Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik ga hier niet herhalen wat al vertelt is maar let ook op het dashbord wat nogal graag scheurt en een k.t werk is om te vervangen net als de kachelmotor/radiateur.
Achterwiel lagers willen wel eens geluid maken en de schotels op de draag-armen rotten erg graag net als de benzine tanks.
Ik ben 37 en mag nu zeggen ik heb 20 jaar ervaring met deze chassies,maar airco,s die het niet doen electrische ramen die niet fatsoenlijk werken net als ABS systemen die storing aangeven en electrische daken die scheef trekken enz is niks nieuws,boord computers die heel veel aangeven kloppen in de regel wel ;)
Al met al rotten deze chassies graag beginnend bij de opstaande randjes bij de koplampen onder het spatbord tot aan de plaat waar de trekhaak net achter zit,daar rotten ze…..Motorisch zijn ze wat zwak maar daar ga ik nu ik speech over houden,zorg maar dat je een hard chassie vind das meer waard als een 3.0 24v ombouw harde chassies zijn goud waard…………………Ik heb vroeger een roest vrij chassie laten persen omdat de bak niet goed was en het ding in de weg stond en ik het rode interieur niet mooi vond……………..Ik voel me er nu nog slecht om…
Kunt zonder problemen voor pijpen pakken van een non carbie motor dit levert geen verschil op.
Je bedoelt de voorpijpen die overgaan naar de midden dempers?
……………………………………………………………………..zuigers worden er altijd van boven in gedaan.
Haal dat blok nou eens uit elkaar en kijk eens wat er kapot is maar als je zo,n blok moet laten boren overmaat zuigers enz enz ben je tig x duurder uit dan met andere goede motor……
Een kop vervangen koste me in die tijd meer als eens andere motor dwz ik had een nokkenas kapot en heb er toen een andere kop van een C30NE opgelegd en die kop heb ik 0,4mm laten vlakken en nieuwe pakkingen en kopbouten en koelvloeistof bougies olie filter was ik meer kwijt als ik toen een complete c30ne had gewisseld (kaal blok dan) kop aanschaf 100 vlakken 60 koppakking set 160 bouten 40 en kleine dinge zat ik op een dikke 300€ voor dat geld had ik toen ook een draaiende C30NE blok wat ik had kunnen wisselen,maar goed die motor loopt nu nog dagelijks en olie vrij,dus de reparatie heeft zich wel geloond.
Ik had het verkeerd geschreven wat ik bedoel ik die atf engine flush enz werken wel maar die zullen jou klacht niet verhelpen jij hebt een mechanisch falen van een onderdeel…
Ik zou geen week met atf rijden max een half uur warm laten draaien stationair,en dan de olie aflaten ATF en Kerosine Diesel zijn geen smeermiddelen maar min of goede ontvetters…
Maak je oude blok los en kijk wat er gefaald heeft en fix dat of persoonlijk mijn voorkeur swap je motor voor een goede betere c30ne als je der idd 1 kunt vinden want ze worden ook zeldzaam…
Allemaal onzin jou klacht is door een mechanisch falen van een onderdeel…..ATF helpt daar niet aan,die motor moet eruit en uit elkaar en gemaakt worden en of vervangen door een andere motor.
ATF smeert niet das vragen om ellende,atf is een heel ander iets als smeerolie ga aub geen atf of diesel of engine flush (kerosine) gebruiken als reiniging.
Haal dat oude blok eruit en trek het ding open,en zoek wat er kapot of haal een ander blok wat je erin hangt.
Mvg Ben
De 30E is geen slechte motor kwa ontwerp maar de latere omega A Senator B motor met motor code C30NE (kop en blok) is de laatste versie van de CIH 3 liter,deze heeft in feite ten opzichte van de oude 3liter uit de Monza Senator:
Minimaal lagere compressie voor eur0 95 ipv 98 (al loopt een 30E prima op 95 maar das een discussie voor een andere keer)
Geharde klepzittingen (meeste 30E hadden dit ook al voor LPG is dit geweldig)
Grotere kleppen namelijk 40/45mm tegenover 37/42 voor de 30E die grotere kleppen zorgde ervoor dat de motor beter kon ademen en zijn max vermogen van 177pk kon halen want de oude 30E hadden op papier 180pk maar in de realiteit vaak maar rond de 160/165 max
Hardere chroom laag op de nokkenas waardoor deze veel langer meegaat 30E nokkenassen staan bekend als zwak.(spreek uit ervaring heb er zelf ook 1 kaal gehad)
Dunner langer inlaat spruitstuk ,dit zorgde ervoor dat de motor onderin veel sterker was kwa koppel (spaar je het verhaal over luchtsnelheid en kanalen) maar dit spruitstuk zorgde ervoor dat de motor over het algemeen een stuk soepeler was en sterker onderin.
Je hebt 2 keuzes of je oude 3 liter opmaken wat veel geld kost alleen al een koppakking set koelvloeistof en kopbouten en vlakken kost je meer als een op het woord van de verkoper goede C30NE vinden in de regel,en als je de zaak los haalt breng um aub naar een revisie bedrijf want zonder gereedschap en machines kun je weinig…..Ik zou voor een goede C30NE gaan en hier de injectie meuk van een 30E tegenaan plakken met het inlaat spruitstuk van een latere 25E dan heb je een super motor die soepelere en sterker is als welke 30E serie motor.
30E eruit en C30NE (177pk versie) je kunt dat oude blok half gaan reviseren maar dat haalt niet veel uit,dwz het kost je een gods vermogen aan onderdelen en dan heb je een duur blok wat ivm met de latere Omega A/Senator B motoren qualitatief slechter is (kleinere kleppen geen geharde klepzittingen als je pech hebt en een zwakkere nokkenas)
Koop een Senator B 3Liter met motorcode C30NE dan heb je een sterkere betere motor als je 3liter nu is als het een 30E is.
Ik zou geen geld in een 30E steken…
12 augustus 2018 om 17:06 In reactie op: Snelheids impuls gever / Wegstreckenfrequenzgeber #18359451Wat ik begrijp van mijn Holden V8 motor met impuls geven is dat deze de snelheid doorgeeft aan de computer zodat deze de ontsteking curve lichtelijk veranderd bij hoge snelheden zodat altijd maximale ontbranding onstaat,en ik gok dat Opel hetzelfde doet,maar je bak en boordcomputer hebben dit signaal wel nodig,om te werken logisch maar bij een handbak kan het wel eraf omdat de invloed minimaal is gok ik.
Ik heb 2 sensors op elkaar moeten draaien:
Monza digi tacho is 6 impuls en motronic is 8 impuls,nu werkt alles na behoren maar met een 8 impuls sensor liep de de motor wel goed maar ik was heel erg snel heheh
Je kunt een 25E standalone ontsteking idd ook nemen beide zijn voor een zelfde slag motor (alleen de boring 92 vs 95 is anders bij een 25-30E)
De eerdere Monza Senator voor 1984 hadden stand-alone systemen dwz deze werkte niets samen met de injectie de latere na 83 modellen hadden een ontsteking die ook samenwerkte met de injectie kabelboom (niet veel enkel de gasklepstand en toerental) deze hadden een zwart kastje wat normaal aan de bestuurderskant in de buurt van het schutbord zit deze kan ontstekingen zouden niet mijn eerste keuze zijn.
En wat betreft motor keuze de 30E is geen slechte motor dwz heeft zijn zwakke plekken maar de laatste CIH 12V genaamd C30NE heeft bv betere nokkenassen die niet kapot gaan (30E,s willen wel eens nokken eten maar de slechte nokkenassen zijn nu wel versleten na 30/40 jaar geleden gemaakt te zijn dus je zult alleen nog maar goede vinden).
Ook heeft een C30NE geharde klepzittingen en grotere kleppen en een iets lagere compressie om op 95 te kopen ipv 98 wat in een 30E moet,ook heeft een C30NE een ander inlaat spruitstuk wat de motor een stuk sterker onderin maakt vs de 30E die onderin vrij weinig te bieden heeft en de Motronic is ook een stukje zuiniger als een 30E maar presteert hetzelfde.Het zijn maar kleine verschillen die het verschil maken maar al met al is de C30NE mijn favoriete motor als ik moest kiezen voor een ombouw,een 24V die ik ook 2x in een Monza heb gebouwd is ook leuk maar na mijn idee,veels te veel poespas en de onderdelen te duur,een 24V heeft wel wat meer vermogen enz maar zeker niet zo robuust als een CIH kwa ontwerp.
Ik rij al 15 jaar Monza en heb zo,n beetje alle motoren de revue zien passeren op de 30S na dan:
Een 30E is idd niet de allerbeste motor dwz opzich wel goed maar heeft zwakke plekken zoals olie druk en nokkenassen,verder is het vermogen niet echt juh van het vs een latere C30NE met op papier 3pk minder.
Zelf rij ik een 30E blok met C30NE kop die 0,4mm gevlakt is met versterkte (30% grotere tandwielen) oliepomp die draait op een diesel CIH deksel,en dit is al een 10 jaar een super betrouwbare motor.
Ik heb ook nog een C30NE Monza met 177 pk Omega motor dit in samen werking met een aisin warner LE automaat bak is een heerlijke combinatie om mee te rijden,veel minder toeren en meer power onderin als de daily Monza met C30NE kop.
Verder heb ik nog een Monza waar een C30NE motor met 156pk inzat dit kun je min of meer vergelijken met een standaard 30E,een 30E heeft maar 165/167pk in goede toestand af fabriek,opel overdreef wat met de nummers en daarom is de 177pk motor ook een stuk sneller als de 180pk motor.
Mijn advies maar dat ben ik:
C30NE nemen van een Omega A Senator B (177pk) en als je op LPG gaat rijden heel de onsteking en injectie eraf en der een spruitstuk van een Monza 25E (de dunne versie inlaat spruitstuk nemen) en een electronische ontsteking zonder al te veel poes pas nemen zoals van een 83tiger Monza/Senator.
Dan heb je een mooie combinatie die onderin mooi presteert en gemakkelijk is kwa storingen enz.Het dunne spruitstuk adviseer ik omdat je onderin wat meer koppel hebt,met een dik spruitstuk van een 30E heb je slechte cilinder vulling onderin wat het koppel ten nadele komt,en dat merk je wel vs bv de C30NE 177pk motor die af fabriek een dun spruitstuk hebben,het dikke spruitstuk heb ik in gebruik maar onderin is der weinig loos maar boven de 3300toeren komt het blokje los maar dat is niet iets voor daily gebruik,daarom mijn advies voor een fijne motor die soepel is pak het dunne spruitstuk en al zeker op LPG.
Radiateur heb ik hier nog wel denk ik maar dan wel lek,moet je laten reviseren…
Benzine tank rubber snap ik niet want volgens mij bedoel je een pakking?
Koplamp dop heb ik wel van een A1 lamp en lamphouder ook.
Klippie bedoel je mee? dat ding waar je de rubberen remslang mee vast zet?(heb ik niet 1 2 3)
Revisie set carby heb ik 0.0 niks van carby cih blokken zijn niet mijn ding.
Wat je kunt doen is:
Neem een dop van je rem reservoir en zet hier een ventiel in van een autoband met wat klote lukt dit wel,en zet vul je reservoir tot aan de nek vol met remvloeistof en schroef die dop met ventiel derop en sluit hier een compressor slang op aan en zet hier 0,5/1 bar druk op
en ontlucht nu nog eens alles en hou je rem vloeistof niveau in de gaten,zo ontlucht ik altijd alles als je dan een pure sapstroom ziet komen weet je dat je klaar bent,en dat het goed moet zijn.Goede keus die oudere bak,minder poes pas en sterker.
Dat kan ik bevestigen,die kleine dunne schijven kunnen de hitte niet aan die je snel genoeg krijgt als je wat hard remt en al zeker niet al je schijven al behoorlijk gesleten zijn.
Beste is ook de voor schijven te vervangen door dikke grote geventileerde schijven,die vergoten je remkracht niet echt maar maken je remmen meer bulletprove.
Ik zou der niet mee gaan rommelen en alles deraf gooien en der B-Omega spullen opzetten dan heb super remvertraging ivm de serie Rekord spullen,en het kost haast niks.
Je kunt de ontsteking van een 83tig monza A2 nemen die passen op iedere cih 6 en zijn standalone en hebben geen vreemde sensors or poespas of weerstanden,dus plus en toerenteller aansluiten en ze werken.
Waarom geen 2.4 erin bouwen,dan ben je zuiniger en heb je een bult meer koppel onderin,en een rekord is standaard met injectie geleverd dus alles is klaar voor een ombouw dwz alle gaten zitten voorgeboord voor de kabelboom door het schutbord te doen en de computer op te hangen en de brandstofpomp vast te hangen.(ik heb deze ombouw van 28S naar 30E 2x in een Monza gedaan en het stelt niks voor)
Dus ik zou serieus over een 2.2 of 2.4 nadenken ook om de fun factor wat te verhogen.
Vandaag na het werk de Power/Eco stand van de bak aangesloten dwz:
Als de computer niet aan massa ligt staat ie in de eco stand als de computer aan massa ligt dan gaat ie in de sport stand en schakelt ie veel later en agressiever,tevens heb ik een LED geplaatst zodat ik kan zien of ie in de sport stand staat,wat betreft de zaak ECO Power zoals dat in australie word genoemd ben ik klaar…Ik vond het het zeer zeer vreemd dat de bak amper terug schakelde tijdens flink gas geven,dus ik haal de kap los en laat een 2de man op het gas drukken en ik zie dat ik de gasklep maar voor 60/70% opende tijdens volgas,toen heb ik deze bijgestelt tot 95% gasklep open (mijn gaskabel is van een mountainbike met een aanschroefbare nippel zoals bv ook op brommers word gebruikt dus ik kan nooit 101% gaan want dan gaat der iets kapot,maar nu met 95% gasklep open zit ik in de safe zone de computer neemt het aan voor volgas en de zaak zal niet kapot gaan.
Ik had een stuk weg van 2km recht zonder 1 zijweg in niemandsland en ik dacht ik zal eens eens stoppen en in de D vertrekken in de sport stand,en dit is zeker een fijne beleving vs de 30E automaat.
[IMG]http://i64.tinypic.com/r6zhh2.jpg[/IMG]
[IMG]http://i65.tinypic.com/1z2hrok.jpg[/IMG]Zaterdag de pook geplaatst en vandaag het ding PRND321 passend gemaakt dit was eerst veel breder en dikker en een schakelaar sport eco stand geplaatst morgen plaats ik der nog een klein LED,je in de buurt van de schakelaar zodat ik kan zien of ie in de sport of eco stand staat.
[IMG]http://i66.tinypic.com/sxncip.jpg[/IMG]
Van zo,n interieur heb ik de schakelpook en PRND321 een Monza heeft PRND21 en niet de 3 ook kan ik een Monza van de N naar de D tikken dit gaat bij deze pook niet maar goed het werkt nu allemaal netjes net als de verlichting is netjes
Ik kan alles tanken in deze motor,deze is een lage compressie die op 91 octaan nog moet probleemloos moet lopen,maar ik moet nu minimaal 95 tanken omdat de onsteking bij de de chip tuning iets verzet it,want meer is het niet injector tijd iets langer openen en onsteking wat vervroegen.(en in dit geval ook de bak wat agressiever laten schakelen bij hogere toerentallen in de power modus)
Deze motor zou ik wel een knocksensor op kunnen schroeven en een chip derin duwen die de knock sensor herkent maar das niet nodig alles boven de 95 octaan en 95 zelf is goed voor deze dorstige jonge der is al een kwart uit de tank since vrijdag van het hier achteraf door wat zandwegen rijden stationair lopen,hahah maar ik wel vaak een glimlach op mijn gezicht als ik het gas in druk.
Als ik rustig rij met deze 195 banden en rustig schat ik 10-15km en ik druk opeens het gas is beginnen de wielen op droog asfalt door te slippen,dit heb ik nog nooit met een C30SE meegemaakt,maar ik raad iedereen deze ombouw af,puur vanwege het kosten oogpunt als ik het nog 1x had moeten doen was de hele Commodore hier op aan gekomen,want dit koste me meer als heel de auto hier op de weg krijgen schat ik….De C30SE is een veel beter alternatief kwa power en verbruik en kosten,dit heeft wel meer ballen maar de euro meter loopt 5x zo hard als bij c30SE ombouw wat bijna allemaal plug and play is op de dynamo en vliegwiel en uitlaat na…………..Van dit ding paste der niks gemakkelijk….
Mijn werk zit der bijna op wat betreft deze ombouw maar een paar dingen die moeten nog gebeuren:
De gangen selector moet ik nog omzetten zodat ik precies de gangen pak zoals de Commodore uit Australie dit stelt niks,en nog een schakelaar plaatsen maar dit stelt niks voor.
Ik moet mijn km teller afstellen,dit zal een heel gekloot worden aangezien ik met schakelaars omzetten impulsen naar omwentelingen ga omzetten…..Als ik een afwijking weet kan ik de zaak corrigeren met bv 10% meer of minder en dan die schakelaars zo zettend dat het klopt…Maar dat doe ik wel als der uitlaten onder zitten.
En ik moet iets doen aan het stationair toerental wat iets te hoog is………..Since die motor loopt heb ik constant code 36 Vacuum leak…….In de zandbak zaten der geen foutcode in maar eenmaal hier in NL op 19 september 2010 (die datum herrinner ik me nog) begon ik met alles los te gooien wat ik deraf wilde hebben en gebruikte de stekker aansluiting van de stationair loop klep als hef punt om een water slang los te duwen met het gevolg dat de stekker aansluiting afbrak en de klep geen cent meer waard………….En since ik um daarna heb gestart loopt ie hoger stationair vs australia…
Ik heb een nieuwe klep gekocht en der 1 van een vectra a of b genomen die zijn alle gelijk is immer allemaal GM…….Maar stationair is en blijft ie wat te hoog lopen na mijn idee……….Stationair begint ie te lopen en niet te kruipen en ie schakelt over naar de 2de gang met 1100 toeren op een bepaald moment dus hij moet weer 800 toeren gaan lopen en 100 meer als ie in de gang word gezet…….Ik moet nog 3 dingen doen:
Snelheidsmeter instellen
power/eco stand plus schakelpook omzetten.
Startmotor wil niet ingrijpen als de motor warm is,deze heeft iets meer speling nodig dus ik moet hier wat shims plaatsten.(dit is normaal bij GM usa startmotors op de oude 350 blokken)Verder loopt de motor als een uurwerkje zonder ergens wat te raken,alles werkt nu super inclusief de home made stuurbekrachteging.
-
AuteurBerichten