Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Nou, zul je net zien……….
Na werk even langs benzinepomp om bandenspanning te controleren. Is een stukje van 800 meter. Vanaf moment toen ik de motor daar weer startte heeft het start-stop systeem bij iedere stilstand gewerkt. :yes: Tot aan laatste keer stoppen voor mijn huis. Daar ineens weer geen stop.
Ofwel ; Na eerste koude start op werk geen stop-start, en na een halve minuut rijden en weer stoppen en motor uit en daarna aan, wel ineens stop-start.
Schiet mij maar lek….. :wacko:Dankjewel voor de uitleg Quandor.
Voor mij geldt dat woon/werkverkeer 30 km enkele reis is. Hierbij is de helft snelweg en en de helft 80 km-weg met een paar verkeerslichten. Ik snap nu ook dat “lerende” software zich waarschijnlijk aanpast aan mijn situatie, maar vind het wel vreemd dat het woon/werk-traject in mijn geval niet voldoende lijkt om het systeem te activeren. Dat het systeem niet werkt bij zware belasting ( lees: airco, stoelverwarming etc. ) dat begrijp ik, en dit was bij mijn vorige auto ook zo.
Waarschijnlijk dat de kwaliteit van de accu ook nog mee weegt in deze. Ik las in andere comments dat een PSA accu het beter zou doen dan een Opel exemplaar.
Blijft voor mij de gedachte open staan dat blijkbaar de software in mijn GLX ( lerend of niet ) het niet voor elkaar krijgt om de laadtoestand van de accu boven de 85 % te krijgen om werking van het stop-start systeem te garanderen. En deze gedachte heb ik dan met de wetenschap dat mijn GLX nu anderhalf jaar oud is en 15000 km op de teller heeft staan. Zoals het nu dus lijkt is de laadtoestand dus structureel relatief laag. Ik mag hopen dat de originele accu nog wat langer mee kan!?
Uiteraard zijn er nog veel meer parameters in het spel, maar ik blijf het jammer vinden dat dit systeem zo “spaarzaam” functioneert.
We zijn een aantal weken verder, en ik ben nog niet bij de VOD langs geweest voor dit “probleem”.
Wel kan ik melden dat het stop-start systeem toch wel een aantal keren spontaan heeft gewerkt. Daarbij kan ik niet echt matchen welke voorwaarden of omstandigheden nu echt er voor zorgen dat het systeem bijna altijd NIET werkt. Als enige vermoed ik dat hogere buitentemperaturen meehelpen om het systeem af en toe wel te laten werken. ( logisch waarschijnlijk als de laadtoestand van de accu de hoofdschuldige is )
Blijft bizar dat dit niet beter geregeld is bij de GLX! In mijn vorige auto ( VW Golf ) werkte dit een stuk beter.
Ik moet helaas toch ook constateren dat de boordcomputer inderdaad het verbruik rooskleuriger ziet dan het in werkelijkheid is.
vandaag 35,3 liter getankt na 476 km gereden te hebben.
Dat is dus: 1 L op 13,5 km ofwel 7,4 L op 100 km.
Dat valt dan tegen. 😔 zeker omdat ik zeer rustig gereden heb. Ben benieuwd wat het verbruik doet wanneer ik wat steviger door rijd.
Het viel me trouwens op dat er “maar” 35 liter brandstof in gaat met de brandstofmeter op een kwart. Als ik me goed herinner zou de GLX een brandstoftank van 52 liter moeten hebben.
Ik heb de GLX nu een maand in bezit.
Daarbij hield ik er rekening mee dat het verbruik hoger zou zijn dan de fabrieksopgave.Uiteindelijk na ruim 1000 km valt het me niet mee, maar ook weer niet tegen. In mijn geval zal de automaat wel bijdragen aan een iets hoger verbruik. En daarnaast doen de 235/50/19 banden ook mee door hun hogere rolweerstand t.o.v. standaard 215 breed 17 inch rubber. Verder draagt het start/stop-systeem niet bij, omdat het simpelweg niet functioneert.
Ik rijd relatief rustig en weinig stadsverkeer met de GLX. Dan vind ik een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km tot nu toe wel acceptabel gezien de hierboven geschetste omstandigheden.
Wel zie ik dat de GLX op korte afstanden ( koude motor ) een relatief fors verbruik heeft. ( op zich logisch, maar toch ) Op de lange afstanden trekt dit weer bij.
Binnenkort voor de derde keer tanken. ( gewoon euro 95 ) Dan kan ik de gegevens van de boordcomputer en de app beter gaan vergelijken met de werkelijke getallen. Daarbij leek de boordcomputer er bij de voorgaande tankbeurten niet veel naast te zitten, maar ik bekijk dat liever over meerdere tankbeurten.


De druppels in de koplampen zijn uiteindelijk verdwenen en komen gelukkig , zoals het er nu uit ziet, niet meer terug.
ik vermoed dat de GLX best wel even stil heeft gestaan bij de VOD voordat ie met mij mee mocht voor zijn tweede leven. Hierdoor zal er in de koude wintermaanden wel vochtopbouw zijn ontstaan omdat de koplampen gedurende deze periode niet aan hebben gestaan.
dus “fingers crossed” dat het niet meer terug keert. B-)
Dus……………….Ook ik heb een S/S-systeem op mijn GLX, en het heeft al 1 keer gewerkt na een lange snelwegrit.
Ook bij mij gaat het groene S/S-lampje onder in de toerenteller drie keer knipperen, en er gebeurt dan verder niets.
Ik vind het toch wel jammer dat ik het systeem niet kan gebruiken wanneer ik daar voor kies. Want zet hem vaak handmatig uit na starten motor. ( was ik gewend in vorige auto )
Aangezien ik de auto net heb ( auto is van 11-2019 , en heeft nog geen 13000 km op de klok ) ga ik hiervoor binnenkort maar eens bij de VOD langs. Maar vrees dat het niets wordt als ik de reacties in dit topic lees. Maar toch: Niet geschoten is altijd mis.
Dank. Ben na een uitstapje in een “vreemd” merk weer terug op het nest.
Ik ben ooit in een ver verleden begonnen met als eerste auto een Opel Kadett 1.6s GT met de heerlijke Recaro-stoelen standaard.
Vervolgens VW Golf GTI-16 ; Mitsubishi Colt 1.5 GLXi ; Mitsubishi Colt 1.6 GTI ; Opel Vectra 1.6i sedan pearl ; Peugeot 307 2.0 XSI ; Opel Vectra 2.2 DTi Sw ; Opel Vectra 2.2 Direct Sw en als laatste een VW Golf 1.4 Tsi business.
Na diverse proefritten in oa: VW Golf , Skoda Scala ,Skoda Karoq , BMW 218 weer eens bij Opel gekeken. Insignia vond ik te laag qua zitten ( iets waarom ik ook geen Golf mee wilde ), en zodoende kwam de GLX in beeld.
Ik had nog enige twijfels over de 1.2 met automaat, maar de proefrit deed zijn werk.
Dit is voor mij een fijne auto!
Ik hoop er vele fijne, en probleemloze kilometers mee te kunnen maken.
Daarbij ga ik, net als voorheen toen ik de Vectra’s reed, het Opel Forum weer goed in de gaten houden.
Ik begrijp je “probleem” Rene. :-)
Ik wil ook niet dat de motor, op voor mij niet passende momenten, wordt uitgeschakeld.
Enige remedie is blijkbaar om na starten van de motor het start-stop systeem te de-activeren middels de knop onderaan op het dashboard.
Sinds afgelopen vrijdag de trotse bezitter van deze Grandland X. :yes:Is een 1.2 business executieve met 8 traps automaat.
Pearl White met AFL, elektrisch verstelbare leren stoelen en winterpakket.
Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn oude Vectra C. Begon bij mij met af en toe een “weigering”om te functioneren.
Misschien bij jou ook dit probleem. Het is te proberen.
Item via onderstaande link:
Ik zag trouwens dat mijn topic over de verkoop van de Vectra is weggevallen in December.
Dus hierbij nog maar een keer:
De Vectra ging niet weg omdat hij niet meer beviel, maar omdat ik, zeg maar door familieomstandigheden, geen grote auto meer hoef te rijden.
In de zoektocht naar een vervanger gereden in achtereenvolgens:
VW Polo Blue GT. ( te klein )
Opel Astra 1.4 Turbo 120 pk. ( Mwoah, en ik was benieuwd naar de 140 pk-versie. )
Opel Astra 1.4 Turbo 140 pk. ( mooie uitvoering met AGR sportstoelen, lekker vlot, en mooie velgjes. Maar toch niet helemaal wat ik wilde )
Opel Astra GTC 1.6 Turbo. ( super auto, maar dit ging me weer iets te ver…. Tevens geen ruimte op de achterbank, die toch af en toe gebruikt moet worden )
VW Golf 1.4 TSI 140 pk Highline. ( Openbaring! Voelde me meteen comfortabel in die auto, maar kon niet tot een deal komen vanwege inruilwaarde Vec. )
Ja ! Ik weet het !! Een Volkswagen :yes:
Ik kon me gewoon niet vinden in een Astra van rond 2014 / 2015.
Daarna op zoek naar een geschikte Golf 1.4 TSi ( in drie deurs ) met de juiste goodies aan boord.
En na lang twijfelen op een gegeven moment in de Vec. gestapt richting Deventer waar een mooie zwarte Golf te koop stond.
Proefrit gemaakt. Tevreden, en toen onderhandelen. Openingsbod was al heel aardig, maar na lang onderhandelen en diverse kopjes koffie er nog een hoop bij gepraat.
En dus vanaf dat moment eigenaar van een 2014 VW Golf 1.4 TSi bussiness edition.
compleet met half lederen AGR sportstoelen, stoelverwarming, Navi, inklapspiegels, sfeerverlichting etc.
Enige wat ik mis zijn Xenon koplampen, maar die komen denk ik later.
[URL=http://s1207.photobucket.com/user/cjx1/media/DSC_1635_zpslvjny2yk.jpg.html][IMG]http://i1207.photobucket.com/albums/bb479/cjx1/DSC_1635_zpslvjny2yk.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1207.photobucket.com/user/cjx1/media/DSC_1855_zpsou2jymvk.jpg.html][IMG]http://i1207.photobucket.com/albums/bb479/cjx1/DSC_1855_zpsou2jymvk.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1207.photobucket.com/user/cjx1/media/DSC_1856_zpsipgk0shr.jpg.html][IMG]http://i1207.photobucket.com/albums/bb479/cjx1/DSC_1856_zpsipgk0shr.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1207.photobucket.com/user/cjx1/media/DSC_1857_zpsrpmpmxsx.jpg.html][IMG]http://i1207.photobucket.com/albums/bb479/cjx1/DSC_1857_zpsrpmpmxsx.jpg[/IMG][/URL]
Direct na aflevering gelijk nieuwe 18 inch wielen met zomerbanden laten monteren, en om de originele 17 inch wielen liggen nu nieuwe winterbandjes.
Twee weken geleden ook de standaard 122 pk / 200 Nm laten upgraden naar 160 pk / 280 Nm.
Dat is echt goed te merken, en het rijdt super. ( En toch ook zuinig )
Kortom. Na jaren Opel, met toch een beetje een vreemd gevoel diep in mijn hart, nu een VW-adept. :scratch:
Ik wens iedereen hier op het forum nog veel succes met jullie Opels, en ik zal nog regelmatig een kijkje nemen op dit Forum.
Dan hoop ik mijn oude trouwe Vec. ook weer terug te zien.
[URL=http://s1207.photobucket.com/user/cjx1/media/IMG_4533_zps5a3dbe3c.jpg.html][IMG]http://i1207.photobucket.com/albums/bb479/cjx1/IMG_4533_zps5a3dbe3c.jpg[/IMG][/URL]
11 juni 2017 om 16:24 In reactie op: Welke uitvoeringen heb je tegenwoordig en in welke volgorde #18344509Voor de C1 was het vrijwel hetzelfde.
Alleen had de C1 geen essentia, en was er de “Elegance” ipv de Cosmo.
11 juni 2017 om 16:21 In reactie op: Welke uitvoeringen heb je tegenwoordig en in welke volgorde #18344508De Vectra C2 is geleverd in diverse uitrustingsnivo’s die niet voor iedere carrosserievariant hetzelfde waren.
Sedan: Essentia ; Comfort ; Cosmo ( oplopend in luxe )
GTS: GTS ; GTS sport ( oplopend in luxe )
Stationwagon: Essentia ; Comfort ; Sport ; Cosmo ( oplopend in luxe )Daarnaast zijn aan het eind van de levensloop ( 2007, 2008 ) alle modellen ook leverbaar geweest als Executive ( standaard leer + full options ).
Ook waren er nog wat actieuitvoeringen die meestal ook met veel opties uitgerust waren.Vandaag de remblokken achter vervangen. :-)
Was heeeeeel erg nodig bleek achteraf. Nog heel ff en het was metaal op metaal.
Wat een super mooie bak is dat! vooral de velgen vind ik zeer mooi staan.
Blokken ( bovenste ) met veertje en terugstelsetje besteld. Samen voor 60,-
Terugstelsetje is altijd handig voor later.Had overigens wat offertes opgevraagd voor vervangen van remblokken achter op mijn Vec.
Varieerde tussen de 125,- en 150,- waarbij de VOD niet eens de duurste was.Hmmm…..dus met kosten blokjes en aankoop terugdraaisetje ga ik al ruim over de vijftig Euro heen.
Wat kost blokjes vervangen eigenlijk bij de VOD of de Kwik fit?Bedankt voor de reacties.
Allebei de uitvoeringen dus oke, en de klemmetjes op beide uitvoeringen zorgen er dus op een andere manier voor dat de blokjes niet gaan rammelen/klapperen.Ben nog wat verder gaan zoeken, en kwam op Vectra C-com nog wat meer info tegen.
Alleen daar de opmerking dat je voor de achterremmen een “rewind tool” moet hebben welke je voor de voorremmen niet nodig zou hebben.Gaat de remzuiger van de achterremklauw inderdaad anders/moeilijker terug dan die van de voorkant?
Bij de Panda van mijn vrouw kon ik de zuiger gewoon terug duwen met een waterpomp en een blokje hout.
Vanmiddag de VEC. maar weer eens goed gewassen.
Was wel nodig, en het resultaat is er weer naar:
[URL=http://s1207.photobucket.com/user/cjx1/media/DSC_0924_zps6v48glzg.jpg.html][IMG]http://i1207.photobucket.com/albums/bb479/cjx1/DSC_0924_zps6v48glzg.jpg[/IMG][/URL]29 augustus 2016 om 19:24 In reactie op: Vectra 2.2 direct 6 bak schakelt niet naar neutraal #18322423Ik heb ook dat mijn versnellingspook bij lange ritten, en warm weer, niet meer soepel terugveert naar zijn neutrale stand.
en helemaal als de caravan er achter hangt.Maar verder nooit problemen mee gehad. Je moet soms even opletten met schakelen, oke. Maar ik kan er al jaren mee leven.
Bij de laatste tankbeurt vandaag: 142854 km :D
De vakantie zit er weer op. 1 op 7 gemiddeld :shock: met 1500 kg caravan er achter.
Mag ik hem ook hebben alsjeblieft?
Heb zelf een 2,2 direct blok in de Vec. liggen.Alvast bedankt voor de moeite.
Ik zit bijna op de 135000. Valt reuze mee dus voor een Vec. van 8 en een half jaar oud.
Eerst de velgjes gewassen, en daarna de Vec. in de wasbox weer helemaal schoon gemaakt.
-
AuteurBerichten