Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Lekkende verstuiver?
Dan loopt het zo via een openstaande inlaatklep je kop in, en daar helpt geen zuigerveer tegen…Hier het aansluitschema voor de c20xe
blauw wit = accu lamp
zwart = + 15 contact
groen = toerenteller
rood blauw = benzinepomp
blauw groen = olielamp
blauw geel = olie drukmeter ( aleen vdo!)
bruin wit = motorlamp ( motronic)
blauw = temperatuur dashboardWaarom niet een 2e blok aanschaffen en dát voorzien van die snelle spullen, balanceren en al het andere dat je wilt?
Dan heb je 2 blokken, kun je wisselen als er wat stuk is…186PK ! Zoveel vermogen uit een standaard blok? Of is er al vanalles aan gebeurt?
(wat betekent Throttled Output?)De druk achter de begrenzer loopt niet evenredig omhoog met de druk ervóór
(Wanneer je dus steeds harder trapt)origineel gepost door Febe
Dat is mooie info. Ga ik es goed lezen…
(Lijkt alsof het klepje pas opengaat boven bepaalde druk?)Ik ben er inmiddels achter (denk ik…)
Het plaatje van Geert is van VW. Binnenwerk is anders en werkt ook iets anders. Maar de uitleg heeft me wél opweg geholpen.
Bij Opel mist het zuigertje met de O-ring.Kort gezegd: Wanneer de remdruk oploopt zal de messing geleider naar rechts bewegen en zodoende het klepje aan de inlaatzijde steeds meer afsluiten waardoor de remdruk steeds minder toeneemt.
Mooi om te weten, nu kan ik verder bouwen. Dank voor de hulp!
Ik dacht dat een rembekrachtiger niet open kon…
Valt volgens mij niets aan te sleutelen.Dat is mooie info. Ga ik es goed lezen…
(Lijkt alsof het klepje pas opengaat boven bepaalde druk?)Geert666, mijn dank is groot!
Ik ben erg benieuwd of iemand me kan uitleggen hoe zo’n ding werkt…!
(Drukregelaar voor gas werkt met een drukverschil tussen binnenlucht / buitenlucht,
maar deze regelaar voor vloeistof werkt dus heel anders.
Wie legt me de werking uit?)Quote:origineel gepost door louwe 16 klepperzelf was ik van lichting 92-3

dit is een m109
met een 155mm howitzer als hoofdwapen
/Quote:Hé, die ken ik ook, M109!
Ik zat ooit bij het 43e Veld-Art. in Havelte maar dat was in 1971. Ben ik nou een ouwe zak???
Eerste 7 weken Chasse- kazerne Breda, toen 3 mnd Schietkamp Oldebroek en daarna 12 mnd paraat in Havelte.
Wat een tijd, had niets met m’n burger leven te maken.Mocht de lijnverbindingen verzorgen tussen die stukken…
(En als je geluk had kon inderdaad de granaat uit de loop zien komen. Moest je achter het stuk gaan staan… en oren dicht.
Een foto lukte soms ook! Mooi he?)SBD-Motorsport

Krukas afdraaien???
[size=-1](En daarna de zuigers afdraaien?)[/size]
[size=-2](En dan nog de drijfstangen…)[/size]
origineel gepost door Manta 24V
Tevens zoek ik nog een LMM en BDP gever.
Ik heb nog wel een goede LMM voor je liggen.
origineel gepost door Miruni
Eerst ff kijken of de gasklep helemaal terug komt tegen het kleine aanslagboutje.
(zit normaal een klein beetje gele verf op het boutje).
Ja, komt er tegenaanDaarna gasklep schakelaar doormeten.
Dus stekker eraf trekken en op de pinnen meten of deze sluit wanneer gasklep dichtstaat.
Ja, kontakt gaat dicht, net voor het sluiten vd gasklep
Spanning op de kontrasteker is 4,9VJe kunt ook nog proberen om de stekker v/d stationaire regelaar eraf te trekken
en kijken of het toerental zakt. Dan weet je tenminste of deze wat doet.
Steker eraf, tt gaat dan omhoog (!) van 1020 naar 1150 rpm, warm
foutkode 57De stationairewaardes welke de ECU aanneemt zijn koelvloeistoftemp. afhankelijk.
Een beetje afhankelijk v/d ECU software maar vanaf zo’n 60 Grd. zit ie op 840 Toeren.
Hij gaat pas op deze map lopen op het moment dat de gasklep volledig is
gesloten en zo in de gasklepschakelaar het kontaktje voor stationaire wordt gesloten.
Die 850 toeren lukt dus nog niet terwijl de ECU wel het sluiten vd gasklepschak ziet“dan blijft hij op de deellast map lopen.
Dit betekent meer ontsteking en meer brandstof waardoor hij blijft naijlen.
Je zult ook zien dat ie door de vroegere ontsteking harder stationaire blijft lopen.”
Bij toerenterugval van bv 3000 naar 1120 is er geen verschil in ontsteektijdstip (stroboscoop), maar dat is misschien normaal. Immers de door jou genoemde 840 rpm ligt daar nog ver onderEventueel bij de Opel dealer met de TECH 1 checken of de gasklepschakelaar goed werkt.
Zo kun je uitsluiten dat het in de bedrading zit. En je bent dan verzekerd dat de ECU hem binnen krijgt.
Je kunt dan ook meteen de koelvloeistoftemp. checken.
Dus dan toch maar aan de Tech1?Succes,
Rudyorigineel gepost door sw16v
heb je deze stekker ook aan je kabelboom te zitten?
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/b005.jpgdan kan ik me apparaatje er aan hangen en kunnen we op live data kijken wat ie doet. of niet doet.
Ja, X13 zit er op met 4 draden.

origineel gepost door sw16v
Febe mag desnoods ook wel bij mij langs komen, dan lees ik hem voor jou uit for free! mits je uitlees stekker aan de kabelboom hebt.Das een mooi aanbod.
Misschien ga ik je wel PB-enThanks, Febe
(Enig idee met wat voor auto ik dan langs kom?)origineel gepost door Miruni
Je moet eigenlijk eerst zeker weten dat de gasklepschakelaar goed werkt.Wanneer deze niet goed werkt dan blijft hij op de deellast map lopen.
Dit betekent meer ontsteking en meer brandstof waardoor hij blijft naijlen.
Je zult ook zien dat ie door de vroegere ontsteking harder stationaire blijft lopen.Dat is wat er gebeurt.
Gasklepschak heb ik al es gemeten maar zal ik nog een keer doen. Ook kan ik natuurlijk de spanning meten die uit de ECU komt naar de gasklepschak. (Zal wel 5V zijn?)
Met een stroboscooplamp zal ik de vervroeging bekijken…origineel gepost door Miruni
Je kunt ook nog proberen om de stekker v/d stationaire regelaar eraf te trekken
en kijken of het toerental zakt. Dan weet je tenminste of deze wat doet.Eventueel bij de Opel dealer met de TECH 1 checken of de gasklepschakelaar goed werkt.
Zo kun je uitsluiten dat het in de bedrading zit. En je bent dan verzekerd dat de ECU hem binnen krijgt.(Das hele mooie info Rudy, zal ik goed onthouden.)
Maar de klacht was: “zakt maar langzaam terug naar stationair, zowel bij stilstand als bij langzaam schakelen.
Kan wel 1,5 tot 2 sec duren.”Snel op-schakelen gaar dus altijd met een rukje omdat het tt nog niet is gezakt.
Voor mijn gevoel gaat de stationair-regelaar te traag (of te snel?) om één of andere reden.
Geeft dus even nog te veel lucht door waardoor het tt te hoog blijft.
Als de gasklep dichtgaat blijft het tt nog een kort poosje na-ijlen. Snap je?Hoe kan ik dát nou oplossen…
@Febe: is het bij jou opgelost?Neu, ‘k heb de oorzaak nog niet gevonden.
Koelvloeistofthermostaat geloof ik niet zo in en veertjes vh overdrukklepje op de gasklep al evenmin, alles is daar mooi schoon…
Ik laat het voorlopig even rusten totdat het me de keel gaat uithangen.
Misschien komt het antwoord maar zo een keer voorbij rollen hier op ’t forum. :)Het C20XE-blok dat ik gebruik in m’n VM komt uit een Kadett.
Het koolstoffilter uit die Kadett heeft maar 3 aansluitingen.
2 Bovenop voor tank en spruitstuk, en 1 aan de onderkant voor ont-luchting en be-luchting.
Die extra aansluiting aan de bovenkant is mij ook niet duidelijk, misschien via het Vectra-deel van dit forum?origineel gepost door jblfreak
ik denk dat je naar t veertjes mechanisme van je gasklephuis moet kijkenaantrekken gaat meestal makkelijk denk dat er wat vuil tussen de veertjes zit vanbuiten
Veertjesmechanisme? Wat bedoel je nou?
(ksnap dr helemaal niks van…)origineel gepost door sw16v
gasklepschakelaar die loopt te ouwehoeren?even meten dat die wel op stationairstand komt te staan. of desnoods even laten uitlezen.
Ik hoor ‘m wel klikken maar dat is natuurlijk geen garantie dat íe het ook doet.
Dus ik zal hem meten…Thermostaat koelwater? Lijkt me niet want bij koude of warme motor is er geen verschil.
En brandstofdrukregelaar…, de brandstofdruk is bij de dealer onlangs nog gemeten op de brandstofrail, daar was de druk goed, zei de chef-werkplaats.
Ik ga er vanuit dat hij dat goed heeft gemeten.Ik laat nog van me horen.
Febe.origineel gepost door Saiko
Febe, heb jij ook al iets gehoord?Ja ja, heb ze gekegen! Maar moet ze nog proberen.
Hartelijk dank Saiko! :thumbupNog niets ontvangen Saiko…
Dan gaat ‘ie in noodloop?
-
AuteurBerichten