Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Family man
Deelnemeridd 040
http://www.youtube.com/watch?v=nXGs9t6xs2Q” onclick=”window.open(this.href);return false;Family man
DeelnemerFamily man
DeelnemerIk ben diegene met de gordelverlengers (en een zafira B Cosmo met panoramadak), over de 2.2 en 6 bak is wel wat bekend als je hier zoekt, maar de auto heeft weinig km’s en als je een afspraak kunt maken mbt garantie voor deze delen met de dealer.. wij hebben de 1.8 5 bak en toen gekocht met 57k maar het is maar net hoe/of/wannneer je m tegenkomt toch? en als de prijs ook juist is!
Family man
DeelnemerGezien je budget een Zafira B, een 1.8 (140pk) met de 5 bak.
Welliswaar met een riem ipv ketting (2.2) maar hoeft slechts 1x per 10 jaar of 120.000 km vervangen te worden, weegt volgens mij niet op tegen de problemen waarover ik lees met de distributieketting, voor het vermogensvershil (150 pk 2.2) hoef je het ook niet te laten.Bovendien Bovendien staat de 5 bak wel als betrouwbaar bekend (t.o.v. de 6 bak en de easytronic)Voor jouw budget staan er zeker te koop met een mooie km stand, kies een leuke uitvoering met fijne stoelen!
Succes! (ben wel bevooroordeeld, sinds 16 maanden een zafira B 1.8 Cosmo met wat extra’s, nu met 73.000 km op de teller).
Family man
DeelnemerNou niet iets gedaan aan, maar gemaakt voor…
vond het lastig bij het wisselen naar winterwielen om die afdekdopjes op de moeren er snel en makkelijk af te krijgen.
Met een schroevendraaier en een doekje eronder om alu wiel en lak niet te beschadigen.
Bij VAG zit er midden in die dopjes een gaatje en er zat een simpel sleuteltje bij.Deze paste natuurlijk niet bij Opel, vanmiddag 1 zelf gemaakt en werkt perfect, gaat dus in de zak met krik etc.
Family man
DeelnemerBij onze Zafira B 1.8 cosmo met panoramadak (leeggewicht 1403 kg) ligt het verbruik tussen de 1 op 11 bij normaal en meer stadsgebruik (550 km bij 50 liter),
en 1 op 12 en misschien zelfs een beetje meer bij rustig rijden en veel snelweggebruik (lange ritten 110 km/per uur op de teller) (600 km tot 625 km bij 50 liter).Family man
DeelnemerFamily man
Deelnemer@nova…. wrote:
Weekend er mee weg geweest naar Vlissingen .. rijd opzich heerlijk maar vind dattie heb hem best wel lust! wil hem is laten uitlezen voor de zekerheid!
En wat olie bijgevuld
Tsja bij 210 km rijd de onze ook 1 op 5, de cw waarde van het rijdende bushokje is ook niet de laagste natuurlijk ;)
Family man
DeelnemerIk heb alle netten van MP, scheidingsnet is nieuw 140 euro, weet niet of die opbergbak erbij zit, deze komt van de autodemontage.
Die zijnetjes en haakjes (8) zijn van het flexsysteem, zijn nieuw niet duur.
Het vloernet ook van MP. heb er geen ond.nr. van maar zal vast in ecat24 staan.Family man
Deelnemer1.Eigenlijk hoort een lichtmetalen wiel gebalanceerd te worden op de gaten van het wiel, hier heeft de bandenboer dus adapters voor nodig (2) nl voor 4 en 5 gaats, deze zijn om te steken naar juiste steekmaat
2. plaklood is iets duurder als slaglood.
3. bij lichtmetalen wielen (zeker bij grote maten) hoort een kunststof beschermhoes aangebracht te worden bij demontage en montage van de band.al met al kleine verschillen die door sommigen (met name ketens) gewoon worden doorberekend.
Family man
DeelnemerVeelal is dat geluid afkomstig van het uitlaatspruitstuk.
De motor en andere delen zijn sterk onderhevig aan thermische belasting, oftewel worden zeer warm.
Als de motor afgezet word koelen deze delen weer af.
Omdat deze delen niet allemaal van hetzelfde materiaal en dikte zijn koelen ze niet allemaal even snel af waardoor er spanningen
tussen de verschillende materialen ontstaan.
Deze spanningen uiten zich in het specifieke tikken maar kan verder geen kwaad, dit komt voor bij zeer veel auto’s/types.29 september 2013 om 20:33 In reactie op: Opel Zafira bj 2002 motor slaat uit na scherpe bocht #18176659Family man
DeelnemerHeb zoiets een jaar of 12 geleden ook diverse malen aan de hand gehad met een toen 2 jaar oude vw golf tdi, en ging daar ook flink mee door de bochten en had soms het zelfde probleem, erg vervelend maar startte direct door bij sleutel opnieuw omdraaien, was wel bang dat ie op stuurslot zou gaan.
Gaf verder geen storingen bij uitlezen, ook proefrijden door monteur niet, gaf aan vooral met flink “hoeken” dus zelf samen met monteur proefrijden.
Er gebeurde toen natuurlijk niets..tot de laatste bocht bij de vw garage.Het bleek een goedkoop relais ergens in de buurt van de stuurkolom (zo’n zwart blokje) (uit Tunesië) te zijn.. vervangen door een nieuw (pools) exemplaar en het probleem was opgelost.
Wellicht heb je er iets aan.. succes ermee.18 september 2013 om 20:29 In reactie op: Calibra Turbo ’93 *14-05 Overhaulin’: plakplaatjes* #17472793Family man
DeelnemerBegrijp best dat dat flink balen is..maar je hebt nu al zoveel gedaan en onderdelen aangeschaft/gevonden die een ander waarschijnlijk nooit zal kopen…dit word 1 van de allermooiste calibra’s in NL..zeker als je het interieur nog even colourlockt!
Een motor (of bak) zou een ander al veel eerder gedaan hebben indien noodzakelijk..begrijp overigens zeker dat het balen is en misschien nu helemaal niet uitkomt (ben zelf ook al jaren bezig met een restauratie en vooral die laatste loodjes wegen het zwaarst), daarbij is het nu in deze tijd ook allemaal niet makkelijk om scheppen met geld te verdienen en ook uit te geven…
Aan de andere kant.. hij is betaald..en vreet geen brood..dan maar even goed inpakken onder de lappen en blijven zoeken naar de beste oplossing..(reviseren) of wellicht een (net) gereviseerd blok tegen het lijf lopen (UK?).. als de rest af is..het blok zit er zo in..volgend voorjaar is vroeg genoeg om stralend en goed de weg op te gaan.
succes!
Family man
Deelnemer@Wim, aangezien je nu “goed” in de reserver rubbertjes zit..heb je er wellicht 1 of 2 te koop voor me als reserve..
Family man
Deelnemer@ Bert is een dakdrager van Opel, genoeg te koop op MP voor ongeveer 50 euro, soms zelfs goedkoper, let op 2 verschillende types, t/m 2007 (nokjes aan binnenzijde dakrail auto) en vanaf modeljaar 2008 met gaatjes in de dakrail! goed navragen of goed kijken naar foto.
Family man
Deelnemer@Blackbull wrote:
Weer even een update, weer een stuk verder met de zafira.
Vorige week de olie ververst, eerst motorflush en olieconditioner gehaald bij de dealer. Laten draaien met de flush, Olie afgetapt, Aldi olie erin, weer laten draaien en afgetapt, daarna kroonolie 5 w 40 met conditioner, nieuw oliefilter en aftapplug er in
Bij de dealer ook een kofferbaklampje gekocht (de hele unit mistte) en erin gezet.
Ook de binnengekomen parrot ingebouwd. Helemaal nieuw in doos nog :D
Bij aankoop van de auto kreeg ik de armsteun er los bij. Meteen gekeken of dit te repareren viel.
Het binnenwerk bleek afgebroken. Alles aan elkaar gelijmd en de armsteun weer gemonteerd



Helaas was het genieten van de armsteun van korte duur. Gezien mijn vriendin in standje voorruit zit (stoel helemaal naar voren), ondervond zij veel hinder met schakelen door de armsteun, gezien deze zowat over de pook zat. Dus deze er weer uitgehaald. Het mechanisme is in ieder geval weer goed, dus als ik een lange afstand ga rijden dan kan ik hem er zo inhangen.
De pomp voor de stuurbekrachtiging was erg hoorbaar. hier bleek onvoldoende olie in te zitten, dus olie bijgevuld en het systeem ontlucht zodat hij weer mooi stil is.
Ook zijn er voor nieuwe schijven en blokken op gekomen en hij remt weer als nieuw.
Dat was het weer even voor nu.
Is de armsteun omhoog doen geen makkelijkere/mooiere optie?
Family man
DeelnemerHeb zo veel jaren VAG gereden (alles behalve Seat, wel tijdelijk Ibiza als vervangend vervoer), maar ik ben er altijd super tevreden over geweest.
Je moet niet iedereen over 1 kam scheren vind ik, net hetzelfde als alleen maar negatieve berichten over Opel.
Voor hetzelfde geld word Opel vergeleken met Deewoe of die Koreaanse Chevy rijders..Family man
DeelnemerDan de rest van de updates van het afgelopen jaar ook maar met plaatje erbij..
Volgende week hebben we de Zafira 13 maanden en zijn dan ook bijna 13.000 verder (nu 69 duizend en een beetje).En wat hebben we nu gedaan aan de Zafira het afgelopen jaar, zelf de condensor vervangen en active koolstoffilter geplaatst
en clima laten vullen en bijna direct na aanschaf een 3 tal deukjes laten restylen
Binnenkort is de auto toe aan de volgende service maar zal een paar maanden (ongeveer 3000km verwacht ik) langer doorrijden zodat ik het samen kan laten doen met APK (vorig jr niet nodig), check natuurlijk wel regelmatig oliepijl maar er hoeft nog niets bij en een nieuwe fles opel olie (vanaf nieuw??) lag onaangebroken in de kofferbak bij aankoop.Hier de plaatjes bij de eerder geplaatste praatjes (hoera ook ik kan nu uploaden!)
Als eerste de bestuurdersmat, (foto is van vandaag), alle matten zagen er prima uit (mag ook bij 57K) alleen net onder het gaspedaal een kleine slijtage (1bij3 cm) duidelijk een hakje van een klein damesvoetje (eerste eigenaresse), navraag leerde dat de charcoal mattenset met beige piping maar liefst 70 euro koste voor de voorste 2.
Wat gedaan? strijklapje (voor kledingreparatie) aan onderzijde mat gestreken, en ik ben bezig met restauratie van een MG B GT, daar had ik het hele interieur gestript en de oude mattenset zat verlijmd en bij het lostrekken bleef er natuurlijk allemaal tapijt achter dus nieuwe besteld, de oude mat bewaard (ivm productiedatum onderzijde mat begin 1974).
In de Opel mat in het gat stukje op maat geknipt MG tapijt gelijmt op het strijlapje zodat het gat gevuld was, daarna het verstevigde rubber gedeelte van de MG mat losgetornd en op maat gemaakt (randje eraf van ongeveer 4cm) en aan de onderzijde voorzien van enkele stroken dubbelzijdig tape, en goed uitgemeten op de Opel mat geplakt en door de schoenmaker laten stikken (4,50 euro) en zoals je ziet na een jaar nog steeds perfect.

Daarna eind vorig jaar met dank aan de welkom terug actie van Opel met 50 euro korting de volgende onderdelen besteld:
GM/Opel verbanddooos en gevarendriehoek, instaplijsten met zafira logo voor achterportieren (zelfde als voorin bij cosmo) alleen achter niet standaard en een nieuwe raamlijst RV met rvs inleg ivm deukjes in de lijst.

En dan nog vorige week de dunlop flatblades gemonteerd (al eerder aangeschaft) en een setjes orginele GM lakstiften.

Totale kosten afgelopen jaar (restylen, (orginele) updates en airco onderdelen op een paar euro na 700 euro wat ik niet
tegen vind vallen.Family man
DeelnemerEven wat foto’s van de eerder vernoemde updates:
bagagescheidingsnet en (bagage)vloernet en 2 netjes aan zijkant met haakjes (opel flexsysteem)


set structuurwielen met wieldeksels en winterbanden (de velgenboom die ik bij de winterset kreeg staat niet op de foto’s).


opbergbak voor bagagescheidingsnet

gisteren gewassen met de 2 emmer methode en in de wax gezet!

Family man
Deelnemer# 3 Gordelverlengers en opbergbak bagagenet #
ivm met 3 kleine kinderen dus vorig jaar de Zafira aangeschaft, de allerkleinste is uit de maxi cosi en zit nu in een kleine autostoel, de middelste zit nu ook in een grote stoel.
Ondanks dat er aan de zijkanten nog voldoende ruimte is vond ik het een ramp om die gordels om te doen (bij die kleine stoel 1x vastmaken daarna gewoon die stoelriempjes doen), die grote stoelen gebruiken nl de gewone gordels, door de armsteuntjes kon ik daar met veel pijn en moeite bij (stoelen helemaal schuin met kind erin was echt niks).
Dus dacht aan gordelverlengers, nu 2 nodig, over pakweg 1,5 jaar nog 1 (kleinste ook in grote stoel).
OP marktplaats staan ze nieuw voor 25 euro..maar dezelfde (chinese) (kwaliteit?) voor 3 euro op ebay.. inmiddels er wel achter dat er al minstens 6 verschillende maten gordelpinnen zijn (het metalen gedeelte zijn) en bij opel waren die maten anders (groter).Wat nu? naar de buurman! die werkt bij Autoliv (gordel/airbagfabikant).. en verteld wat ik wilde (doen) en of hij dit kon laten stikken/naaien.. Ja geen probleem.
Daarna uit een Zafira (bij Mettler autodemontage) uit de achterbank de 3 gordelbevestigingen geschroefd (bij sommige auto’s het sluideel (met rode knop) bevestigd met een staaldraad aan carosserie maar bij opel Zafira/astra is het sluitdeel via gordelband aan een metalen deel aan de carosserie geschroeft)
Ook 3 gordelpinnen er vanaf gehaald, thuis stiksel losgetornd, metalen deel met schroef aan carosserie verwijderd en vervangen door de gordelpin.Dan heb je een mooie gordelverlenger als ie goed gestikt is (behoorlijk dikke nylon draad), eerst foto geprint hoe het er orgineel uitzag en aan de buurman meegegeven.
Gisteren terug en goed gestikt/genaaid, waarschijnlijk meer/dikker als orgineel.
Deze valt nu precies onder de armleunig/op bovenbeen en kunnen de kinderen het zelfs zelf dichtdoen, geen problemen meer want 25 cm langer.
De 3e ligt alvast klaar voor de toekomst.
Wat ik wel leuk vond dat op de gordelhouders GM met ond/patentnr. stond en fabrikant.. Autoliv (hetzelfde dus als waar mijn buurman werkt)Mooie bijkomstigheid was dat ik bij het demonteren in de Zafira een kunststof bak onder de achterbank zag zitten en meteen wist waar die voor was,
Deze is voor het bagagescheidingsnet en de bak had ik nog niet want het net heb ik op de dag van aanschaf auto op de terugweg aangeschaft voor 25 euro.
Dus nu ook dit compleet.
Overigens, deze bak is 100 procent hetzelfde als van een zafira A voor degenen die ook zo’n bak zoeken.Family man
DeelnemerGoede actie hoor!, hoop dat je vriend net zo zuinig is, goed voor de Vectra zorgt..of dat je dat tenminste als voorwaarde gesteld hebt :D (niet dat ie now time zo eindigt als die mooi herstelde blauwe corsa (die met brandschade aan het dash).
Family man
DeelnemerVoor mij werkt het!, weet dat Opel dealer bij beurt ook een flesje injectiereiniger in de tank gooit.
Mijn ervaring met Wynns is goed (andere zweren bij forte, tis maar net wat je makkelijk kunt krijgen vind ik)Nissan primera brandde na aanschaf motormanagement lampje..schoonvader reed vaak 60 in 5e versnelling.
Nissan dealer heeft dit gereset maar melding kwam terug, kon van alles zijn, katalysator, lambda sondes, zelf de stekkerverbindingen konden de oorzaak zijn.
Toen bij lege tank, flesje wynns erin en half vol getankt en flink doorgetrokken in 3 en 4 en lekker heet gestookt..de tank was bijna leeg en het lampje ging al af en toe uit.
Daarna dit nogmaals herhaald voor 2e halve tank..en jawel geen storingslampje meer. (na 5 jaar keer teruggekomen maar na flesje weer weg)
Is nu 7 jaar geleden, 1x per jaar een flesje bij beurt, en krijgt nu van mij zelf ongeveer half jaar na beurt nog een flesje op halve tank, nu al weer 2 jaar geen melding!Laatst bij een vriend met volvo, afgekeurd op emissie en koplampen, de laatste vernieuwd en de auto had hiervoor 2 jaar stil gestaan dus als die gestart werd wat een lucht, waarschijnlijk door oude benzine denk ik..deze tank eerst echt bijna helemaal leeggereden (streepje echt onder rood) , daarna flesje wynns en 20 liter erbij en doortrekken maar..hij had wel de pech dat hij staande werd gehouden voor rijden zonder apk (130 ex admin kosten), maar daarna naar de garage en goedgekeurd, stonk ook niet meer!
Family man
Deelnemerteller zal niet veel afwijken, 50 is dan 50.59km… 120 is 121.4 in het echt! als de ET waarde ook niet meer als 5mm naar boven of beneden afwijkt van orgineel en naafgat past (of passend te maken is met centreerringen) zal het wel lukken!
Family man
DeelnemerJa had ik al gezien in eerder topic!, en weet je al hoelang je er denkt over te gaan doen voordat ie weer helemaal klaar is..(meestal duurt het dan 3 keer langer..tenzij je Henk400heet!), ben zelf in ieder geval al wat jaartjes bezig met een BGT (engelse roest)..zal zo blij zijn als die echt klaar erbij staat!
Family man
DeelnemerHeel erg gefeliciteerd, dat je de manta weer in de familie hebt! gaaf dat de vorige eigenaar jouw vond ipv andersom..lang leve het forum.
Begrijp dat je uit “nostalgische” overwegingen die mantzel elegance spoiler wilt hebben ,zou ik ook willen maar toch vind ik de orginele/huidige mooier..
Ik zou ze beide spuiten en er 1 goed verpakt op voorraad leggen!Ik blijf het volgen! echt gaaf voor je kerel! :thumb
-
AuteurBerichten









