giuliettaevo

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 226 tot 250 (van in totaal 952)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Vrij programeerbaar motormanagement #18078778

    Is alleen maar de moeite waard om een basismap mee te maken. Geen enkel systeem leert zichzelf precies goed in zodat het perfect werkt. Een goede tuner zal het niet snel gebruiken. Zelfs fabrieksecu’s hebben een mapping nodig en daar zijn toch heel wat ontwikkelingskosten en hele grote budgetten aan testkosten e.d. ingegaan.

    In reactie op: Time Attack Kadett Turbo #17613269

    Bevalt de auto verder al wel helemaal qua rijgedrag e.d.? Wat denk je dat hij nu met bv een Time Attack doet, (veel) sneller als voorheen?

    Is de auto nu niet veel listiger geworden om te rijden?

    In reactie op: Vrij programeerbaar motormanagement #18078769

    Throttlebodies laat je niet met een mapsensor draaien aangezien je erg weinig vacuumsignaal hebt en er veel schommelingen ontstaan door de pulswerking als je maar op 1 inlaatkanaal vacuum pakt. Enkel gasklepstand wordt dan gebruikt, zgn Alpha-n.

    Zelflerend systeem is nergens voor nodig en heeft geen enkele toegevoegde waarde in mijn ogen. Ook een closed-loop systeem is niet heiligmakend en loopt niet heel veel beter oid. Alles hangt af van het afstellen en de mapping die daar uit voorkomt. Dat openloop minder goed zou zijn slaat nergens op, liepen alle oudere Motronics e.d. slecht bv? De C20XE Motronic Ml4.1 gebruikt die lambdasensor enkel om stationair en laag in toeren schonere uitlaatgaswaarden te hebben en je kunt hem er ook aflaten en dan lopt hij niks minder… ;) Om een open-loop systeem te vergelijken met een elektronische weber gaat mij wel erg ver. Als je 1x een goede uitgebreide map maakt hoef je niet meer bij te regelen tenzij je iets aanpast natuurlijk. :???:

    DIS bobine kan je ook zonder nokkenaspositiesensor gebruiken, alleen dan in wastedspark mode. Dan vonk je dus in alle slagen ipv om de slag, vandaar de wasted spark, je hebt een overtollige vonk. ;)

    In reactie op: adres drukgroep verzwaren? #18081529

    Allen bedankt.. :thumb

    De mailtjes zijn verstuurd… :afro

    In reactie op: adres drukgroep verzwaren? #18081525

    Hier zit wel iemand die platen kan bekleden maar dat is meer zo’n landbouwzaak. ;)

    Ik heb liever iemand met een beetje ervaring bv in de autocross oid.

    Als je een adresje hebt hoor ik het graag :D , kan de drukgroep altijd nog opsturen naar ze. ;)

    In reactie op: Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken?? #18068202

    @syl-astra wrote:

    @2000 wrote:

    :bulletproof is bulleproof! Aan de investering kan het niet liggen, dat zou genoeg moeten zijn.

    haha dus hoe meer geld je er instopt hoe beter hij zou moeten worden….
    raar dat de motoren in de F1 nog kapot gaan
    daar gaat nog veel meer geld in hahahah

    Een F1 motor wordt heel anders belast als een turbomotor en bovendien zijn ze niet ontworpen om lang mee te gaan… Vergelijking tussen appels en peren. :???:

    Nog even over die belasting van de motor…
    Een motor meer toeren laten draaien is een grotere belasting voor bv de drijfstangen als er laaddruk opzetten. Je zult bij een C20XE met een turbo erop geknutseld en 250 pk veel minder snel drijfstang problemen hebben als bij een standaard C20XE blok met gasklephuizen en hele snelle nokkenassen e.d. met hetzelfde vermogen. ;)

    In reactie op: Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken?? #18068201

    @Corsa_GSi wrote:

    @2000 wrote:

    Dat bedoelde ik inderdaad. Ik acht de kans groot dat de schuldvraag in het midden blijft, en dan kan je voor 6k de boot in gaan.
    Aan de andere kant:bulletproof is bulleproof! Aan de investering kan het niet liggen, dat zou genoeg moeten zijn.

    Je kan zo’n motor toch niet als bullitproof verwachten.
    Alles wat aangepast tov standaard zal die kwalificatie niet krijgen.

    Waarom niet? Origineel bouwen ze een motor om en bepaald aantal pk’s te kunnen leveren. Hiervoor worden concessies gedaan aan de materialen/onderdelen die gebruikt worden, het moet immers zo goedkoop mogelijk. Als je nu een motor gaat bouwen die meer vermogen aan moet kunnen en je gebruikt daar duurdere sterkere/betere onderdelen voor dan zou hij toch qua betrouwbaarheid een heel eind richting de originele motor moeten kunnen komen? Alle vervangen onderdelen zijn veel beter als het originele. Natuurlijk wordt het ook zwaarder belast maar daar is het op gemaakt. En bij vergelijkbaar opgebouwde blokken gaat het wel goed, en vaak nog met meer vermogen ook…. :hmmz

    En als de leverancier zegt dat de motor bullitproof wordt moet hij dat waarmaken.

    In reactie op: straalwerkzaamheden c20xe Dietrich Concept #18080767

    Ik zou maar uitkijken met het glasparelen van motoronderdelen zoals kleppendeksels… Hoe goed je het ook schoonmaakt er blijft bijna altijd wel een korreltje achter dat vervolgens in je smeersyteem terecht kan komen en daar schade aanricht. :(

    In ieder geval alles heel goed spoelen en schoonmaken… Je zou ook kunnen overwegen met soda te stralen, dat lost op in de olie en richt in ieder geval geen schade aan. ;)

    Het wordt wel mooi straks onder de kap. :thumb

    In reactie op: Corsa A c20let komt niet hoger dan 0,5 bar #18078639

    Je wilt juist dat e wastegate dicht blijft… ;)

    De wastegate gaat open om uitlaatgassen uit het spruitstuk langs het turbinewiel te voeren om er zo voor te zorgen dat het niet meer toeren gaat maken en dus mer druk gaat leveren. Als je de wastegateslang eraf haalt gaat de wastegate niet open en zou de druk op moeten lopen.

    In reactie op: Corsa A c20let komt niet hoger dan 0,5 bar #18078634

    Wat ik mij er van herinner werkte gewoon doorlussen dus idd niet… Moet echt uit de chip geschreven worden volgens mij.

    Maar wat otdh zegt klopt, zonder de slang naar de actuator moet de druk wel hoger komen als 0,5 bar… :???:

    In reactie op: Corsa A c20let komt niet hoger dan 0,5 bar #18078628

    Welke bak erachter? wellicht versnellingsherkenning niet aangesloten?

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17565757

    De mijne is van 2mm staal en die heb ik op een reservemotor geschroefd om hem af te lassen. Als je hem los hebt is hij wel iets krom maar dat trek je zo recht met het aandraaien van de bouten. :D

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17565750

    Hier idem dito… ;)

    Heel ‘satisfying’ om zoiets te maken, vooral als het daarna nog goed werkt ook. :D

    Mooi pannetje geworden. :thumb

    In reactie op: Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken?? #18068159

    Dan is het dus geen spie… ;)

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17565743

    Dat ziet er bekend uit… king:

    Bij mij moest de ‘bult’ juist aan de andere kant. Maar heb hem wel grotendeels hetzelfde gemaakt. :D

    Hoe komt jouw olieaanzuiging te zitten?

    In reactie op: Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken?? #18068152

    @rallyastra wrote:

    Wat de krukaspoulie betreft die spie is gegoten, die kunnen minder hebben dat de losse spie die je vaak bij diverse motoren ziet.

    Spieen zijn van spieenstaal gemaakt en worden niet gegoten :???: . Bovendien is de spie enkel bedoelt om de poelie op de juiste plek te zetten, vervolgens wordt hij op zijn plaats geklemd door de bout aan te draaien. De spie neemt dus geen kracht op. In principe zou je de spie zelfs achterwege kunnen laten als je de poelie op zijn goede plaats zou kunnen houden bij het aandraaien.

    In reactie op: Manta 400R turbo project #17676759

    Bij de kadett hebben wij de bodem wat aangepast rond de draagarmbevestigingspunten… ;) Om idd de as zelf hoger gemonteerd te krijgen.

    As omdraaien is wel een goeie, die diffsteun omlassen is zo gedaan. :D

    In reactie op: Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken?? #18068114

    Je MM lampje gaat branden als er een storing in het MM optreedt. Mechanische defecten worden niet elektronisch opgemerkt en daar van gaat er dus geen lampje branden…

    Als het MM lampje gaat branden gaat de computer in noodloop en zal hij de turbodruk begrenzen, de ontsteking verlaten en/of meer brandstof inspuiten. Dit is natuurlijk niet geweldig voor je motor maar het kan veel minder kwaad als dat je denkt… De motor loopt in de meeste gevallen nog steeds beter/schoner als bv een oude motor op carbs.

    In reactie op: oldtimer nummer 1 die gesloopt word dankzei den haag!! #17978075

    Dat heeft een maat van mij dus ook… Die heeft een stuk of 8 auto’s staan waar hij afwisselend in rondtuft. Zijn allemaal netjes gekeurd en verzekerd en (tot nu toe) belastingvrij. En aangezien er een VW LT oprijwagen van 2000 kilo op LPG ( geen G3 ;) ), een Suburban van 2500 kilo op LPG en een audi 100 diesel van 1300 kilo bijzitten zou dat een heel fijn bedrag per maand moeten gaan kosten in totaal. Ik geloof dat alleen de Suburban al goed is voor 700 euro in de 3 maanden. :shock: Dat is echt niet te betalen voor hem en hj zal dan ook moeten gaan ruimen. De auto’s erbij houden en schorsen is ook niet echt een optie, dan mogen ze namelijk niet op straat staan en moet er dus ook voor stalling betaald worden naast de schorsingskosten. :(

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17565735

    Zo zit het in een E30 M3 met 472pk aan de wielen…
    En met het originele management erop. ;)

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17565733

    @Rik Ophuis wrote:

    Uitgangspunt is dat de motor weer gaat draaien op het DTA S40 motormanagement.Dat is zonde van het originele management! Verdiep je maar eens in het Trionic systeem, heeft meer functies als jouw DTA… ;)

    4. Eventueel balansassen-ketting en geleiders verwijderen; balansassen zelf laten zitten i.v.m. oliekringloop (wil ik me nog nader over informeren). Geleider moet ook vast gezet worden geloof ik. is wel een online how-to van te vinden.
    5. Carterpan (ver)maken; ongeveer zoals Manta 1.8 of Ascona-B Diesel. Inclusief olieaanzuigbuis en slingerschot. olieaanzuigbuis is wat lastig bij de motor. Wellicht flens van originele pan afslijpen en aan 18S pan lassen?
    8. Sterkere drukgroep zoeken/monteren. Is wat maatvoering exact het zelfde als die van c20XE met plat vliegwiel. Is er misschien een versterkte drukgroep voor een c20LET met een plat vliegwiel? originele drukgroep van een Aero of Viggen oid is erg goed.
    11. Welk inlaatsysteem; ‘origineel’ Saab 900NG- of 9000 inlaatspruitstuk met gasklephuis (omgelast), of 45mm TB’s tegen Weber spruitstukken. Dit laatste heeft mijn voorkeur, maar volgens mij zijn er geen kant en klare spruitstukken voor te koop. Wellicht zelf maken van inlaatspruitstuk van zelfaanzuigende 9000-16V :hmmz . originele is goed genoeg voor 400+ pk…
    12. Geschikte turbolader zoeken/bezorgen; een eventuele kandidaat heb ik al: een CT26 Toyota van een 1993 Supra 7MGTE. Scheuren erg veel die CT26 turbo’s. Heb er evt nog wel een liggen ter revisie, ook met scheur…

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17565251

    Lekker lompe drijfstangen zitten er in he? ;)

    En je hoeft je ook niet druk te makn dat je de krukas breekt. Er zijn blokken met meer als 800 pk met de standaard krukas. Zuigers en drijfstangen kunnen ruim meer als 400 pk hebben. :agent

    @Senatorman wrote:

    In veel gevallen wordt een gestolen auto direct verstopt, om de komende maanden in onderdelen op internet te verschijnen. Of rijdt meteen de grens over en wordt in het buitenland verkocht. Houdt de verkoop-sites goed in de gaten zou ik zeggen.

    Aangezien het een 18S is zou het ook nog wel eens heel goed voor eigen gebruik kunnen zijn van iemand… Als er nu iemand in de buurt ineens een C20XE/LET oid ingebouwd heeft in bv een c-kadett kun je daar ook wel eens gaan kijken. Slechte nieuws daarbij is dat het dan wel een Opelliefhebber is die dit op zijn geweten heeft. :hmmz

    Een manta gaan weghalen om in onderdelen via Marktplaats te gaan verkopen lijkt mij niet heel aannemelijk, evenals weghalen om naar het buitenland te verkopen. Het zijn geen jonge auto’s en ze zijn veel te herkenbaar voor dergelijke dingen. Ik denk dat de kans veel groter is dat iemand zelf delen nodig heeft en geen zin had om ze te betalen of dat de auto meegenomen is om te joyriden of simpelweg omdat men transport nodig had… Het zijn nou eenmaal makkelijke auto’s om weg te pakken. :(

    In ieder geval succes ermee en ik hoop dat ze hem intact terugvinden. :thumbup

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564940

    Wat kost zoiets? 4-5000 euro? En dan heb je nog de EWS en alles erop zitten zeker… :(

    Voor dergelijke bedragen kun je hier in de buurt ook wel een leuke Audi V10 ophalen of een v8 biturbo uit een RS6. :D Maar ik gok dat dat niet helemaal Rik zijn bedoeling is. :hmmz

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17565136

    Volvo motor past makkelijk in een c-kadett, heeft een kennis van mij er net ingehangen. 2.3 8v turbo. Is ook redelijk makkelijk tot een 300 pk uit te halen. Moet wel de zgn. M90 bak hebben, M47 is bagger… Voor een 4/500 euro koop je een rijdende auto…

    Volvo 5 cilinder is ook erg leuk, tot een 350 pk op standaard delen is goed mogelijk. Past een M90 bak van een 6 cilinder 760/960 tegenaan. Verder natuurlijk wel de nodige aanpassingen omdat hij in de lengte komt ipv dwars. Redelijk goedkoop te vinden.

    Audi 5cilinder is ook gaaf, en sterk. Past de M90 bak van een Volvo 760 TD teenaan :shock: (daar ligt een VW LT diesel motor in met hetzelfde boutpatroon). Motor ligt in de audi ook in de lengte, dat is vrij handig. Blokken zijn niet zo goedkoop helaas.

    Saab B204 / B234. Sterkste motor van allemaal. Makkelijk 400+ pk op standaard motordelen, enkel aanbouwdelen wisselen. Zelfde boutenpatroon als C20XE/LET, bestaande Aisin bak past er dus tegenaan. Omega 16v bak past ook maar kan niet goed tegen het koppel waarschijnlijk… Afhankelijk van donorauto zijn de aanbouwdelen soms wat lastig bij een in de lengte geplaatste motor. Saab 900NG van bj’96-’99 ongeveer is de beste keus. Je moet in ieder geval een zgn.T5 motor hebben. De nieuwere blokken zijn veel minder sterk en de oudere van voor ’94 hebben een ander boutenpatroon voor de bak. T5 Trionic injectiesysteem is met enkele kleine aanpassingen ook nog en zelf te programmeren en heeft allerlei snufjes zoals koppelbegrenzing in de lagere versnellingen en actieve knockdetectie.

    Natuurlijk is alles uit de japanse driftauto’s ook leuk… 200 SX, 300 ZX, S2000, Skyline en Supra e.d. Alleen zijn deze blokken vaak niet bepaald goedkoop en tuning ervan ook niet.

25 berichten aan het bekijken - 226 tot 250 (van in totaal 952)