je aan een 1.7CIH in een Rekord E die is nooit zo verkocht volgens mij.
Dat is de reinste onzin dat je niet bij Opel moet zijn voor een Monza snel te krijgen:
Pak bv eens een C30NE of een C30SE (12V en 24V uit Omega A/Sennie B) en neem dan eens een 5bak,kijk maar eens wat je voorruit gaat.Een 2500 is maar een traag blokje wat niks aparts doet.
En die 1 op 10 zuipt een 24V ook bij rustig rijden en heeft wel 60/70pk meer en loopt op euro 95.Is onzin die loodvervanger,ik zou gewoon super 98 tanken,en mocht je kop vroeg of laat een keer kapot lopen zou ik er een van een Omega A/Senator B met 177pk opleggen.
Die 30E koppen zijn nog minder waard als een rot ei teminste de meeste:
geen geharde klepzittingen
geen pijpje voor olie op peil te houden voor koude start
nokkenas problemen
kleine kleppenElk bouwjaar of om de 2 hadden ze wel wat nieuws:
harde klepzittingen
dat pijpje er standaard in
goede nokkenassen
grote kleppenVooral de A1 30E blokken hebben de slechste koppen.
Ik ben absoluut geen 30E fan en zal nooit meer een 30E kopen in mijn leven,puur vanwege de waardeloze koppen en het verbruik en geen power.
Maar nog ff terug te komen op loodvervangen,dit hoeft er niet bij,heeft iemand ooit een kop kapot gehad vanwege geen loodvervanger tanken????
Ik zou gewoon een keer euro 95 tanken en als ie niet pingelt zou ik deze er voortaan ingooien,mocht je kop kapot lopen leg je er een andere kop of complete motor in ben je van dat hele super 98 met loodvervanger gezeik af…
Of kijk gewoon ff naar de kop code deze staat boven de 2de bougie (meestal ergens onder de smeerzooi) als die begint met een P dan is je kop loodvrij,maar die P koppen zijn pas ergens in 84/85 gekomen en als jou blok origineel is dan heb je een R30E of 30E kop,die geen geharde klepzittingen hebben.
Die veren passen voor 100% zeker en achter is er ook een grote kans…
De Australische Dollar staat rond de 50/55 cent,en opsturen van de veren zal de kosten post ook niet zijn (is niet veel aan gewicht 4 veren halen de 20 kilo nooit,voor dat geld wat die veren kosten heb je hier nog geen gebruikte Mantzel veren.Dat verklaar al een hele boel die 175,tig banden:
Neem maar eens een GSE onderstel (Stuggere veren Monroe schokdempers en stuggere bussen in de vooras en dikkere stabi stang) en dan een veerpootbrug en dan een brede 17ners die niet hoog zijn.
Of pak eens stugge korte Mantzel veren en Koni geel.Moet je eens kijken wat zo,n Monza dan op de weg ligt,nu is het niks aparts,wegligging van zo,n Monza kan met aftermarket spul echt stukke verbeterd worden.
Met een Monza mag je niet veel last hebben van zijwind teminste als je een GSE of een A1 met S-veren hebt en dan nog een platte banden dan heb je praktisch geen last van zijwind.
Heb je een originele Monza met van die hoge veren en 195/70-14 of 205/60-15 banden dan heb je daar zeker meer last van,alleen nog niet gek veel met een auto van dat gewicht toch wel vast op de weg ligt.
-
AuteurBerichten