Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
schakelmechanisme idd vervangen .
schakelmechanisme is nu nog van plastic en kan vervangen worden door een stalen exemplaar .
Is nooit een terugroepactie voor geweest , opel heeft vanaf 2006 zelf de overstap gemaakt naar stalen exemplaren .
ik heb die van mij laatst ook vervangen omdat de kogel uit het schakelmechanisme er steeds uit klikte , wat de topic starter waarschijnlijk ook bedoeld ;)
even een how-to voor de liefhebbers ;)
Allereerst beginnen we met een goed humeur en verwijderen we het ijzeren pennetje in het zogenaamde kniegewricht op de bak zelf waardoor de bak los gekoppeld wordt van het schakelmechanisme :
in dit pennetje ( geel omcirkeld ) zit een veertje wat je in drukt en dan kan het pennetje er boven uit getrokken worden .

Dan verwijderen we de zwarte dop ( geel omcirkeld ) waarmee het schakelmechanisme vast zit , deze dop zit in het midden van het mechanisme . Dit verwijderen doe je door met een schroevendraaier de kleine klemmetjes aan de zijkant naar buiten te buigen ( mag breken , want bij het nieuwe mechanisme zit een nieuwe dop )

dan kruipen we onder de auto en draaien we de torx bout los waarmee het schakelmechanisme aan de schakelpook bevestigd zit , en je trekt de schakelstang uit het mechanisme

dan kun je van boven af het mechanisme verwijderen .
dan krijg je dus dit :
links nieuw rechts oud

dan gaan we monteren
We zetten het nieuwe mechanisme erop en als eerste vast op de pen en daar drukken we die nieuwe dop op die bij het mechanisme wordt geleverd .
dan zetten we het kniegewricht in elkaar en daar drukken we het pennetje weer in wat we als eerste gedemonteerd hebben .
dan kruipen we weer onder de auto en drukken de schakelstang van de pook weer in het mechanisme en dan stoppen we even .
Want nu komt het punt dat we de bak en pook gaan blokkeren .
als eerste blokkeren we de bak door dat kniegewricht wat te bewegen en tegelijk het oranje knopje in te drukken tot deze helemaal ingedrukt zit , dan is de bak geblokkeerd in zijn vrij .

hier is hij geblokkeerd want normaal steekt dit oranje dingetje een cm of 2,5 uit )
dan gaan we de schakelpook blokkeren door de hoes te verwijderen en de pook tussen de 1ste en 2de versnelling te zetten , dan zie je dat er twee gaatjes precies boven elkaar vallen en hier druk je een pen in .
hiermee is de pook ook geblokkeerd :

(zoals je ziet heb ik hiervoor een doorslag gebruikt welke je op de foto ziet )
Als je dit gedaan hebt kun je de torx bout onder de auto vast draaien en de blokkering van de pook verwijderen , even met de pook roeien naar alle versnellingen en even controleren of het oranje knopje weer 2,5 cm naar buiten steekt .
en voila het mechanisme is vervangen
succes
hier een voorbeeld van een plastic mechanisme wat uit elkaar ligt :

het probleem zit hem dus in de zwarte beugel met de kogels op de uiteinden , de kogels slijten waardoor het mechanisme los kan schieten en als je de kogel er weer in drukt werkt het weer even . ( dit heeft de anwb waarschijnlijk ook gedaan )
mechanisme kost zo rond de 90 – 100 euro en bij de dealer hebben ze ongeveer een uurtje werk om dit te vervangen dus reken een 200 euro totaal bij de dealer .
vorige week in Hoogkerk (groningen) een paarskleurige E kadett zien staan , erg breed en bruut ding zo te zien van een afstandje :thumbup
als er geboord moet worden heb je de verkeerde lifts .
ik had toen een setje voor mijn B , 1 boutje van de
kap bevestiging vervangen door een kogelboutje en 1 boutje waar je scherm mee vast zit vervangen door een kogelboutje en dan de lifts om de kogels drukken en borgen en klaar is de klus :Dorigineel gepost door SRLandgraaf
leuk ding ,maar moete wel andere velgen op ! dat maakt m een stuk dikker ;)planning is om er de volgende velgen er onder te leggen :

mijn TR:


origineel gepost door Dietrich Concept
corsa C dash moet ook ingekort worden hoor dus ook een hele operatiewe zagen gewoon het das doormidden en halen er een stuk tussenuit
komt goed :D:D:D:D
ik houd mijn corsa voorlopig wel even binnen , anders ben ik bang dat ik em straks terug vind zonder dash :jerry:jerry:P:P
origineel gepost door Dietrich Concept
origineel gepost door Powercorsa
Als ik zo het project van Dietrich zie dan maakt het hem niet uit of het standaard als past :Palles is pas te maken
ik ga voor een astra G dash
past voor geen meter maar dat gaan we reddenhij is maar 7 cm te breed hahahahahahaha
dat wordt zagen en plakken
:P:P:P:P:P
ik lees het al
zit hier 10 km verderop 1 met teveel vrije tijd :jerry:jerry
dat verhaal van die motorkap kan ik me heel goed inbeelden .
die van mij heeft dat al bij 100 km/u , ik wil dus niet weten wat er bij 200+ gebeurd :P
ik heb leds in mijn koplampen met een blauwige gloed , ben er zo mee door de keuring gekomen bij de merk dealer en ben er nog nooit voor aangehouden , omdat ze bij mij branden in combinatie met philips blue vision lampen .
top man zoiets op kenteken , en dan denk jij dat die homokineten van een kadett heel blijven onder dat monster ??:P
maar is nu ook meteen bewezen dat een corsa daar boven de put past hahaha
was laatst ook even in heerenveen om een autootje op export te zetten en wat info te vragen over de TR en toen vroeg ik me af of de tr niet in de put zou belanden :P
f10 5 bak kan er zo achter omdat de versnellingsbak gewoon gelijk is aan de 4 bak , alleen is de 5 bak iets breder richting het wiel , aangezien hier de 5de versnelling zit ;)
let maar eens op het schakelpatroon boven op de bak , deze gaat gewoon tot 5 versnellingen ook al is het een 4 bak , hier ben ik namelijk al 2 keer met op mijn bek gegaan bij de aanschaf van een naar ik dacht 5 bak , wat dus een 4 bak bleek te zijn .
origineel gepost door sjoerdie
nou…hoe vaak breken assen in de cross?
oke, dat is met name omdat ze de poot op het gas houden, ook al komen ze met de wieltjes van de grond.
Maar laat ik het zo zeggen dan: als het met de cross houd, kom je met sprinten ook een heel eind;)
assen breken niet zo vaak , zijn meer de homokineten die kapot gaan vanwege kuilen .
is trouwens wel een leuke oplossing voor , maar dat geheimpje verklap ik lekker niet omdat het ons geheime wapen is in de cross :P
ontopic :
leuk ding deze corsa , maar in welke klasse gaat hij rijden met zoveel pk’s ??
even een ontstoringsfilter plaatsen voor je radio , dan moet het probleem opgelost zijn
gelukkig weten we van elkaar wie het typt ;)
Bij een tankstation in Leeuwarden vanaf de Racing Expo


zoek de verschillen ::lol
origineel gepost door PORE
Originally posted by crossagek
origineel gepost door JackM83
origineel gepost door robert_corsa
origineel gepost door PORE
Dit jaar kom ik eens als bezoeker, 2 jaar daar binnen gestaan!Mijn pa staat wel binnen met zijn celica :vertag
vorig jaar ook toevallig? heb wel zilverkleurige c zien staan.
Op het kentekenplaatje stond wel een tekst geloof ik, iets van crosagek ofzo??Maak je denk ik geen vrienden mee. Crossagek bedoel je dan. Dat is een hele andere C Corsa .
Van Pore is veel beter aangepakt .:thumbupheej niet zo raar praten jacko , die auto van mij heeft ook genoeg werk in gezeten en is ook geod aangepakt , maar eerlijk is eerlijk die van PORE is gewoon gruwelijk :thumbup
idd daar maak hij geen vrienden mee :P en werk in jouw corsa???? een bumper kitje erop en klaar :vertag:P
meer is er bij jou ook niet gebeurd toch :P:jerry
@ robert corsa , mijn corsa heeft begin dit jaar in leeuwarden binnen gestaan bij de racing expo ( net als die van PORE ) , misschien heb je em daar gezien .
ja en heb vele meetings bezocht dit jaar waar je hem misschien gezien hebt ;)origineel gepost door MisterGSi
hahahaha ja weet wie het zegt :Pdus de greep gaat er toch op? ben benieuwd of het gaat lukken.
interieur? :hmmz ik hoop niet dat we dezelfde ideeën hebben…….. :vertag :Pdus de audio gaat lekker knallen? heb je genoeg gehad van je garage dan? :jerry whahahahaha
ja wil alles van de meriva in de kofferklep bouwen , dus geen geklooi met ploppers , want die komt in de TR :P
ik weet niet wat jou ideeen zijn met het interieur
en mijn garage , ja heb alles extra vast gezet en de roosters van de tl-bakken zitten met ty-raps vast dus die komen niet meer naar beneden :angel
de TR kan er trouwens inmiddels ook wat van hoor , die draait momenteel ook al boven de 137 dB :angel
origineel gepost door JackM83
origineel gepost door robert_corsa
origineel gepost door PORE
Dit jaar kom ik eens als bezoeker, 2 jaar daar binnen gestaan!Mijn pa staat wel binnen met zijn celica :vertag
vorig jaar ook toevallig? heb wel zilverkleurige c zien staan.
Op het kentekenplaatje stond wel een tekst geloof ik, iets van crosagek ofzo??Maak je denk ik geen vrienden mee. Crossagek bedoel je dan. Dat is een hele andere C Corsa .
Van Pore is veel beter aangepakt .:thumbupheej niet zo raar praten jacko , die auto van mij heeft ook genoeg werk in gezeten en is ook geod aangepakt , maar eerlijk is eerlijk die van PORE is gewoon gruwelijk :thumbup
origineel gepost door MisterGSi
wat een roestbak zeg :P ;)
ik zou het idd gewoon ff opvullen als je toch volgend jaar nieuw paneel erin gaat zetten.wat zijn de plannen voor de C? :P
heej en bedankt he , roestbakje rules :P hahaha
ik had al een tijdje die meriva greep liggen en deze wil ik nu eindelijk eens werkend gaan maken , en ja dan moet de auto lekker droog staan he :P
interieur zijn ook nog een paar dingen waar ik me aan stoor en welke ik veranderen wil .
en de audio gaat compleet op de kop , kist wordt helemaal aangepast en van binnen ga ik de randjes en kiertjes dicht kitten en dan maar eens kijken of we de grens van 145 dB kunnen overschrijden met de 2 x 10 ” ;)
origineel gepost door Piele
U2U gehad??heb em gehad , heb em alleen nog niet aan kunnen sluiten om te zien of het klopt :(
vandaar nog geen antwoord ;)kroepoek verhaaltje kwam er even tussendoor :(
@ freek , zijn idd dezelfde als waar ik een 2de setje van moest hebben , 2de setje heeft 1 glas een barst en de 2de is inmiddels ook boven water en hier zit een ster in het glas .
( weet alweer hoe het zat , mijn pa had ze vroeger onder zijn d-kadett en toen is er een suikerbiet van een vrachtwagen gesodemieterd vol op de mistlamp , via verzekering van dat bedrijf heeft ie een nieuw setje gekregen welke ik nu onder de auto heb , en het suikerbietensetje ligt hier dus nog . )
hij is 29 augustus net weer voor een jaar goed gekeurd ;)
hij is verder kneiterhard op de deuren na , maar die redden volgend jaar wel dan worden die ook vervangen .
is ook alleen de bestuurderskant die zo slecht is en ik heb net nog even zitten klussen en slijpen en nu heb ik ontdekt dat de complete rand 1 en al plamuur is , dus rand heeft in de kreukels gelegen denk ik .
volgend jaar is de planning om de auto te laten spuiten en alle slechte delen te vervangen ( niet zoveel dus :P) voor nieuwe plaatdelen .
heb nu een stukje blik aan de binnenzijde van de rand geplakt met flink wat kit , zodat ik de rand kan plamuren . (rand wordt volgend jaar vervangen )
morgen maar weer even verder knutselen en voorbereidingen treffen voor het lassen ;)
nu zullen jullie wel denken dat dit een mooi winterklusje zou zijn , maar ja de TR moet de hele winter rijden aangezien mijn C gsi dan lekker warm en droog in de garage staat en hier gaat ook het 1 en ander aan veranderen :angel
het zijn van die rechthoekige hella mistlampen met 55 w lampen .
denk dat ik idd toch maar een relais er tussen ga plaatsen , heb denk ik nog wel een geschikt relais in mijn onderdelenbak liggen :hmmz
heb de boel even open gehad en ben er achter hoe het aangesloten moet worden ;)
thnx voor de tip SW :thumbup
wat betrefd een relais , wat raden jullie aan , wel 1 monteren of is het niet noodzakelijk ??
origineel gepost door Van het Ende Customs
Bij A1 zit grill vast aan bumper
bij A2 zijn ze los van elkaar, toch heren?ja maar toch is er een A1 die buiten deze regel valt en dat is de TR ;) die heeft wel weer een losse grill
2 september 2009 om 23:01 In reactie op: Foto gevraagd van corsa A trekhaak aan de binnenzeide van de #17518167origineel gepost door freek corsa
Ja daar was weinig aan te doen :(Dat is ook al heel lang gelden gebeurt, toen waren ze nog niet zo schaars.
klopt , is nu bijna 10 jaar terug gebeurd , 09-09-1999
herinner het me helaas nog wel als de dag van gister dat die ree voor mijn auto sprong om 5 uur sóchtends in het donker en dat ik hem geprobeerd heb te ontwijken en toen in een slip ben geraakt en met een gangetje van ongeveer 70-80 km/u achteruit in de sloot ben geklapt .
sleutels die in het bakje voor de pook lagen heb ik terug gevonden onder de zitting van de achterbank en de pet die ik op mijn hoofd had lag op de hoedeplank en heb waarschijnlijk destijds een wiplash opgelopen , maar heb me daar nooit op laten onderzoeken , heb nu zo nu en dan een stijve nek , maar daar valt mee te leven .
auto was geknikt bij het dak , maar heb er nog wel 3 maanden mee gereden , toen was het echt einde verhaal .
maar ontopic , heb je wat aan deze foto’s freek ???
1 september 2009 om 22:45 In reactie op: Foto gevraagd van corsa A trekhaak aan de binnenzeide van de #17518164sedan is anders dan de hatchback
bij de sedan bestaat de trekhaak met bevestiging compleet uit 1 geheel en onder de auto zit de balk onder de kokerbalken gemonteerd en binnen in de auto heb je alleen 2 grote platen en geen balk die in de weg zit .
bij de hatchback zit er een balk in de kofferbak en die zit met 6 bouten door de kofferbakbodem en kokerbalken vast en loopt langs de kofferbakrand zeg maar en dan moet je gaten achter je bumper boren en dan monteer je een los gedeelte aan de achterkant .
balk zit dus binnen op de kokerbalk gemonteerd .hierbij de foto’s :
sedan / TR :
( let op de balk onder de auto ;) )hatch :
( let aub niet op het type corsa A :cry:cry ) -
AuteurBerichten