Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
21 juni 2012 om 15:03 In reactie op: Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic #17302279
Dr.Ed
DeelnemerHet deelbare carter van de X20XEV i.c.m. de small-block bakkies (F13 bak in dit geval) heeft een “uitstulping” en die zit de aandrijfas in de weg….Natuurlijk kun je daar een enkel carter onderschroeven, maar dan moet je ook de oliepomp/aanzuigleiding aanpassen en de balansas verwijderen. Onderstaand is de meest simpele oplossing:
Zo ziet het originele carter eruit:

Dit is het aangepaste carter:

Op naar de volgende mod….21 juni 2012 om 09:58 In reactie op: Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic #17302278Dr.Ed
Deelnemer@*Jurgen* wrote:
Past daar niet het carter van een c20xe/c20ne op?
Yep, omschroeven was idd het eerste idee, maar je zit dan met de oliepomp+aanzuigbuis. Daarnaast is dat carter zo groot, omdat daar een balansas in draait. Kan allemaal, maar weer een boel werk. Ga eerst proberen om de carterpan aan te passen, net op die plaats steekt het carter over t.o.v. het onderblok. Ik denk dat als hij sluit aan het onderblok dat de aandrijfas dan gewoon weer past.
20 juni 2012 om 19:18 In reactie op: Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic #17302276Dr.Ed
DeelnemerNou, na mod schakelt de X20XEV weer zoals het hoort…..Volgende uitdaging: Het (gedeelde) carter steekt een beetje over richting bak, daardoor past de aandrijfas niet goed in de bak. Gelukkig zit daar meer als voldoende “vlees” dus gaan we proberen dat nog een beetje aan te passen.
Dr.Ed
Deelnemer@tijs wrote:
goed te lezen dat het gelukt is met het vliegwiel en koppeling etc!
Jahoor, zit als een huis en koppelt als een dolle! Voordeeltje is ook dat het oude vliegwiel 10kg weegt en die van het dieseltje 6kg. Nu nog ff rustig met de laatste details aan de slag (waar blijft mijn belastinggeld) :fy1 , uitlijnen van de motor op de steunen etc…
Ed
Dr.Ed
DeelnemerZo, daar hoort íe:

Dr.Ed
DeelnemerBedieningshefboompje voorzien van een druppie olie en dan eens flink op toeren gaan blazen (in de 3 op de snelweg b.v.) Brandt ie schoon..
Dr.Ed
DeelnemerStuurhuis gemod zodat de schakelstangen teruggebogen kunnen worden en daardoor ook de 2 en 4 kunnen schakelen. De x20XEV heeft een giga inlaatspruitstuk wat door de schakelstangen geraakt wordt. Foto’s hiervan staan op het Corsa-Tigra forum.
Ed
Dr.Ed
Deelnemer@Klopper wrote:
Ben ook met m’n C20XE-blokje aan het sjouwen geweest, en ‘m ook zo uit de auto getild (kofferbak). Had er toen eentje in Zevenbergen gehaald voor de kop.
Haha, ik verwacht op de eerstkomende meeting wel een demonstratie hiervan :wors . Onder het motto…geen woorden, maar daden :thumb
Dr.Ed
DeelnemerDe baksteun zal een beetje omgebogen moeten -> stuurinrichting. Daarnaast zal de kap over de stuurinrichting een beetje gemod moeten worden waardoor er ruimte is voor de schakelstang om te kunnen schakelen. Aangezien ik de baksteun de andere kant op gemod heb zal ik op zoek moeten naar een andere…..Denk dat anders beide lippen breken…
Dr.Ed
DeelnemerKabelboom alweer omgesoldeerd, alle kabels afgewerkt met krimpkous en weer netjes in de auto geplaatst. Ziet er tot zover helemaal origineel uit…..
Dr.Ed
DeelnemerDe F13 bak met 17D vliegwiel/drukgroep en koppeling zit er inmiddels achter. Nog even een probleempje met de schakelstangen oplossen, maar wacht nog op verdere info. Zalig als dat blokkie naast de auto staat, in 40 minuten de distributie gewisseld. Zijn we qua onderhoud ook weer helemaal bij! Nu ff connectors op de kabelboom omsolderen.
15 juni 2012 om 15:47 In reactie op: Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic #17302275Dr.Ed
DeelnemerZelf maar ff zitten puzzelen. Het schakelmechaniek zit gebout op de baksteun(houder?) en valt als het ware tussen 2 lippen. Nu ben ik bezig om de hoek van deze lippen te veranderen (beetje vlakker leggen, waardoor de bovenste schakelstang een klein beetje zakt onder het inlaatspruitstuk). Hou jullie wel op de hoogte als het werkt…of niet..
14 juni 2012 om 22:19 In reactie op: Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic #17302274Dr.Ed
DeelnemerNou, bakkie erachter en dan blijkt dat de schakelstangen wel heel er dicht bij het inlaatspruitstuk zitten. Wie heeft hier ervaring mee, en belangrijker….hoe is dat opgelost (het inlaatspuitstuk door een c18xe vervangen is mij bekend)?
Ed
Dr.Ed
DeelnemerCompressiemeter binnen, dus met de ratel ut blok een slinger geven om de compressie een beetje te meten. De eerste 3 cilinders gaven hetzelfde beeld, nummertje 4 had helemaal geen compressie :puke ….kleppendeksel maar ff gedemonteerd en de hydro stoters maar eens voorzien van wat olie. Beetje stoer ronddraaien aan de krukas……langzaam maar zeker bouwde de compressie zich ook in nummertje 4 op (uitlaatkleppie bleek te blijven hangen door de stilstand). Over de gehele linie een vergelijkbare compressie, dus reden genoeg om met dit blok verder te gaan.
Dash kabeltje gevonden!11 juni 2012 om 18:42 In reactie op: Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic #17302273Dr.Ed
Deelnemer@Dr.Ed wrote:
Yep, de heilige 3-eenheid is compleet (ECU, sleutellezer en chip zijn aanwezig). Alleen ligt in de Corsa geen bekabeling van deze startonderbreker..
Denk dat ik het probleem heb opgelost. Komt een kabelboom in het dashboard van een ’99 Corsa x**xe blok. Daar zit de connector in ieder geval aan voor de startonderbreker. Zal wel weer een klussie dash loshalen en boom vervangen worden :hmmz , maar m.i. toch een nettere oplossing dan het prikken en knippen/solderen :swear in de huidige kabelboom.
Ed
Dr.Ed
DeelnemerGoed bezig daar in Makkinga! Dikke respect :wors !!!!!!!
Dr.Ed
DeelnemerZo, dieselvliegwiel en koppeling vandaag gehaald en al ff op ’t blok gebout. Bakkie van de week ff halen en dan in de montage. Ben nog op zoek naar dashboard kabelboompje van een injectiecorsa >95 (met immo connector) om de brut van’t X20XEV blok op aan te kunnen sluiten…
7 juni 2012 om 21:30 In reactie op: Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic #17302272Dr.Ed
DeelnemerYep, de heilige 3-eenheid is compleet (ECU, sleutellezer en chip zijn aanwezig). Alleen ligt in de Corsa geen bekabeling van deze startonderbreker..
7 juni 2012 om 20:56 In reactie op: Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic #17302270Dr.Ed
Deelnemer@*Jurgen* wrote:
vliegwiel met koppeling en drukgroep meenemen. Volgens mij had ik gewoon een plat vliegwiel.
Ga ik daar ook voor, dank je!
Ander vraagje: Iemand ervaring met het aansluiten van de x20xev aan de Corsa kabelboom. Schema’s zijn duidelijk, dus dat lukt wel. Zit echter met het aansluiten van een startonderbreker op de ECU. De Corsa is nog eentje zonder. Dus waar sluit ik de (10 pins connector)van de sleutelring/lezer precies op aan?
Ed
Dr.Ed
DeelnemerLaatst ook een autootje met een te hoog CO2 gehalte. Beurtje, en nieuwe filters…..klaar!
6 juni 2012 om 11:40 In reactie op: Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic #17302267Dr.Ed
DeelnemerOmbouwers,
Heb de pagina’s doorgespit……maar kan het antwoord op mijn vraag niet vinden.
Wil een F13 bak aan een X20XEV blok koppelen. Daarvoor heb ik het vliegwiel van een 17d nodig (welke? het komvliegwiel of het platte vliegwiel???????????). Dan is het volgende onduidelijk: Kun je daarvoor de drukgroep en koppeling van de F13 voor gebruiken (de een zegt wel, de ander niet) of moet dat setje ook uit de 17d komen??? Kan wel een vliegwiel krijgen, maar dat ligt aan de andere kant van NL dus ff passen hoort niet tot de mogelijkheden…
Ed
Dr.Ed
DeelnemerOp vrijdagmiddag even naar die turkse garage is in Groningen (en omgeving) een begrip. Zelfs schroot met kentekenplaat gaat daar door de keuring (voor de juiste prijs natuurlijk)….
Vindt ik persoonlijk maar helemaal nix……….maar het kan!
Dr.Ed
DeelnemerZit daar wel een kat onder?
Dr.Ed
DeelnemerSwift met 200 pk aan boord….

Dr.Ed
DeelnemerAch, slokje water was alles. Heb met zo’n brandhoutjochie wezen tillen (2 meter & grote bek) maar beethouden ho maar. Dus staat het nog mooi in de auto…
-
AuteurBerichten