Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
even een update:
Alle geplande dingen staan on-hold. reden: gescheurde cilinderkop (bekende kwaal van de KS koppen)
De afgelopen weken heb ik de auto dagelijks gebruikt waardoor ie ineens meer kilometers maakte in een week dan in een maand :P
toen werden er meer problemen zichtbaar, Oliepijl zakt en kvs pijl stijgt, uiteraard ook het kvs potje vol met smerige “mayonaise” drap.Heb inmiddels een andere cilinderkop gevonden die nu nog even ter controle naar de revisie boer gaat voor preventieve reparatie van de oliekanaal.
Bij de cilinderkop revisie gaat ik mits het budget het toelaat ook direct de lambda sensor en stappenmotor vervangen (ding blijft de laatste tijd wel heel vaak hangen qua gas, altijd rond de 2k rpm)wordt vervolgt..
die oude 8 klepperts zijn oerdegelijke motorblokken, kunnen heel wat hebben.
het chassis heeft wel standaard zijn oplet puntjes, eigenlijk alleen roest. plekken als dorpel, veerschotels en frondbalk zijn de grote bekende plekken.
(via de zoekfunctie en Google vind je nog meer oplet puntjes)op de pompbehuizing + motorblok een streepje zetten. de poelie zit namelijk niet in het midden van de pompbehuizing. als je de boel dan los haalt kun je zo de merkteken van de oude pomp overnemen naar de nieuwe zodat je de pomp ongeveer op de juiste plek hebt staan voor riemspanning.
(sowieso bij monteren w.pomp deze niet direct vast zetten, net vast genoeg zodat je hem nog zachtjes kan verdraaien.)daar bij de doorvoer rubber is het inderdaad gruwelijk krap, ik zelf heb ooit met een aftermarket centrale vergrendeling de stekker iets opgeboord zodat de kabel er rechtstreeks door heen kon.
wat sommige ook hebben gedaan is de gehele stekker van een vervangen door een volledig gevulde stekker..ligt er aan wat voor 1.2 je hebt. is het de 8Vof 16V, makkelijk te herkennen aan de dikte van de kop.
vervang ook meteen de thermostaat. Deze zit namelijk achter de distributie!
tip: maak ook een merkteken op je waterpomp zodat je de nieuwe op de zelfde plek kan krijgen, de oude 8 klepperts stel je namelijk via de waterpomp af…
16 januari 2017 om 10:46 In reactie op: Corsa B – Gaskabel cruise control blijft hangen/ klikt vast #18336952de cc kabel zou met een uitgeschakelde cc gewoon slap moeten zijn… zit ie niet ergens geknikt?
slang zou ik gewoon bij de lokale autodemontage(sloop) halen..
2016 ben ik ondanks aanschaf van een vlottere auto toch nog boete vrij doorgekomen :P
[quote quote=18336084]
[…]
Waar kan het aan liggen ?
[/quote]
Olie peil goed? laatste onderhoudsbeurt?[quote quote=18336388]
[…]
ik heb een corsa b gsi uit 1999 wanneer moet de distributieriem worden vervangen?
ze zeggen om de 60000km of om de 4 of 8 jaar?
en wat voor lampjes zitten er in de cockpit zijn dit de steeklampjes van 1.2 watt of zijn het de draaisteeklampjes?
[/quote]4jaar of 60.000KM, ligt eraan wat eerder is.
Er zitten 3 B8.5d 2Watt lampjes voor de verlichting, de indicators zijn 1.2watt (behalve olie lampje, die weet ik zo even niet)na paar keer je verhaal te hebben gelezen begin ik het denk ik te snappen wat je bedoeld ;)
(misschien heel eventjes je verhaal na lezen en editen wat er staan wat foutjes in, want de auto van je pa is voor APK geweest en er is in jou uitlaat gelast :S )– heeft de meneer van de garage de auto uit laten lezen? zo ja, heeft ie je een mooi overzicht (foutcode+omschrijving) er van gegeven?
– welk type Corsa heb je en wat voor motor ligt er in? Motorcode staat op het kenteken.en mocht je nou echt alleen korte stukjes rijden, ga dan eens na het uitlezen (en dus weet wat er nou echt aan mankeert/veilig is om door te rijden) een keertje de snelweg op met een lagere versnelling.
Ik heb de m2.5 motor (Calibra ’92), dus dat scheelt :)
ah zo, volgende maand APK, dan weet ik het zeker dat ie niet meer goed is ;) (vier gas meting)
maar de temp sensor is dacht ik puur op weerstand meten, voltage blijft gelijk?
Nope, heb niks gedaan aan de lambda sonde, is helaas ook niet echt heel goedkoop om zomaar te gaan vervangen. maar kan hem nog wel even doormeten. ff in autodata de specs. opzoeken.
tempsensor gaat ik ook eens naar kijken alleen dan vanaf de ecu.Wat ik vooral apart vind is dat het alleen naar een stukje snelweg waar ie een keer over de 5k rpm is heen gegaan…
*Doet .xls bestand opslaan en klaar zetten op bureaublad voor studio momentje.
Thnx!
zo, oliedop rubber vervangen, deze was toe aan vervanging, begon te lekken etc.
Ook kwam vandaag weer een euvel terug. beest liep na afkomst snelweg weer +/-2k rpm stationair en bleef gedurende 2/3seconde gas vast houden, wel liep ie beroerd, hoorde zowel stationair als tijdens het rijden regelmatig ‘plofjes’ in de uitlaat.
nu weet ik dat ie te rijk loopt, maar wat nou echt de oorzaak is weet ik nog steeds niet, totaal geen MM lampje gezien (en die werkt prima hoor) ook zijn er geen foutcodes opgeslagen…mja, eigenlijk moet ik me eens goed gaan verdiepen in de verschillen van de c20xe motoren…
maar eerst eens de huidige gaan reinigen/onderhouden ;)Ik heb zelf geen ervaring/kennis met een Corsa C diesel maar Google zegt me dit:
J700100 Startmotor uit- en inbouwen (Y 17 DTL, zonder airco, stuur links)
1. Motorkap openen
Let op!
Bij auto’s vanaf modeljaar 04 met ESP – elke keer na het loskoppelen van de accu verliest de stuurhoeksensor zijn basisinstelling. Deze moet opnieuw gekalibreerd worden.
2. Accu loskoppelen
Massakabel demonteren
3. Startmotor boven losmakenBout boven (pijl) eruit draaien
Massakabel verwijderen
4. Auto omhoog zetten.5. Houder schakelomkering (1) uitbouwen
Borgklem (2) demonteren
Van schakelschommel (3)
Bout (4) eruit draaien
Uit vertanding verwijderen6. Kabeltrosstekker (1) demonteren
Van impulssensor krukas (2)
7. Vacuümslang (3) demonteren
Van magneetklep vuldrukregeling
8. Olieretourslang (5) demonterenOpvangbak plaatsen.
Van cilinderblok
Klem losmaken
9. Houder sensor atmosferische druk demonteren2 bouten (4) eruit draaien
10. Kabeltros startmotor demonterenBout (1), moer (2) eruit draaien
11. Startmotor uitbouwenBout onder eruit draaien
12. Startmotor inbouwen
Startmotor plaatsen
Bouten erin draaien
Bouten onder vastdraaien (38,2 Nm)
13. Kabeltros startmotor monterenBout, moer vastdraaien
14. Houder sensor atmosferische druk monterenBouten vastdraaien (9,8 Nm)
15. Olieretourslang monterenBeugel vastdraaien (3,5 Nm)
16. Vacuümslang monteren17. Kabeltrosstekker impulsgever krukas aansluiten.
18. Houder schakelomkering monteren
Bout vastdraaien (20 Nm)
Borgklem monteren
19. Auto laten zakken20. Startmotor boven bevestigen
Bout vastdraaien (60 Nm)
Aanwijzing! Massakabel monteren
21. Accu aansluiten22. Stuurhoeksensor kalibreren
Contact inschakelen
Aanwijzing: Het stuur eenmaal van de rechter aanslag naar de linker aanslag draaien.23. Motorolie controleren en corrigeren
Voorgeschreven hoeveelheid motorolie in acht nemen
Motor starten en laten draaien tot het oliedrukcontrolelampje dooft.
Motoroliepeil controleren, eventueel corrigeren.
24. Niet-permanente geheugens programmeren25. Motorkap sluiten
misschien met een beetje handigheid en inzicht kan het allemaal veel makkelijker maar zoals ik al zei ik heb er geen ervaring mee ;)
dat is niet echt heel duur, zou het bijna zelf overwegen om dat te doen :P
mooie lading info om ff door te nemen (y)
ik heb een tijdje rond gereden met 5w30. was vergeleken met 10w40 echt water :P
ook het internet staat vol met het olie soort. iedere topic/pagina die ik lees is 5w40 of 10w40 en NIET anders.om eerlijk te zijn heb ik de na de olie wissel niet meer onder de auto gekeken. heb puur alleen naar de parkeer plek gekeken, en die zag er niet nog viezer uit :P
wel viel me op de de olie dop niet meer lekt (hier lag met de 5w30 altijd een paar druppels olie)wat betreft olie, ik heb eigenlijk geen idee welk merk olie er in zit, zag dat het synthetisch 10w40 olie is. En er stond tussen de specs “Opel GM’
voordeel wat ik nu ook heb is dat de lokale auto onderdelenboer me al aardig kent (ze vragen meteen naar wat het motorcode ook al weer was ipv. kenteken :D )
De laatste tijd is me opgevallen dat ze hier in de regio tegenwoordig alle maal het merk MPM verkopen (heb daar de KVS van) schijnt gewoon een prima merk te zijn…Ook loopt het beestje op dit moment rijk, of nou ja, hij rookt ontiegelijk veel (niet blauw of wit) heb zo’n vermoede dat ie nogal rijk loopt.
moet binnenkort maar eens ff de bougies eruit halen..
in een andere topic het een ander gezien over het reinigen van de injectors, wie weet of dit het een en ander kan verhelpen (beestje is nu eenmaal niet door iedereen goed behandeld) maar het is het denk ik wel waard gezien het als flink wat jaartjes mee gaat.[quote quote=18334918]Ik heb ook een ultrasoonreiniger, heb al heel vaak injectoren gereinigd en getest. Kan inderdaad wonderen doen. Als Hilversum niet te ver is kan ik het wel voor je doen ook, prijs komen we wel uit.
[/quote]
Hilversum is voor mij te doen (is ongeveer 120km heen en weer) alleen komt door omstandig heden deze dure maand ongelegen uit ;)
oh oke, thnx. Delft is voor mij een beetje ver, zeker gezien ik in m’n woonplaats ook een bekende motor revisie bedrijf heb ;)
hoe en waar heb je ze gereinigd? ben wel geïnteresseerd, heb namelijk een beetje last van stotters dan wel te rijk lopen. (hoewel ik op dit moment de stappenmotor aankijk…)
wel heb ik eens bij een vrij lege tank zo’n goedje toegevoegd. (moest wel dankzij gebrek aan onderhoud te hebben gehad.) -
AuteurBerichten