Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
van angst dat je niets meer door de achterruit kon zien in de pantalon geplast ??
:jerry:jerry
ps: topictitel is wel van de hele schreeuwerige ;)
U wilt de plaatselijke omloop onveilig maken :wors
Misschien dat het knopje stuk is? Of werkt ie alleen als het contact aan staat? Ik heb het ding denk ik al 6 keer van winter- naar zomertijd gezet en even vaak weer terug. Maar ik weet nog steeds niet uit m’n hoofd hoe het ook al weer gaat :o
Wat mij betreft mag ie weer naar zomertijd, maar als ik zo naar buiten kijk is wintertijd het juiste woord :(
Oh ja, wat natuurlijk ook nog kan is dat de olie zo schoon is dat je die niet ziet zitten op de peilstok. De stok eruit halen en een vluchtige blik erop is bij oude olie genoeg om te zien hoe het ervoor staat. Bij verse olie en een vers motorblok (met minder viezigheid erin dan een blok dat 2-3 ton gelopen heeft) kan je nauwelijks zien hoe de olie staat.
@Bennie40: ajb vertellen hoe dit verhaal zich ontwikkeld / afgelopen is, vinden we altijd leuk om te horen.Groetjes, Dutch
A: sowieso even doen
B: garage laten komen en niet over de zeik gaan ;)
Als onverhoopt de garage vergeten is olie bij te vullen dan is het hun probleem en moeten zij het oplossen. Imho bij een auto die net terugkomt van een beurt ivm garantie beter dan er zelf maar olie in/bij gietenC: ja, dat wordt gewaardeerd, maar in de praktijk zie je daar evenveel info in als in deze 1e post (Hallo, ik ben Bennie en heb een Meriva uit 2007) en dan zijn er twee reacties “welkom”. Om eerlijk te zijn, de toegevoegde waarde ontgaat me af en toe ;)
D: welkom op het opel-forum :D
zie toch mijn vorige topic over de thermostaat. Het motorblok kan op 2 manieren van z’n warmte afkomen: via de binnenverwarming en via de radiateur. Als de thermostaatklep open blijft staan gaat de koelvloeistof al door de radiateur terwijl de motor nog niet op temperatuur is. De vloeistof wordt warm genoeg om warme lucht te blazen en je wilt er ook je vingers niet in houden, maar is nog wel veel te koud voor de motor, die houdt wel van een graadje of 75-80.
Als ie uiteindelijk op temperatuur komt is dat schat ik zo in niet zozeer vanwege de lange rit maar omdat a) het intereur warm is geworden en je vanzelf de verwarming wat terug draait en b) je op de bestemming aankomt en ipv snelweg veel langzamer rijdt in de bbk.
Suc6, Dutch
Sensor stuk of thermostaat kaduuk?
Tussen benzinestoker en oliebrander zal wel niet zo’n heel groot verschil zitten: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=120117
115 euri all in, dus inclusief thermostaat, montage, koelvloeistof. Normaal 130, maar wij krijgen wat korting omdat we al jaaaaren bij AutoBoxmeer komen ;)
Update: vorige week een nieuwe thermostaat in laten zetten. Wel prettig een garagist te hebben die gewoon even tijd voor je vrij maakt :thumbup
Het motorblok komt nu weer snel en goed op temperatuur en er blijft genoeg warmte over om er ook binnen warmpjes bij te zitten :)
Greetz, Dutch
Kan me de tijden herinneren dat ik bij de motor (als in: motorfiets ;) ) een kartonnetje voor de radiator deed om overmatig afkoelen te voorkomen king:
Niek / Aimee: diesel of benzine motor?
ivm de hoeveelheid beschikbare restwarmte, die is bij een diesel minder dan bij een benzineblok.Gezien 800 km/tank denk ik dat Niek dieselt, zeker bij 80 kmh is dat zo zuinig dat er weinig warmte over blijft om het interieur te verwarmen. Lijkt erop dat Opel de keuze heeft gemaakt om dan toch maar warmte naartoe te sturen, dan maar ten koste van de motortemperatuur :o
Ik had even op een site van een automaterialenzaak gekeken: daar stond ie voor 78,20. Da’s toch 93 euro met de btw erbij.
@AstraElvis: had je topic inderdaad gezien. Dacht meer dat het over het warm worden binnen ging (automatische? klimaatregeling). Anders was ik denk ik wel in jouw topic verder gegaan.
@Wim-V6: dank voor je reacties. Is het naar jouw idee (edit: of van andere lezers) een idee om een paar sloperijen te bellen of ze een thermostaat hebben of is het beter meteen maar voor nieuw te gaan? We denken er namelijk over om na 6 jaar eens naar een nieuwere Zaf uit te kijken.Is een thermostaat op een of andere manier te controleren? Bij motorfietsen is de thermostaatklep nog wel eens los te halen, dan kan je in een pannetje heet water controleren of ie goed open & dicht gaat. Zou wel handig zijn als zoiets bij een Opel thermostaatklep ook kan.
Groeten, Dutch
Hallo Aimee,
Als het een diesel is zal ie minder warmte produceren dan een benzinemotor. Speel eens met de interieurverwarming. Zie ook mijn topic http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=120117.
Als de meter wel omhoog komt als er weinig warmte naar het interieur gaat is de thermostaatklep een verdachte.
Greetz, Dutch
Goede gelegenheid ook het interieurfilter te vervangen. Dan moet het dashbordkastje er namelijk ook uit zo kwam ik in een ander topic tegen (met tekening van hoe dat te doen).
Moderne (of zelf minder moderne) motorolie is altijd een multigrade. Meest gebruikt is b.v. SAE 10w-40. SAE is hoe het wordt gekeurd (zie google als je het exact wilt weten ;) ), 10w is de dikte bij lage temperatuur, 40 de dikte bij warme olie.
Naarmate een monograde olie warmer wordt, wordt ook de stroperigheid lager. De olie wordt dunner zogezegd. Een 10w-40 gedraagt zich bij lage temperaturen als een dunne olie (monograde 10) en bij hoge temperaturen als een dikkere olie (monograde 40). Gevolg is dat de dikte van de olie over een groot temperatuurbereik minder uiteenloopt dan met een monograde.
Te dikke olie is niet goed ivm smering op de wat minder goed bereikbare plekken, te dunne olie is niet goed ivm smering op zwaar belaste plekken. Met een multigrade zit je over een veel breder temperatuurbereik goed dan met een monograde.
Belangrijk is het 2e getal: het beste kan je je imho hier aan de aanbevelingen van de fabrikant houden. Het getal voor koude olie 5w, 10w of 15w kan je wel lager houden, bij voorkeur niet hoger. Zeker met dit weer is een 5w beter bij een koude start dan een 10w en zeker een 15w.
Greetz, Dutch
zet er ajb bij om welk type motor het gaat, dan hoeven mensen dat niet in andere posten na te zoeken.
Blijven niet toevallig de remzuigers hangen, dat je remschijven dus na een 100 meter rijden (tegen de remdruk in) al bloedheet zijn?
Gebruikte onderdelen uit een ongevalsslachtoffer geen optie? Zal de kosten flink drukken neem ik aan.
origineel gepost door vectra2004gts
http://link.marktplaats.nl/281136407vectra c station sloper met leer
Zo te zien een rhd vauxhall. Misschien moet ik achter dat merklogo aan, is onze zaf ook van achteren onherkenbaar :agent
oh ja, niet te vergeten chromen wielkastlijsten erop zetten :angel
20 juli 2009 om 12:02 In reactie op: bijrijdersvloer nat van lekken als ik me airco aan heb #17418557Open deur: airco uitzetten paar km voor je aankomst, dan krijgt ie de tijd om te drogen zodat er geen nattigheid kans krijgt te “rotten”.
Hier nog zo’n motorliefhebber :thumbup

Wat ik zo meegekregen heb kunnen er twee problemen optreden bij de (achter)deuren:
1) breuk in de kabel, reageert dan niet meer op de centrale vergrendeling, is nog wel bij de deur zelf open te maken.
2) probleem in het slot, de deur is dan helemaal niet meer open te maken. Is ook wel te repareren, maar een stuk lastiger omdat het flink pielen is om de bekleding er af te halen met de deur dicht. Is eerder over geschreven (zoekfunctie).1) is dus het “makkelijkste” probleem, is vast ook eerder over geschreven (zoekfunctie). Eventueel kun je ook op het Duitse Zafira forum zoeken.
Suc6, Dutch
Goedemorgen zeg :o
Geen slopertje te krijgen?
excuseer: geen goede gebruikte verkrijgbaar bij een autodemontagebedrijf ?Ampul is uit de context te lezen het peertje?
Dan kan een licht probleem toch zwaar op de maag vallen :oivm niet doen / wel doen gaat mijn idee in 1e instantie uit naar een slecht draadje of contact. Eventueel kan je nameten of er 12V op de lamphouder staat als het licht het niet doet. De massa van je multimeter dan ergens buiten de lamp tegen het metaal houden. Zit er 12V op dan zit het in de massa. Zit er geen spanning op (meer waarschijnlijk) dan zit het in een draad / verbinding naar de lamp toe.
Suc6, Dutch
origineel gepost door udo
Waar heb je deze grill weg ?
Ik vind hem wel gaaf.Het lijkt wel een beetje op een alfa grill dacht ik zo
Is inderdaad een Vauxhall grill. Heb ik in Engeland gekocht. Verzendkosten naar NL was belachelijk hoog, maar kon gelukkig met een pakket van een zakenrelatie mee. Heeft zo z’n voordelen als je internationaal zaken doet (motorfietsonderdelen in mijn geval).
-
AuteurBerichten