Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
A ja klopt dat is die onderste die onder de injectie computer ligt (met die roze sticker) die in voor je ontsteking en komt op een aparte kabelboom te zitten.
Die kabelboom heeft een aantal sensoren en zit ook op de injectiekabel boom ergens.
Wil je de motor 100% aan het lopen hebben op die ontsteking (na 1984) dan moet je alle sensoren hebben,ik persoonlijk zie liever de oudere ontstekingen.
Die ontsteking die op dat blok hoort is goed als alles compleet is,maar dat is vaak niet.Zonder bijbehorende kabelboom krijg je het blok makkelijk aan het lopen als je er een oudere ontsteking in doet of zoek de juiste kabelboom en zorg dat alle sensoren erbij zitten:
olietemp (zal wel in het blok zitten net boven de oliepomp aan de zijkant van het distrubutiehuis aan de bestuurderskant)
Onderdruk en buiten temp zul je wel niet hebben en die moet je 100% zeker hebben wil je um 100% goed aan het lopen hebben en geen backfires krijgen als je op LPG aan de gang gaat.Trouwens dat zilveren relais wil ik wel overnemen dat is het overspannings relais van het ABS systeem ik heb dit kapot gehad (kapot gekocht bedoel ik dan) maar zelf gesoldeerd met een lasdraad die veel te dik is,en daarom zoek ik nog een overspannings relais,nieuw niet meer te leveren bij Opel.
En als die lasdraad door smelt is mijn ABS computer ook al gaar daarom zoek ik nog zo,n relais.
Daar kan ik je wel bij helpen:
Je hebt een 30E van na 84 van een Monza/Senator A2 gekocht met LE2-Jetronic,(volsmond gewoon LE)Maar die auto heeft ABS (en een AGR klep dus zeker van na 84) gehad en daar is die hele rampetamp van.
Als je de plastic omhulsin open snijd komt je de gezamelijke en + en – wel tegen die moet je scheiden al wat dan over blijft is voor je injectie systeem.
ABS en injectie hebben 1 kabelboom samen maar alleen de plus en min zijn samen en is zo te scheiden.
Mocht je nog meer vragen hebben brand los.
De verbouwing is zeer strak gedaan en kon zo af fabriek zijn,en ik zou het zeker niet klaar krijgen,maar vind het eerlijk gezegd een te zeer verbouwde auto die het model van een Monza nog laat zien (wat het ooit was),verder heeft het weinig meer met een Monza te maken,kan der niet is eens uit opmaken of het een A1 of A2 was ooit zover hebben ze um verbouwd tot een Audi BMW achtig ding met Monza vormen.
Die motor is wel zeer interresant….
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=bphyx34zb4vk
Als je van echt snel houd,moest eerst 10X kijken voordat ik wist dat een Monza was,kwam ik tegen op het OHF,vind ik die V8 toch wat mooier,dit is meer bmw/audi achtig met nog wat Monza lijnen.
Der is maar 1 Monza gemaakt,en dat is de Duitse,die dingen in de US heten Chevrolet Monza,en lijken er misschien wat op maar onafhankelijke wielophanging hadden die dingen uit de US niet net als Mc pherson veerpoten hadden ze niet,en nog 20.000 verschillen.
De Opel Senator A/B chassies zijn wel verkocht in andere werelddelen:Australie en zuid Africa en Zuid America,maar dan lagen er weer andere motoren in soms stuur andere kant,andere interieurs,dan is het ook niet allemaal plug and play…..Met de Europese auto,s
0237.320.001
Is de goede ik heb net ff zitten kijken bij mijn Monza en heb ook deze erop zitten 0 237 320 001.
Dat kabelboompje stelt nog minder voor als niks:
komt op het zwarte kastje achter de bobine en op de verdeler en maakt contact met je autokabelboom.Ik kan me herinneren dat er veel veel vraag was naar een AW 03/31L 4-gang automaat van een Monza/Senator A2.
Ik heb er net 1 gevonden op het OHF niet eens zo gek ver Duitsland in:
http://www.opel-hecktriebler-forum.de/include.php?path=forum/showthread.php&threadid=76027
Dus voor de mensen die van BOF zijn mee verhuist dit is een goede kans om er 1 te krijgen (als ie van een M/S A2 is en niet van een Omega/Sennie B) stuur een mailtje en haal dat ding op als ie goed is.
Bestel maar af ik zal me vanmiddag/vanavond eens wat nummers op gaan zoeken..
Trouwens die 24V verdelers zijn niet de allerbeste der zit een kleine constructie fout in wat betreft smering,deze moeten olie-nevel smering krijgen bovenin bij het lager door een miniscule boring van 2/3mm ofzo en vaak koekt die aan en dan is er geen smering meer en dan gaat het piep piep piep en dan is het einde oefening.
Handmatig af en toe 1/2x in de maand in een paar druppels olie in de verdeler laten lopen (verdeler en rotor wel ff deraf nemen) kan nooit kwaad en vervangt de motorsmering of komt der extra bij,maar garandeert je wel een lang leven op het gebied van smering.
24V is zelfstellend maar heeft wel een basis positie nodig.
Je kunt ze het beste erin zetten en de motor laten lopen en 1 man in de auto en 1 man onder de kap,en dan moet je eraan draaien totdat het motorcomtrole lampje aangaat naar links en ook naar rechts en daar dan de midden van nemen is goed.
Is opzich wel jammer dat het weg is……
Is wel erg gecensureerd,ga je tegen de moderators in dan hang je…. :puke
Praat je meeover :wors:wors
Hier kan ik dat teminste schrijven zonder verbannen te worden….
Monza van 86 dan laat maar liggen,die moet je niet hebben na 84 kwam die sensoren ontsteking,83tiger is altijd goed.
Onmogelijk dat een 86tiger 30E die ontsteking erop heeft zitten als jij zoekt als ie origineel in DE of NL is verkocht.
(of het moet een geimporteerde zijn uit bv Zweden of Zwitserland dan zou het misschien kunnen,maar dan denk ik nog dat het niet de goede is)Die verdeler is uiterlijk 100% hetzelfde,ik heb nl ook ooit die fout gemaakt door die 2 te gaan mixen…..Kijk nu wel uit.
Tja ieder zijn mening over een oliepomp…..
Als iemand goede of slechte ervaringen met iets heeft mag dat gerust vermeld worden.
Ik heb me van de week een oliedruk sensor gekocht van een 24V die moet zonder problemen passen in het gat waar normaal die blinde imbus dop inzit waar je de oliepomp mee aanschud.
Ik zal die sensor is plaatsen van de week en kijken hoeveel meer druk ik dan meet,dan heb ik een idee wat het verlies is wat de lagers hebben.
Wat ik bedoelde is dat die V8 niet lekker past en met een Holden 5.0 V8 kan gewoon de kap dicht,dat blok is een GM 327CUI oorspronkelijk gemaakt voor GM USA en passend gemaakt voor in een Opel,nooit voor een Monza das zelfbouw.
Ik vind het wel knap hoe ze die motor zo netje hebben ingebouwd,maar mijn motorkeuze was het nooit geweest.
Merk je nu echt een wereld van verschil?
Of blijft het zo,n beetje gelijk?
Je hebt geen sensoren nodug bij die ontsteking die werkt 100% door onderdruk en vliegkracht verstelling.
De verdeler moet dezelfde stekker aansluiting hebben als je nu hebt en moet centrifugaal gewichtjes hebben inwendig dan heb je de goede.
Je moet een klein kabelboompje hebben wat op de verdeler en bobine komt en wat aangesloten word op de auto kabelboom:zwart/bruin/groen thats it,maar zonder dat kabelboompje kom je niet ver…
Een diesel deksel is na mijn niet nooit slechter,en een gewone 4 cil met die Risse 30% meer pomp voorzien is niet echt nodig na mijn idee.
Bij een 6 cil moet toch 1/3de meer motor gesmeert worden met dezelfde pomp/hoeveelheid olie als de 4 cil en dan mag die 30% meer volume wel,maar is ook niet eens echt nodig bij normaal straat gebruik als je een goed blok met goede pomp hebt.
Met die 30% meer volume pomp krijg je meer hetzelfde als bij een 4 cil.
De 6 cil is ook 33% groter als de 4 cil dus zou de pomp ook 30% groter mogen,dan krijg je in verhouding dezelfde pomp als een 4 cil maar dan voor 6.Maar das mijn idee.
Here we go again:
De 177pk C30NE is gebouwd van 87/90 en van 90 tot 93 of 94,de beide blokken zijn technisch van binnen hetzelfde alleen heeft hebben de blokken van 87/90 een V-snaar aandrijving van de waterpom dynamo stuurpomp enz en de blokken na 90 hebben een multi riem en een ander injectie systeem.
87/90=Motronic 4.1
90/94=Motronic 1.5 (is gelijk aan 24V kwa aansluiten op dual-ram schakeling en klopsensors na)Aansluiten van beide stelt niks voor.
Als je een blok met multiriem hebt kan ik je adviseren deze om te bouwen naar V-riem dit is handiger anders moet je de dynamo weer gaan verzetten en je stuurpomp veranderen,je kun de krukaspoulie en stuurpomp en dynamo gewoon van de 30E overnemen,je moet wel een waterpomp van een 30E nemen die van een C30NE is anders.
(als je Motronic wilt blijven behouden moet je wel een C30NE krukaspoulie behouden met v-snaar)Als je voor zuinigheid kiest zou ik het bestaande C30NE injectie/ontstekings systeem mee over nemen,dit is wel wat werk je moet nl:
luchtfilter bak aanpassen
lambda sonde plaatsen/uitlaad veranderen
bedrading ff aan elkaar maken.Als je zegt ik hou het simpel en die liter meer op 100km maakt me niet uit omdat je toch op LPG wilt gaan rijden dan zou ik je bestaande 30E injectie handel gewoon op het C30NE blok zetten.
Gewoon je oude 30E spruitstukken erop en klaarAls het blok 100% kaal is zoals je schrijft kun je alles ombouwen van je 30E op de waterpomp na die zou ik gewoon van een 30E nemen.
Wat beterft bak:
Als je de AR25 bak wilt gaan gebruiken dan moet je een automaat kabelboom hebben van Motronic 1.5.
Die AR bakken zijn fijne bakken maar der komt wat aanpas werk bij kijken nl:
cardan as laten maken (eventueel balanceren)
baksteun zelf maken
computers ergens plaatsen en nog wat dingen.
Impulsgever aansluitenEn de AR25 bakken schijnen graag kapot te gaan en storingen te krijgen.(der zijn veel klachten over de AR bakken op het OHF)
Je kunt ook de Aisin warner bak nemen de 03/71LE uit een Omega A/Senator B tot 90 ook daar heb je weer een automaat kabelboom bij nodig en je moet ook weer de cardanas en bak steun aanpassen,en wat electronische dingen zoals:sensor onder gaspedaal,knopje winterstand ergens inbouwen impulsgever aansluiten .
Ik kan je de AR25 en Aisin Warner 03/71LE afraden omdat beide werken met een 8 impuls gever voor de schakeling en die impulsgevers zijn er na mijn idee niet met km aansluiting en zodoende moet je zelf iets maken om toch je snelheids meter te laten werken en zorgen dat je bak computer die 8-impulsen krijgt.
Dat een 30E slecht tegen gas kan kan ik niet bevestigen,ik heb ruim 75.000 op LPG gereden met een 30E en der was niks aan de kop te zien,alleen was de nokkenas opgevreten bij de 2de cilinder,en die heb ik toen vervangen door een C30NE kop.
Of als je van simpel houd kan ik je dit aanraden:
C30NE blok 30E injectie en 4-gang automaat uit een Senator/Monza A2 na 84 nemen,dan hoef je bijna niks te veranderen.
Alleen moet je een baksteun maken omdat die bakken langer zijn als de 3-gang en er geen ophangpunt in het chassie van 81 omdat die bak er toen nog niet was.Het verbruik zal met die 4-gang enorm terug lopen als je veel op de autobaan zit ipv 3700 toeren met 120 draait een 4-gang automaat der ongeveer 2300 met 120km/h.
Na mijn idee rijden die 4-gang automaten 10x beter als die 3-gang automaten,altijd lekken,veel toeren en vrij ruw schakelen ivm met een 4-gang.
Ook de kickdown is leuker van 4de naar 2de bv.Ik zelf heb een Monza A2 met een C30NE met 4-gang automaat uit een Omega A/Senator B en kan makkelijk 1 op 10/11 rijden op de autobaan met 110/120kmh alleen korte stukken is het ook 1 op 6/7.
De A2 heeft wel een betere CW waarde/stroomlijning als de A1 en dit scheelt ietsjes in verbruik maar niet veel.Als je van benzine naar LPG wil gaan handmatig zoals je nu hebt (voor zover ik het begrepen heb) dan kun je als je op LPG wilt rijden een paar dingen doen zoals:
pomp stil gooien
injectie compleet stil gooien
injectoren stil gooien.Ik heb bij mijn systeem gekozen voor injectie systeem compleet stil te gooien en heb dit gedaan door de draad die +12V op het systeem moet zetten geschakelt via het contact slot te onderbreken,ik heb L-jetronic en bij dit systeem maakt het niet zo heel erg veel uit voor de stationair loop,de stationair regeling vind plaats door een bi-metaaltje dat word verwarmt of niet,maar goed ik bespaar je dat verhaal.
Bij LE jetronic is de stationair loop erg belangrijk,als de spanning van het systeem af is zal de stappen motor niks regelen en in een start positie gaan staan en die is gebaseerd op warm blok.
Dus je kunt de pomp stil gooien maar dan lopen je injectoren mee te draaien en deze moeten gesmeert/koelt worden door benzine en dat gebeurt dan niet,ik heb zo zelf ook een jaar rond gereden met de injectoren die mee draaiden zonder enkele gevolgen,maar het schijnt niet goed te zijn.
of je kunt de +12V onderbreken van de injectoren en de rest van het systeem laten denken dat het gewoon in bedrijf is en een fatsoenlijke stationair regeling laten plaats vinden.
Hoe je het aansluit is jou pakkie an.
Als het goed is staat er op de sloop in Venlo nog een Omega a 2.3 diesel waar de motor nog compleet inzit.(op de pomp deksel na die ligt bij mij)
Toen ik de pomp deksel eraf haalde was er nog geen schroef vanaf,en dat was een 3/4de jaar terug,dus kans dat de auto met krukas er nog is.
Ik mis het eigenlijk ook wel een beetje al hoe wel hier ook leuke discussies plaats vinden met dezelfde mensen van het BIG Opels forum alleen hier krijg ik geen PM,s dat ik moet stoppen en anders geblokt word omdat de mensen met wie ik in discussie ben geen Moderator zijn en die niet tegen kritiek kunnen…..Zoals soms op het BIG OPEL forum wel gebeurt is.
Trouwens ik zal me eens iets anders gaan opstellen,als ik een andwoord geef en mensen vinden dat niet correct of net wat dan zal ik eens niet meer zo happen.
Als er mensen zijn die beweren dat een CIH 6 prima af is met een originele alu pomp is dat hun goed recht.
Als er mensen zijn die BMW M motoren met CIH Opel blokken vergelijken en verwachten dat die CIH blokken hetzelfde zijn en kunnen is mij dat prima.
Iedereen mag vinden wat vind en doen wat ie wil,maar als iemand uit ervaring spreekt en ook kan toelichten waarom dan zou ik dat toch wel geloven of meenemen in een beslissing.
En als je iemand verbetert met name over het punt waar de oliedruk sensor ook verbouwd kan worden,omdat zo de oliedruk problemen bij de latere motoren werden verholpen dan ben je volgens MR-Turbo:
iemand die zelf geen EIGEN kennis heeft op dat gebied het een en ander afkraken en een grote mond geven.
MR-Turbo ik zeg alleen wat Opel bij de latere CIH,s heeft gedaan en als dat echt zo slecht was geweest dan waren die blokken allang naar de klote.
En als jij denkt dat de oliedruk sensor dicht bij de pomp zetten slecht is en de motor dan zeker kapot loopt,heb je een andere mening als mij en dan kijk maar eens om je heen en dan moet je toch opvallen dat er nog best veel Omega A/Senator motors in leven zijn is het niet……
Maar goed dat we jou alles kunnen vragen en jij altijd alles weet en ook bereid bent altijd je kennis met ons te delen en niet altijd achteraf kinderlijk commentaar geeft op andere hun ervaringen en meningen en zelf altijd met de oplossingen komt,dat is iets waar ik erg blij om ben.
Moet 82/83 zijn…Deze moet je hebben
En dan moet je nog dat kabelboompje hebben wat op de bobine en verdeler komt.Ik rij zelf bijna hetzelfde systeem als de Commo van jou:
30E (met C30NE kop) met OMVL R90 verdamper die ontsteking als in de link naar ebay en L-jetronic ik heb 0.0 problemen,loopt al meer ruim 3 jaar probleemloos….. -
AuteurBerichten