Deperik

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 318)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Opfrisbeurt 2.0E; Slecht schakelende Getrag 240? #18155337

    Hey bedankt voor de info! :thumb

    Nieuwe lagerschalen en zuigerveren gaan het worden.

    Tuurlijk is boren honen vlakke het beste maar dat gaat mij op dit moment iets te gortig.

    Binnenkort bestellen en dan weer verder :thumb

    In reactie op: Opfrisbeurt 2.0E; Slecht schakelende Getrag 240? #18155334

    Vanavond heeft een vriend van mij de lagertappen en de cilinders opgemeten met de micrometer en het blijkt maar eens dat dit niet met de schuifmaat te meten is.
    Waar ik met de schuifmaat een dik versleten krukas meet lijkt dit met de micrometer gigantisch mee te vallen :D

    Gemeten waardes:
    Hoofdlagertappen 57,985 (+/- 0,001)
    Kruktappen 51,965 (+/- 0,001)

    Nu vind ik op de site van mantablog de volgende waardes;
    Hoofdlagertappen 58,000 – 57,987 mm
    Toegestane hoofdlagerspeling 0,02 tot 0,06 mm

    Kruktappen 51,987 – 51,971 mm
    Toegestane kruklagerspeling 0,01 tot 0,06 mm

    Zijn nu de bovenste maten de toleranties in geval van productie. En mag de hoofdlagertap nu minimaal 57,987 – 0,06 = 57,927 mm zijn? :hmmz :hmmz
    Dit dan in combinatie met nieuwe lagers omdat deze dan in theorie minder speling hebben.

    De cilinders komen ongeveer uit op 95,07, dit was wat lastiger op te meten.

    De slotspeling van de zuigerveren heb ik zelf opgemeten en deze is 1,65mm, dit lijkt me dus wel verstandig om te vervangen.

    Mijn idee:
    – krukas, cilinders en zuigers zo laten
    – nieuwe lagers voor de krukas en drijfstangen
    – nieuwe zuigerveren, moet ik hiervan overmaatse hebben of standaard? Op de onderkant van het blok staat bij de cilinders 8 – 7 – 7 – 8 en hierbij staat op mantablog dus dat ik overmaatse zuigerveren moet hebben? :hmmz

    Alvast bedankt voor tips en opmerkingen, is voor mij de eerste keer dat ik zover in de materie duik :shock: :angel

    In reactie op: Opfrisbeurt 2.0E; Slecht schakelende Getrag 240? #18155333

    @Yosta wrote:

    de slotspelling maten op mantablog zijn voor nieuwe zuigerveren, dus zegt eigenlijk niet zoveel over de staat van de zuigerveren of boring.

    Dus die maat zegt niet zoveel?

    Binnenkort komt een vriend van mij het blok opmeten met een micrometer.

    Ik zit nog te twijfelen welke werkzaamheden ik allemaal zal doen.
    – cilinders honen en nieuwe zuigerveren
    – krukas slijpen en nieuwe lagerschalen

    Of dat ik vanuit het financiële aspect het blok zoals hij nu is weer in elkaar zet. Hij liep namelijk prima.
    En de krukas-lagers/cilinders-zuigers zien er eigenlijk wel prima uit. :hmmz

    Wat kan er mis als dit te veel versleten is? Blok klapperen bij versleten lagerschalen, olieverbruik bij versleten zuigerveren?
    Dan kan ik ze dan altijd nog vervangen.

    In reactie op: Astra H 1.8 16V Automaat; olie verversen #18215096

    Ik snap dat flushen het beste is, ik leg dit voor aan mijn kameraad.
    Hij kan dan beslissen of hij alleen verversen wil waarbij ik wel kan helpen,
    of dat hij kiest voor het flushen.

    Bij flushen wordt ook de koppelomvormer doorgespoeld en dus ververst ofniet?

    In ieder geval allen bedankt voor de reacties!

    In reactie op: Vectra GTS; Gekke kabels achter dashbordkastje? #18211389

    Oke bedankt,
    Binnenkort eens mijn parrot inbouwen, misschien kom ik dan de rest wel tegen ;)

    In reactie op: Opfrisbeurt 2.0E; Slecht schakelende Getrag 240? #18155331

    Wel eens met mijn brommer aan het sleutelen geweest maar zover als de krukas&zuigers eigenlijk nooit gekomen king:

    Later met auto’s eigenlijk ook niet, meestal was het dan nieuw blok halen en erin :D

    Ja als ik laat honen dan komen er ook nieuwe passende zuigerveren in. De onderste met die spiraalveer is toch je olieschraapveer?
    Van de week maar eens slotspeling meten, dan weet ik wat dat aan betreft wat ik ermee moet.

    Binnenkort ook maar eens prijs opvragen bij een paar revisiebedrijven.

    In reactie op: Opfrisbeurt 2.0E; Slecht schakelende Getrag 240? #18155328

    Ohja, weet iemand trouwens hoe je makkelijk en zonder beschadigingen de zuigerveren van de zuigers af haalt? :hmmz
    Voordat ik de pruttel kapot breek… king:

    In reactie op: Opfrisbeurt 2.0E; Slecht schakelende Getrag 240? #18155327

    Vanavond weer even bezig geweest met het verder demonteren van het onderblok; :D

    Ik heb de kruktappen nagemeten met een digitale schuifmaat (eigenlijk niet nauwkeurig genoeg maar in ieder geval een indicatie)

    Krusastappen: 57,93 mm op alle tappen.
    Drijfstangtappen: 51,96 mm op alle tappen.

    Volgens mij is dit aardig buiten de toelaatbare tolerantie. http://www.mantablog.nl/carrosorie-manta-b/cih/cih-onderblok/
    Wat is nu wijsheid, de krukas laten slijpen en nieuwe lagers :hmmz ? Weet iemand hier een prijsindicatie van te geven?

    Verder nog even een paar foto’s van de cilinderwanden, dien ik dit nog te laten honen? Er zijn geen voelbare krassen.

    De bedoeling is dat het blok weer gewoon goed wordt, maar was eigenlijk niet van plan om overmaats zuigers e.d. te gaan plaatsen.

    De slotspeling moet ik nog opmeten met de voelermaat.

    Tips en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom :thumb

    In reactie op: Opfrisbeurt 2.0E; Slecht schakelende Getrag 240? #18155325

    Bedankt voor de snelle reactie henk! :thumb
    Kan ik de speling op de lagerschalen nameten met een digitale schuifmaat?
    En hoe dit te doen met de zuiger(veren)?
    Ik heb ook een micrometer-meetklok, op zo’n statiefje, kan ik daar nog wat mee?

    Gr. Erik

    In reactie op: senator digidash . #18209912

    Klopt niet aan gedacht.
    Maar net even gekeken en deze zijn ook hetzelfde.
    Alleen de positie is iets om rekening mee te houden.
    Bij de kadett zit deze aansluiting achter op de klok, bij de senatorklok aan de zijkant.

    Gr. Erik

    In reactie op: Opfrisbeurt 2.0E; Slecht schakelende Getrag 240? #18155323

    Na lange tijd (druk met kopen van huis, en al het klussen) is het eindelijk zover :jerry .
    Afgelopen weekend een werkbank van een oom van me gekregen en de oude gereedschapswagen van mijn pa.
    Nu dus een eigen “garage-tje” om een beetje te hobbyen :wub ;

    Helaas geen garagedeuren dus een auto erin lukt niet, maar wel een leuke plek om “klein” revisie/opknapwerk te doen.

    Meteen maar begonnen met het schoonmaken en opnieuw spuiten van enkele delen:

    Ook maar een motorrevisiebok gekocht;

    Complete pakkingset en kettinggeleiders:

    Plan is om de kadett dit voorjaar weer up&running te hebben.

    Toch nog weer een vraag (heb hem ook al in het revisiegedeelte gevraagd :angel )
    – Kan ik de drijfstanglagers en krukaslagers zo demonteren om te inspecteren.
    Indien ze dan goed zijn kan ik ze dan weer vastdraaien met een momentsleutel, of dien ik nieuwe bouten te gebruiken?

    Het blok liep altijd prima, geen problemen met oliedruk oid. Alleen de kettinggeleiders waren kapot gegaan en buitenom begon de motor olie te lekken/zweten (vooral langs carterpanpakking)

    In reactie op: senator digidash . #18209910

    Ik heb even foto’s gemaakt:

    Zoals je ziet is de toerenteller van de kadett een stuk kleiner dan die van een senator/monza.

    De stekkers zijn wel hetzelfde:

    Stekker Kadett:

    Stekker senator/monza:

    Beide senator/monza klokken zijn eventueel wel over te nemen, wel zonder stekkers en niet alle lampjes zitten er meer in king:

    Groeten Erik

    In reactie op: senator digidash . #18209908

    Ik heb thuis nog twee senator dashes liggen voor een ombouwproject.
    Uiteindelijk toch voor de Kadett digidash gegaan omdat die veel kleiner is qua inbouwen.
    Ik kan eventueel wel een keer vergelijken?

    In reactie op: alles op een rij: Reviseren #17310437

    Kun je eigenlijk de drijfstangen/krukaslagers zo losdraaien om te inspecteren?
    En daarna weer vast met een momentsleutel? Kan dit weer met dezelfde bouten of zijn dit rekbouten?

    @McLambo wrote:

    We zijn het blok aan het nameten met een micrometer…

    Wie heeft de maximale spelings maten voordat een blok afgeschreven is?
    Kan ik dit ergens terug vinden online? google zoektocht leverde niets op

    /edit: Nou, geloof dat ik er 3 minuten later toch tegenaanloop: http://www.mantablog.nl/cih/cih-onderblok/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Hoe meet je dit precies na? met een micrometer… maar dan?
    De onrondheid van de cilinders/zuigers kan ik nog inkomen, en dan de lagers met een (digitale) schuifmaat?
    En hoe meet je de speling op de zuigerveren, als ze gemonteerd zijn kun je er toch niet meer bij om te meten met een voelermaat?

    Binnenkort maar weer eens :kewlpics plaatsen in mijn topic; viewtopic.php?f=22&t=177537

    In reactie op: slecht starten 2.2dti; welke onderdelen halen bij VOD? #18202551

    @ElRenegado wrote:

    Ik heb diverse 2.2dti’s gehad ondertussen (vectra b, c, saab 9-5) maar nooit de startproblemen.

    wel weet ik dat iemand ook startproblemen had bij koude motor, daarvan was er een lek bij/in/rondom zijn brandstof pomp waardoor de brandstof langzaam terugliep de tank in. (wellicht terugslagklep)
    hij moest dan met koude motor lang starten eer hij aansloeg, bij een lauwe of warme motor had hij nergens last van.

    Zo’n idee heb ik ook maar wil eerst andere oplossingen proberen voordat ik zo’n terugslagklep plaats als “redmiddel”

    In reactie op: Vectra 2.2DTI noodloop probleem #18151000

    Heb tot nog toe geen problemen weer gehad, afwachten maar.

    Wil ook nog een keer de andere kant van het blok aanpakken, misschien zit de turbo ook vol roet?

    In reactie op: Vectra 2.2DTI noodloop probleem #18150996

    @gwriemersma wrote:

    2.2 is naar mijn weten niet uit te schakelen of af te dopen

    Dat dacht ik ook.

    In reactie op: Vectra 2.2DTI noodloop probleem #18150994

    Wat is hier het voordeel/nadeel van? Geen storingen meer die verband houden met EGR? Pk-winst?
    En hoe gaat dit dan bij APK bij roetmeting e.d.?

    In reactie op: Vectra 2.2DTI noodloop probleem #18150990

    Waar zit deze MAP-sensor, is dat die in het gasklephuis? Die heb ik namelijk al eens gereinigd zonder resultaat.

    EGR is toch niet af te doppen bij deze motoren? :hmmz

    In reactie op: Vectra 2.2DTI noodloop probleem #18150987

    Die gingen trouwens ook vrij stroef, en konden niet helemaal dicht (weet niet of dat in de praktijk voorkomt).
    Dat is nu in ieder geval allemaal weer goed gangbaar.

    In reactie op: Vectra 2.2DTI noodloop probleem #18150985

    Hier nog steeds soms het probleem van de noodloop, nu vooral bij constante snelheid op de snelweg;
    Bij 120 km/u gaat ie soms even een paar tellen in de noodloop en daarna is het weer weg.
    Ik heb de auto inmiddels meerdere malen uit laten lezen en hij geeft een inlaatdruk/inlaatdruksensor-storing?

    Al gedaan:
    – vacuumslangetjes controleren, 1 was beschadigd, deze gerepareerd.
    – de EGR-klep schoongemaakt.

    Hierna blijft nog steeds het probleem af en toe bestaan. (af en toe is ook het vervelende eraan)

    Vandaag de gasklep en het inlaatspruitstuk eens een schoonmaakbeurt gegeven, misschien dat het helpt.

    Voor:

    Na:

    Verder de slang van de intercooler naar het gasklephuis vervangen, geen goedkoop slangetje :(

    Kan het zijn dat hierdoor ook storingen voor komen? Omdat de luchtstroom zo niet ideaal is lijkt me.

    In reactie op: slecht starten 2.2dti; welke onderdelen halen bij VOD? #18202549

    Vandaag de retourslangen en T-stukjes eens bekeken.
    Zag er allemaal 1 op het oog goed uit, ik heb helaas geen vacuüm-meter dus nameten wordt lastig.
    De T-stukjes zien er nog wit/geel en heel uit, in ieder geval niet zwart uitgeslagen.

    Ik las ergens dat de originele slangetjes met canvas bekleed zijn, dat is hier niet het geval.
    Kan ik ervan uit gaan dat deze al eens vervangen zijn?

    Het probleem met het slechte starten lijkt erger te worden naarmate er minder brandstof in de tank zit.
    Verder zijn er geen problemen indien de auto voorgloeit, dan slaat hij na 2x rond gelijk aan.

    Iemand nog een idee?

    In reactie op: slecht starten 2.2dti; welke onderdelen halen bij VOD? #18202546

    Hallo wim,
    Dat wil ik ook graag vervangen, maar mijn dealer kan de betreffende onderdelen niet vinden in het systeem? Vandaar dat misschien onderdeelnummers me verder kunnen helpen. Wil het binnenkort ook nog even bij een andere dealer proberen.

    Groeten Erik

    In reactie op: slecht starten 2.2dti; welke onderdelen halen bij VOD? #18202544

    Niemand enig idee?
    Lees veelal dat alles zo bij de dealer te halen is.
    Echter mijn dealer heeft geen idee?

    In reactie op: Opfrisbeurt 2.0E; Slecht schakelende Getrag 240? #18155322

    Ik heb de hijsband om het uitlaatspruitstuk gedaan en aan de andere kant een bout van de motorsteun gebruikt om een stukje ketting achter te plaatsen. Vervolgens een doek tussen de cilinderkop en het schutbord. Vervolgens versnellingsbak steun los gemaakt. Dan zakt de motor met de cilinderkop tegen het schutbord (waar je net een doek tussen hebt gedaan tegen het beschadigen :thumb ) Beide motorsteunen los en takelen, de motor compleet met bak er bijna verticaal uit halen.

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 318)