Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
WD40 is beter dan niets, echte kruipolie (IMAL oid) werkt nog beter. Nachtje in laten trekken doet wonderen.
Dutch heeft zich wel eens vreselijk op lopen winden over een paar moeren die maar niet los wilden. Voor ie al scheldend de boel in de fik stookte maar even goed wat kruipolie eroverheen en een pilsje losgetrokken. Daags erna gingen de moeren zonder probleem los.
Lees net in ander topic dat je een diesel rijdt. Als ik me goed herinner van de winterbandentopics vorig jaar hebben alle diesels inderdaad minimaal 16 inch nodig en ik kan me voorstellen dat die ten tijde van de VecB nog wat minder algemeen waren. Maar heel leuk dat de banden binnen de familie zijn gebleven :thumb
Welke diameter velg heb je en welke uitvoering van de Zaf?
Volgens steekmaat.nl is de Vectra B er met 4bouts velgen en met 5bouts. Aangenomen dat je 5bouts hebt heeft de Vectra -al weer volgens steekmaat- 49 mm, de Zafira B heeft 35 mm (op genoemde site staat alleen de 43 van de A). 14 mm is best een aardig verschil, zou een vulring kunnen werken?
Imho is het het makkelijkste & beste om een set velgen voor de Zafira te kopen en de oude banden over te zetten. Moet ook nog de diameter kloppen, Zafira B heeft minimaal 15 inch nodig, diverse modellen zelfs 16 inch anders past het niet over de remklauw.
ik heb de navi cd’s voor D en F gebruikt gekocht. Kost maar een fractie van de nieuwprijs. Zijn dan wel wat ouder maar zoveel nieuwe wegen zijn er nu ook weer niet.
Alle wegen Europa kan denk ik niet, dan heb je een navi met DVD nodig omdat zoveel data niet op een CD-tje kan.
Wat latere reactie maar toch even: hoe oud is de benzine in de tank?
Weet niet of het bij een diesel ook van toepassing is, bij een merkte ik dat het verbruik ook toenam toen de thermostaatklep open bleef staan en de motor dus moeite had om op temperatuur te komen.
Benzine Zaf’s niet zuinig? We zouden onze B 1.8 redelijk makkelijk aan de goede kant van 8 liter kunnen houden ware het niet dat vrouwlief er zo nodig 2x in de week de trailer achter moet hangen ;) Maar ondanks dat zit ie doorsnee zo 1:12. Kan ik mee leven.
Met wat geluk kan je een gebruikte set velgen (al dan niet met banden) op de kop tikken voor een nette prijs. Is 1x een investering, maar het omzetten zomer winter is sneller en goedkoper en over een paar jaar is desnoods die 2e set velgen weer los te verkopen. Lang leve Marktplaats, Speurders, Kapaza, 2dehands enz.
@mallemalle wrote:
Tegenwoordig denkt men dat schuurvondst synoniem is aan ‘ veel geld kunnen vangen’
mp staat vol met zogenaamde schuurvondsten en 99 % is een hoop gelul, net zoals het gelul, van oud omaatje geweest
Ben ik wel met je eens, laatst op motor-forum ook een keer een topic van (of over?) iemand die in een schuur van oud (of overleden?) familielid een oud motortje was tegengekomen. Had geen idee wat het was en in welke staat het precies was, maar hij wist wel dat het dingetje VEEL geld waard was…. dream on.
Heb ik ook elke keer als ik naar Wheeler Dealers kijk: die paar pond die ze met restauratie verdienen is ze van harte gegund, ik zou elke keer weer voor de opgeknapte variant gaan. Wat niet wegneemt dat het voor iemand die er hobby aan heeft goedkoper is dan ..eh, een dure hobby.. en dat WD er een leuk programma aan heeft ;)
Op b.v. steekmaat.nl kun je kijken welke auto’s dezelfde velgen hebben. Steek en naaf is binnen Opel veelal hetzelfde, maar de ET-waarde wil weleens verschillen. Even opletten welke Meriva, bij de Zafira staat b.v. verder niets bij en dat is de A (de B heeft namelijk andere ET).
Haha, 3174 keer bekeken. Ben benieuwd op hoeveel forums een linkje naar die advertentie staat :lol:
Ze zullen daar best droog gestaan hebben, maar aan de tempex bolletjes op de grond te zien zitten er ook muizen en/of ratten in die oude kippenschuur. Zouden het restaurabele auto’s zijn of zullen de meeste het beste af zijn als onderdelenleverancier? Ben bang dat alle rubbers volkomen zijn uitgedroogd enz.
Inderdaad interessant. Vraag me af of één advertentie met alles de beste manier is om die verzameling ten gelde te maken. Maar waarschijnlijk beter dan alles voor een paar honderd euro naar een opkoper. En in één dag dik 700 keer bekeken is niet verkeerd :)
Wat voor een verhaal zou er achter zitten vraag ik me dan af, dat moet toch ook iets zijn waar je een televisieprogramma mee kunt vullen.
Wij hebben de maxi cosi zowel voorin als achterin gehad. Went allebei heel snel. Het is wel een fijn gevoel als je even snel een blik op de baby kunt werpen, maar je kunt er toch niet mee bezig zijn. Wat dat betreft is het misschien net als de telefoon: als ie uit staat kun je ook niet in de verleiding komen om op te nemen. Als de baby op de achterbank huilt kun je niet in de verleiding komen om het speentje terug te geven. Klinkt misschien hard maar beter een huilende baby op de achterbank dan een lachende in het ziekenhuis.
Binnenspiegel: misschien 2e erbij plaatsen om de achterbank ik de gaten te houden? Ook handig als de kinderen groter zijn!
Wij hebben ze allemaal wat groter en er zit een flinke kern van waarheid in het oude mopje: Als je eerste kind een dubbeltje inslikt ga je ermee naar de dokter. Als de derde dat doet met een gulden hou je het van z’n zakgeld in ;)
Veel geluk met je kleintje, hou het veilig op de weg :thumb
Via Google op http://www.banden-ackermans.be/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=111&Itemid=103″ onclick=”window.open(this.href);return false; gekomen. 205/50-16 vs 195/55-16 is een afwijking van 1,55%. Bij 100 km/h 1,5 km, imho verwaarloosbaar (ben b.v. nog niemand tegengekomen die zich druk maakte om de afwijking nieuwe band vs versleten band ;) )
Onderaan die pagina bij de velgbreedte calculater komt te staan dat een 195 op een velg van 5.5 tot 7 inch past. 7J is dus randje maar zou moeten kunnen.
Ik neem overigens geen verantwoording voor bovenstaand enz. ;)
Hè, kwam toevallig deze oude posten van mezelf tegen king:
viewtopic.php?t=143867Oftwel: afschrijven doe je niet meer op de Sintra, hij is 2-300 euro waard en zolang ie loopt blijft ie dat waard.
En als je met een investestering van 500 euro weer een jaar kunt rijden is dat het geld misschien niet waard ten opzichte van de auto, maar vergeleken met de afschrijving op b.v. een Zafira van de helft van die leeftijd is het toch een financieel gunstige optie.
Cheers, Dutch,
ps, paar weken geleden een 15 jaar oude Chrysler Grand Voyager met 3 ton op de klok verkocht voor 750 euro. Rijdt nu in Irak rond :D
Ik ken ze gewoon als “weerstand”. Verder kan ik geen uitspraken over de jouwe doen, ik weet niet welke je hebt en welke Ohm waarde die hebben. Blijft natuurlijk een internet forum, met alle voordelen zitten er ook een paar beperkingen aan ;)
Met de B nog niet schijnbaar, met de A is het al vaker beschreven…
Deze werken het makkelijkste. Bij een knipperlicht gaat er maar af en toe stroom doorheen, zelfs dan kunnen ze na een poos nog redelijk warm worden. Bij een lamp die continue brandt gaat er continu stroom door de weerstand, wordt dan nog warmer natuurlijk. Moet dus net als dat lampie z’n warmte goed kwijt kunnen.

Remklauwen zijn inderdaad geen rocket science. De vierzuiger remklauwen van m’n motor ook wel eens uit elkaar gehaald om schoon te maken. Bij motorfietsen zijn er vaak twee boosdoeners die er voor zorgen dat een zuiger zich niet voldoende terugtrekt in de klauw: aanslag op de zuiger (oplossing: het ding weer mooi glimmend poetsen) en troep in de groef waar de keerring in zit (oplossing: keerring eruit wippen en de groef schoonkrabben).
@Peter Reedijk wrote:
Welke stangetjes bedoel je die je heb glad gemaakt?
Afaik die waarmee de blokken vast zitten. Weet het niet meer helemaal zeker. De zuiger heb ik dacht ik niet aangepakt, maar kan zijn dat dat ook een gedeelte van de oorzaak is want ik had laatst al weer het begin van een piepje (bij bochten naar rechts, geen geluid bij rechtdoor rijden).
Wat ik niet weet is of onze rijstijl nog van invloed is: beetje vooruit kijken en je hoeft al nauwelijks te remmen. Stop dan nog een paar kinderen in de auto en dan is stevig remmen ook al minder handig. Doen we dan ook alleen als het echt nodig is, en dat valt gelukkig nogal mee (vandaag nog even een wagentje een paar flinke zwarte streepjes zien zetten: file wat laat gezien en schijnbaar geen abs :shock: )
U=IxR
Spanning = stroomsterkte x weerstand
Volt = ampere x ohm
12 = 0,8 x 14,4 QEDMoet dus een weerstandje van 15-20 ohm tussen. Iets minder stroom dan het gloeilampje moet kunnen, tenslotte trekt het LEDje ook nog een beetje. Bij het meten van de weerstand van de gloeilamp zat je er dus een factor 10 naast, zal wel aan de meter liggen. Of een vuiltje op je leesbril ;)
Hoi John,
Dit is een probleem dat ik bij motorfietsen veel zie als de originele knipperlichten vervangen worden door LED knippers. Die trekken maar 1 Watt = 0,08 ampere oid terwijl een gloeilamp 10 of 21 W is. Oplossing is dan om een weerstandje parallel aan te sluiten zodat er voldoende stroom loopt om de knipperautomaat tevreden te houden. Iets dergelijks zal hier ook spelen, je gloeilampje werkt als weerstand, zet hem uit het zicht en je probleem is opgelost. Je kunt er ook een weerstand voor gebruiken, al lijkt 1,5 ohm me wat licht. Hoe is het sommetje ook al weer? Watt = volt x ampere? Dus Amperage = watt/volt. En weerstand is volt / amp? In dit geval 12 / (10/12) = 14,4 ohm. Of zit ik er even helemaal naast?
Greetz, Dutch
Dan heb je al meteen een flinke aanloper gehad, ik heb dit grapje zowel met onze Zafira A als B gehad, beide keren linksachter (of was het bij de A nu toch r.a.?). In eerste instantie begint de zaak te piepen / fluiten als het blokje heel licht aanloopt. Dan wordt nog maar alleen de schijf heet, als je doorrijdt met de rem die zo zwaar aanloopt dat zelfs de velg bloedheet wordt ben je imho niet echt subtiel bezig :shock:
Bij de B was het eind van de winter, dus de wielen met winterbanden mochten er toch af. Klauw van de schijf gehaald, blokken eruit, klauw goed schoongemaakt, stangetjes gladgemaakt en met wat kopervet ingesmeerd. Meteen r.a. ook maar meegepakt. Hopelijk blijft het nu allemaal soepel lopen, in elk geval tot de winterbanden weer terug erop gaan, dan controleer ik de zaak wel weer.
-
AuteurBerichten