Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Bij een dergelijke verziekte motor moet je eerst opmeten hoe groot de boringen nu zijn geworden, oftewel hoe groot je ze op moet boren om de schade aan de wanden kwijt te zijn. Vervolgens ga je kijken wat er aan overmaat zuigers te krijgen is. Als dat gewoon goed verkrijgbaar is kun je een set overmaatse zuigers kopen en de motor daarna laten boren en honen op de juiste maat. Als het lastig is om zuigers in de goede maat te krijgen kun je beter een ander onderblok zoeken zodat je standaard overmaatse zuigers kunt monteren. Wel ook vantevoren het blok checken op rechtheid van de bovenkant en kijken of de lagerkappen nog allemaal in lijn staat (evt lijnboren).
Bij het monteren van de zuigerveren van custom of aftermarket zuigers dient altijd de zuigerveer slotspeling gemeten en evt aangepast te worden. Dit is de opening die overblijft tussen de uiteinden als je de losse zuigerveer in de cilinderboring steekt. Bij een turbomotor is deze speling groter als bij een atmosferische motor omdat deze heter worden en meer uitzetten.
Niels kon prima een standaardmotor opbouwen uit nieuwe onderdelen maar dit is iets wat niet bij iedereen bekend is en het zou mij niet verbazen als bij hem de zuigerveren zo uit het zakje om de zuiger en in de boring zijn gegaan…:( Met als gevolg dat de zuigerveren gaanvreten als ze warm worden. Risico van het vak, je kunt niet alles weten en al doende leert men. Alleen jammer als je dat gaat ontkennen en de schuld ergens anders gaat leggen terwijl dat duidelijk niet de oorzaak is.
:(
Je waarschuwt in dit geval toch mensen voor het feit dat men ook bij een bedrijf goed op moet letten voor men veel geld uitgeeft..
En zelfs als het wel het koppel zou zijn wat de bak aankan dan blijft het een vreemde manier van aanduiding. Getrag 265 kan dan maar 265 Nm aan? En een Getrag 280 van een bmw M5 maar 280 Nm? :wtf
Het gewicht van de auto waar de bak zin zit is ook nogal een factor namelijk, evenals de mae van grip die de banden van de auto hebben. En geven ze dan ook aan in welke versnelling de bak zoveel koppel kan hebben? :???:
En daarna de hele verrekte boel goed vertinnen…
Enkele jongens die ik ken hebben het laatst “modern” opgelost. Zij hebben een stuk uit een dakplaat gezaagd dat precies past in het gat en er met carrosserielijm een groter stuk (of losse strips, weet ik niet precies meer)onder gelijmd. zit zeer strak en was weinig werk om strak te maken.
Met een hanglager erin kunnen je de as dunner uitvoeren en dan neemt hij minder ruimte in.
Bij een omega beweegt het differentieel niet. Jouw cardanas beweegt met inveren en dan is het wel fijn als het schuifstuk in het laatste deel van de as zit. Anders duw en trek je de hele tijd aan je hanglager.
Wij hebben een 3.0 met automaat in een vw lt oprijwagen gehangen. As is nu 1 deel maar was eerst 2 delig zoals ik hem beschreven heb, werkte prima.
Die as op de foto is levensgevaarlijk zonder hanglager. De middelste koppeling wordt naar buiten geslingerd en zal de hardy schijf slopen.
Hoe langer je de as maakt hoe sterker hij moet zijn,meestal maken ze dan ook de diameter behoorlijk groter.
As met 2 kruiskoppelingen en een schuifstuk werkt prima mits aan die sterkte gedacht wordt.
Ook zou je de as zoals op de foto kunnen gebruiken met een hanglager, dan werkt het ook prima.
De volgorde moet dan zijn; hardyschijf, as,hanglager, kruiskoppeling , as,schuifstuk, kruiskoppeling. Het schuifstuk moet in ieder geval in het achterste deel van de as komen,tussen beide kruiskoppelingen in.
Was er al bang voor…
Had dergelijke informatie van Wilco al eens eerder gehoord namelijk. :(
4×4 systemen hebben niet echt mijn voorkeur omdat het allemaal kwetsbaarder is doordat zo’n auto veel meer grip heeft. Ik bouw liever om naar rwd, daar zijn erg sterke bakken makkelijk te vinden en is inbouwen een stuk makkelijker. Ook een sterk diff is makkelijk te vinden.
Ik zie enkele opties;
– Dit gewoon pasmaken en inbouwen met enkel een Haldex controller. Aan laten passen kan altijd nog..
– Aanpassen en inbouwen.
– Plan totaal wijzigen en overstappen naar een ander systeem. Lancer evo / Toyota GT four spul is schijnbaar ook erg sterk.Ik zou voor de eerste optie gaan.
Overigens hebben wij een sinterplaat Sachs koppeling met 800+ Nm en die doet het prima, rijdt ook niet vervelend oid. Alleen de drukgroep is wat zwaar met intrappen. ;)
Theoretisch zie ik dat nog wel kunnen met die schakelaar. De alarmlichten zitten altijd aan een directe + en als je die middels de schakelaar om te keren op een andere draad kunt zetten die het dashboard voedt dan zou dat gedeelte kunnen werken.
Enkel kan ik me geen draad bedenken die tussen schakelaar en dashboard zou moeten zitten waarmee je het gehele dashboard van stroom zou voorzien. Ook moet de ecu stroom krijgen en de pomp e.d. en dat zit via het contact geschakeld, niet via het dashboard. :???:
Als een schakelvork in de bak bedoeld wordt kun je ook een bak van een oude bmw e30 plunderen. ;) Dat zijn ook getrag 240’s, enkel de M3 en 325i modellen gebruiken een sterkere bak.
Over het algemeen is het handig om met spullen te werken waar je tuner het beste mee overweg kan en/of de beste ervaring mee heeft. Op die manier betaal je niet zijn leergeld en loop je minder kans op problemen door fouten. Afstellen e.d. gaat veel makkelijker als men er vaker mee gewerkt heeft.
Wellicht is Andre inmiddels ook tot de conclusie gekomen dat VEMS wel kwaliteit spul is. :D
Waarschijnlijk wordt hij donor voor een corsa begreep ik net… :jerry
Is van een vriend van mij. Als hij hem houdt gaat hij zeker uit elkaar, nu heeft hij nog een (erg kleine) kans. ;)
Koets is helaas niet zo netjes, technisch is het ding wel in orde.
@kadett4x4 wrote:
@ giuliettaevo, sorry, maar zeg je nu dat ik niet weet hoe het bij mij gegaan is.
Was niet helemaal duidelijk maar ik reageerde meer op de reactie na die van jou.
Jouw ellendig verhaal is mij bekend. Jij hebt in feite nog geluk gehad dat je een kenteken hebt…
http://link.marktplaats.nl/m790305774″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Sorry, maar dat is onzin…
Als jij je auto aan de buitenkant er als een broodje worst uit laat zien wordt het toch ook geen broodje worst op kenteken? En al die Pontiac Fiero’s en toyota MR2’s die omgebouwd zijn naar Ferrari’s worden ook geen Ferrari op kenteken hoor. ;)
Bij de RDW kunnen mijns inziens 2 dingen gebeuren; Ze keuren hem zonde blikken en blozen als zijnde een Manta om naar een andere motor met meer vermogen en vinden het allemaal wel best. Als alles vanonder de auto er netjes en origineel uitziet kan dat zomaar lukken. Of ze gaan verder kijken en zeggen dan dat het geen Opel Manta meer is aangezien 2/3 van de auto feitelijk veranderd is. En in dat geval heb je een probleem want een Subaru is het ook niet, of men moet het Subaru chassisnummer er ook nog in hebben staan.. :hmmz In dat geval trekken ze het kenteken in.
Ik heb een jaar of 8 terug namelijk een zelfde probleempje gehad met de RDW en dat betrof een zelfde soort project, bodem met onderstel van 1 auto, buitenkant koets van een andere auto en motor van weer een andere auto. RDW trok kenteken in omdat er nog maar 1/3 deel van de oorspronkelijke auto aanwezig was. In mijn geval was dat de bodemplaat met schutbord en alle wielophanging e.d.
Je moet een auto in 3 hoofddelen zien, koets, motor/aandrijving en onderstel/wielophanging. 2 van die 3 delen bepalen welke auto het is, je kunt er dus 1 veranderen. In dit geval zou ik dan zeggen dat het een Subaru is, maar dan kom je in de knoei met o.a. de ingekorte wielbasis…Ik hoop dat het goed komt natuurlijk maar mijn ervaring leert mij helaas anders. :(
16 maart 2014 om 13:16 In reactie op: noodkreet van een pechvogel-update: end of story :-(( #18224036De motor heeft 2 temperatuursensoren… een voor de meter en een voor de computer! Je hebt dus de vorige keer die van de meter vervangen. ;)
luchtweger en temperatuursensor zouden ook mijn eerste gedachten zijn.
12 maart 2014 om 21:30 In reactie op: gezocht getrag 265 en een versnellingsbak van ascona 18S rwd #18220752@gt/w wrote:
ja, en Mercedes heeft ze ook wel gebruikt
Welke Mercedes zou dat moeten zijn dan? Voor zover ik weet is er in geen enkele straat mercedes een getrag 265 gebruikt. :???: Wij hebben namelijk aardig rond gekeken en gevraagd bij specialisten en slopers voor een sterke bak voor achter een mercedes OM606 motor. Uiteindelijk hebben wij een koppelingshuis omgelast en een 265 gebruikt van een bmw, en tot nu toe kan hij prima overweg met 800+Nm. :agent
10 maart 2014 om 22:07 In reactie op: gezocht getrag 265 en een versnellingsbak van ascona 18S rwd #18220749En sommige oude BMW modellen en ook nog een enkele oude Jaguar…
Bij de Micra van mijn moeder trokken ze een paar maanden geleden zo even de eerder ‘gelaste’ delen van de dorpel af.. :shock: Daar was echt met plamuur en weet ik veel wat nog meer de dorpel aan beide kanten gerepareerd. :( Kostte me 2 dagen werk om dat weer netjes en stevig te maken. Achteraf gezien had ik beter nieuwe dorpels kunnen halen ipv ze zelf te maken. :hmmz Ene kant 80 cm vervangen andere kant ruim een meter, en op een Micradorpel is dat heel veel. ;) Nu kan hij er weer even tegenaan. :agent
Staat nog meer grappig spul daar wat je niet zo veel meer ziet tegenwoordig… Zie zo al een Peugeot 309, Daf YA66, VW Transporter T2(?), Golf 2 en iets dat lijkt op een Buick Riviera. :D
Werkt goed dat stralen en branden zo te zien. :thumbup Niks werkt fijner als een blanke koets. :thumb
Rdw hanteert vermogen aan de hand van de motorcode… 177 pk origineel dus.
Originele onderdelen komen ook gewoon van een OEM leverancier als Bosch of Beru, worden niet door Opel zelf gemaakt, aftermarket hoeft dus niets slechter te zijn als origineel. :hmmz

Inmiddels is de Jetta al lang af en zelfs al naar de VW meeting in Oostenrijk geweest vorig jaar en ook nog naar Gatebil. Meer als 15.000 km straatplezier al mee gehad. Auto is bij de RDW omgekeurd en staat netjes als 3000cc diesel met 130 kw op kenteken. :agentEr zit nu ook de grote Holset op en de pomp is afgesteld voor meer brandstof en toeren. Resultaat moet nu iets van 400+ pk en 800+Nm zijn. Motor maakt nu max 6800 toeren. :wub Met de originele turbo en max 4700 toeren deed hij 277pk en 618Nm op de bank bij DP. :thumbup
momenteel staat de auto stil. Koppakking ligt er uit na een uitstapje naar de Nurburgring Drift Cup en nu moet er een compressor bijgebouwd worden om de turbo sneller op te laten spoelen om beter te kunnen driften. Auto heeft nu ook een kooi en wordt nog verder aangepast om te driften.
Om een idee te geven van het plezier dat wij er mee hebben;
http://youtu.be/M8trs33FyoE” onclick=”window.open(this.href);return false;http://youtu.be/438hOPtmFSg” onclick=”window.open(this.href);return false;
De aanstuurlucht weg laten lekken…. ;)
Je moet met een bepaalde druk tegen het membraam in de actuator drukken voor de wastegate opengeduwd wordt. Als je de druk laat ontsnappen voor hij bij het membraam is gaat de wastegate pas later open. zo werkt een boostcontroller…
-
AuteurBerichten