Emiel-Manta

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 2,051)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Opel Manta GESPOT #17322765

    Dikke b1 met 3.0 12v onder de kap gespot bij een kennis :thumbup
    Iemand van hier toevallig?

    In reactie op: Diesel in Manta? #17885987

    @Ben_M wrote:

    Ik vind het wel jammer dat er niet meer dikke diesel projecten gedaan worden.
    Goed opgefokte diesels zijn echt wel leuk.

    Dan denk ik bijvoorbeeld aan een Cummins diesel 4 cilinder twin turbo swap ofzo :agent

    Dikke OM606 met Scania holset DSC11-22 er achter ofzo,
    Dat geeft ziekelijke waardes op de testbank!!

    In reactie op: Diesel in Manta? #17885986

    @wfvdijk wrote:

    :hmmz Als je een V6/V8 in een manta kan lepelen, heeft iemand weleens een diesel erin gestopt?
    (we zullen het niet doorvertellen) :jerry :jerry :jerry

    Of dat je het niet door verteld of niet,
    Een dikke diesel met een koppel van St. juttemus is toch wel prachtig in zo’n apparaat!
    Zal vooral gebruikt worden in de drift wereld, dus het zal er wel degelijk zijn.

    In reactie op: Manta 400R turbo project #17677036

    Gewoon proberen.
    Scheelt al een hoop dat het een originele let is.
    Verwacht dat het met zijn koeling wel goed moet komen.

    In reactie op: Manta 400R turbo project #17677033

    Lekker bezig Freek

    In reactie op: Manta c20let #17849348

    Helemaal niet aan gedacht toen dertijd :P Ik stuur je zo even een bericht.

    Heb dit jaar trouwens ook een Volvo 240 achteras 3,54:1 opgepikt.
    Heb er tot op heden niet veel meer aan gedaan als uit elkaar gehaald.
    Eind januari krijg ik de sleutel van een nieuwe sleutel-loods, dan kan ik daar verder aan de carosserie!

    In reactie op: Manta c20let #17849346

    Zo.. waar te beginnen :hmmz

    Ongeveer 1,5 jaar geleden kreeg ik het idee om de c20let die ik thuis had staan niet origineel te laten.
    Mede door het probleem met de motorsteun en een beetje onder het mom van: Als we het doen, doen we het goed.

    Toen ik op zoek ging naar wat upgrade opties voor de let motor stuurde Louwe me al snel een bericht dat hij er over dacht zijn Garett gt2871r setup te verkopen gezien zijn Ascona 400r project gestaakt was.
    Na wat over en weer berichten zijn we er uit gekomen en besloot ik deze setup van hem over te nemen (bedankt nog :thumb ) :

    Inbegrepen was dus de GT2871r (roll bearing) turbo, spruitstuk, downpipe en een set H-profiel drijfstangen met ARP boutjes.
    De downpipe was niet zo netjes dus heb ik besloten deze over te doen. Echter mag je een gegeven paard niet in de bek kijken, en heb ik zeker geen klagen!! Dus hier over binnenkort meer :thumb

    Zoals ik een tijd terug al schreef dacht ik er over om dan ook maar gelijk een Getrag 265 klaar te maken voor de manta. De 18s 240 is marktplaats opgegaan en werd in rap tempo opgehaald door zijn nieuwe eigenaar.
    Vervolgens dus op zoek gegaan naar een 265, maar dat viel nog niet mee.

    Tussendoor ben ik verder gegaan met het sprokkelen van tuningteilen!
    Al snel kwam ik uit bij een Z20let oliepomp. Deze pomp staat erom bekend dat de opbrengst beter is en dat hij minder snel problemen geeft omdat er minder tanden op de excentrische schijf zitten. Aanschaffen dus!

    Na dat ik de motor gedemonteerd had zag ik dat er een kleine kras in de 4e cilinder stond, dus besloot ik een set gesmede JE zuigers aan te schaffen in de 1e overmaat.

    Ook de Z20let koppakking is niet vergeten, als mede alle overige pakkingen en keerringen van de motor en een setje ARP krukas bouten.
    Niet veel later kwam ik bij iemand terecht die adapterplaten met pasringen aanbood om de Getrag 265 versnellingsbak en het vliegwielhuis van de 18s 4bak 1 te laten worden. Geen moment getwijfeld en gelijk in de auto gesprongen om deze bij hem op te halen! Had nog altijd geen Getrag 265 gevonden, maar dat was bijzaak.

    Toen was het tijd om het onderblok incl draaiende delen weg te brengen naar een revisiebedrijf.
    Volgende verrichtingen zijn hier gedaan:
    -Cilinders boren/honen naar 1e overmaat
    -Cilinderdek minimaal gevlakt
    -Krukas gebalanceerd + gepolijst
    -Zuigers en drijfstangen uitgewogen

    Ook de cilinderkop is gereviseerd.
    Kleppen en klepgeleiders gecontroleerd, zat binnen de toleranties dus hier doen we niets aan.
    Kleppen geslepen, seals vervangen en minimaal gevlakt.

    Nu alleen de hydro stoters nog even uit elkaar nemen en controleren/reinigen.
    Heb er 32 liggen dus neem de beste eruit :thumbup
    Ook ligt er een setje XE nokkenassen klaar. Ik twijfel er nog aan om er verstelbare tandwielen op te zetten, maar denk dat ik dat ook maar gelijk ga doen.

    Eind deze maand gaat het onderblok naar André Botter, hij gaat het onderblok voorzien van oliesproeiers tbv zuigerbodem koeling.
    Tevens gaat de KS700 kop mee zodat het buisje even gecontroleerd kan worden, en zo nodig vernieuwd wordt.

    Nu ben ik nog op zoek naar een verstevigingsplaat voor mijn carter, of ik maak hem zelf, de olie aanzuigbuis aanpassen en dan kan ik de motor begin 2016 op gaan bouwen.
    Natuurlijk eerst even stralen met soda en in kleur zetten. :thumb

    En als laatst nog even de laatste update. Afgelopen weekend ben ik afgereisd naar de Belgische Ardennen, waar ik mijzelf heb voorzien van een Getrag 265. Eenmaal thuis gelijk aan de gang gegaan met het bewerken van het voorste dekseltje, zodat de adapterplaat van mijn 18s vliegwielhuis past.
    Alles in elkaar geschroeft, met het volgende als resultaat:

    Vandaag alles even meegenomen naar het werk en grondig gereinigd. Heb hier nog geen foto’s van.
    De verkoper verzekerde mij dat zowel de lagers als synchromeshen in goede staat waren, dus ga ik er voor nu alleen nieuwe keerringen in zetten. Mocht er achteraf toch meer aan de hand zijn dan zien we dat tzt wel weer :thumb

    Tot zover ;)

    In reactie op: Manta 400R turbo project #17677026

    Geduld, geduld, geduld :angel

    In reactie op: Manta c20let #17849344

    Binnenkort dit topic maar weer eens uit het stof trekken.

    Is inmiddels weer het een en ander aan gebeurd!

    Zal binnenkort even alles uploaden ;)

    In reactie op: Leidinger Manta-cabrio met reportage in Klassiek&techniek #18277353

    Heel gaaf wiel die Azev A Leo. Tijdloos!
    Verwacht dat dit wel mooi moet gaan staan onder de cabrio :thumb :thumb

    In reactie op: Manta 400R turbo project #17677018

    Lekkah!
    Vandaag nog ff in Afferden geweest. kopje vd manta gedropped bij Boskamp.

    In reactie op: Manta 400R turbo project #17677016

    @louwe 16 klepper wrote:

    Ik heb maar zo t.idee dat ik die onderlip ken……. ;)

    Jij mag niet meer raden :angel

    Heb zelf een bumper waar ik de onderlip in gecleand heb, dus deze was over ;)
    Ook de XE nokkenassen en nieuwe kentekenlampen komen van mij.
    Mocht iemand nog zulke kentekenlampen zoeken, ik kan ze aan komen voor een niet al te gekke prijs ;)

    In reactie op: Motor voor eindwerk #18302755

    Zo hadden wij destijds een Van Kronenburg C20LET op KMS in de test-opstelling hangen.
    Was ook leuk om mee te werken :thumb

    In reactie op: Goed bezig bij VW!! #18297247

    @wim-v6 wrote:

    Snapt ook t probleem van de merkenhaat niet.

    Geeft alleen altijd aan dat jonge VW’s technisch onbetrouwbaar zijn om mensen van een miskoop te behoeden.

    Dat is geen merkenhaat maar kennis.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    Hier zit wat in, dat moet ik je eerlijk toegeven Wim.
    Persoonlijk raad ik mensen ook af om een ‘jonge’ VW aan te schaffen.
    Tot 2005 zijn er goede auto’s van de band komen rollen, daarna is het (helaas) een drama geworden. Duurzaamheid van de onderdelen, dus auto’s, is hard achteruit gegaan..
    Neem het distributieketting/nokkenasversteller verhaal van oa. de (T)FSI motor, of de schrale smering van de 1.4 TSI’s
    Auto’s die na 60.000km al binnen staan voor een motorrevisie, dat is toch niet te verkopen?!?!
    Maar daar zul je zelf ook vast genoeg vanaf weten gezien je de kennis in huis hebt ;)

    Daarnaast ben ik het weer eens met Louwe eens, merkenhaat is zo jaren 90.. Moet er niets van hebben.
    Ook in het VW-wereldje wordt ik wel vaker uitgelachen wanneer ik vertel dat de daily die ik rijdt niet mijn ‘daadwerkelijke’ project auto is.

    Degelijk? JA! Onverwoestbare PLD TDI met 6bak. Inmiddels al 100.000km in gebruik en nooit gekke dingen mee gehad.
    Bij de 3ton een grotere turbo aangehangen met 2,5′ downpipe, EGR rommel eruit geschreven en een chip op maat.
    Inmiddels 370.000km op het klokkie met 187pk en 425nm. Niet verkeerd voor een 1.9 dieselboot met een olie-verbruik van 0.0 op 15000km. Het kàn dus wel!

    Nee, als ik ze vertel dat ik nog altijd bezig ben met een Manta B met opgevoerde C20LET motor krijg je natuurlijk gelijk de woorden ‘Manta manta JONGUH’ en ‘Opel-sjonnie’ naar je kop gegooid.
    Ook hierbij moet je alles met een korreltje zout nemen, maar sommige gasten zijn zo fanatiek met haten dat de sfeer er gewoon negatief van draait.

    Kom op mensen, we zijn allemaal autoliefhebbers. Wellicht met een iet-wat-andere smaak, maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer :thumbup

    Genoeg -offtopic gelul, tijd om weer ontopic te gaan.

    Ik vind het wat dit onderwerp betreft wat stil de laatste tijd. Niet interessant genoeg meer voor onze media?
    Hoe zit het met de onderzoeken naar andere merken? Geen enkel merk is heilig, en sinds jaar en dag is het al bekend dat merken hun uitstoot en overige waarden enkel testen onder ideale omstandigheden..

    In reactie op: Bedenk verzin een nieuwe naam voor VW, oftewel Volkswagen #18297875

    Volkswagen

    In reactie op: Goed bezig bij VW!! #18297226

    Wat een haat-reacties hier joh..

    Ik weet dat ik de helft met een korreltje zout moet nemen, maar sommige reacties zijn zo fascistisch dat ik me af vraag of ik mijn VW nogwel veilig kan parkeren als ik weer eens op een Opel-treffen kom kijken :???:

    In reactie op: project manta turbo #17386060

    Tijd terug was Andy eens bij me om te kijken naar een front voor een 2e manta van hem.
    Manta was nog altijd in volle glorie en hing een andere bak in, meen van een Viper? Pin me er even niet op vast.

    Ik weet niet of dat hij op andere fora actief is.

    Thanks voor de foto’s!
    Dat idee moet het worden met mijn Volvo as :)

    In reactie op: Geventileerde remschijven Opel Manta B ’79 #18297676

    @Manta-aero wrote:

    Ben zelf geen fan van Bosch, op de BMW na een paar duizend km, al trillen en piepen. En dat is gewoon met woon werk verkeer, niks geks.

    Monteer zelf al jaren Bosch op klanten auto’s, eigenlijk nog nooit iemand terug gehad met problemen..

    In reactie op: Manta 400R turbo project #17676993

    Hahahahaa

    In reactie op: Geventileerde remschijven Opel Manta B ’79 #18297673

    Had destijds zo’n set gegroefde en geboorde van het merk Brake max voor mijn Rekord 2.2 setup, maar da’s geen aanrader.
    Waren na een paar 100km al krom.
    Gewoon ATE, Bosch, Brembo, Ferodo of iets in die trant pakken, dan zit je altijd goed ;)

    Hier heb je ze ook:
    http://www.mister-auto.nl/fl/remschijven-vooras/opel-rekord-e-17-19-11-14-16-2-2-e-115pk_v1180_g900007.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    In reactie op: C20LET opfrissen #18250128

    Oke, ik zoek er 1 voor een kom vliegwiel.
    Heb het even opgezocht en vergeleken, maar denk toch dat ik voor de versterkte Sachs performance drukgroep ga.
    Dan heb ik genoeg marge boven het beoogd koppel, dus kan ik sowieso nog een tijdje vooruit.

    Bedankt voor jullie tips!

    In reactie op: Manta A 1.6 naar 2.0 Turbo 4×4 #18201895

    Dat is ook veelbelovend!

    In reactie op: C20LET opfrissen #18250127

    Thanks voor de bevestiging Servaas.
    Las inderdaad al op meerdere sites dat de standaard performance drukgroep maar tot 450 zou gaan.


    @kiyamizio
    : Komt jou drukgroep van Biesheuvel af toevallig? Ik zie dat zij ze ook verkopen, maar kan niets vinden over het maximale aantal Nm’s. Anders bel ik er even heen om het na te vragen.

    In reactie op: C20LET opfrissen #18250124

    Gaat om de gele ex-revi manta. Topic staat nog ergens bij het manta gedeelte, maar heb er al een tijdje niets meer in geplaatst.

    Maar om ontopic te blijven, wie kan mij vertellen welke drukgroep ik het best kan nemen?

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 2,051)