Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Even een vraagje aan andere Astra-K 1,4 (110 kW) rijders: ervaren jullie eveneens een ietwat stotterende (koude) motor gedurende de eerste 5-10 minuten. Hierbij doel ik dan niet op de eerste minuut, waarbij het toerental bij een koude motor altijd al ruim hoger (ca 1200 rpm) draait, t.b.v. versnelde kat-opwarming. Ook ervaar ik in het toerengebied 2500-3500 rpm tijdens acceleratie af en toe kleine “motorstotteringen”. Nieuwe motorolie (Dexos1Gen2) heb ik er in mei 2017 al in laten doen (Astra gekocht in September 2016), dus gelukkig geen last meer van LSPI.
Als ik inlog op Tis2Web, zie ik dat er een software-update beschikbaar zou zijn, welke wellicht het probleem van koude motor kan oplossen.
Inloggen op tis2web (VIN-code paraat hebben: W0L = W;nul;L); dan naar K20-motormodule; > programmeren; > en onderstaand overzicht verschijnt.Nog meer mensen waarbij deze update beschikbaar is ?
Ga komende week eens langs bij mijn Opeldealer.
Zeer verstandig om het schakeladvies te negeren, vanaf 2000 rpm loopt het motortje gewoonweg beter. Door de S/S bak liggen de versnellingen iets verder uit elkaar. In de stad (56 km/u op de CC) draait ie 2000 rpm in z’n 3. Benzineverbruik op de BC wijkt helaas ruim 10% af: BC 5,8 liter is bij mij in werkelijkheid ca. 6,3 liter/100.
Hahahahaha…….leuke 1 April joke !!!!!
Gewoon een litertje water erbij gooien: olie drijft op water, dus je zou weer aanwijzing op je peilstok moeten krijgen….. :rolling:
575 km ritje lijkt me voldoende om de accu op te laden…… Er zijn echter wel nog andere randvoorwaarden voor S/S. Als ik de AC (CC) heb aan staan, gaat ie ook niet uit. Indien hij echter nu niet meer uitschakelt, terwijl dat onder identieke omstandigheden voorheen wel gebeurde, zou ik contact opnemen met de dealer.
Als je vermoedt dat je voorwielen niet exact recht staan, kun je dit laten controleren bij iedere goede bandengarage die beschikt over uitlijnapparatuur (niet te verwarren met uitbalanceren). Uitlijnen kost meestal iets van 70 à 80 euri: https://www.profile.nl/autobanden/uitlijnen#
Indien er een wiellager vervangen moet worden, kun je het uitlijnen het best pas na de lagervervanging laten uitvoeren.
Niet erg prettig/veilig lijkt me zo ! Niet lang aarzelen, en meteen naar de dealer zou ik zeggen. Dit fenomeen heb ik nog nooit eerder gelezen (Engelse en Duitse Opel-fora) of zelf ervaren…..
Ronduit TRIEST hoe jij behandeld wordt door de Opel-dealer !!!!! Ik zou dit minimaal melden bij Opel-Nederland, en daar gewoon aangeven dat je de nationale media gaat opzoeken met deze geweldige Opel service. Ik denk dat een Tv-programma als RADAR of KASSA hier best wel over wil berichten !
Sterkte en veel succes ;-)
Als aanvulling op het antwoord van Gerard; indien je op een helling staat met ingetrapte (voet)rem, zal de rem nog enkele seconden worden vastgehouden zodra je de voetrem los laat. Hierbij is er wel een minimale hellingshoek nodig om de hill-assist te activeren; dit moet je proefondervindelijk zelf vaststellen, door de (voet)rem even los te laten als je ergens stilstaat op een helling. Rolt de wagen dan meteen terug, is de hellingshoek onvoldoende. Blijft hij staan, alsof de rem er nog opstaat, functioneert de hill-assist correct. ;-)
Ik vrees dat dit een kostbare aangelegenheid kan gaan worden (enkele honderden euro’s ?), aangezien er hardware moet worden gewisseld. Zo heb je o.a. een andere antenne (zit geïntegreerd in de achterruit) nodig…..
Je Opel dealer kan je precies vertellen wat dit gaat kosten. :no-money:
Ik had ze al gezien op joeptoep……Vind het persoonlijk de moeite niet waard, aangezien ik de motorkap hooguit 1 keer per maand open.
Is de linkersteun nu al roestig……?
[quote quote=18353560]Enig idee waar ik het vind, als ik op radio druk heb ik enkel keuze uit AM en FM. Is er ergens een instelling om dab+ te activeren?[/quote]
Welk model/modeljaar heb je. Bij mijn Innovation (sept. 2016), was DAB alleen als extra/optie verkrijgbaar. Nu is het blijkbaar standaard. Wellicht bij jouw Astra ook alleen als extra.
Drukken op knop AUDIO geeft bij mij FM-AM-DAB.[quote quote=18353546]Hallo ik bezit sinds 1 februari 2018 een Astra K Dynamic 1.4 Turbo. Mijn vraag: Is Dab+ Optie of standaard?[/quote]
DAB+ is tegenwoordig standaard op de Astra vanaf Business+ of Online. Business + heeft Navi900 (incl. DAB+) en Online heeft Radio 4.0 (met DAB+)
http://www.opel.nl/apps/Configurator/Astra/Default.aspx#configurator/public/overview
[quote quote=18353313]Ik ben in het bezit van een opel astra tourer 1.4 150 pk van 29-07-2016. Wie kan mij vertellen wat de afmetingen zijn van de voor remschijven en de achter remschijven[/quote]
Volgens bovenstaande link dus:
– Vooras: 300 mm of 276 (diam) en 26 mm dik (inwendig geventileerd).
– Achteras: 288 mm of 264 (diam) en respectievelijk 12 of 10 mm dik (massief).:applause02:
[quote quote=18353115] Waar kan ik het best terecht om alsnog betreffende update te laten uitvoeren?[/quote]
Hiervoor moet je bij de Opel-dealer zijn. Is helaas niet gratis, vrees ik…..
De “druk” van de turbo/compressor (groene leiding in onderstaande foto) gaat via de solenoid (en blauwe leiding) naar de “drukdoos” welke via een stangetje de bypass van de afgasturbo opent, waardoor de uitlaatgassen de turbo niet meer optoeren. Het eventuele restant aan lucht gaat terug naar de aanzuig van de compressor (rode leiding). De lucht wordt dus niet (blow-off) afgeblazen naar buiten; hierdoor zou immers je benzine/lucht-mengsel onjuist worden (de lucht wordt immers achter het luchtfilter/voor de turbo-compressor gemeten/gewogen; de benzine-injectie wordt hierop bepaald).

Vreemd….! Bij mij (Innovation met Intellilink/Navi900) met bouwjaar september 2016 werkt Android Auto prima. Heeft er ook vanaf aankoop op gezeten. Tijdens navigatie (Navi900; dus niet via Waze of Google Maps) verschijnen ook keurig 3D-gebouwen op de kaart. Hiervoor moet je echter wel in een grotere stad rijden; “gebouwen” verschijnen bij mij b.v. zodra ik Maastricht binnen rijd.
Astra K maakt gebruik van een Boost Pressure Control Valve i.p.v. een blowoff-valve. Verschil: blowoff blaast atmosferisch af, pressure control valve laat gecomprimeerde lucht (afkomstig van turbo) terugkomen in de aanzuig van de turbo (rode lijn op foto). Hiermee wordt overpressure en surgen van de compressor voorkomen. Daarnaast zit er nog een overdrukregeling (mechanisch) welke bij te hoge comressordruk de bypass (wastegate) opent van de afgasturbo (m.b.v. mechanisch “stangetje”). Het aansturen van de control valve is elektro-mechanisch (bij de 1,4 m.b.v. GM 555 732 59), neem aan dat dit bij de 1,0 niet veel anders zal zijn (aansturing via blauwe lijn op foto)

[quote quote=18352616]Hallo Eppo61, die garantie reparatiekosten vermeld op de site van Opel is af te sluiten binnen 6 maanden na afgifte deel 1A en minder dan 15.000 km. Ik denk dat gezien alle gebreken te lezen de facebook pagina van Opel men zo slim is om de termijn terug te draaien. Overigens kost dit voor mij 163,00 euro voor 1 jaar. Ik vind dat ik al genoeg heb betaald voor een ondeugdelijk product.[/quote]
Ook voor een Opel Astra welke jonger dan 24 maanden is en minder dan 40.000 km op de teller heeft, is verlengde garantie mogelijk (DAY 2 PROTECTION):
2 jaar extra (maximaal 30.000 km extra) kost dan 402 euro (201 euro/jaar), 3 jaar extra (45.000 km) kost dan 668 euro (223 euro/jaar) voor de Astra.
Verlengde garantie nog mogelijk ??? Auto is immers nog binnen de fabrieksgarantie (24 maanden), waarbij garantie verlengd kan worden (maximaal 3 jaar extra):
http://www.opel.nl/opel-rijders/garantie.html#reparatiekosten-verzekering
:applause02:
Ik dacht dat de buitenlichtsensor op het dashboard (midden helemaal “vooraan” onder de voorruit) zit bij de Astra J ?

TPMS-sensoren zijn uiteraard wel duurder, maar daarnaast ook veel nauwkeuriger ! Gaan zo’n 7 jaren mee (batterij), en moeten bij bandenwissel (zomer/winterbanden) opnieuw worden ingeleerd. Apparaatje voor inleren (EL-50448) kost op Aliexpress nog geen tientje (https://nl.aliexpress.com/item/Hoge-Kwaliteit-EL-50448-Auto-Bandenspanning-Monitor-Sensor-TPMS-Activering-Tool-OEC-T5-EL-50448-Voor/32839299062.html?spm=a2g0z.search0104.3.1.536d1bd6TCVOzF&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_3_10065_10068_10344_10342_10343_10340_10341_10084_10083_10618_10304_10307_10301_10313_10059_10534_100031_10103_441_10624_442_10623_10622_10621_10620_10142%2Csearchweb201603_25%2CppcSwitch_3&algo_expid=3523158c-d388-4b9e-8206-9fb56d941c1b-3&algo_pvid=3523158c-d388-4b9e-8206-9fb56d941c1b&priceBeautifyAB=0)
Veel plezier en veilige km met de Astra :applause02:
Houdt ons niet langer onnodig in “spanning”……. Heb je nu het actieve of het passieve controlesysteem ???? :unsure:
Kan alleen maar dringend adviseren om schriftelijk te laten borgen dat de fabrieksgarantie behouden blijft !!! Wellicht vooraf nog via mail navragen bij OPEL-NL of dit soort tuning invloed heeft op de garantie ??
Ben tot nu toe tevreden over de prestaties van de 1,4 (110kW) motor. Wil je meer paardjes onder de motorkap: met de 1,6 zou dit moeten lukken…….. ;-)
-
AuteurBerichten