Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
[quote quote=18345141]Beste Forumleden,
Ik ben van plan om zelf de motorolie van mijn Opel Astra K te verversen. Kan iemand mij vertellen waar ik de juiste olie (Dexos 1 Gen2) kan bestellen/ophalen? Op alle bekende webshops vind ik enkel en alleen Dexos 2 olie, of zie ik dat verkeerd?
[/quote]
Houdt er rekening mee dat je opel-garantie vervalt indien je het onderhoud NIET door de dealer laat uitvoeren.
De nieuwe D1G2 wordt momemteel helaas alleen nog maar aangeboden bij Opel dealers.
In Duitsland (ik woon kort aan de grens) betaal je 86 euri voor een 5 ltr. verpakking.
Ik zou de olieservice gewoon bij de Opel dealer laten uitvoeren !
Zodra je buiten de garantie bent, eventueel zelf doen: over een aantal maanden zullen de bekende merken (mobil; shell; castrol etc) wel olie hebben die aan de nieuwe norm voldoet.
Ik heb de Opel-garantie verlengd (4 jaar totaal) en laat alle beurten dus bewust bij Opel uitvoeren ![quote quote=18345131] @bizzyb: Heb deze en andere kwesties (vreemde gevoeligheid lichtsensor) al meerdere malen gemeld. Dealer kan niets doen. Opel moet deze klachten serieus nemen. Ik heb de indruk dat ze dat niet doen.
[/quote]
Op naar de rijdende rechter, Kassa, Radar, Hoge Raad der Nederlanden met je klachten of de VAG-dealer voor een mooi inruilvoorstel !
Mijn ervaringen met Opel (1e Opel na 26 jaar VAG) alleen maar positief !
Blijf gewoon correct (alsof het je schoonmoeder is), bij het melden van je probleem.
Eventueel OPEL-NL benaderen (mail) en vragen voor bemiddeling. :toppie::praying:
[quote quote=18345109]Sinds een maandje rijd ik in een Astra K sports tourer 110kw/150 pk van april 2016. Wat ik merk dat de electronica een eigen leven leidt. Auto claxoneert kort bij het verlaten van de auto, soms zelfs als mijn man en ik beide nog in de auto zitten (motor dan net uitgezet). En ook de parkeersensoren doen heel onregelmatig wat ze zelf willen. Signaal wanneer het niet nodig is, en helemaal niet als het wel nodig is. Soms tijdens het rijden blijft de achteruitdetectie met signaal gewoon afgaan. Heel irritant.
Herkent iemand deze problemen en zijn die definitief op te lossen? We gaan binnenkort een afspraak maken om dit probleem te melden.[/quote]
Claxoneren (4 keer kort) komt bij mij ook sporadisch voor, is bedoeld als waarschuwing dat de sleutel nog aanwezig is in de auto. Geen idee welke parameters hiervoor gebruikt worden naast de sleuteldetectie.
Parkeersensoren zijn inderdaad zeer gevoelig (helaas ook voor vuil/regen etc.)
Ik kan alleen maar adviseren om e.e.a. te melden bij je dealer; wellicht is er een software-update beschikbaar ?
Ed13 kan zich vermoedelijk geen nieuwe Astra K veroorloven…..
Beetje Vettel-reactie :negative:He Tuup, ken ik jou niet van MadLipz Parkstad ? :rolling:
Zelden <> regelmatig……
Suc6 ermee ! :cheers:Desinfectering & intensieve reiniging bij Opel-dealer: 49 euri !(airco clean). :good-job:
Ik zou de zekering (na controle of deze niet defect is) weer terug plaatsen. :praying02:
OpUrk schreef: en Dexos2 motorolie erin.
Geef bij je eerstvolgende servicebeurt dan vooral aan dat jouw Astra probleemloos rond rijdt !! :happy02:
De Opel-dealer heeft nog vaten vol staan met Dexos2, en kan deze helaas niet retourneren aan Opel-NL.
Dus eerst oud brood opmaken (dexos 2); carbon-deposits gegarandeerd.
Garantie na 24 maanden verstreken; 30.000 op klokje (motorblok inwendig alsof ie 150.000 erop heeft).
https://www.astrakforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=984&hilit=Carbon&start=310#p26309Kan de dealer geen ongelijk geven: commercieel bedrijf moet winst maken.
Kopen de oude dexos2 overigens in voor minder dan 2 euro/liter, en staat bij jou op de factuur voor 17 euro/liter !
Ignorance is bliss :whistle:Oliegeur of koelvloeistofgeur (beetje weeig/zoetig) ?
Bij KOUDE motor checken of je drukopbouw krijgt in koelvloeistof-expansievaatje.
Vloeistof/motor MOET koud zijn i.v.m. risico van hete koelvloeistof !!!!
Raak je koelvloeistof kwijt ? dan zou ik zeer snel gebruik maken van de garantie !
Eventueel bij ANWB laten checken.
Good luckFoto ziet er feitelijk nog niet eens zo slecht uit.
Wellicht bij de volgende oliewissel, eerst een flush gebruiken:http://www.oliehandel.nl/product/engine-flush-500ml-85306?gclid=Cj0KEQjwyZjKBRDu–WG9ayT_ZEBEiQApZBFuKC8glq6E6Nm9_FTptcMfSbnyifnyES7WP9LwQQmP2AaAuaz8P8HAQ
Vervolgens oude olie aftappen en kwaliteits-olie gebruiken !
Goede olie heb je voor ca. 5 euro per liter. :applause02:http://www.opel.nl/service-accessoires/seizoens-aanbiedingen/opel-airco-service.html :toppie:
Airco overigens WEL regelmatig gebruiken zoals ook in gebruiksaanwijzing op pag.148 vermeld staat.
https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.opel.nl/content/dam/Opel/Europe/netherlands/nscwebsite/nl_NL/Media/pdfs/owner%2520manuals/Astra%2520J/om_astra_KTA-2685_5-nl_eu_my12_ed0112_16_nl_NL_online.pdf&ved=0ahUKEwivh8XC78fUAhWNLFAKHc8FB9oQFghAMAU&usg=AFQjCNF2v6RKmsMhP2Y9BYsIPo9SslqKXg&sig2=hN3pH_cM6YA84iLpKqJaJA
Indien mogelijk airco enkele minuten voordat je arriveert uitschakelen, zodat condensaat uit condensor kan verdampen.
Hierdoor minder kans op beerputlucht in airco: waar geen vocht zit kan ook vrijwel niks groeien. :praying:
In mijn Astra K tot heden geen problemen m.b.t. de luchtkwaliteit: het ding koelt als een malle en gebruikt volgens de BC nauwelijks extra peut.[quote quote=18344782]Heeft iemand die TSB3319 ergens gevonden?
[/quote]
Voor onze “fake news” Trumpisten:
Toen TSB3319 nog DACT4396 heette (13-3-1017: meer dan 3 maanden geleden…..)
http://imgur.com/a/YAGSt :good-job:….it’s life Jim, but not as we know it…..
:help:
@ Kietje:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplichtPlease google LSPI https://www.google.nl/search?q=lspi
Oorzaak is een combinatie van factoren (w.o. benzinekwaliteit; rijstijl; motorconstructie en motorolie).
Onze motortjes worden door de emissie-eisen (Euro 6) op en vooorbij fysieke grenzen bedreven, waardoor je in het LSPI gebied terecht komt.
Er zijn olie-additieven welke zeer effectief zijn in tegengaan van LSPI: molybdeen en zink.http://papers.sae.org/2016-01-2277/
Andere additieven echter veroorzaken LSPI: zoals calcium.
Katalysatoren vereisen helaas ook weer specifieke grenswaarden m.b.t. deze additieven…..
Heb weliswaar TU delft niet afgerond, maar kan me voorstellen dat oliespecialisten weten waar ze mee bezig zijn.
Fenomeen is niet beperkt tot GM/Opel; ook de olienorm van Ford gaat in 2018 op de schop (ILSAC GF6) i.v.m. LSPI-ellende bij de ecoboost motortjes.
Al deze ellende a.g.v. steeds strengere emissie eisen; ben al aan het sparen voor een Tesla model 3 :mail:nog een leuke thread:https://www.astrakforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=2855
weliswaar English, maar prima te lezen.
Schrik niet van de mooie foto’s veroorzaakt door koolafzettingen (na slechts 22.000 km): lijkt me een uitzonderingsgeval (hoop ik toch), of heeft ie op huisbrandolie gereden…..?
https://www.astrakforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=984&hilit=Carbon&start=310#p26309
Een ieder mag doen & laten wat hij wil met deze info…..
Maar kom niet over 2 jaar (garantie net afgelopen) janken, met als argument “ich habe es nicht gewust…..”[quote quote=18344764]<blockquote class=”d4pbbc
Bij oliewereld kun je orginele opel dexos 2 kopen in 1 of 5 liter flacons zie de onderstaande link
orginele opel olie dexos 2voor een gunstige prijs[/quote]
Dexos2 is ouwe meuk, en MAG niet eens meer worden gebruikt bij Astra-k (benzine).
Als je een adresje hebt voor Dexos1Gen2 verneem ik dat graag.
AUB ‘read before you write’.
Is moeilijk weet ik, dit is echter geen twitter of instagram maar een lees/schrijf-forum !
Gaat minder om de snelheid van reagereren, en meer om de kwaliteit van de reactie….. :unsure:Wat verwacht je anders van je dealer…….?
Dex1Gen2 is de nieuwe olie, en bij alle servicebeurten zal deze worden gebruikt of je kar nu hikt of niet.
Heb je echter last ervan, kun je een beroep doen op TSB3319.
OPEL NL levert dan aan de dealer de olie, de dealer draagt zelf de kosten voor het vervangen (en zeer waarschijnlijk ook het oliefilter).
Hij zal hier dus niet blij van worden…
Please Google: “naïef”. :wacko:Kan alleen maar dringend adviseren de motorolie ASAP te laten vervangen.
Inhouden tijdens acceleratie/inhalen wordt veroorzaakt door ingrijpen van ECU/motormanagement zodra de antiklop-sensor “pingelen” (LSPI) detecteert !
Alle benzine Astra-k mogen alleen nog maar Dexos1 Gen2 gebruiken i.v.m. LSPI-risico.
Gewoon melden bij je dealer: deze vervangt GRATIS olie & oliefilter o.b.v. TSB3319 !
ZEER goede ervaringen met Broekhuis Zwolle.
Na vervangen olie, bij mijn 1,4 (110 kW) Innovation, ervaar ik geen stotteren meer. :toppie:Gewoon ff navragen bij de Opel-dealer ! :smiley-car:
Systeem gebruikt inderdaad het cameraatje in de voorruit om de belijningen op straat te detecteren.
Apparaatje kost vermoedelijk 4,95 euro bij aliexpress……!
Als alle omstandigheden goed zijn (goede belijning; goed licht; schone voorruit etc.) werkt het systeem verrassend goed.
Heb hem ca. 70% van de tijd actief; met name na de nachtdienst ! :good-job:Ook voor de 1.0 is Dexos1Gen2 de nieuwe motorolie:http://www.centerforqa.com/dexos-about/ (scrollen tot pagina-einde).
Olie is momenteel blijkbaar nog niet in drums (216 ltr.) leverbaar, dus de dealer moet gebruik maken van 5 ltr. cans.
Stel dat er 4 liter wordt gewisseld, zou je kunnen vragen om te betalen voor 5 liter waarbij ze je de can met niet gebruikte olie (dus nog 1 litertje) in de kofferbak laten.
Heb je meteen nog wat olie om komend jaar mee bij te vullen, en tevens de zekerheid dat de correcte olie is gebruikt !
Voor zover ik weet zijn er ook nog geen 1 ltr. flacons van deze olie.
Prijs zou niet veel mogen afwijken van oude Dexos 2: in Duitsland 86 euro voor 5 ltr. can bij de Opel dealer.[quote quote=18344407]Jaja, weet ik haha. Maar heb me toch bedacht.. Ik ga nog ffkes w8 hoe de opc gaat uitzien van de K, misschien dat ik de mijne dan ga inruilen volgend jaar. En als die niet zo wow is als de opc van nu dan ga ik de mijne gewoon chippen enz
[/quote]
De Astra 1,4 S/S gebruikt de M22, 3.56 (92 kW) of de M22, 3.55 (110 kW) versnellingsbak: http://www.opel-infos.de.
Deze bak (M22/M1X) kan maximaal 220 Nm aan; ga je dus chippen (280-290 Nm) zal je bak hier bijzonder blij van worden !
Bezint eer ge begint…… :cheers:Opel NL zal wel meelezen in dit soort fora,dus als Salvatore aanklopt bij de dealer i.v.m. “rare geluiden” uit de versnellingsbak krijgt hij vermoedelijk nul op rekest…..
[quote quote=18344445]Ik weet niet welke olie er nu in zit, is af fabriek.
Ong aug de 1e service.
Mij benieuwen wat ze er dan voor olie indien.Ik heb wel eens middels die indicator gereden maar dan loopt hij zelfs duurder als dat je op toerental schakeld.
Ik heb hem vanaf begin sept 2016
Ruim 5000 km
Ik rijd geen *stad* maar staat wel eens een weekje stil…. meer en deel snelweg of 80/1000 km.. wegen
In m.n eerdere ventra zat dacht ik dexos2[/quote]
Gewoon bij de dealer erop wijzen dat sedert mei 2017 ALLEEN nog maar Dexos 1 Gen 2 mag worden toegepast n.a.v. TSB3319 !
Accepteer geen Dexos 2 !
ALLE direct ingespoten Astra’s (benzine) mogen alleen nog maar deze olie krijgen.
Uiteraard staan bij de dealers nog vaten vol met de “oude” Dexos2; deze moet uiteraard eerst op……
Dan gebruikt hij deze olie maar voor andere Opels (Agila; Corsa, etc).
Dexos 1 Gen 2 is momenteel alleen verkrijgbaar in 5 liter jerrycans.Ik probeer altijd boven de 2000 rpm te draaien met mijn 1.4 110 kW.
Schakelindicatie is inderdaad onzin !
In de stad (55 km/u) is dat dus net geen 2000 rpm in 3e versnelling.
DI-motoren zijn helaas extra gevoelig voor LSPI a.g.v. “onjuiste” motorolie, “ondertoerig” accelereren, korte ritjes (waardoor benzinerestanten in de smeerolie) en koolafzettingen op injectors en inlaatkleppen.
Opel NL heeft TSB3319 uitgegeven, om alleen nog maar Dexos 1 Gen 2 toe te passsen bij ALLE Astra-benzinemotoren.@ salvatore
Besef wel dat je na chiptuning afscheid neemt van de fabrieksgarantie !
Ikzelf heb de garantie zelfs verlengd met 2 jaren (totaal dus 4 jaar) aangezien deze motortjes nog niet echt betrouwbaar blijken te zijn (LSPI-ellende…..)
Mijn 150 pony’s onder de motorkap geven meer dan voldoende power….Zo zien ze er inderdaad al beter uit !
De foto van de wielkast (met nog ruimte voor een volledig elftal) deed de velgen geen eer aan :whistle:
Veel plezier en veilige kilometers met deze Astra ! :bye:ps: bandenmaat 225/35R20 zorgt voor een miswijzing op je snelheidsmeter van ca. -5% t.o.v. 225/45R17.
Je rijdt dus harder dan de meter aangeeft (a.g.v grotere omloop). -
AuteurBerichten