Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
ik ben ook bezig geweest met zo’n lightmodule van een duitse fabrikant “JOM”. het schema wat ze erbij leverenden klopt helaas niet echt, waardoor met de module eraan m’n lampen continue gaan branden. ik ben er nog niet uit hoe het wel moet helaas.
ik zou de lichtschakelunit eruit halen, en dan het schakelkontact parallel over de schakelaar van de lampen zetten. de lichtschakeluniet kun je loshalen door de knop eruit te trekken zodat je binnenverlichting aangaat. als je dan aan de onderkant van de knop kijkt zie je een klein gaatje. druk met een vittingschroevendraaier door het gaatje tegen een lipje en je kunt de knop eraf trekken.
Vervolgens zie je links en rechts van de schakelaar twee gaatjes zitten. In deze gaatjes zitten twee lipjes die je naar binnen moet drukken waardoor je de unit eruit kan schuiven.daarna is er een torx zichtbaar, deze losdraaien en twee andere torxschroeven achter het ventilatierooster erboven losdraaien waarna de hele boel loskan.
vervolgens zie je op de aansluitingen een hoop draden.
rood = 12v+
geel = schakeldraad koplampen verlichting (heet zoiets dimlicht)?
grijs met groene streep = schakeldraad achterlicht/kentekenlicht en stadslichtisolatie lossnijden en de draden van je module aan de desbreffende kleuren solderen, vervolgens aftapen!
mocht jij ook die lightmodule van “JOM” hebben, dan moet je even laten weten zodat we kunnen overleggen.
succes
@AG-B wrote:
Hey Rik, helaas de laatste tijd niet veel tijd gehad. Ik houd het wel steeds in de gaten, en ben in ieder geval nog van plan om de raamslingers te verhangen. Deurpanelen verwijderen doe ik liever niet indien dat niet direct nodig is. Misschien dat ik van het weekend eindelijk eens kan kijken :D
het is zeker druk bij de sligro ;)
inmiddels 168000km
1 november 2011 om 20:12 In reactie op: Astra G, versterkerkabels leggen achter deurdorpels, stoel e #17841368ik weet niet of je dat wel moet doen hoor. versterkerkabels hebben vaak maar een simpele isolatie en zijn niet bestand tegen zout/pekel enzo.
gewoon stoeltjes er even uit en zoals het in dit topic beschreven staat. best goed te doen hoor
ja kerel… ik snap dat het heel vervelend is voor je, maar als je op die manier zoals je hier schrijft ook tegen opel gepraat hebt dan snap ik dat opel er zelf ook moe van wordt, want het is nogal moeilijk te volgen eigenlijk. Volgens mij is er wat stuk en vind je dat dat niet kan bij een opel van 3,5 jaar? :hmmz
30 oktober 2011 om 11:12 In reactie op: HELP met aansluiten raamsluitmodule bij astra g 1999 #17931973@joop1970 wrote:
Is dit eigenlijk ook in te bouwen op een corsa B?
als jij je ramen automatisch kunt laten sluiten tijdens het opslot draaien van de auto, dan wel ja.
dat test je door de sleutel in het slot naar rechts te draaien en dan vasthouden. als na 1 sec je ramen sluiten, dan zou het bij jou corsa ook moeten kunnen verwacht ik
wat versta jij onder fancy tweaks inschakelen? noem eens wat voorbeelden?
Het gaat bij mij dus om een Astra G zonder CANBUS.
is het mogelijk dat je je auto kunt slopen als je b.v. verkeerde parameters ergens aanpast en dat de auto b.v. slecht gaat lopen of helemaal niet meer wil starten? dat is dus niet de bedoeling zeg maarmet andere woorden… Wat zijn de gevaren van een opcom voor opel hobbyisten??
40 euro vind ik niet veel geld voor zo’n opcom, hoe duur zijn ze op ebay dan?
Kan iemand bevestigen of dit ook comaptible is met een
Zafira A uit 2002 ouders auto
Astra F uit 1997 vriendins auto
Astra G ui 2003 eigen auto (z18xe)Wat is er nog meer mogelijk naast het uitlezen van foutcodes? Momenteel heb ik nog een airbagstoring, kan ik die hiermee ook resetten? Kun je er misschien ook fancy tweaks/opties mee activeren, wat misschien standaard uit staat?
wat is eigenlijk het verschil tussen een opcom en een tech2?
Nou ik heb dus sinds vandaan 4 2e handse winterbanden onder de astra liggen met 7 mm ongeveer.
Voor het eerst dat ik ook winterbanden ga rijden… ik rij overgens 26000 km per jaarHet zijn Michelins Alpine A4 banden (205-55-R16). http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/bandentest/winterbandentest-2011/wb11_wb175_2.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik ben heel benieuwd!
Iemand die deze banden ook heeft toevallig?ik zou gewoon hier je xenon halen
http://www.pilotxenonkit.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;heb ik ook gedaan. voor jou auto heb je de uitvoering met canbus nodig. Er zit voor elke koplamp een canbus weerstand bij. deze weerstand zorgt ervoor dat je geen melding op de boardcomputer krijgt dat er een koplamp stuk is, kort door de bocht gezet.
26 oktober 2011 om 08:08 In reactie op: HELP met aansluiten raamsluitmodule bij astra g 1999 #17931965@baas J, welke heb jij dan gekocht? En waar gekocht? Wat voor type astra heb je uit welk jaar. Ik wil ook zoiets hebben voor mijn astra type zie handtekening
25 oktober 2011 om 21:54 In reactie op: HELP met aansluiten raamsluitmodule bij astra g 1999 #17931962kun je uberhaupt wel je ramen automatisch laten sluiten door de sleutel naar rechts te draaien in het slot bij het sluiten van de auto, want als dat niet kan ondersteund je cv module het gewoon niet volgens mij. In een ander topic heb ik verteld welke kleuren je moet gebruiken. Rood/geel was je negatieve signaal van je cv module dacht ik, moer je daar even kijken, anders wordt het hem niet voor je ben ik bang…
Iemand suggesties??
krijg je er dan geen problemen mee dat de banden achter gaan aanlopen? Ik heb namelijk ook 205 50 r 16 op een sport edition II model, die is fabrieksaf 2 of 3 cm verlaagd.
@Haasje17 wrote:
Die blauwe stekker is volgensmij van de airbags, De njoy uitvoering heeft er veel meer dan een sport uitvoering.
Volgensmij is dat het verschil ik heb er enkel een in mn dashboard en mijn stuur. Jij hebt er in je deuren stijlen enz.Nu is het ook zo dat je ook nog 3 deurs 4 deurs uitvoeringe hebt dus achterramen mischien electrisch kunnen?
Met en zonder climate control, waarbij ook weer een andere kabelboom hoort. enz..huh.. jij hebt toch ook een sport edition II uitvoering? ik had eigenlijk verwacht dat die allemaal met 8 airbags zijn uitgerust. (4 in de stijlen, 2 in de stoelen, stuur en boven handschoenenklep).
verder alleen ter info…
Ik weet niet zeker of die blauwe van de airbag is, zou goed kunnen. maar ik heb nu een airbagstoring doordat ik die groene 80 polige los gemaakt had en toen op contact gezet had. sinds dien brand het lampje airbag storing, dus er moet ongetwijfeld ook iets van de airbag doorheen lopen.wel kl0te dat er zoveel verschil zit tussen iedereen z’n bedrading enzo.
@Haasje17 wrote:
De fotos van derartz, zijn volgensmij niet van dezelfde auto en tevens niet van een astra. Omdat bij mij enkel de groene stekker aanwezig is aan de bestuurders kant. Tevens staat op beide een motorkaphendel afgebeeld.
Dat heb jij goed gezien haasje…, maar de foto’s staan er puur op om te laten zien wat ik bedoelde met de kiekert en bij de andere wat ik bedoelde met de groene 80 polige connector. Mijn astra uit 2003 heeft links bij de koppeling een groene en blauwe connector zitten, wel apart dat jou model uit 2002 die blauwe connector niet heeft. Zie:

@Haasje17 wrote:
Dat van de leeftijd en draadboomen vermoed ik dat ook niet geheel juist is.
Volgens dat schema wat ik heb is dat wel zo, maar je mag het best even controleren hoor, stuur maar een pm met je mailadres.
@Haasje17 wrote:
Ik heb namelijk 2 astra’s uit 2002.
Nu heben die beide een andere draadboom zowel onder de kap als achter het dashboard.
Ik vermoed dat er veel meer dan 2 interieurboomen zijn.Dat vermoed ik nu ook wel ja…
@dr_antrax wrote:
Ja die ene was zo rot als maar kan snel over gespoten en laten exploderen. Zag er wel vet uit wou altijd me wagen zien uitbranden :p explosie was groter dan ik dacht ;). En dit keer heb ze het rustig aan gedaan met mijne. Ik moet van de week nog 1keer na de studio voor geluid opnamens van me wagen en motor. Maar daar rij ik zelf en heb alles in de hand
kicke dat jou manta ervoor gebruikt wordt. had ook niet anders verwacht dat je op het opelforum zat. krijg je er nou een vergoeding voor dat je je auto beschikbaar stelt? of werkt dat zo niet?
@Baas J. wrote:
Je moet complete binnenboom en dashboom hebben die voorbereid zijn op alarm. Verder moet de boom in je motorruimte ook de stekker onder parafaan hebben en de stekker achter bestuurderskant scherm. Om de binnenboom te installeren moeten ongeveer alle kappen los, hemel eruit en voor de dashboom je hele dashboard en om het makkelijker te maken ook ff je portieren er af.
Ook moet je de opc binnenverlichting met de ultrasoonsensoren hebben. Extreem moeilijk te vinden.
Verder moet je een kiekert met alphacode SS hebben. Ik wilde het gaan doen…en heb de bomen en kiekert ook..maar vind het toch teveel werk..mmm… alle kappen los maken.. ja is wel veel werk inderdaad. waar kan ik herkennen of de kabelboom erop voorbereid is? ik neem aan dat alle astras dezelfde kabelboom hebben. ze gaan in de fabriek toch niet 4 of 5 verschillende kabelbomen monteren… lijkt mij
wat bedoel jij met de stekker achter het bestuurderskant scherm? en waarom de portieren eraf eigenlijk?
Check anders nog even dit topic voor meer info…
daar had ik ook bovenstaande plaatjes van;)
he boys, ik heb van ’thereaper” het electischre schema mogen ontvangen van d’n kiekert!!!
onderstaande plaatjes heb ik elders op het forum weg geplukt…
Wat is de kiekert? De kiekert is het device wat aan de passagierszijde rechtsonder in de hoek achter de kunstof kap zit.

Deze kiekert verzorgt:
Centrale deurvergrendeling + safelock en afstandsbediening
Elektrische Ramen
Alarm fabrieksaf (weinig mensen hebben dat volgens mij:ik was vandaag namelijk bezig geweest om een compinghome module te installeren + mislicht mee op grootlicht. Maar voor die cominghome moest ik dus draadkleuren weten.
nou er zit dus verschil tussen de draadkleren afhankelijk van de bouwjaren van de auto’s. Connector X61 !
Model van 1999 en lager heeft voor de stuurstroom kabel voor ramensluiten kleur: Bruin/Zwart (Brouw Black) BNBK 0.5mm2
Model van 2000 en hogerheeft voor de stuurstroom kabel voor ramensluiten kleur: Rood/Geel (Red Yellow) RDYE 0.5mm2Bij fabrieksaf komt er dus op die draden stroom te staan zodra je de sleutel in het slot naar rechts draait en vervolgens vasthoudt. Als je kiekert het ondersteunt sluiten je ramen vanzelf. Als je ramen niet vanzelf sluiten, dan verwacht ik dat je kiekert het automatisch sluiten van de ramen uberhaupt niet ondersteunt.
De draad waar spanning op komt te staan bij 1x op sluiten drukken is:
Zwart Geel (Black Yellow BKYE 0,75mm2)De draad waar spanning op komt te staan bij 2x op sluiten drukken (safelock) is:
Zwart Blauw (Black Blue BKBU 0,75mm2)Deze draden bevinden zich bij de kiekert, rechtsonder aan de passagierskant, maar ook in connector X3 (links naar de koppeling). Volgens mij is dat die blauwe connector en niet de 80 polige groene, klopt dat?

Haasje17 heeft een model uit 2002 waarbij het idd werkt met connecten van zwart/blauw en rood/geel draden. Mocht het bij jou dus niet werken dan zal het komen doordat je kiekert het niet ondersteund (dan werkt het handmatig sluiten van de ramen met de sleutel in het slot ook niet) offff je hebt je misschien vergist in de verschillende draden…
zekeringkast compleet naar beneden gehaald en mistlichten op grootlicht laten meeschakelen. (niet grootlicht aan bij mislichten aan). verder draden doorgemeten voor het plaatsen van een cominghome module waar ik morgen mee verder ga.
hier komt nog een how to van…
@asconahobbyist wrote:
dat zou geweldig zijn,thnx man!!!
Lijkt me toch dat je de pulsjes die ie van die radio krijgt ook kan opwekken met zo’n BC hendel.ik heb ook wel interessen in die schema’s, want regelbare interval wil ik zelf ook nog een keer gaan inbouwen.
zou je mij dat schema ook kunnen sturen misschien>ik verwacht dat de meeste niet graag foto’s willen posten van z’n installatie…
Op deze manier weet namelijk heel nederland wat er verstopt zit onder de hoedenplank en hoe waarde vol dat is.
maargoed ik zou gewoon een bodemplaat maken met zijkanten van mdf. dat bekleden met van dat stof en versterkers en condensator er tegen aangeschroeven. Vervolgens ene kant en klare subkist erin liggen. Scheelt je een hoopwerk met zelf iets fabriceren, tenzij dat nu net de bedoeling is.
hoi,
als je handing bent en met behulp van een instrucatie document instaat bent om zelf je bumper en koplampenunit te demonteren dan zou je hier eens naar moeten kijken.
http://www.gm-tuningparts.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; (zit in best en heeft ook een winkel)
Je zou je oude koplamp mee kunnen nemen en daar om een nieuw exemplaar kunnen vragen.
Er zijn twee modellen qua aansluitingen. Multistekker en ‘normaal’
de multistrekker is simpelweg 1 connector voor alle peertjes in de koplampen unit. de andere uitvoering is een model waarbij elk peertje afzondelijk met een aparte stekker wordt aangesloten. Dit kun je zo zien als je de motorklep open maakt. Ik verwacht dat je een model nodig hebt zonder multistekker aansluiting.het demonteren van de bumper en koplamen unit doe je zo:
zoals je ziet is dit voorbeeld zonder multistekker koplamp (allemaal losse connectoren):

zodra je de bumper er afneemt zou het kunnen zijn dat je de stekkers van je mistlampen en temperatuursensor los moet maken. voorzicht hiermee, want de kabels zijn aan de korte kan.
mocht bovenstaande te ingewikkeld lijken, breng dat je auto gewoon naar de garage denk ikhet schakelsignaal van het centrale vergrending systeem is volgens veel mensen negatief gestuurd.
Weet iemand wat dat betekend, negatief gestuurd? Meet je dan tussen dat signaal en de massen -12volt met je multimeter?ik begrijp het niet helemaal.
@Haasje17 wrote:
Dat ken ik inderdaad, ik zit meer in het systeem /netwerkbeheer. Maar heb ook teven .NET en C# geprogrameerd. Heb alleen een hekel aan programeren.
Met de 18″ bedoel je denk ik die met veel spaken chroom zwart? De andere twee zoals op de avatar en laatste foto zijn 17″ en daartussen twijfel ik. Ik ga morgen even met mn multimeter meten dan laat ik je wel weten welke draad het is en waar je die kunt vinden.
thanks voor het nameten. klopt het dat jij van de depo koplampen met xenon hebt. dat lijkt daar zo op 1 van die foto”s. mocht dat kloppen, hoe bevalt dat? ik heb nu dat m’n gewone koplampen wat dof beginnen te worden.
-
AuteurBerichten