Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
[rquote=1882744&tid=143835&author=GRSBK]
Jammer genoeg door de vele extra’s die hij al heeft zit er achterin geen elektrischeramen.
[/rquote]
Onze A had dat wel, de B niet. De kinderen vinden dat een stevige achteruitgang. Verbaasd me wel dat ze er in bijna een jaar dat we de B nu hebben nog niet achter zijn gekomen dat ZIJ nu de controle over de achterramen hebben terwijl dat met de electrische eenvoudig uit te schakelen was. :PNee. ET (einpresstiefe) is hoever het aanligvlak uit het midden van de velg ligt. Een velg met ET45 valt 10 mm verder naar binnen dan een velg met ET35. Paar mm is nog wel acceptabel, 10 mm moet je niet willen (ook ivm de krachten op de lagers enz).
Weet zo niet welke maar voor een Zafira A heb ik nog liggen (ooit gekocht toen de achterremklauw problemen gaf)
Moeren was geen probleem, die zijn afgelopen herfst (winterbanden) netjes met een momentsleutel vastgezet. Het wiel wilde niet van de naaf glijden. Vandaag maar eens kijken of de plaatselijke garage al van de carnaval bekomen is.
Handrem: we zetten de wagen nauwelijks op de handrem met dit weer, in de versnelling is genoeg (vlak landje hè).
Gezien de pekel en modder (paardrijdende echtgenote) gok ik op vuiligheid, een keer goed schoonmaken zal geen kwaad kunnen. Het aanlopen is ook minimaal, met het wiel van de grond ging ie 1-2x rond na er een slinger aan gegeven te hebben. Maar wel een ietsje schurend geluidje dat er voor zal zorgen dat na een langere rit de schijf toch warm wordt en een lekkere (nou ja, lekker :( ) pieptoon veroorzaakt.
Greetz, Dutch
Nou lekker, het wiel wil er niet eens af… Toch wel vaker een wieltje omgewisseld maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Zit behoorlijk wat roest op de naaf, en dat is met de pekel van de afgelopen maanden natuurlijk ook niet minder geworden. Daardoor zal wiel er wel strakker dan normaal op zitten. Ga ik in m’n eentje en met de auto op de krik ook geen grof geweld gebruiken. Morgen weer een dag zullen we maar zeggen.
Greetz, Dutch
Gisteren het korte stukje naar/van supermarkt geen probleem. Kom net terug van 2x 30 km, begon paar km voor ik op m’n bestemming was weer flink te piepen. Links was dus ook weer flink warm (niet roodgloeiend maar je vingers wil je er niet op leggen), rechts ijskoud (maar wat wil je met dit weer).
Met de carnaval alles natuurlijk dicht de komende dagen. Zal de tip van GRSBK maar opvolgen, het wiel eraf halen en kijken in hoeverre ik erbij kom om alles schoon te maken. Hopelijk geen speciaal gereedschap nodig voor torx bouten oid….
Geen idee. Maar tussen motorkap en voorruit zitten aan de zijkanten roosters. Bladeren en zo blijven daar wel op liggen, maar kleine stukjes kunnen er doorheen vallen en op een gegeven moment de afvoer verstoppen. Hoe je daar het beste bij kunt kan hopelijk een ander forumlid je vertellen.
minder melig: is de waterafvoer wel helemaal open? klein spul kan door de roostertjes vallen en dan de afvoer verstoppen.
Loszittend deurrubber of raamrubber?
Bijrijder mee, videocamera mee, radio uit. Filmje met geluid op youtube zetten en hier een linkje plaatsen.
ps, welkom ;)
[melig]wij hebben wel eens last van klotsgeluiden zonder l :( Begint de auto ook zo typisch van te ruiken :o [/melig]
Excusses voor deze verder volkomen nutteloze bijdrage -offtopic-offtopic
:jerry
Plaats ajb eens een foto, kan ik de onze ook in de gaten houden.
Misschien een open deur, maar toch maar even: 1 op 8,5 km of 8,5 liter per 100 km? Wat de bc aangeeft is l/100.
8,5 op 100 (1 op 11,76) is niet onverwacht gezien de korte stukken die je rijdt. Maar als het wel 8,5 km op 1 liter is dan is het te gek, dan moet je wel heel stevig rijden of er is iets aan de hand. Een bekende oorzaak van hoog verbruik is een defecte thermostaat. Het koelwater gaat dan ook bij een koude motor al door de radiateur, het blok komt dan niet op temperatuur en zal meer verbruiken omdat de “choke” erop blijft staan.
Succes, Dutch
zie ook topic middenconsole verlichting
ps, welkom op het opel-forum :afro
Hallo Saheedk,
Nog in geslaagd het probleem op te lossen?
Probeer eerst eens iets veeeel makkelijkers: duw eens een paar keer redelijk stevig (niet echt hard, net even wat harder dan nodig om gewoon aan te zetten) op de knop van de recirculatie en/of van de airco (als je die hebt). Onze ’99 had er ook last van, door even wat met die knoppen te pielen hebben we de verlichting altijd weer aan de praat gekregen.
Geen idee wat de achterliggende oorzaak was, maar in elk geval geen kapot lampje.
trekhaak?
Kijk anders bij het OPC sub-forum, daar zitten misschien meer mensen met interesse in dikke velgen.
Een paar weken geleden hadden we hier het volgende draadje: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=139685
Op een OPC zou 225/45-17 standaard zijn, dus 225/40-18 zou dan rekenmatig ook moeten kunnen. Op een niet-OPC is 205 schijnbaar de max. Wat ik niet weet is of de OPC standaard een kleinere ET waarde heeft dan de ‘gewone’ A Zafira. Die heeft ET43, lagere ET = velg verder naar buiten.
Op een 8 inch velg zou een 235 volgens wheelsizecalculator net wat mooier zitten maar er moet maar plaats zijn voor zo’n brede slof.
Zaf A of B?
Gezien je nick zou ik verwachten A, maar kan natuurlijk altijd zijn dat je inmiddels een B gescoord hebt ;)
Echter ET44 gaat ook richting A, A-tje dus?
edit: nog maar 2 weken lid op dit forum, dat zou wel snel een nieuwe wagen zijn ;) Welkom nog :)
Oeps, toch wel HELE goede vraag van Erwin78 :thumbup
Zaf A heeft een ET waarde van 43 mm. Een velg met 48 valt dus al 5 mm verder naar binnen dan de originele velg. Originele velg zal 6,0 – 6,5J zijn, dus deze minimaal 25 mm breder. Komt dus 25/2 + 5 = 17,5 mm verder naar binnen dan de originele velg.
Na wat snuffelen via zoekmachine kwam ik op http://www.wheelsizecalculator.com/tiresizecalculator/ tegen dat de ideale velg voor een 225 band 7,0 tot 8,0 inch breed is. Oftwel lijkt me dat jouw 7,5J velg perfect is voor een 225/45-R17 band.
De 205/50 die er nu op ligt voelt zich volgens genoemde site meer thuis op een 6,0-7,0 duims velg.
@Rensie73: je hebt nog niet verteld hoe breed je velgen zijn.
17 inch bepaald dat er ***/** – 17 banden op moeten.
De breedte van de velg bepaald of dat een 195, 205 of 225 mm brede band moet zijn.
Hoogte van de band is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de omtrek gelijk is. Zowel met 15, 16 als 17″ velgen moet de omtrek min of meer gelijk zijn zodat de km teller de juiste waarde aangeeft. Op een 15″ velg zal dus een band zitten die ongeveer 12 mm hoger is dan de band op een 16″ velg en 25 mm hoger dan op een 17″ velg.
Standaard op een Zaf A is afaik 195/65-15.
Diameter Velg 15 * 2,54 = 38,1 cm
Hoogte band 195 * 0,65 = 12,7 cm
Totale diameter wiel 38,1 + 12,7 + 12,7 = 63,5 cmTerug naar 17″ velg = diameter 43,2 cm
63,5 – 43,2 = 20,3 cm = 10,2 cm bandhoogte
Bij een 205 mm brede band is dat dus 50% van de breedte van de band oftewel er liggen imho banden met de juiste hoogte op.Zou je naar 225 gaan dan 225/45 en bij 215 wordt het ook 215/45 ivm afronding
Staat in je instructieboekje niet welke banden bij je wagen passen?
Als vuistregel (internetwijsheid ;) ) wordt aangenomen dat een verschil van max. 5 mm acceptabel is. Want met ET 49 komt niet alleen de band 6 mm verder naar binnen, ook de belasting van de lagers is meer naar het midden dan meneer Opel in gedachten had.
origineel gepost door kami
Ikzelf rij met een C1 Z18XE.
Zomers rij ik met 195/65/15 met ET35, ’s winters met 195/65/15 met ET49.
Beide geen probleem voor wat betreft de remmen.ET waarde van 35 mm is volgens steekmaat.nl correct voor de C vectra. Wil zeggen dat je winterbanden 14 mm ! dieper over de naaf vallen. Als vuistregel wordt -ook weer internetwijsheid ;) – aangehouden dat max 5 mm afwijking nog acceptabel is. Dit ivm de belasting van de lagers enz.
5×110 ET33 is voor een Omega nietwaar?
Zafira B heeft ET waarde 35, dat zou moeten kunnen, Zaf A = ET43, dat is volgens gangbare normen een te groot verschil.Gebruik de zoekfunctie maar, is al vaker over geschreven. Als de olie op peil blijft kan je de melding ook gewoon wegdrukken (hebben wij altijd gedaan ;) )
@cobus, zou ik mogen vragen wat dat gekost heeft? -
AuteurBerichten