Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
27 januari 2013 om 21:59 In reactie op: motor onbelast warmdraaien, slecht of een fabeltje #18099656
Zou olie slechter smeren als hij dikker is? Meeste uitgelopen lagers en dergelijke gebeuren juist met hete olie, als de oliefilm makkelijker weggedrukt wordt… ;) Dat de olie slecht zou smeren is bullshit…
Motor loopt bij dergelijke koude temperaturen op de koudestartverrijkingsmap en zal meer brandstof inspuiten en een slechtere verbrandinge hebben wat resulteert in meer koolafzetting in de verbrandingskamers en een snellere achteruitgang van de kwaliteit van de katalysator. Alles vervuilt dus sneller en ook de kwaliteit van de olie zal achteruitgaan.
Hoe sneller een motor op de optimale gebruikstemperatuur is hoe beter het is. Rijdend gaat dat sneller als stationair draaiend omdat de motor belast wordt. Van de andere kant belast je dan dus wel een motor die niet optimaal loopt en dat is ook niet ideaal… ;)
Eerlijk gezegd denk ik niet dat er veel slechts gebeurt als je de motor laat warmdraaien, net zo min als dat ik denk dat meteen aanrijden merkbaar slechter of beter is voor een auto. Ik heb ook nog geen wetenschappelijke testen gezien hierover. Voor het milieu is natuurlijk elke minuut dat de motor loopt slecht, daar is geen speld tussen te krijgen..
De 63 mm van een groep a is ook rijkelijk overdreven voor een atmosferische motor van 2.0 liter in mijn ogen… :???:
http://www.boosttown.com/gearbox_differential/speed_calculator.php” onclick=”window.open(this.href);return false;
Deze werkt makkelijker. ;)
@soepkiepe wrote:
wat is door rood rijden inmiddels?
was dat ook al niet iets van 240 euro?
ze zijn niet goed joh!!
tuurlijk, je moet er wel van leren, maar vind de boetes wel erg duur worden.Voor het rode licht gaat branden krijg je eerst ook nog oranje, als je dan nog niet snapt dat je moet stoppen dan ben je gewoon echt dom en verdien je die boete…
Door rood licht rijden is gewoon echt gevaarlijk en dient ook zo bestrafd te worden, net als het geen voorrang verlenen aan mensen op een zebrapad. Dat dat middels steeds hogere boetes gaat vind ik ook jammer, verplichte taakstraffen vind ik een betere optie. Laat die mensen bij bv de derde overtreding maar eens een aantal uren werk gaan verrichten bij bv een revalidatiecentrum oid. Leren ze misschien meer van. En je pakt mensen met geld daar ook beter mee aan, een paar euro’s maakt geen ndruk op hen maar een paar dagen vrije tijd inleveren is pijnlijker. ;)
Precies, bij een turbo motor kun je vaak beter net iets langere versnellingen hebben zodat de turbo de tijd krijgt om op te spoelen en dus koppel en snelheid te genereren. :thumb
Maar wat de beste bak is is allemaal afhankelijk van nog veel meer factoren zoals bv bandenmaat, voertuiggewicht, toerenbereik, powerband, gebruik van de auto etc… :hmmz
Omdat alle cilinders op een ander moment de uitlaatgassen het spruitstuk induwen zijn er cilinders die je bij elkaar kunt laten komen als andere. Het is bij een 4 cilinder lijnmotor idd gebruikelijk om hier 1+4 en 2+3 voor te nemen. op die manier hebben de cilinders geen last van elkaars uitlaatgaspulsen.
Maar het is zeker geen ‘moeten’… Op heel veel auto’s komt het gewoon alle 4 meteen bij elkaar in een gegoten spruitstuk bv.
Dat de motor schuin komt te liggen dat klopt, origineel heeft de OHC motor een hoek van een paar graden er in zitten waardoor hij schuin ligt in de auto. Bij de 16v met zijn vlakke kleppendeksel valt dit natuurlijk heel erg op en lijkt het net of de motor verkeerd ligt.
Nu ligt hij bij jou boven recht maar als je onder de auto kijkt ligt de carterpan schuin en zit de bak ook schuin… Persoonlijk vind ik dat niks en leg ik de motor dan liever schuin. ;) Maar ja, ieder zijn smaak. :thumb
Ziet er wel leuk uit verder de kadett. :wub
Zuigerdiameter durf ik zo niet meer te zeggen..
Maar dit is mijn adapter die ik heb gemaakt. ;) Maten staan er bij.

Om de klauw te kunnen monetren heb ik hem wel wat bij moeten slijpen om genoeg ruimte te krijgen voor de ‘oren’ aan het fusee.

Wat misschien een leuke klauw is voor die maat schijven; 4 pots Brembo klauwen van een Alfa 166 v6. Die hebben origineel 312x28mm schijven en ze hebben de ‘oren’ waar de klauw mee vast zit lekker ver uit elkaar zitten wat het makkelijk maakt om een adapter te maken.
Zo zit het op mijn Alfa wel met 330×32 schijven en verbrede klauwen;

Voor oudere mensen, vrouwen en mensen met oude auto’s stop ik wel om te vragen of ik kan helpen. Mensen met een moderne auto ga ik er van uit dat de leasmaatschappij het wel regelt. ;)
Ben zelf ook geen lid van de anwb. Heb vrienden zat om me evt. te komen helpen en ik heb altijd een telefoon en geld op zak dus thuis kom ik wel, auto ophalen kan dan later ook wel.
Ik zou het zelf ook fijn vinden als mijn ouders of vriendin bv ergens met pech zouden staan dat er iemand stopt om ze te helpen, vandaar dat ik het voor anderen ook doe. Wie goed doet, goed ontmoet.
In de meeste gevallen zo’n 60 graden er vandaan in BDP. ;)
@blue-mission wrote:
wist je maat al wat voor de m90 evt ?
Hij is nog aan het kijken of hij er uberhaupt wel ruimte voor heeft. :???: Hij heeft namelijk gezien dat ruimte toch wel een issue is bij hem onder de kap. ;)
Leuk project.. :thumb
Heb je al een adapterplaat voor de bak gemaakt? Of wil je het bakhuis omlassen?
Bij collega’s de automatische handtekening onder de emails aanpassen als ze even weg zijn is altijd leuk, ipv ‘Met vriendelijke groet’ zetten we er dan ‘Dikke kus’ oid neer. Klanten en leveranciers konden er altijd hartelijk om lachen in ieder geval. Duurt vaak ook wel even voor ze er achter komen.
Ook een collega die altijd zat op te scheppen over zijn asociale rijgedrag op laten bellen door een andere collega die net deed alsof hij van de politie was en die hem vertelde dat hij zich een half uur later op het politieburo moest melden omdat hij gezien was. Die kerel had het zweet op het hoofd staan toen hij even later naar het politieburo ging…
Boterhamzakjes met acetyleen en zuurstof vullen en in de uitlaatpijp stoppen die ze gingen lassen was ook leuk.
Bij een oude baas hadden ze een stel auto’s voor de vertegenwoordigers, allemaal dezelfde auto’s in dezelfde kleur. Was erg leuk om van een collega die achter in het magazijn bezig was geweest de autosleutels te pakken en zijn auto om de hoek te zetten. vervolgens de auto van een andere collega neergezet en al zijn spullen erin gelegd zodat het zijn auto leek. Toen een klant evraagd hem te bellen of hij even langs kon komen. Hij snapte al niet waarom de deuren niet van het slot gingen als hjj op de afstandsbediening drukte. Toen hij net de sleutel in het slot wilde gaan steken drukten wij van om de hoek op de afstandsbediening van de goede sleutel zodat hij on kon stappen. Hij heeft wel 5 minuten zitten proberen om de sleutel rond te draaien, hij snapte er helemaal niets meer van. Uiteindelijk wilde hij de anwb gaan bellen en toen hebben we hem maar gezegd de auto om de hoek maar te pakken. :angel Hij kon er gelukkig wel om lachen. :thumb
Dat is dan wel weer zo… ;)
Dat eerste flexibele stuk ( vanaf de kop gezien) is een beetje vreemd… Daar hoef je geen beweging op te vangen van het kantelen van de motor. En die tweede zit daar juist weer wat ver voor naar achteren lijkt mij. Of zit het flexibele stuk bij een originele v6 uitlaat ook zo ver naar achteren?
@blue-mission wrote:
echter krijgt mijn manta een alfa 75 voortrein met aangepaste bovenste draagarm
en een e30 achteras.Hier ben ik wel benieuwd naar :D .. Ga je de torsiestaven van de 75 dan ook gebruiken? Zo niet dan zou ik ook de onderste draagarmen niet gebruiken aangezien die loodzwaar zijn. :(
Die zwarte c-kadett station waar JvV het over had is van een goede vriend van mij. Reed er idd als een volledige idioot mee rond. ;)
Daar zat een standaard dikke as onder met een gelast diff en gewoon remtrommels. Open diff wil je in mijn ogen echt niet hebben met veel vermogen, helemaal niet te controleren. Alu staartstukken heb ik er al 3 gebroken gezien onder de Caravan en een coupe waar later de motor van de Caravan ingekomen is. :( Overigens heeft hij ook de complete vertanding van een steekas afgetrokken. :( Tot 300 pk zou ik wel met een standaard as durven rijden maar idd wel met een stalen staartstuk eraan dan. De Caravan is er overigens nog steeds, zit inmiddels een bmw achteras onder en een Audi motor in maar moet nog worden afgebouwd en dat zie ik helaas voorlopig nog niet gebeuren. :( Hij heeft overigens nog wel een C20LET staan met manta 18S bak en de goede carterpan e.d. er al op die hij wel wil verkopen…
C20XE inbouwen is wel leuk en zo maar als je eenmaal in een c-kadett met LET hebt meegereden wil je dat ook.
;) Met een beetje motor erin komt een c-kadett al gauw op 900 kg ipv 700 trouwens. ;)Gebruik gewoon de 900 pomp… Plaats een looprol of zelfs 2 ipv de weggelaten aircopomp/stuurbekrachtigingspomp zodat de riem weer goed kan lopen en je bent er. ;)
Vorige week nog een 900 2.0 LPT op LPG gesloopt voor een kennis. Had 480.000 km gelopen. Motor zelf was nog nooit los geweest. Wel een keer de turbo vervangen en de koppeling 2x, verder alleen regulier onderhoud. :wors
ben benieuwd wat dat blokje gaat doen straks. :thumb De standaard nokkenassen zijn erg tam maar toch nog wel goed voor een 400 pk. ;)
Bij Biesheuvel maken ze voor iets van 275 euro een basis laskooi passend in jouw auto. Moet je hem nog wel zelf aflassen. En alles wat je extra wilt is tegen meerprijs gewoon mogelijk.
Vooral de basisbeugel is makkelijk als je die niet zelf hoeft te maken.
Als je nu het stukje stang tussen die plastic bus en de bevestiging voor de schakelstang 1/1,5 cm lager maakt heb je meteen een verkort schakelmechaniek. ;)
Dus net boven die ronde kogel van de schakelstangbevestiging (geheel rechts op de foto) doorslijpen en er een stukje as tussen lassen van 1 /1,5 cm.. :thumb
Als die wielen zo gezocht zijn en er prijzen van 500 euro per wiel betaald worden dan is het wellicht een idee om een serie nieuwe te laten maken? :???: Vooral voor de mensen die in de autosport zitten moet dit toch wel interressant zijn, nieuwe wielen die gewoon identiek zijn aan de originele.
Voor oude Alfa wielen is dit vrij gangbaar, daar is ook gewoon iemand mee aan de gang gegaan om ze gemaakt te krijgen en dat is gelukt ook. Moeten wel een 15 tal setjes gerkocht worden om het lonend te krijgen natuurlijk. Prijs valt dan nog wel mee ook, die Alfa wielen kosten bv 895 euro per set van 4. :D Compomotive komen ze vandaan, kwaliteit is het dus ook. ;)
Als je het helemaal zelf gaat afstellen met allen rijden bv. zal het zeker wel een handige toevoeging zijn. Vooral als je vanaf niets moet beginnen idd. Dat had ik niet meegenomen in mijn reactie. Het heeft dan wel een meerwaarde idd.
Maar als je een serieuze motor bouwt met een hoog vermogen en je laat hem door een pro afstellen op de bank dan heb je er weinig tot niets aan.
Ter info: eigen ervaring ook hiero aanwezig… :angel
Volgens mij zijn prise as lagers van bv een bmw E30 ook die maten..
Ik heb eens een bronzen lagerbus van 12×15 in een lager met boring 15 gestoken omdat ik verder moest en niks anders had, werkte ook perfect. ;)
-
AuteurBerichten