Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik heb hier ook het werkplaats handboek maar kan niks vinden over de zuigerspeling.wel over speling op de kleppen.
De zuigers hebben ook iets speling(zijn wel iets kantelbaar)maar geen glad gestreken wanden,dus het lijkt me nog wel een fris motortje.
Ik heb hem gekocht en die zij dat er wel olie verbruik was maar ik kan aan de cilinders weinig zien,het zal dan waarschijnlijk wel aan de kop liggen.Ik wil dit blok netjes in orde gaan maken (nieuwe zuigerveren,krukaslagerschalen ,distributie,keringen,klepseals.)
Op ebay kun je in Duitsland best goedkoop onderdelen vinden hebben leden hier ervaring mee of dit allemaal netjes verloopt.JaJa het is wel te meten,maar dan moet ik nog steeds de fabrieks toleranties weten de dan kunnen we het zien.
Dus hoe kom ik aan de fabrieks gegevens over de max zuigerspeling.
Dit kost zn 475E voor sportnokken X16XE en je krijgt er 15pk bij.
Maar dit moet je op het koppel zeker inleveren.
Denk dat ik eerst maar eens die C16XE nokken probeer in mn X16XE en kijken hoe die daar mee loopt.Het gaat ook om een kop van’93 ik zal eens de uitlaat kant schoon maken en kijken wat er staat.
Ik denk dat ooit een keer de distributie is geknapt vandaar dat ook de klepgeleider bussen zijn af gebroken.
Ik denk dat daar ook de krassen in de openingen van de kop waar de hydrostoters zitten(aan de hydrostoter zelf niks te zien) door zijn gekomen.Is de nokkenas van een C16XE scherper dan van X16XE.
Is dat het verschil dan.Dus alleen de nokkenas is anders,ik heb hier nog een origineel x16xe inlaatspruitstuk liggen en toch lijkt het erop dat de inlaat kanalen in de c16xe kop groter zijn dan de inlaatbuizen.
Ik heb de kop nu zo goed als uitelkaarliggen en als ik nu in de openingen kijk waar de hydrolysche klepstoters hebben gezeten zie ik toch wel wat beschadigingen.
Zou dat ernstig zijn,het zijn wat krassen zegmaar.
Maar daar is waarschijnlijk toch niet veel aan te doen.En heeft iemand miss een tip om die bruine olie aanslag terwijderen.
Ik ben vandaag even met de cilinderkop naar een reviciebedrijf geweest,om hem even na te laten kijken.
Opzich was alles wel in orde,maar als ik alles wou laten aanpakken zou dat al zn 500E ex btw gaan kosten.Dan zouden er nieuwe bussen in komen ,klepzetels,rubbers+kleppen inslijpen en het vlakken vd kop.
Ik vind dit nog wel aardig wat geld,dus dat wordt toch maar zelf doen.Ik wil als ik het goed in orde krijg deze kop op een x16xe zetten,zou dit nog een groot verschil maken in pk’s dan met een originele x16xe kop?
Oke perfect,daar had ik ook al aan zitten denken
Dat deed ik vroeger ook met brommerblokjes: catter verwarmen en dan een lager er in laten zakken dat zat na afkoeling altijd muur vast.Dus dan eerst de klepstelen in de bussenslijpen,en dan de kop verwarmen en de bussen er in laten zakken.
Hoeveel speling mag er tussen de bus en de klepsteel zitten?Ik denk eigenlijk niks.
als ze open staan kan ik ze iets naar links en rechts bewegen.Het is moeilijk te zeggen hoeveel het is maar je voelt iets speling.Over wat voor bedragen praten we dan?
Dus dan 8x klepgeleiderbussen 8x klepzittingen en nieuwe kleprubbers.Ik heb net het spul eerst eens wat schoon gemaakt het ziet er dan wel wat beter uit dan voor heen.
De koolaanslag van de kleppen gebikt en ze zien er weer als nieuw uit.Miss eerst alles goed schoon maken en dan laten afpersen en kijken wat daar uitkomt,dan is het ook wat beter te beoordelen of er lekkage langs de kleppen is.
Op het oog ziet het er wel oke uit,maar onder druk kan het dan toch vies tegen vallen.
Ik heb een testje gedaan met kruip olie: de nokkenas zo draaien dat de kleppen dicht zitten en dan in het uitlaat kanaal een laag kruipolie van 1cm op de kleppen gespoten en dan een tijd laten staan als het dan weg gelopen is dan sluiten dus de kleppen niet goed meer.
Ik weet niet of dit een goede test is maar het is miss wel een indicatie op lekkage.
Klepstellen is toch niet meer nodig bij hydrolische klepstoters
het meeste gereedschap heb ik hier,alleen een kleptang moet er nog wel komen of een aangepaste lijmklem kan ook ja.
Ik zit er ook nog mee hoe je die klepgelijder bussen er uit kan krijgen,Die zullen er wel in geperst zijn denk ik. -
AuteurBerichten