Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
origineel gepost door Baas J.
How to: Mechanische Cruise Control achteraf inbouwen Astra G.Let op, deze how to gaat er van uit dat je totaal GEEN voorbereiding hebt in je auto, je kan dus eventueel inbouwstappen overslaan als jouw auto dat wel heeft!
Let op: Deze how to is niet voor E-gas modellen, je moet dus een fysieke mechanische gaskabel hebben dat aan je gasklephuis zit.
Let op: Ik gebruik alleen originele Opel onderdelen en bouw dit op een zoveel mogelijk fabrieksaf manier in!
Benodigd:
Gereedschap:
Kruiskopschroevendraaier
Torx bitjes set
Striptang
Boormachine met boor 8,5mm
Ringsleutel 13
Soldeerbout en tin
Platte schroevendraaier
Materiaal: (zie ook afbeelding)
1 – Koppelingsschakelaar (106240093)
2 – Servo en stuurcomputer (en aansluitstekker)
5 – Secundaire gaskabel (101263444)
7 – Ophangbeugel (101263710)
8 – Bevestigingsstrip (100813834)
12 – Afstandsringetje
13/14 – Ring en moer M8 (102066915)
Stuurschakelaar met CC optie en contrastekker
Circa 1 meter trekhaak bekabelinsgdraad (13 polig)
Diverse kabelschoentjes en blauwe verbindblokjes
AfdichtkitMoeilijkheidsgraad: Average
Tijdsduur: ’s Ochtends 08:00 beginnen, na het avondeten klaar!OK, daar gaatie dan apies..
– Verwijder je stuurkolom kappen (2x kruiskop / 3x torx).
– Verwijder tellerafdekkap + tellerunit (6x torx).Tellerunit voorzichtig loshalen door de lichtkleurige vergrendeling aan de bovenkant van de unit voorzichtig naar links om te halen.
– Verwijder oude stuurschakelaar (zit met 2 clipjes vast op je stuurkolom) en klik nieuwe CC hendel vast.
– Verwijder je opbergbakje aan de linkerkant (4 plastic platte “schroeven”).– Verwijder helemaal aan de onderkant van je dash de plaat die tussen je pedalen zit, deze zit met 2 soort zwarte klemmen vast. Klemmen loshalen en naar voren trekken.
– Verwijder je ruitenwissers (m8 moeren)
– Verwijder waterkeerrubber door naar boven te trekken
– Verwijder rubberenafdekstrip op je voorruit, gewoon eraf wippen, zit geklemd)
– Verwijder parafaanplaat (maak sproeislangetje even los)Ok, tot zover het sloop gedeelte…
Op de volgende foto zie je waar je de gaatjes van 8,5mm moet boren, deze gaten zijn door OPEL al AANGEGEVEN!

Boor ook uiterst rechts (waar je kabel om je motorkap open te doen naar buiten komt nog een gat (gat grootte afhankelijk van je kabelboom) Bij mij was 8,5mm genoeg.
Boor niet te dicht bij de bestaande kabel uiteraard.Nu gaan we verder met de kabelboom / elektrisch schema.

Het ziet er moeilijker uit dan het is…
Trek door het geboorde gat de 13 (of 9 als je hebt gestript zoals ik heb gedaan) kabels naar binnen toe. Kit het gat naderhand af tegen vocht!
Op de aansluitstekker van de servo/stuurcomp staan de letters vermeld die ook in het schema staan (A,B,C etc). Zorg er dus voor dat je de goede verbindingen maakt!
Ik heb een extra gat in het rubber geboord waar de stekker van je ruitenwissermotor naar buitenkomt en daar de 9 kabels doorheen getrokken en naar de servo geleid.
Binnen in je auto leg je A B C en F naar de nieuwe stuurschakelaar. Tevens leg je F naar een geschakelde plus draad, van je contactslot bijvoorbeeld.
Draad E gaat aan massa (op de dashboardkreukelbalk zit een centrale massa aansluiting, gebruik die).
Klik je koppelingsschakelaar in het vierkante gat dat zichtbaar is als je door het gat van je zekeringskast kijkt.
Let op, past maar op 1 manier.
Zorg ervoor dat je de 3 polige contrastekker op de sloop hebt gehaald! Zit bv op diesel astra g’s en sommige benzines.
De stekker heeft 3 draden, zwart, grijs en bruin.Bruin leg je aan aarde ergens
Zwart gaat naar F
Grijs naar DLeg draad G naar de zwartgele draad van je remlichtschakelaar, dit gaat t beste door via de plek waar je tellerunit zat de remlichtschakelaar een kwartslag te draaien en naar je toe te trekken. Nu kan je er makkelijk een draad opzetten.
Draad H gaat naar je OBD stekker, ik heb niet de moeite genomen deze aan te leggen, was me teveel moeite, en ging er van uit dat ik ’t foutloos uit zou voeren :afro
Draad K is belangrijk, leg deze aan de blauwrode draad die naar je tellerunit gaat. Dat gaat het beste door de isolatie iets los te snijden en een beetje plek te maken voor de aansluiting.
Bouw alles weer in elkaar van binnen.
Monter de servo/stuurcomp met de beugel aan je auto door de tapeinden door de geboorde gaten te steken en aan de achterkant vast te zetten met M8 moeren.
Haal eerst je primaire gaskabel los (clipje).
Monteer de secundaire gaskabel op de servo, en de andere kant op je gasklephuis. Haal hem door het rechthoekige gaatje heen en klik ‘m vast. (Ook op 2de afbeelding te zien).Door middel van het klemmetje op de secundaire kabel kan je de vrije slag afstellen, zorg dat de kabel span staat maar niet je gasklep opentrekt.
Sluit de stekker van de servo aan op je servo.
Ga testrijden en check het volgende:
CC moet uitvallen bij aanraken koppeling, bij aanraken rempedaal, bij indrukken “0” op stuurschakelaar.
CC moet versnellen bij indrukken tweede knopje, vertragen bij eerste knopje van bestuurder uit gezien.
Werkt alles, proficiat, je hebt met succes CC op je assie gebouwd!
Werkt het niet, begin van voor af aan en check alles opnieuw!
Hier wat foto’s van t resultaat:



Ja jij moet zeker verder, kom op man :D die dikkere turbo moet erop :wors
Ik zal hier binnen kort weer een update posten met de onderdelen die ik nu verzameld heb.
Verklaar even verder a.u.b., want ik begrijp dat de hendel zo in 1 keer past, maar dan ?
Welke draadjes moeten waaraan ?
Hij was toen inderdaad terecht sneller dan mijn C20XE :thumbup respect
:jerry
Gaat wel snel, maar klopt het filmpje wel ?
niet schakelen tot de 100 km/h ?
Zijn er ook weer updates ?
Heb je al APK ?
Ja als je BBQ-en houdt wel.
Geef mij maar old-scool german style :thumbup
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=115103
ook welkom, wel leuk spul.
Doe het ff dan sebas :P
@ louwe 400, ook al een nieuw account ?
Ja de vectra A turbo was ik vergeten omdat die niet zo veel verkocht zijn.
De C20LET is de turbo motor uit de opel calibra 4×4
Deze motor levert origineel 204 pk, maar kan redelijk makkelijk naar 280 pk getuned worden.
De topsnelheid ligt dan boven de 250 km/h.
Een 1.8 20V turbo van de VW-group is een geduchte tegenstander.
Maar met een opel corsa A van 700 kg met 178 pk en 224 Nm blijf je alles wat je net noemde wel voor ( weet ik uit ervaring :) )
Mijn corsa was sneller dan een 240 pk calibra C20LET :thumbup
Straks heb ik een corsa met C20LET, maar dan kompleet anders dan origineel. Hier hoop ik minstens 200 kW uit te halen. Dat is dus meer dan 272 pk :angel
Op speciaal verzoek van sebastiaan:
Ik weet ook niet warom ze het zo hebben laten staan, ik ben er ook niet erg blij mee, maar ik rij nu wel legaal.
Hey die kon ik nog niet :o
Leuk man, thanks :thumbup
@ Niet gewregistreerd, bedankt :D
Ik heb gestemd
Als je een langere verhouding wil hebben, neem dan een F13WR van een diesel.
Ik heb mijn motorkap ook wel zien dansen, maar het gaat nog redelijk goed als je onder de 230 km/h blijft.
Mijn project corsa heeft wel 4 hoodpins.
Sorry, wel erg offtopic :angel
Dit kreeg ik vandaag met de post thuis gestuurd :D

http://www.corsa-novatuning.nl
KIJK DAAR NOU EENS :cry niemand die de tijd neemt om te lezen :cry
Ik zie het probleem even niet, de aansluitingen hebben allemaal vacuüm, daar zijn de aansluitingen voor.
gaskleppositie kun je over zetten, maar gasklephuis kun je ook kompleet over zetten.
Stappen motor moet de lucht van voor de gasklep naar na de gasklep brengen.
-
AuteurBerichten