Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Welkom op het Opel forum :D
Moet de hele rem vervangen worden of alleen de remschoenen?
Dit soort stekkers is door de Nederlandse overheid als proef gemonteerd. Daaraan zat een soort mobieltje die al je routes opsloeg, welke snelheid je hebt gereden en of het wel met een zuinig gasvoetje was. Werd dan per dag via het gsm netwerk naar de centrale doorgegeven en bekeuringen, bijtellingen en tikken op de vingers komen automatisch.
king:
Of de waterpomp mee vervangen moet worden ligt aan het blok, er zijn er een paar waarbij de waterpomp niet op de distributieriem zit. Dan is het niet nodig. Diverse blokken (w.o. de 1.8 in de A) hebben de pomp op de riem zitten en dan is het erg verstandig die mee te vervangen. Zie zoekfunctie, is ook pas een topic over geweest.
Greetz, Dutch
Het staat hier wel ergens, even zoekfunctie gebruiken. Aan de andere kant, het komt allemaal niet op een km en als om welke reden dan ook de snaar wat beschadigd is moet ie ook eerder vervangen worden.
104 dkm kan ook zijn 2x bij 52 dkm (omdat ie bij de volgende beurt royaal over de 60 dkm zou zitten b.v.). En 104 is ook maar 15% meer dan 90 dkm, niet helemaal volgens het boekje maar ook niet echt wereldschokkend. De auto heeft er niets onder te lijden als de riem langer blijft zitten dan voorgeschreven. Behalve als de riem knapt, dan is het in één keer einde oefening. Vandaar dat op tijd vervangen toch wel belangrijk is, maar als een vorige eigenaar dat heeft nagelaten was dat op zijn risico, niet het jouwe.
Veel plezier nog met je nieuwe aanwinst!
@Marcel28 wrote:
Maximum laadgewicht van caravan is 1600kg ( aslast ) Leeg weegt tie 1400kg
Auto mag 1700kg trekken ( wat mij overigens weinig lijkt )
Maximum gewicht van auto ( geladen ) is rond de 2250kg.Neem aan dat je E achter B hebt, dat is met deze combi namelijk wel nodig.
Even topic van een paar maanden geleden weer wakker schudden.
Zaf 1.8 XER staat bij de Opel dealer voor beurtje. Krijg net telefoontje dat de distributieriem rafelig is en dat vervangen zeer dringend aangeraden is. Ding is nog geen 3 jaar oud, wel 83 dkm gelopen. Omdat bij de XER de waterpomp niet op de riem zit besloten die maar te laten zitten. Normaal schijnt de riem 150 dkm of 10 jaar mee te gaan, als ie dat had gehaald dan hadden we de pomp waarschijnlijk wel meevervangen, nu leek dat in overleg met de dealer wat overbodig.
Greetz, Dutch
I’m with ^
De remmen van de A moest je ook wel erg lomp op gaan staan wilde ze iets van vertraging bereiken, ben wat dat betreft blij dat de B wat meer bekrachtigt is. Maar nog niet zo als de Audi A3 die ik een jaar of 10 geleden eens reed, die moest je echt met fluwelen voetje remmen. Wat mij betreft is de remmerij van de Zaf B een mooie middenweg.
Greetz, Dutch
Bij onze A zaf was het ook een kwestie van even op de recirculatie knop of zo duwen, daarna brandde het in 9 van de 10 gevallen weer. Vraag me niet waarom, maar het werkte ;)
Koop hem bij een goed en betrouwbaar bedrijf en/of neem iemand mee die verstand van autotechniek heeft.
carburateurs worden namelijk al sinds 1437 niet meer gebruikt op productiewagens ;)
Één jaar achter? Het spul in onze Zaf is minstens twee jaar oud, de gebruikt gekochte Duitsland CD nog veel ouder (2004 ?). Brengt ons toch elke keer prima waar we zijn moeten :D
O.k., soms zegt ie linksaf terwijl er inmiddels een rotonde ligt, maar je hoeft niet gestudeerd te hebben om dan 3/4 rond te gaan ;)
@hennyw wrote:
het enige is dat ik nu in zuid frankrijk zit, 26 graden, en dan zou een koelere airco welkom zijn.
Da’s het betere werk. Maar zeker weten dat daar ook garagebedrijven zitten. En die hebben vast ook meer genoeg ervaring met airco’s ;)
Vraag me af hoe het zicht is met deze A stijl. Lijkt er bijna op dat een bestelbusje er in kan verdwijnen, laat staan een voetganger of motorrijder.
@Zafira CNG wrote:
Met het P knopje kun je inderdaad handmatig de parkeerhulp bedienen. Als je de auto nog niet in zijn achteruit hebt gezet (dan gaat ‘ie automatisch aan) kun je met het knopje de parkeerhulp inschakelen en bijvoorbeeld vooruit ergens dicht tegenaan gaan staan.
Andersom is soms ook wel makkelijk, het gepiep het zwijgen opleggen als je dicht langs een haag oid stilstaat. ;)
al een keer op de remschijf gespuugd?
Sjieke velgjes hoor, de deegroller waard ;) :D :D :D
waarschijnlijk bedrading, als je de zoekfunctie gebruikt kom je tegen dat de draden wel vaker stuk gaan bij het deurscharnier waar ze dus steeds bewegen als de deur open & dicht gaat.
suc6!
rijcomfort inleveren
vriendin rijdt altijd in de Zaf
is toch 19″ geworden..u heeft lef !

;)
Dat is een probleem dat bij motorfietsen -mijn specialiteit- ook nogal eens voorkomt. De meesten staan ook de hele winter stil namelijk. Bij stationair toerental geeft een dynamo nauwelijks stroom. De auto moet dan na de jumpstart op z’n eigen stroom lopen en dat gaat met echt lege accu maar nauwelijks.
Kan zijn dat het aanzetten van een knipperlicht genoeg is om hem te laten afslaan, het zou ook kunnen dat ie toch wel was afgeslagen. Dat de timing knipper uit – afslaan motor gewoon toeval was.
Accu aan een acculader hangen of auto jumpstarten en er meteen een flink stuk mee gaan rijden. Een echt lege accu heeft wel even nodig om weer helemaal geladen te raken, da’s niet in 5 minuten gepiept.
Succes, Dutch
Geluid is ook moeilijk te beoordelen vanaf een omschrijving. Misschien kan je een filmpje maken, op youtube zetten en de link hier posten?
Begrijp ik verder goed
– geluid is er altijd als je gas geef
– bij constant gas is het geluid er bij bepaalde toerentallen (welke?)
– hoeveel km heeft de auto gelopen?Succes, Dutch
Dank je Willem. Zaf B heeft als ik het goed gegoogled heb een Z18XER, als de tijd daar is zullen we wel even kijken of we de pomp meenemen of niet. Ding heeft ook niet het eeuwige leven dus misschien is het niet onverstandig die dan meteen mee te vervangen.
Durf het voor de B niet met 100% zekerheid te zeggen maar bij de A was het een fluitje van een cent. Zes schroefjes losdraaien, grill omwisselen, schroefjes vastdraaien.
Nadeel is wel dat je je privacy kwijt bent. Normaal is een Zafira een redelijke 13 in een dozijn auto, met Vaux grill vragen kennissen gerust wat je toen en toen daar en daar deed :D Maar zo’n stomverbaasd gezicht met de vraag “hoe kom jij aan een linksgestuurde Vauxhall” maakt alles goed ROTFLOL
Willem,
voor mijn info: is dat alleen voor de diesels of ook voor de 1.8 benzine?
Bij voorbaat dank, Dutch
Ok, maar welke bak hangt eronder, hand, automaat, easy-tronic?
Ik heb het originele lichtmetaal een paar dagen geleden teruggezet. Kan me inderdaad herinneren dat die een ET van 37 mm hebben, de stalen wintervelgen zijn ET35.
Vandaag auto op de brug gehad, remklauw eraf en de remblokjes en de plaatjes waar ze in lopen goed schoon gemaakt. Beetje kopervet op de nokjes en nu maar hopen dat het aanlopen is opgelost. Ga er vanuit van wel, kon goed merken dat de blokjes links (en met name de buitenste) vaster zaten dan rechts.
Meteen ook maar even schuurpapiertje over de naaf en daar ook heel dun wat kopervet op gesmeerd. En de lichtmetalen jongens weer teruggezet, ziet er toch wel wat beter uit dan het zwarte staal :D Dutch krijg al weer helemaal de lente in z’n bol :afro
Greetz, Dutch
-
AuteurBerichten