Dikkeminne

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 171)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: vraag mbt remschijven zafira A opc #18059691

    @baas

    bedankt voor je reply. heb je misschien een linkje voor mij waar die vxr remmerij te verkrijgen is?

    In reactie op: klepseals vervangen #18035520

    Maatje van mij heeft ruim 25000 km geleden de seals vervangen op zijn zaffie. Nog geen problemen weer gehad.

    In reactie op: Zafira stinkt bij volgas, en happerd ua trekkracht #18051227

    klepseals kunnen vervangen worden zonder dat de kop eraf hoeft. je kunt via de bougiegaten de cylinders onder druk zetten en ze zo vervangen.
    opeldealer hier in franeker doet het gewoon, dus ik neem aan een andere opeldealer ook wel.
    klepseals kosten ongeveer 30 euri.
    arbeidsloon moet je toch rekenen op 4.5 uur mits alles meezit. je moet dus wel uitgaan van ruim € 500-€600

    een reguliere garage kan dit klusje ook prima handelen. meesten zeggen dit niet te kunnen omdat ze simpelweg meer verdienen aan kleine/grote beurt waarbij je geen kennis van het voertuig nodig hebt.
    Klepseals vervangen komt vakmanschap bij kijken en die ontbreekt tegenwoordig vaak in de garages. remmen/banden vervangen
    kunnen ze als de beste maar echt motorisch bezig zijn is voor de meesten te lastig en zien er vaak vanaf ivm garanties. no offense voor de mensen die hier in garages werken maar dit is een beetje mijn ervaring met garages.
    Als ik kijk hoe weinig de opeldealer van een zlet motor weet schrik ik toch een beetje.

    gewoon zoeken naar een garage die het wel wil doen. zou geen beunhaas zoeken die denkt dat hij het wel kan.

    In reactie op: Zafira stinkt bij volgas, en happerd ua trekkracht #18051222

    hoi mark,

    happeren kan een slechte verbranding betekenen. nieuwe bobine met nieuwe bougies doet wonderen. begin eerst met nieuwe bougies, das wel het goedkoopst, gewoon bij de dealer halen en geen typetuning bougies erin draaien. bobinebrug kost nieuw 169 euri.
    kan ook je turbo zijn die niet goed functioneert of de verkeerde info/waardes krijgt.

    stinken kan verschillende oorzaken hebben.

    turbo lekt en de olie verbrand op je uitlaatgedeelte, dit stinkt behoorlijk
    harde klepseals waardoor er olielucht naar binnen kan komen. vooral bij stilstand of file rijden. auto pluimt ook blauwe rook bij warme motor en file rijden of bij stoplicht wegrijden.

    tis dus niet in 1 woord gezegd wat er aan de hand is. historie vd auto leert veel. is de turbo al een keer vervangen etc.

    denk persoonlijk niet dat je cat verbrand is aangezien dit zelden voorkomt.

    In reactie op: Rijden op waterstof *update + foto* #18015936

    @tijgetje
    super mooi project. ik wist niet eens dat het kon. ben benieuwd naar je nieuwe bevinden. misschien rijd je binnenkort wel 1/15.

    aan de andere kant lees ik dat mensen soms zat zijn om 2 keer of meer in de week bij het tankstation te staan. Kan ik me goed voorstellen maar aan de andere kant koop je geen OPC om zuinig mee te rijden. Zijn zaken waar je rekening mee houd bij de aankoop aangezien een auto vaak een koop is voor de langere termijn. Alles is gewoon ff wat duurder dan de standaard zafira.
    mijn zaffie rijd met 120km op de cc 8.4ltr op 100km. vind ik heel netjes voor een bijna 1500kg wegende auto en 245PK. bij 80km rijd ik 5.5ltr op 100km. das dus toch bijna 1 op 20.
    ken er maar weinig die dit halen met dezelfde specs.

    ps dit geen aanval op menigeen maar gewoon mijn onbescheiden mening. wil geen discussie hier uitlokken op dit mooie topic.

    In reactie op: Wat is er nodig voor phase 3 – 300pk #18040511

    Ik vind het allemaal knap wat jullie doen, maar voor je houdbaarheid van je blok lijkt me 250 pk voor een zlet de max voor een lang leven. Je kunt uit alle blokken meer persen maar de rek is er een keer uit en dan is het einde oefening. Alles slijt een keer zo hard als je meer dan 100 pk erbij schroeft op een blok dat op 200 pk berekend is. Let wel dit is mijn bescheiden mening.
    Ik ken het kriebelend gevoel om je auto steeds meer te optimaliseren en te verbeteren. Gelukkig denkt niet een ieder hetzelfde. Veel bouwplezier en kijk uit naar de foto’s

    In reactie op: klepseals vervangen #18035512

    bij mij zijn de klepseals ook vervangen. kop is er niet afgeweest. de cylinders zijn onder druk gezet via de bougiegaten. dit kan ook.
    scheelt aardig wat centjes. laat dit echter wel door een goed bedrijf doen en niet door iemand die denkt dat hij het wel ff kan doen. de ruimtes zijn beperkt om te werken en garantie op dit soorten zaken is errug fijn.

    heb je meteen een goede besteding voor je vakantiegeld hahaha.

    In reactie op: Olie lekkage bij verdeler #18037117

    mooi motorblok, al snap ik de functie van het openluchtfilter niet zo goed. hij zuigt nu warme lucht op wat mijns inziens vermogen kost aangezien er in warme lucht minder zuurstof zit dan bij koude lucht. (tenzij je een gat hebt in de zijkant van je scherm)
    of zie ik dit verkeerd??

    In reactie op: Katvervanger (pre kat) #18036840

    mijn zaffie is ook stage 1 getuned in Kuinre en heb sindskort een katvervanger van mtech gekocht. ( had beter andersom kunnen doen ik weet het)
    heb zelf de 60mm gekocht. tuurlijk als je de hele hap vervangt zul je ongetwijfeld meer nm’s en pk krijgen maar ben je ook meer euri’s kwijt. Vaak begin je ergens mee en moet je ook kunnen zeggen tot hier en niet verder al raak ik alweer gewend aan die bulten vermogen haha.

    ik merk wel verschil met de originele 1e kat. turbo pakt sneller op en blijft ook langer op toeren heb ik het idee. ik vind het een goede/zinvolle uitgave voor relatief weinig geld. Een hele nieuwe uitlaat wilde ik niet omdat ik geen 1000 euri over heb voor een 10 jaar oude auto. Ga er liever van op vakantie en de auto is nu snel zat. laatst in Drachten op tunexpo op de testbank gestaan. 246.2 pk en 392NM. ik vind het dikke prima zo. Uiteindelijk zijn de snelle busjes weinig tot niets waard en staan er bulten te koop op internet.
    Maar goed voordat ik het hele forum hier over me heen krijg, een ieder moet doen wat hij wil met zijn wagen. Ik vind het super wat sommigen doen met hun auto om zoveel mogelijk eruit te persen, en volg graag de updates.

    ik zeg gewoon kopen zo’n katvervanger, ga je zeker plezier van hebben de eerste 2 weken. Daarna kijk je waarschijnlijk toch op ebay om de rest ook te vervangen hahaha.

    In reactie op: zafira opc 2002 gaat nog in de noodloop. #18033292

    nieuwe luchtmassameter plaatsen en adaptiewaarden resetten. dan moet het verholpen zijn.

    tis wel een klotestoring die ook andere oorzaken kan hebben. mapsensor, injectoren. het 1 stuurt het ander aan. zoek maar eens uit wat het dan is. dealer bezoekje dan vaak het beste.

    In reactie op: Show hier je OPC !! #17361437

    ff wassen en poetsen met mooi weer. bussie knapt er mooi vanop

    http://www.mijnalbum.nl/Album=GNTYLMIA” onclick=”window.open(this.href);return false;

    In reactie op: Blauwe rook zafira opc #18029496

    kep zelf een zafira A opc.

    bij mij zat er veel olie onder aan het blok. turbo vervangen en olieprobleem was opgelost.
    blauwe walmen zijn je kleprubbers of je schraapveren of beiden. ik heb toen beiden vervangen en nu geen last meer van rook.
    cylinder onder drukzetten kan zodat je je kleprubbers kan vervangen. doe er wel meteen een nieuwe dis.riem op( deze is eraf geweest dus de spanning kan eraf zijn) en nieuwe nokkenaskeeringen.
    verbruik van mij is nu ongeveer 1 liter op 10k. zijn beiden geen goedkope reparaties, maar ik heb dit toentertijd bedongen in de aankoopprijs.
    als je bougies onder de olie zitten of 1 daarvan is je klepdekselpakking kapot.

    In reactie op: koelvloeistof aan de kook #18020474

    de waslaag op een thermostaat kan eraf gaan waardoor hij dus niet meer goed functioneert.
    zet er dan meteen een 82 thermostaat op. kosten niet teveel bij mtech.
    originele behuizing kun je dan gewoon behouden. thermostaat zit in een behuizing aan de linkervoorkant bij je blok.
    zet wel een bak eronder anders kun je nieuwe kvs kopen.

    In reactie op: Astra H OPC chippen #18020235

    nieuwe luchtinlaat is meer voor de looks dan dat het vermogen oplevert. lucht moet namelijk in een zo rond mogelijke flow verplaatst worden. Zelfde idee als bij een uitlaat. de originele doet dit meer dan genoeg, maar goed soms wil het oog ook wat.
    1e kat vervanger is een betere uitgave en heeft ook daadwerkelijk nut voor je vermogen.

    eds
    VDB works

    zijn goede tuners, en bekend op dit forum. goedkoop is niet altijd duurkoop.
    maak inderdaad je auto eerst klaar qua onderhoud,kat vervangers ed voordat je hem laat aanpassen.

    In reactie op: hiep hiep hoera, er is er een jarig #18020087

    ik dacht dat ik de enige was die hier zo ziekelijk met zijn auto omging. Er zijn dus overtreffende trappen hahaha.
    ps, hoe is het met de verkoop??

    hoi stef,

    zafira a opc zijn geweldige auto’s. veel ruimte en aardig snel. zijn ook keerzijdes vd auto. veel voorkomende problemen zijn:

    lekkende radiateurs.
    lekkende turbo’s.
    vervangen van de kleprubbers,schraapveren na gevolg van veel olieverbruik.

    onderste 2 zijn pittige uitgaves incl. reparatie. kijk goed of de auto bij een warme motor stationair blauwe rook walmt als je gas geeft. dit duidt vaak op versleten kleprubbers of een lekkende turbo. kijk ook goed in de onderhoudshistorie of de turbo al een keer vervangen is. een nieuwe incl. inbouw kost al snel 1100 euro. zet de auto ook ff op een brug zodat je de onderkant kan zien. als je veel oliesporen ontdekt onderaan het blok duidt dit op lekkage. zou ik hem mooi laten staan. je kunt eventueel nog de onderste slang vanaf de intercooler naar de turbo loshalen. zit hier veel olie in dan is je turbo gaar.
    let ook even goed op het elektrische geheel. werkt alles goed. (ramen, airco,buitenspiegels, achterruitverwarming)

    hoe lang een opc blok meegaat weet nog niemand op dit forum. km standen van ver over de 250.000km zijn volgens mij hier nog niet bekend. ga er wel vanuit dat het blok meer belast wordt dan een ecotech 1.2 blokje. je koopt namelijk geen opc omdat hij zo lekker zuinig is.

    tot slot.
    benzinelucht. kan zijn een vies interieurfilter
    kleine bonk linksvoor: wordt meestal grote bonk. kan zijn schokbreker gaar, of ashoes bakzijde is gaar waardoor de homokineet zonder vet draait en daardoor bonkt. bij pech ook homokineet vervangen. kunnen ook nog stabilisatiestangen zijn.

    succes met je eventuele aankoop

    In reactie op: Fout code P1106 zafira OPC 2002 #18012797

    is dat niet een foutmelding van je mapsensor?

    In reactie op: Voorkat vervangen tips #17877226

    zo katvervanger is gemonteerd. pakking opgeschuurd en hergebruikt, dit werkte prima.
    lambdasonde past alleen niet helemaal lekker en komt een beetje tegen het ijzerwerk van de koelvin aan. (geen storingen tot zover op dashboard). gisteren een aardig eind gereden en alles zit nog zoals het hoort. misschien hebben jullie dit ook. katvervanger zit er wel goed recht op en lekt verder niet.

    moet zeggen dat het een “goede” uitgave is voor een relatief klein bedrag. turbo spoelt sneller op en ik heb het idee dat de trekkracht eerder op gang komt. ik ben er blij mee, maar ga verder geen uitlaat aanpassingen doen, vind het dikke prima zo.

    bedankt vor jullie reacties en input. altijd mooi als er mensen meedenken en hun ervaringen willen delen. ik word ook al aardig wegwijs in het land der OPC’s

    als je dan toch bezig bent.

    kleprubbers
    schraapveren
    klepdekselpakking
    nokkenaskeeringen

    bovenstaande heb ik toen vervangen. de onderdelen kosten niet zoveel maar arbeidsuren is de killer. rijd nu iig niet meer met een pluimende opc. tevens heb ik er een 82 graden thermostaat in gezet. heb je minder kans voor lekkende koppakingen in de toekomst.

    ps vergeet niet voor je nieuwe turbo een nieuwe olie retourleiding en de zo geheten wonderbolt te monteren

    In reactie op: Voorkat vervangen tips #17877223

    oke thnx voor jullie reacties.
    zal de 60mm bestelen. doe erook maar even 2 pakkingen bij.

    ik laat jullie weten wat het resultaat is

    In reactie op: Opel OPC GESPOT #17362589

    je reed zeker samen met een astra? jouw zaffie zag er ook mooi uit. ben alleen niet zo fan van die enorme uitlaten. maar das persoonlijk.
    anders rijden we allemaal in hetzelfde haha.
    misschien idd tot een keer op een meeting

    In reactie op: Voorkat vervangen tips #17877221

    klopt .op een 10 jarige oude auto zet ik geen uitlaat onder van 1000 euri.
    das hij me niet waard.
    maar ik kan dus beter de 60mm variant nemen zoals ik het verneem

    In reactie op: Opel OPC GESPOT #17362586

    vandaag een blauwe zafira 30-jt-jz gespot met 2 dubbele remus uitlaten aan beide kanten. stond opc power onder het kenteken.
    je spotte mij ook op de snelweg want de handjes gingen nog ff omhoog.

    eergisteren een blauwe astra coupe gespot in schevingen. had zwarte velgen met een gele rand. ps je reed wel door rood hahaha.

    ff een weekendje wateringen geweest. meteen 2 gespot. hier in friesland nog geen 1.

    In reactie op: 05-NF-LB OPC bekend hier ? #17908404

    niet bekend voor zover. op de plaatjes moet je nooit afgaan.
    jammer van de niet originele velgen en het bordje turbo achterop. dit valt natuurlijk allemaal te verhelpen.
    gewoon testrit maken en letten op de geijkte zaken zoals d-riem. moet om de 60.000km of 4 jaar, onderhoudsboekjes of facturen van onderhoud.

    geen blauw walmende rook uit de uitlaat bij een warme motor in stationaire toestand. (vaak kapotte turbo en of klepseals)
    vraag of je de auto op de brug mag zetten om de onderkant te zien. zie je veel olie bij je blok, kan dit wijzen op een lekkende turbo. turbokosten zijn al snel 750 euri voor een nieuwe incl bijbehoren (courtenay). zit je niet op te wachten bij een auto van bijna 10 mille.
    tevens radiatoren zijn zwakke punten bij een zafira en kunnen snel gaan lekken. ff goed checken aan de onderkant.

    zie dat de auto nog geen jaar een andere eigenaar heeft gehad. waarom zou je je kunnen afvragen. De meesten rijden toch langer dan een jaar in een auto.

    mocht je verder nog vragen hebben hoor ik het graag. rijd zelf nu een jaar in een zafira opc na de nodige kosten te hebben gehad (turbo/klepseals), maar het rijdt fantastisch en de smile op je face is onbetaalbaar haha.

    In reactie op: Piepend geluid bij rechts sturen met 80 km/u #17872256

    @jeroen.

    leuk man bourguignon, staan altijd vette wagens. is alleen wel voor mensen met een dikke portemonnaie. geloof als je vw rijdt je qua uurloon 10 euri goedkoper uit bent dan als je audi rijdt. terwijl het allemaal in dezelfde garage plaatsvindt. is het nog steeds zo dat audi monteurs rode overalls aan hebben en vw monteurs blauwe. vind het een bizar systeem voor 1 garage.
    ben er nog een keer geweest voor een zwarte import zafira opc. onderhoud was echter onbekend en ding rookte enorm. toch maar niet gedaan.
    ik kom regelmatig in liwwadden :). doe soms onderhoud bij daniel verhaag. misschien spot ik je een keer, wat rijd jezelf??

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 171)