Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dr.Ed
DeelnemerBrandstoffilter vervangen is best te doen (houder losschroeven, filter vervangen, houder vullen met diesel en weer monteren). Filter kan de boosdoener zijn, een luchtbel in het filter kan ook ervoor zorgen dat hij te weinig diesel krijgt. Zit een ontluchtingsnippel op de filterhouder (opendraaien bij draaiende motor, net zolang als de diesel eruit gaat lopen, dan weer vastzetten.)
Succes,
Ed
Dr.Ed
DeelnemerGasklep er maar weer eens afgehaald, en direct maar ff gemodificeerd zodat hij in de toekomst beter te verwijderen/monteren is. De gasklephouder maar teruggezet met imbus bouten. Gasklep zelf heeft een ingefreesde ruimte (v.l.n.r. bout #3, dat kloteding…dus) past perfect een klein moertje op (had ik nog in de rommelbak liggen!). Met (mini)moertje de bout vastzetten (en ervoor zorgen dat hij niet boven de gasklep uitsteekt). Als je de gasklephouder nu lost op de bovenste 2 bouten, kun je hem kantelen en de gasklep plaatsen. Hele circus was nodig om de kleppendeksel te kunnen lossen, om de halve maantjes te voorzien van vloeibare pakking. Nog een stukje hulpgereedschap gemaakt om de onderkant van de gasklepbouten tegen te kunnen houden, waardoor ze aan de bovenkant zijn aan te draaien…..Vertel ik nog wel eens (right time, right price…..)
Dr.Ed
DeelnemerGasklep gemonteerd, complete distributie vervangen en de rommel weer teruggebouwd. Check check, en dubbelcheck. 1 tikje en lopen! Lekt nog wat olie bij de halve-maantjes van het kleppendeksel. Morgen maar ff wat vloeibare pakking tussenkitten, dan zal het wel weer dichtzitten.
Dr.Ed
DeelnemerMooi zo! Bedankt voor de reacties..Mijn idee wat ik ga proberen: Gasklep loshalen, de onderste bouten vastzetten met een beetje vloeibare pakking (in de gasklep) en zo proberen het spul terug te zetten in de houder….Die maatje 13 moertjes kun je met een beetje fantasie ook van de bovenkant wel aandraaien.
Dr.Ed
DeelnemerGasklep C16XE monteren….wat een drama :swear :swear , ze zijn bij Opel zeker helemaal van de pot gerukt toen ze dit uitgedacht hebben :fy1 . 4 bouten, omgekeerd gemonteerd….3 lukt nog, maar nummer 4 (ja die linksonder zit) kan ik niet met mijn kloertjes bijkomen. Wie heeft dit eerder bij de poot gehad en kan mij op weg helpen?
Ed
Dr.Ed
DeelnemerWie zegt dat de bougie stuk is? Heb je daar al bewijs van gezien???? Als ik het verhaal lees denk ik aan een lekke koppakking/klep , maar demonteren van de kop geeft alle duidelijkheid…(en of het nu een klep/zuiger/pakking is….kop moet er dan sowieso af)
Ed
Dr.Ed
DeelnemerBeun/zelf doen, blok is immers stuk dus nu kun je voor weinig geld er ook nog iets van leren :thumb . Desnoods onder begeleiding van een monteur de kop zelf ff lostrekken en dan kijken wat de schade nu precies is.
Ed
Dr.Ed
DeelnemerBoel bekenden hiero, Nice :thumb
Klepsealtjes vervangen, de vetste uitlaatkleppen hadden de seal los om de klepsteel zitten. Niet zo gek dat’ie dan wel een slokje olie lust. Old-skool de cilinderwanden even opgeruwd met een hoonsteen. Niet dat ze spiegel waren, maar zo blijft de olie beter hangen op de cilinderwand. Nu verder de oude pakkingen verwijderen en de pasvlakken ff spick&span maken. Kunnen we langzaamaan weer met montage beginnen.
Ed
Dr.Ed
DeelnemerKriksteunen, beide chassisbalken op de overgang naar de motorruimte checken op roest/rotten en de wiellagers. De ’97er die ik heb gehad had meer last van roest op het plaatwerk dan de ’94er die nu als projectauto in het hok staat.
Ed
Dr.Ed
DeelnemerFotootje na de eerste poetsbeurt met MacGuire

-
AuteurBerichten