Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
fanskar
Deelnemer
Jaaaaha ik weet het , het kleppendekseltje moet ik ook nog ff poetsen ;)
fanskar
Deelnemer
Kleppendekseltje er ff los op gelegd tegen inkomend vuil :) Dat wil je natuurlijk niet op het allerlaatste moment .
fanskar
Deelnemer
:jerry :jerry :jerry :jerry :jerry
Hij zit er weer op king:
fanskar
DeelnemerHeb eerst alle pakking vlakken lopen reinigen met een oude steekbeitel :swear . Is allemaal weer gelukt maar denk erom dat er niet stiekum ongemerkt van die rotzooi in de koelwaterkanalen komt of nog veel erger ….. je oliekanalen . Zou jammer zijn als je kop te weinig olie krijgt na al het werk nietwaar :D . Alles weer schoongemaakt , de cylinders met perslucht helemaal schoongeblazen en nogmaals goed gekeken of er toch geen pakkingresten ergens zijn blijven steken . Vergeet ook niet je draad waar de kopbouten inkomen goed te reinigen .

fanskar
DeelnemerDank u , dank u :D . Vandaag weer wat later uit het werk ( tja wat is laat 13.30 ) maar toch nog wel wat kunnen doen :) . Eerst boodschappen maar dat kan jullie niks schelen natuurlijk :P . Bende weer uitpakken en in de kasten zetten :( . Voor je het weet is de dag weer om .

en dit is ……… jawel een nieuwe :thumbup . Eigenlijk vind ik het zonde om hem te plaatsen , zo mooi is ie :D
fanskar
DeelnemerFF geduld , Willem heeft zo zijn eten op en dan weet je het ;)
fanskar
DeelnemerAlweer een fase verder dus :) . Ik zal zo iig alle tapeinden weer in de kop monteren . De meeste kwamen naar buiten met het losdraaien van de moeren :swear. Maar ff verhitten , moeren eraf , draadeinden terug in de kop met locktite ;) . Morgen het pakkingvlak van het onderblok maar ff reinigen en in principe kan de kop er dan weer op . Alle aanverwante artikelen kunnen dan weer terug geschroefd worden en alle stekkertjes geplaatst . Distributie er weer op , en tadaaaaaa ……….. weer een astra klaar voor de road ;)
groet fanskar
fanskar
DeelnemerEn dat moet er dan ongeveer zo uit komen te zien

fanskar
Deelnemer
En ff de nieuwe keeringen erin gezet :cool:
fanskar
Deelnemer
Lagerkapjes lekker schoongemaakt en weer gemonteerd :D . Alles weer in de juiste volgorde . Dit ging lekker makkelijk omdat ik in een eerdere fase alles al gemerkt en gelabeld had :jerry . Heb ze op gevoel maar aangedraaid want ik had niet een momentsleutel met zo’n klein bereik ( kleinste momensleutel 16 nm en mijn zwaarste 200 nm ) Heb ik in het verleden al een paar keer zo gedaan en nooit problemen gehad . Er staat ook niet erg veel kracht op die boutjes . Geen grote half duims ratel erop zetten iig :)
fanskar
DeelnemerWel alle lagerschalen lekker in de olie zetten hè voordat je alles monteerd . Als straks alles weer in elkaar zit gaan we de motor niet meteen starten natuurlijk . We laten hem eerst lekker olie rondpompen op de startmotor . FF je brandstofpomprelais verwijderen of je ontsteking loshalen . . Maar goed zover zijn we natuurlijk nog niet :cry
fanskar
Deelnemer
Zo de nokkenasjes weer mooi schoon en die konden er dus ook weer in .
Denk erom dat als je de nokkenassen weer monteerd dat je de inlaatnokkenas ook daadwerkelijk op de inlaat monteerd . Kan je namelijk heel makkelijk verwisselen en dat is niet goed voor je kop kan ik je verzekeren haha .
Monteer ze ook meteen zo dat de nokken van de eerste cylinder naar buiten wijzen . Met name gewenst als je niet zoals in een eerdere tip de krukas een kwartslag gedraaid hebt . Heb je dit niet gedaan en je nokken staan niet naar buiten heb je grote kans dat je je kleppen aan gort drukt op je zuigers bij het aandraaien van de kop op je onderblok . Kan je nog een keer :D . niet vergeten dus :P:P:P:P:Pfanskar
DeelnemerToen ff lekker de nokkenassen gereinigd . Ging allemaal erg lekker totdat de vloeistofbeker vol met benzine uit elkaar klapte . Dat ding was een beetje dun geworden in de loop der jaren en kon nu blijkbaar de compressordruk niet meer aan . Affijn zelfs na het douchen blijf je de benzinestank ruiken . :P . Moeders de vrouw erg blij . Denk dat ik vanavond in de schuur mag slapen :( . Noodgedwongen , bij gebrek aan een andere vloeistofbeker maar ff een andere bodem erin gelast met zuurstof acetyleen . Was heel erg dun blik . Ding zit ook weer dicht dus konden we weer verder .

fanskar
Deelnemer
Ok we gaan weer verder :P Inmiddels de kop weer helemaal opgebouwd . Als eerste de hydraulische klepstoters allemaal schoongemaakt , lekker in de olie gezet en weer gemonteerd . Werkt allemaal een stuk fijner als alles lekker schoon is ;)
fanskar
DeelnemerEn nog eentje :D

groet fanskar
fanskar
DeelnemerHa toch nog een motor rubriek ;);););) . Rij wel Opel als koekblik maar ben toch meer een motorman .
Heb 2x Honda VFR RC 24 :)Een witte origineel met 150xxx opt klokkie :)
Een zwarte streetfighter met 50xxx opt klokkie
de witte :)

en de zwarte :)
groet fanskar
fanskar
DeelnemerBen ik niet zo bang voor :P . Gaat wel lukken . Tenminste als ik alle stekkers weer terug kan vinden en plaatsen haha . Maar anders hebben we Willem V6 nog , de algehele vraagbaak van het Opel forum :wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors
fanskar
fanskar
Deelnemer
Zo alles weer op de plaats . Met een tikje op de klep (kunstof hamer) alles ff goed laten zetten en dan hebben we weer een klus af :thumbup . Morgen naar de motorbeurs , maandag de nokkenassen er weer in met nieuwe keerringen en zo , dan kunnen we de kop er weer opzetten . Als alles een beetje meezit kunnen we de astra volgende week weer aanslingeren
Goed weekend
groet fanskar
fanskar
Deelnemer
Inmiddels de kop weer gemonteerd ( de kleppen dan ) . Hier wederom het probleem van de diepliggende :swear kleppen . Misschien als je hele dunne vingertjes hebt (heb ik dus niet) kan je de klepspietjes zo met de hand plaatsen maar anders gaat dat dus niet lukken . De creativiteit maar weer ff laten werken . Eerst met zo’n magnetische antenne geprobeerd . Op zich ging dit wel alleen het magneetje was veel te sterk om het spietje los te krijgen haha . Leuk bedacht maar helaas …….. Ik heb het uiteindelijk opgelost door een oude fietsspaak te magnetiseren ( paar keer langs een magneet halen ) . Dit was net sterk genoeg om het spietje vast te houden en op de plaats te lossen :) . Creatief met kurk zal ik maar zeggen .
fanskar
Deelnemer
Toen weer begonnen met het monteren van de kop . De volgende stap was het plaatsen van de nieuwe klepsteelrubbers . Had verwacht dat dit makkelijker zou gaan . De kleppen zitten vrij diep in de kop en dat maakt dat je er haast niet bij kan komen om kracht te zetten . Opel zal hiervoor wel weer een stukje speciaal gereedschap hebben :( maar ik heb tussendoor daar nog ff een holle stempel voor gemaakt . Stempel plaatsen (op het ijzeren randje)en met kleine tikjes van een lichte hamer het rubbertje naar beneden tikken . Wel voorzichtig anders kan je weer een nieuw setje kleprubbers gaan halen haha .
fanskar
Deelnemer
Zo ongeveer moet het eruit zien dus :thumbup
fanskar
Deelnemer
En een ingeslepen klep :cool:
Als je alles ingeslepen hebt zorg er dan wel voor dat alle , maar dan ook alle slijppasta resten verdwenen zijn als je alles weer gaat monteren . Lijkt me wel duideljik maar het zou natuurlijk jammer zijn als na 100 km je kop weer in de revisie kan omdat je “vergeten”bent de slijppasta te verwijderen haha . Ik heb mijn cylinderkop gereinigd met wasbenzine . Vloeistofbeker op de dikke compressor , 10 bar erop en gaan met die banaan . Werkt goed ;)
fanskar
Deelnemer
close upje :cool:
fanskar
Deelnemer
Weer ff een update :D . Alle kleppen ingeslepen ouderwets met de hand :P . Mocht je dit zelf ook eens willen proberen zorg er dan voor dat de kleppen er ongeveer eruit komen te zien als op de foto . Dwz , je moet een mooie ononderbroken grijze rand op zowel de klep als de klepzitting kunnen zien . Is dit niet het geval dan is je klep nog niet op je zitting ingeslepen moet je lekker verder slijpen:( . Hoe lang dit duurt hangt natuurlijk van de hoeveelheid “pitting’ op je klep af . Je hebt hier ook eventueel gereedschap voor om op je boormachine te zetten (gaat lekker snel) maar zo lukt het ook :thumbup
fanskar
Deelnemer
Morgen de klepjes ff inslijpen . Lekker ouderwets op het handje ;) . Is waarschijnlijk zo klaar ( hoop het wel ) , heb maar weing “pitting” gevonden . Daarna alles goed reinigen en dan weer netjes opbouwen :P . Zondag naar de motorbeurs in utrecht dus dat wordt volgende week denk ik . Ik wil zoals Willem al voorstelde ook de carterventilatie uit het inlaatkanaal weghouden . Geeft een stuk minder rotzooi in je inlaatkanaal . Moet maar eens wat moois fabriceren daarvoor ( een soort van olieafscheider) waarna de carterdampen iig zonder olie de buitenlucht inkunnen :P
groet fanskar
-
AuteurBerichten