Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
zou eerst de dynamospanning even meten of die het doet. als je de auto start moet hij van ongeveer 12 naar volt of 13/14 gaan
maar zou hem zoiezo even uit laten lezen. dan heb je iets meer orrientatie waar je moet zoeken (of eigenlijk waar niet juist )
heb op epc gekeken voor je.
alle filterdozen zijn anders behalve van de c20xe en c20xev. ook kan je die van de vectra a tot ’95 pakken met c20xe(v) motoren.
voor zover ik kon zien zijn de onderste delen wel allemaal hetzelfde (behalve c20let)hoop dat je er wat aan heb ;)
wordt allemaal erg technisch nu. :-P . heb het bij mij gewoon gedaan zonder na te denken en had het geluk dat het werkte :angel
de stelmotor en de pen zitten aan elkaar vast. er zit een kogeltje aan het uiteinde van de pen die in het gewricht van de reflector vastklikt. los is beetje trekken/wiegen , vast is gewoon even rommellen om het voor elkaar te krijgen (en je knipperlicht moet er even uit om hem vast te kunnen draaien)
voor het afstellen gewoon proberen denk, als je ze eerste instantie naar schakelaarpositie 0 zet voordat je ze erin klikt wordt dat je startpunt. vanaf daar gewoon naar de goede hoogte draaien achterop de stelmotor (zelfs al zou je hem niet op 0 zetten werkt het moet je alleen meer stellen)
de stelschroeven zit uit mn hoofd met een kogeltje; gewoon rukje aan geven dus.
wat ik tot nu toe gemerkt heb van de verstelling is dat ze bij het aansluiten van de accu ze helemaal terugdraaien naar 0. als je ze vanaf dat punt je lampen goed steld moet het goed gaan verder (werkte bij mij ieder geval wel)
sterker nog; ik heb een setje in de verkoop
haha, nu snap ik je niet meer :hmmz :-p
waarom wil je koude(re) lucht als je niet op pk’s uit ben?-voor de koude lucht gewoon onderste doos wegtrekken en bv k&n inlegfilter erin (dit blijft het meest effectief)
-voor de looks en sound gewoon open filter van green/piper/k&n en de doos weglaten maar dit is voor de pk’s geen verbetering.
-e.v. een met dichte met aanvoerslang is de middenweg
maar naar mijn idee minder effectief dan het grote opervlak van een inlegfilter die zijn lucht op dezelfde plek wegzuigt. (werkt theoretisch dus ook negatief en vin dit persoonlijk ook niet mooi)kom je iets verder mee. maar als je het goed wil doen zou je bv het setje van greenfilters moeten nemen.
geloof niet dat er in een filter met carbonlook veel ontwikkelingskosten/tijd in zit :-Pmaar vergeet niet dat je het waarschijnlijk doet voor de looks van de motorruimte. is niet zo dat je veel pk’s wint of verliest met andere filter. zeker niet als dat de enigste aanpassing is.
zoiezo merk je met normaal gebruik nieteens of je 10pk heb gewonnen met tunen.ik ga zelf zandvoord en duitsland rijden met mijn auto, vandaar dat ik elke pk pak. is zelfs zo dat mijn speeltje voor normaal gebruik “slechter” rijd dan een standaard calli
dat is waar ook, je hebt ook bolletjes. (heb altijd de mazzel gehad dat ze conisch liepen)
lengte is wat ik bedoelde met erdoorheen vallen.
je moet denk een cm of 2/2,5 overhouden afhangkelijk van je naaf+dikte remschijf. dit kan je ongeveer vergelijken met je oude velgen en anders de diepte van de boutgaten van de naaf even te metengewoon dezelfde gebruiken.alleen even controleren of ze er ver genoeg doorheen vallen.
en beetje smeer op de tapse randjes kan geen kwaad zodat ze mooi centreren.zal morgen op epc kijken voor je of het hetzelfde is.. mijne mag je ieder geval voor 20 incl verz hebben.
bestaat orgineel uit 2 delen. bovenste doos die naar beneden loopt de 2e doos in. hieruit gaat hij via een dikke buis aan de binnenkant van je scherm stukje omhoog naar achter.
denk niet dat dit onder cold air valt :-Pik sloop standaard de onderste doos weg waardoor hij de lucht achter je bumper vandaan haald.
heb denk ook de onderste doos niet meer liggen.en ik heb nog v6 doos liggen. moet er ieder geval 1 passende bij zitten ;)
@ mckaamos;
thanx voor de wetenschappelijke verklaring achter mijn verhaal :wors :-P
maar t hemel..had ik dat nog niet gedaan? zal de tekeningen even opzoeken voor je en nieuwe foto’s maken (heb de oude al weggegooit van fotoemmer vrees k )
nou; gister eindelijk nieuwe dempers en veren eronder gezet. assen uitgewisseld met een reservesetje wat ik had en nieuwe draagarmen erop gezet.
je kan het al raden, heeft niks geholpen (ziet er wel stuk beter uit met 5 cm verlaging en rijd geweldig met h&r veren en rode sachs sportdempers)
enige logische optie die we nog hebben is het stuurhuis, als dit het ook niet is gaat de versnellingsbak maar uit elkaar (speling op diff oid?)
iemand verder ideeen/opmerkingen? ben al honderden euro’s verder zonder resultaat :cry
gisteren de nieuwe dempers/veren en draagarmen erop gezet en de assen uitgewisseld . auto is ongeveer 4/5 cm gezakt maar de wegligging is fenomenaal. kan gewoon met 80 over rotondes zonder dat hij overheld of wegloopt :wors
enigste nadeel; hij trild nogsteeds :cry.. ben nu ook door de iedeeen heen waardoor het kan komen. hou alleen nog het stuurhuis over en anders gaat de versn bak uit elkaar.


verder de v6 naar de sloop gebracht. arm ding :cry


als je de wisser in rust zet; vervolgens stang netjes in het midden van de ruit… moet goed gaan volgens mij.
nog even over de filters. heb dit van een tuningsite geplukt maar je komt het overal tegen
Open Induction Kits : do not use on the V6 engine. The V6 is designed to run warm. Sucking hot engine bay air into the inlet, through an open filter, is not going to give any kind of increase in performance. Remember, colder air = more air in the same volume.
Sucking in hot air can cause poor idle but you tend to get away with this on the V6 more than you do with the 16v Calibra.het zal ook niet echt vermogen kosten maar winnen doe je er ook niks mee. zou hem zelf tog koude lucht voeren ipv warme lucht.
rij nu met mn 16v’tje ook met greenfilter en merk weinig verschil,laatst rondje gereden zonder koplamp; dit voel je meteen :wink: jammer dat je 2 lampen moet hebben :lol:
zou met openluchtfilter beetje oppassen. van wat ik overal gehoord en gelezen heb werkt dit averechts op v6. het gaat dus meer herrie maken maar ook warme lucht opzuigen (schijnbaar is de kap bij v6 warmer)
als je dit goed wil doen zou je dus een aanvoerbuis onder de bumper moeten maken voor koude lucht (dit geld trouwens voor alle motoren)dtm wisser is gewoon proberen denk. in zijn ruststand zetten en vervolgens de arm erop schroeven?
ik vrees dat het dash eruit moet. en al wil je dat netjes doen ook de voorruit.
maar heb het nog nooit geprobeerd, weet alleen dat hij heel diep weggestopt zit.heb er 1 gedemonteerd het weekend maar was van een calli die naar de sloop gaat en daar moest alles er zoiezo uit. heb dus eerst t dash eruit getild
haha, geen idee :hmmz .. t klinkt best als iets wat in de “van dale” kan staan :P
je begrijpt ieder geval wat k bedoel :wink:
alles is pas te maken.
je moet zoiezo wel gaan polyesteren om alles pas te krijgen :wink:vandaag even geen opel; maar wel de nieuwe auto gehaald. (voor mijn meisje)
een fiat 500 sport met gewone 4 pitter ipv de standaard 2cill

niemand enig idee of dit past zonder problemen?
heb al een f20 liggen maar om die nou te slopen om er vervolgens achter te komen dat het niet werkt is ook zo wat.hangt onder je bumper.. aan de linkerkant recht onder de toeter. zit meestel in een uitsparing in de bumper zelf geklikt
ook niet vandaag maar nieuw setje veren/dempers opgehaald.
had eerder gezegt dat ik hem niet zou verlagen maar kon wel heel erg hard over drempels heen :P :P
hopelijk verdwijnd hierdoor ook mijn trilling.zijn sachs sportdempers geworden met h&r 4cm verlagingsveren.

aankomend weekend de boel monteren samen met nieuwe draagarmen,aandrijfassen,carterpakking en ander stuurhuis. gaat druk weekend worden dus.
ook meteen de v6 eindelijk s naar de ijzerboer brengen zaterdag (tenzij iemand nog een harde body wil hebben?)@ big mike;
voor meer trekkracht zou ik kiezen voor lichter vliegwiel,grotere gasklep,geflowde inlaat, en een custom chip.
gewoon zorgen dat de motor 100% kan ademen dus.e.v. f28 6bak erin (ben hier zelf geen fan van) en goede nokken
de reden dat ik voor turbo ga is omdat een maat van me al jaren overal turbo’s op/in plakt en hij ook weer met mensen omgaat die het zelfs bijna dagelijks doen.
bergen aan kennis en onderdelen dus. als je alles zelf moet regelen en laten maken kost het bakken met geld en is de kans groot dat je je motor opblaast.
ik mag bijvoorbeeld gewoon een turbo van de plank afpakken die me leuk lijkt en hun maken tegen kostprijs de spruitstukken :Deen saab turbo moet je ook niet monteren om vermogen erbij te krijgen, is alleen om hem makkelijker en sneller op te laten pakken. aangezien je niet op meer dan 0,5 druk kan rijden doet het geen wonderen
zoiezo werkt saab zonder wastegate volgens mij. turbo zelf moet dus vervangen worden voor een kleine normale met waste
voor een zwaarder systeem in 3 liter
begin maar met c20let zuigers (of dikkere koppakking, compressie moet omlaag)
verder alle lagers e.d. vervangen,koppen reviseren en e.v. flowen (blok moet naar nieuwstaat)
en 1 of 2 redelijke turbo’s bv c20let
custom uitlaatspruitstuk
flinke intercooler
externe oliekoeler
inderdaad een dta systeem of een paar runs bij een goede chiptuner.verder zal je flink in de motorruimte moeten gaan spelen om alles kwijt te kunnen.
zelf ga ik voor de tussenweg.
blok en versn bak+tbx worden gereviseerd en geflowd e.d. (compressie blijft orgineel)
komt 1 enkele lagedruk/middengebied turbo boven de versnellingsbak die wordt aangestuurd door bijde cillinderbanken
flinke intercooler en oliekoeler
turbodruk op max 0.5 (ga dus voor trekkracht)
en een custom chip in combinatie met zelflerende turbotimer.in alle gevallen geld; begin er niet aan als je hier geen ervaring mee heb, je verspild een hoop geld voor iets wat niet werkt of je blaast je blok op.
-
AuteurBerichten