Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
fanskar
DeelnemerRoderick , een beetje aanstaande Mister Universe rijdt ook in de winter op een motor dus wat dat betreft ………… je bent al een eindje op de goede weg :D:D:D:D
Je hoeft dus niet altijd een V6 te rijden om een beetje op te schieten
Gewoon een simpele Astra en een bike voor het V6 gevoel en meer haha
Ik heb een VFR trouwens , en nog een VFR , en nog een Yamaha xj550 voor het klassieker gevoel :thumbup
Vroegâh reed ik ook door in de winter (1982) . Toen moest ik wel want ik had mijn autorijbewijs niet .
Na 2 winters heb ik gezworen nooit meer rond het vriespunt op een motor te kruipen .
Bevalt me best :D
groet Fanskar
fanskar
DeelnemerHa een liefhebber ;)
Kein leben ohne Heckantrieb heb ik ooit eens op een duits forum gelezen en dat geeft eigenlijk ook mijn gevoel weer over achterwiel aandrijving maar ja ………….een Astra heeft nou eenmaal voorwielaandrijving . Ik ga straks lekker weer achterwiel aandrijving rijden als het wat mooier weer wordt ( motor) . Gaat mijn vrouw in de Astra en die weet het verschil toch niet haha . Airco en stuurbekrachtiging vind zij het belangrijkst en dat heeft de Astra wel en de Omega niet ;)
groet Fanskar
fanskar
DeelnemerHeb inmiddels alweer een stukje getuft met de Astra en ik vind hem fijner rijden dan mijn A omega dus wat dat betreft …………..
:thumbup:thumbup:thumbup:thumbup:thumbup:thumbup
groet Fanskar
fanskar
DeelnemerHoi Opel vrienden .
De laatste tijd bezig geweest met het oplossen van de storingen die ik had na het opbouwen van het blok .
Dit heeft nogal wat voeten in aarde gehad .
Ik kan jullie nu wel vertellen dat ik zo langzamerhand “specialist” ben geworden in Astra bedrading .Omdat ik de code 0340 (nokkenassensor) had heb ik eerst de bedrading van de sensor maar eens doorgemeten . 12 V voedingspanning , massa , 5 V signaalspanning . Allemaal perfect .
De stekker ook doorgemeten (wil ook nog wel eens ellende geven ) en ook ok bevonden ( later de stekker er tussenuit geknipt en alles doorgesoldeerd ) . Ik had dus iig signalen van de ecu . Daar lag het dus niet aan .Nokkenassensor naar zijn ouwe moer dus ( dacht ik) en een nieuwe besteld .
zit ook goud in verwerkt zeker want ik moest ff 114 Euro aftikken bij de dealer ;)
Nou ja , als alles daar mee opgelost is zijn die kosten te overzien natuurlijk nietwaar .
Twee dagen later de sensor opgehaald en meteen gemonteerd natuurlijk :D
Vol goede moed de sleutel omgedraaid en gestart . Vroemmmm daar ging ie weer en meteen ook weer mijn mml lampje . grrrrr $%$#$%***%$$$%% :swear:swear:swear:swear .Toen mijn MAP sensor maar eens doorgemeten aangezien die ook te boek stond als foutief . Ook daar kreeg ik ook een code van (0105)
Massa , 5 V voeding , en een signaal draad . Draden ok dus . Kon ik weer wat wegstrepen .
Motor gestart , stationair laten draaien en signaalspanning gemeten . Dit gaf 1.5 Volt op de signaaldraad en ook dit was dus ok . Het vacuumslangetje ook meteen maar vernieuwd bij de weg .
Alhoewel mijn ecu aangaf dat er iets mis was met mijn MAP sensor bleek deze dus gewoon zijn werk te doen :hmmzVerder nog een extra massa gelegd naar het blok maar ook dit gaf geen resultaat . Ook alle aansluitingen op de ecu gemeten en OK bevonden .
Toen bedacht ik me opeens dat het nokkenassensor verhaal ook wel eens in verband kon worden gebracht met een verkeerde timing van de distributie waardoor die dus een onjuiste puls zou geven .
Alhoewel ik er eigenlijk zeker van was dat alles op tijd stond alles maar weer losgehaald :(
Alles perfect op tijd en ook het nokkenastandwiel was niet verdraaid door een kapot paspennetje .:swear:swear:swear:swear
Alles maar weer in elkaar gezet en meteen maar 4 keer gekeken of alles ook daadwerkelijk op tijd stond:P.Toen maar weer eens aan het experimenteren geslagen met een lopende motor . Eerst maar eens aan alle draden gerukt want je weet maar nooit hè . Dit bracht geen mankementen aan het licht .
Vervolgens de nokkenassensor maar eens losgehaald met lopende motor . Maakte ook niks uit .
(logisch want de krukassensor neemt alles gewoon over )
De nokkenassensor er weer op en toen de krukassensor maar eens losgehaald ……….motor dood .
Alles wees er dus op dat toch die gore nokkenassensor de boosdoener was maar waar zat de fout dan ?Het enige wat ik kon bedenken was dat de nieuwe nokkenassensor gewoon ook defect zou zijn . ( gebeurt helaas ook wel vaker ) .
Mijn nadeel was dat ik niet de beschikking had over een scoop om een pulssignaal te kunnen meten .
Met mijn multimeter lukt dit niet omdat deze veel te traag is om de puls te kunnen meten .In gedachten was ik al bezig met het maken van een afspraak bij de dealer . Iets wat ik nog nooit heb hoeven doen en eigenlijk ook tegen mijn principes was, maar ja nood breekt wet nietwaar :( Toen bedacht ik me opeens dat ik ook nog ergens een led spanningsmeter moest hebben . Deze zou de puls wel moeten kunnen meten .
Weliswaar niet of de puls juist zou zijn maar iig of er überhaubt wel een puls was .
Hoeraaaa , we hebben een puls op zowel de nokkenas als op de krukassensor . We konden weer wat wegstrepen .Ik wilde nog een keer wat proberen voordat ik een afspraak bij de dealer zou maken .
Ik had bij de opbouw van het blok meteen de EGR klep afgedopt met een dichte pakking .
Om alles uit te sluiten wilde ik deze weer terugbouwen naar origineel . Zoals jullie wel weten een heerlijk klusje bij die XEL motoren ;)
Ook dat uiteindelijk weer gelukt . Alles weer aangesloten de auto gestart en wat denk je …………godver de godver ……………… GEEN MML meer . :hmmz
Hoe is het in godsnaam mogelijk :o:o:o:o:o:o:o:oMeteen een proefrit gemaakt en de auto rijdt weer als nieuw . De EGR klep is in dit geval verantwoordelijk voor alle 4 de storingen die bij mij in de ecu verschenen en dus lopen in noodloop .
Ik blijf het een heel vreemd verhaal vinden maar het is toch echt zo . Er rijden massa’s mensen rond met een afgedopte EGR die nooit ergens last van hebbenMisschien als ik weer eens zin heb de dichte pakking er weer eens in om te kijken wat er dan gebeurt ;) Voorlopig ff niet want ik ben het nou helemaal zat haha .
Ik wilde jullie dit verhaal niet onthouden iig ;)
Doe er je voordeel mee mocht je ooit ook zoiets meemaken . Ik heb dan het geluk dat ik een elektrotechnische achtergrond heb en een boel dingen zelf kan meten en beredeneren maar moet je voorstellen dat je bij de dealer komt met dit verhaal . Die begint natuurlijk meteen alles te vervangen wat eventueel stuk zou kunnen zijn . ( mooi kostenplaatje als je bedenkt dat alleen een nokkenassensor al 114 euro moet kosten ) want tijd is geld en meten duurt te lang .Affijn , eind goed al goed , ik hoef niet naar de dealer en er rijdt weer een Astra op de weg .
Ik ben een gelukkig mens :D:D:D
Groet Fanskar .
fanskar
Deelnemergoedemiddag .
Kan iemand mij ook helpen aan de waarden (ohm ) van de nokkenassensor , krukassensor , druksensor inlaatspruitstuk , en koelwater temp sensor (niet die voor op het dashboard natuurlijk ) . Was al ff aan het googelen geweest maar niks kunnen vinden van een 1.6 XEL . In mijn digitale handboek helaas ook geen meetwaarden :( . Ik krijg iig wel spanning op de kabels Nokkenas sensor 1e pin12 V , 2e pin 4.9 V , 3e pin 0 V (signaal draad)dus geen kabelbreuk of een verrotte stekker .Voordat ik nu 90 euro ga uitgeven op goed geluk wil ik natuurlijk eerst ff weten of de sensor (en) daadwerkelijk stuk is (zijn) :)
Bij voorbaat dank :)
groet Fanskar
fanskar
DeelnemerHoi Wim , ik had je how to inmiddels al gevonden in het Vectra topic ;) .
Meteen uit het werk vandaan de codes maar ff uitgelezen :o Ik kwam tot 4 codes :cry
1e 0412 Secundairy solenoid valve (jaja??????)
2e 1410 Secundairy airpump relay (stofzuiger ??? )
3e 0340 Camshaft sensor (nokkenassensor)
4e 0105 Intake manifold pressure sensor ( inlaatspruitstuk druk sensor)Tja de nokkenas sensor en de inlaatspruitstuk druksensor zijn de enige die me wat zeggen . Wat die eerste 2 doen …….. ik heb geen idee ;)
Het lijkt me dat storing 3 en 4 verantwoordelijk kunnen zijn voor het beroerd lopen van de astra .
Ps , ik heb de bougies verwisselt en dat gaf geen resultaat op het inhouden ( schokken ) bij optrekken
groet fanskar
fanskar
Deelnemerantwoord op mijn eigen uitleesvraag gevonden mbv de zoekfunctie . Top . Zal er mee bezig vandaag of morgen .
Groet fanskar
fanskar
Deelnemeregr zit aangesloten . Stekker erin of eruit maakt bij mij ook geen reet uit kwa lopen . Ik had zelf al het vermoeden dat er misschien wel een andere storing inzat . Moet hem maar ff uitlezen . Bij mijn omega kan ik dat zelf . Gaat dit bij een xel 1.6 ook of ben ik gebonden aan tech 2 ? Oh ik gebruik de zoekfunctie wel ff . Is denk ik ook wel genoeg over geschreven . Straks iig ff 4 nieuwe pitten erin . Gaat mijn lampje wel niet van uit maar toch .
Groet fanskar
fanskar
Deelnemer
lekkere lasjes :P
groet fanskar
fanskar
Deelnemer
aftapplugje ;)
fanskar
DeelnemerHeb mijn olieafscheider voor de carterventilatie inmiddels ook klaar . Van een paar stukken plaat gemaakt welke ik nog had liggen :) . De bedoeling is dat de carterventilatie hierop wordt aangeloten , dat de eventuele meekomende olie achterblijft in de tank en dat de “schone”carterdampen naar buiten worden afgevoerd . Mochten ze moeilijk doen bij de apk kan ik de afvoerslang zo weer op het inlaatkanaal aansluiten :) . Dmv een aftapplug kan de verzamelde olie afgetapt worden .

Nog ff in de epoxi spuiten en een mooi kleurtje geven :cool:
fanskar
DeelnemerJeetje mannen , zijn jullie echt zo zuinig op jullie astra’s :wors . Ik ga dat ding natuurlijk niet met de hand wassen , dat snap je natuurlijk wel . Gewoon door de wasstraat , krasje meer of minder maal ik niet om hoor . Met mijn motorfietsen daarentegen ben ik een stuk zuiniger :D .
Vandaag ff een proefritje gemaakt :) . Ten eerste bleef zoals verwacht ( EGR afgedopt) mijn mml (motor management lampje ) branden . Vind ik eigenlijk wel storend omdat ik zo andere storingen niet meer zie . Niet bij iedereen blijft ie branden maar bij mij natuurlijk wel weer :( . Verder leek het alsof 1 cylinder niet helemaal lekker meeliep . Het accelereren gaat met horten en stoten . Morgen maar ff een nieuw setje bougies halen en alle stekkers ff behandelen met contactspray . Misschien ook maar uitlezen want misschien zit er wel een andere storing dan de EGR in natuurlijk .
groet fanskar
fanskar
DeelnemerEnne Astra piccie ’s volgen nog wel . Moet eerst dat ding door de wasstraat halen . Verder is ie gewoon standaard hoor dus geen spoilers en dikke velgen enzo . ( die leeftijd heb ik gehad haha) .
Oant tsjen :thumbup , fanskar
fanskar
DeelnemerHoi Opelvrienden :) de laatste updates ,


Alles er weer op :) en ja ik zal ook nog ff poetsen :P
Na 2 weken foto’s plaatsen en verhaaltjes schrijven komt er helaas een einde aan mijn topic :( :) .
waarom ?………………………. Omdat de operatie van mijn Astra succesvol verlopen is :jerry :jerry :jerry .
De Astra is er weer klaar voor om het asfalt te trotseren . Vanmorgen de laatste dingen gedaan . Alle electra weer aangesloten en hield geen stekkers over haha . Alle kappen er weer op . De motor nog ff lekker op de startmotor laten rondraaien . Ontsteking weer aangesloten . Koelwater erin gedonderd en de sleutel nog een keer omgedraaid (blijft altijd spannend)…………. Vroemmmmmmmmmm meteen de eerste keer lopen . :P :P :P . Liep meteen mooi rond (weliswaar met mijn vinger op een vacuum pijpje ) . Is stiekum een aansluitng verdwenen . Geen getik uit de kop en mooi stationair en goed reageren op het gas :). Hoe de motor zich verder gedraagd weet ik nog niet omdat ik er nog niet mee gereden heb . Moet de motorsteun nog terugplaatsen vandaar . Het resultaat wilde ik jullie iig niet onthouden .Ik hoop dat ik met dit topic mensen die ook aan het vervangen van een koppakking toe zijn een beetje heb kunnen helpen . Het geeft een beetje weer wat je kan verwachten en hoe te handelen . Het lijkt mij dat als je een beetje handig bent dat de kosten redelijk in de hand te houden zijn ( zie een eerdere post ) en dat het geen kapitalen hoeft te kosten om een koppakking te vervangen .:cool:
Verder wil ik alle mensen nog bedanken die gereageerd hebben en voor de tips die gegeven zijn om dingen net ff wat makkelijker voor elkaar te krijgen . :wors .
Ik zal zo de puntjes nog ff op de i zetten bij de astra . Ik mis zoals gezegd nog een vacuum aansluiting op het inlaatspruitstuk (rijd wat moeilijk met je vinger op het vacuumpijpje haha) , dus dat moet nog ff geregeld worden , de motorsteun erop en de olieafscheider voor de carterventilatie nog ff aflassen . Morgen maar ff proefrijden dacht ik zo :)
Opelgroet Fanskar
fanskar
Deelnemerhoi roderick , niet zoveel kunnen doen gisteren helaas . Had nog wat andere verplichtingen thuis . Het leven bestaat helaas niet alleen uit het sleutelen aan astra s enzo haha . Ondanks dat toch nog een uurtje kunnen sleutelen . Het meeste spul zit er weer op . Alleen het gasklephuis nog en injectorrail . Meeste stekker ook weer op de plaats . Carter ventilatie moet ik nog maken . De motor inmiddels al een keer of 20 met de hand doorgedraaid . Het plan was om vanmiddag nog wat te sleutelen en de rest opbouwen en dan morgen de motor nog ff lekker op de startmotor laten ronddraaien , ontsteking aansluiten en draaien met dat ding haha . Morgen waarschijnlijk de laatste updates van dit topic met fotos .
Groet fanskar .
fanskar
Deelnemer:hmmz:hmmz:hmmz:hmmz:hmmz:hmmz:hmmz denk het niet ;) . Moet bij mijn baas aan het werk :swear
groet fanskar
fanskar
DeelnemerNetjes hoor 3 uurtjes . Zitten bij mij wat meer uurtjes in maar dat maakt niet uit ;) . De hele distributie monteren inclusief waterpomp en op tijd zetten kostte me nu nog geen 10 minuten . Was de eerste keer ook wel wat anders met die k%t riem die nergen omheen wilde :(. Had ook totaal geen ervaring met deze 16 kleppers maar die heb ik nu inmiddels ook haha . Vroegâh op school hadden we zo’n kadet 12 N blokje staan ( C kadett) en die kon je met de ogen dicht wel uitelkaar halen en weer monteren . Spul van tegenwoordig is ff anders ;)
fanskar
Deelnemer
en de laatste .
Verder is het een kwestie van opbouwen en aansluiten . Vond nog wel een sludge laag in de dikke slang van de carterventilatie naar het kleppendeksel dus die zal ik nog schoonmaken en dan nog een by pass maken voor de carterventilatie en de aansluiting op de luchtfilterslang afdoppen natuurlijk . :P
groet fanskar
fanskar
Deelnemer:) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
Niet zoveel motivatie vandaag . Combinatie van laat thuis en een chronisch slaaptekort denk ik haha . Heb wel de kop nog aangetrokken dus die zit vast . Ook de distributie er nog opgezet , moet ik alleen nog ff spannen (spanrol afstellen ) en dan kan de motor rond gedraaid worden .

:thumbup
fanskar
DeelnemerHa , op het werk ff een pakking vervangen , lees “betaald” een pakking vervangen :) . Goed voor elkaar . Bij mij kost het alleen maar geld haha .
groet fanskar
fanskar
DeelnemerDe verdwenen pakking inmiddels ook weer terecht :jerry . Is dus als 1 geheel met de inlaatspruitstuk pakking :thumbup . Niet zoeken dus om een losse pakking ………. die zit er niet in :P
Ga schaatsen kijken ;)
Oant moarn ;)
groet fanskar
fanskar
DeelnemerKomt goed , was ik ook van plan , eerst lekker alles in de olie spuiten en dan het blok ronddraaien om de olie bovenin te krijgen voordat er überhaubt ook maar gestart wordt . Dus iid eerst de distributie erop ;)
Bedankt wederom voor het meedenken :thumbup
Als dit niet goedkomt ………..
groet fanskar
fanskar
DeelnemerHè Roderick , bedankt voor de tip , ga ik dat ook doen :D . Wat betreft die vrije dag ; niet echt haha, wekkertje ging vanmorgen om 03.45 . Kan je dus wel sleutelen s’middags en het forum bijhouden ;)
groet fanskar
fanskar
Deelnemer
En nog eentje met het kleppendeksel los :P
Let ff op de nokken van de eerste cylinder (naar buiten ) cylinder 1 op BDP :)
Rest ons ( mij )nog het monteren van van de onsteking , gasklep (huis) , inlaatkanaal , de injectie rail met verstuivers , afgedopte EGR , stappenmotor stationairverstelling , alle koelslangen , carterventilatie ( ga ik anders doen ) , oh ja ik kwam nog wat sludge tegen in wat slangen dus reinigen voor het monteren , en 50.000 stekkers waar ik de plaats allang alweer van vergeten ben haha . Komt wel goed ( heb een electrotechnische achtergrond ) en natuurlijk het plaatsen van de distributie .
groet fanskar
fanskar
Deelnemer
en nog maar eentje van de zijkant . Morgen de kop maar ff vastzetten op moment . Zal eerst nog ff kijken of ik alle troep er zo op kan schroeven of dat het beter gaat met de kop los . Zo op het eerste gezicht lijkt het zo wel te lukken . Moet nog wel een pakking maken voor een of ander koelwater kanaal ergens achter op de kop bij de dynamo . Zat niet bij de pakkingset :cry . Maar ff een stukje pakkingpapier scoren .
-
AuteurBerichten