Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
gewoon bij de accu zelf een draadje langs de draadboom van de motor leggen?(gaatje door ’t rubber maken) Anders de plus aftakken van de sigarettenplug, kwestie van asbak loshalen…
ik zou gewoon een + draad vanaf de accu pakken (wel zekering er tussen!) en de – draad kan je als ik het me goed herinneren vastmaken bij één van de moeren bij de ecu. (voetenruimte passagier kant.)
Ik heb me de afgelopen dagen wat meer in verdiept. Ik heb @cliffvxr in berichtje gestuurd. alleen heeft ie m nog niet gelezen ;)
het verhaal over t carterventilatie heb idd al gezien, ziet er zeer interessant uit. wat ik alleen niet helemaal snap is waarom de EGR aansluiting wordt gebruikt en niet bijv. met een t-stukje de 2e aansluiting op de originele carterventilatie word aangesloten… Lijkt mij anders wel een beetje nutteloos wat betreft de oilcatchtank ;)
Nou, ik was er zeer positief over, tot vandaag…
Gisteren ruim 600km snelweg rit gehad en voor vertrek en na vertrek de oliepeil gecheckt, deze was 2 streepjes onder max, vandaag staat deze nabij minimale peil hoogte. toch ruim een halve liter weg. wel is er een kleine 1/4 liter opgevangen in de oilcatchtank.
ABS is onveranderd. regelmatig storing (weg rijden met nat wegdek is dan best geinig, remmen daarin tegen :| )Check deze handleiding ;)
http://www.steve010.nl/toepassingen/corsa/corsab_inbouw.htmzo, dag teller heeft zicht weer op ‘0’ gezet, ruim 1K kilometers verder.
ABS/TC lampje zijn 2x aan geweest, zoals altijd is fout C0550 (vervang stuurapparaat) aanwezig en een keertje had ik fout C0110 en c0241 (lage spanning retourpompcircuit en; Motorkoppelingvermindering, incorrect signaal) Met de Opcop de codes gewist en weer door!
wel merk ik dat ie rond de 2k rpm een beetje inhoud.
En het mooiste is: oliepeil is nog geen halve streepje gezakt! :Deen kleine 700km geleden heb ik ook de olie ververst (inclusief alle overige filters) en deze staat nog steeds op max. wel vind ik hem alweer aardig zwart worden… maar uiteraard houd ik de oliepeil in de gaten, gezien het een bekende kwaal is van de z22se.
wel is het plastic buis boven op de inlaat (…)smerig, dat de inlaat temperatuur sensor nog zijn werk doet vond ik al een zonder, ding is dus danig smerig dat vervangen zowat beter lijkt dan schoonmaken (ben er al even mee bezig geweest) Oil catch can gaat er ook op komen, zal ook wel wat helpen bij het schoon houden van de inlaat(een auto onderhouden is helaas voor velen te veel moeite, de filters zagen er niet uit!)
2 dagen verder en wat kilometers, merk langzamerhand dat ie steeds meer pit begint te krijgen, ook doet ie het stationair wat beter. wel ben ik nu wat meer aan het “trappen” (uiteraard met warme motor) en zie dat de bumper/einddemper goed zwart worden (sorry Groenlinks! :P ) dus ik denk dat ie zich een beetje aan het schoon branden is :D
vandaag tijdens de Opelrijders meeting de EGR gedeactiveerd(uit geprogrammeerd) (thnx to Mitchel/zakhooiTM) we hebben er een stukje mee gereden en konden op dat moment geen rare/afwijkende waardes zien. Stekker is er ook vanaf, afdekplaat is onderweg. (staat een stuk mooier dan zo’n verroeste egr ding en weet ik zeker de de egr ook echt DICHT is)
de software moet zich nu nog even aanpassen (+/-200KM) aan de auto maar tot nu toe rijd ie prima.
Heeft nog wel last van uitvallen bij stationair maar dat zal wel weer een andere mankement zijn.
Dashboard heb ik ook vervangen, deze heeft index42 en bij de juiste indexcode gaat ie verder afwijken. dit wordt ergens dit jaar eens goed puzzelen (teller wijkt Negatief af, vind CJIB wel leuk maar ik niet :P ) motor mankementen hebben voorrang.
gezien de egr al weg is, en de staat van de inlaatsysteem niet echt fris is, ga ik opzoek naar een oilcatchtank en daarna de inlaat geheel reinigen (geen ervaring mee :S )
voor vervolgdzo, andere einddemper, nieuwe dashboard en een kleine 100km verder. (heb een 2e auto tijdelijk erbij)
stotteren doet ie nog steeds onder de 2k rpm. lijkt wel minder heftig dan eerder, maart het is er nog steeds.
wel moet er Dringend! goed onderhoud aan worden gedaan, olie is PIK zwart en de brandstof filter zit er denk ik ook al een tijdje.
voor de rest ziet het er onder de motorkap verdacht schoon uit, ben bang dat ze onder de motorkap hebben gespeeld met de hogerdrukreiniger, geen idee waarom, hoeft daar niet spik en span te zijn…
Langzamerhand krijg ik de vertrouwen weer terugedit:
vraagje betreft olie; zelf heb ik nog een kan 10W40 olie staan (geen Action meuk) nu lees ik dat 5w30/5w40 word aangeraden, zou het kwaad kunnen dat ik er 10w40 in gooi? (heb bij alle auto’s die ik heb gehad altijd 10w40 gebruikt, maar dit is de eerste met een ketting)netjes! toch maar weer naar de Astra gegaan ;)
ik sinds kort ook, een G van 2001 met de bijnaam: Slopel (opperhoofd beunhaas is bezig geweest met ALLES) ik zit dus ook nie stil ;)over de ABS/TC lampje: krijg altijd de foutcode C0550, schijnt de melding: vervang regelapparaat) kreeg de tip om de 2 zekeringen eruit te halen en dan te kijken of de motor zelf dan wel weer prima loop. -> beetje last van tijdgebrek deze week
Motor ecu geeft geen enkele foutmelding.
Bougies zijn met 3 puntjes, schijnen volgens de opel dealer gewoon prima te zijn voor deze motor.
EGR werkt volgens de opcom ook gewoon, gaat gewoon open. (zit een Optie in de opcom om de egr te activeren) Bij stationair valt motor uit (logisch), bij hogere toeren schommelt ie een beetje (+/- 500rpm). bij gewoon onbelast +/- 1500 rpm doet ie het zelfde maar dan zonder open egr activatie (ook minder erg)
Onder de motorkap ratelt er helemaal niks, het enige wat niet origineel is de verrekte “power”filter (zat er al op, heb tot op heden de originele filterbak niet gevonden.)Ik vind het vooral heel raar dat ie niet helemaal lekker loopt sinds de bobine (en abs stuurapparaat) de geest hebben gegeven.
daar geef ik je gelijk in. al dat mechanisch ben ik langzaam ook wel klaar mee, elektronica is niet echt mijn sterkste kant maar dit is dan ook een mooi geschikt moment om er een mooi resultaat van te maken.. maar das voor in een andere forum deel, we zitten nog steeds in de c20xe forum ;)
thnx! een goedkopere en snelle oplossing. minpuntje is dan wel het dashboard, priegelen met de stekker :P
vraagje van mijn kant:
Heb hier een Atra G staan waarvan de dashboard meter niet werken en de MID de tijd/datum niet onthoud. Ik verdenk de zekering, alleen heb ik geen handleiding/overzicht welke zekering wat is. Iemand een overzichtje voor mij? (of de zekering positienummer)Edit:
Dash meters en MID werken weer gewoon zoals het hoort. slecht contact was de oorzaak.
Nu heb ik de Bobinebrug vervangen (deze was aan zijn einde, en lijkt op een imitatieding. zit nu een NGK op) maar sinds dien blijven de ABS en TC lampjes branden. geen foutcodes volgens de OP-com, kan alleen ook geen actuele waardes eruit krijgen. her-en-der lees ik de Zekering, heb tot op heden geen overzichtelijke zekering overzicht gevonden. iemand een overzichtje voor mij?koets is zelf krom, ben onder de auto geweest. rechter poot staat een stukje naar achter, accu is een centimeter of 2 naar binnen geschoven. dashboard los gehaald en daar is ook te zien dat ie naar binnen is gekomen.
Corsa gaat de deur uit. alle onderdelen die ik heb liggen worden in de loop der tijd verkocht (gereviseerde cilinderkop, radiateur(met fan), velgen (zomerset en winterset) Cruisecontrol etc.
Ik heb als alles morgen mee zit een Astra G (z22se, GEEN ratelende ketting!) gekocht met wat puntjes (o.a. geen werkend dashboard, iets met zekering denk ik)ondanks dat dit niet de juiste topic is, wil ik toch eventjes de schade laten zien. de bedoeling is eigenlijk om hem weer heel te krijgen.



balk rechts is naar binnen geschoven…
Edit
Heb ff onder de auto gelegen. gehele rechterkant is naar binnen geschoven, dit is echt niet meer fatsoenlijk recht te krijgen, hij is dus total los en gaat dan ook de deur uit… opzoek naar een andere. Topic is nu dan ook niet meer nodig…Aanstaand de weekend komt een kameraad de schade eens goed bekijken, het lijkt erop dat de chassisbalken zelf nog recht zijn. alleen alles rondom de lampenunit, slotbalk en dwarsbalk is krom. alles is tot het uitlaatspruitstuk door gedrukt. (zelf tot nu toe geen lak scheuren of zo tegen gekomen op de chassis balk)
Oliekoeler heeft een best gat, daar is dus de olie naar toe gegaan (heb ik in ieder geval de overmatige olie lekkage goed verholpen xD)
Pluspuntje: temp sensor is afgebroken dus die moet sowieso vernieuwd worden :Phet is gelukkig op wat spierpijn na, allemaal bij materiële schade gebleven.
lambda, ashoezen en fuseekogel zijn al aangepakt…
wou een mooi rvs uitlaatje eronder doen maar op dit moment gebeurt dat niet ivm schade (mocht je lid zijn van de FB opel-forum pagina dan zie je ‘m er wel tussen staan, blok heeft nu namelijk geen kvs en olie meer, stuurolie is nog wel vol :P )
wordt vervolgd…zo bezig geweest met wat APK afkeur puntjes, kom ik er achter dat ik 2! katalysators heb :S
dat wordt een andere kat… (of een dikke rvs uitlaat op maat :D )
Lambda heb ik vervangen en het lijkt erop dat ie er beter mee werkt, va de week weer een gokje wagen.Plaatje bij verhaaltje:

en ja, op de foto is te zien dat ik een bodemplug mis, ik ben er naar opzoek…zo, Hij weer terug van APK. het is voor nu een afkeur geworden.
– te hoog lambda waarde (1.05 op zijn laagst/best, hij stinkt ook) => lambda (0258003300) en stappenmoter liggen klaar.
– fusee kogel recht voor, te veel speling (lijkt er op dat er een te kleine bout inzit of dat het de verkeerde kogel is (het viel me de laatste tijd al op dat ik hier en daar een bonk geluid hoorde))
– beide ashoezen, beide zitten los, nieuwe afdichtklemmen en klein gaatje afkitten)Niet een APK afkeur wel aandacht nodig.
– rondom veerschotel goed schoonmaken en goed in de verf zetten.
– dorpels
– Overmatige Olie lekkage, oliekoeler adapterplaat en de oliepeil sensorhuis.Gemaakt tijdens de apk:
Koplamp hoogte te laag.Voor de rest zit het er prima uit, ja ze vonden het niet helemaal tof dat ie niet vooruit de 4 kolommer op kon :P
Heb ook even geïnformeerd over de evt gescheurde cilinderkop.
Kreeg de tip om de olie lekkage aan te pakken en vervolgens op het koelsysteem bij koude motor de komende weken even een mankeer streepje te zetten en dit in de gaten houden, bij geen veranderingen koelsysteem goed reinigen en na het goed reinigen de slangen vervangen. (slang van thermostaat naar radiateur eventueel alvast vervangen door een goede donor want deze is een zeer slechte staat, lees: kan ieder moment scheuren)
Dus de kans ik aanwezig dat de cilinderkop gewoon nog prima is en ik een te vlugge (verkeerde)diagnose heb gemaakt…lokale auto handelaar heeft idd elring. kost ietsje meer (iets van €40 alleen de koppakking (zonder korting) )
klopt, die Roose moto sport slangen die staan op m’n verlang lijstje, maar helaas is het budget dus danig krap dat eigenlijk net niet de cilinderkop reparatie kan, maar zit niet stil!
hoewel op ebay ook complete koppakkingskitjes staan voor nog geen 3 tientjes, geen merk maar wel ruim binnen het budget…
(NIET DAT IK DAAR AAN GA BEGINNEN! goedkoop is duurkoop, wil graag nog wat langer met de auto doen, tis geen export ding.)slangen wil ik ook graag vervangen maar ik heb daar echt geen budget voor (wil de siliconen slangen op maat hebben)
ga er van uit dat nadat ik de kop heb vervangen er nog olie blijft hangen in het systeem, wil dit er eerst goed uit ‘flushen’ als voren ik de slangen aanpak.Originele Bosch Lambda heb ik idd op Ebay voor een kleine €60,- incl. verzenden kunnen vinden. Ik heb een reserve stappenmotor liggen die door de vorige eigenaar een wasbenzine badje heeft gehad, deze ga ik dan ook gebruiken en de huidige word onder handen genomen.
Eerst maar eens een geschikte dag vinden..
(tot die tijd kvs potje goed in de gaten houden, en ff een mankeer streepje maken qua niveau hoogte (indicatie olie lek) )Edit: deze week APK :S
-
AuteurBerichten