Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Verder ben ik ook benieuwd hoe de GLX zal rijden onder winterse omstandigheden.
Hij is uitgerust met “ Intelligrip “, en ik vraag me af wat dit systeem kan doen. Het zat er op toen ik de GLX kocht afgelopen voorjaar, maar heb sinds toen geen winter meer gehad.
Ook zou het systeem niet goed werken met de 19 inch zomer-set. In het instructieboekje staat dat intelligrip alleen werkt met 18,inch wielen waarop M&S banden gemonteerd zijn. Dat is de configuratie zoals hij er nu bij staat. ( zo heb ik hem gekocht )
Ben dus benieuwd. Nu eerst sneeuw. B-) ( of een modderige zandweg )
Vandaag mooi weer, en de wissel van zomer naar winter gedaan.
Daarbij met mijn garagekrik de originele krikpunten gebruikt. Ik heb, zoals Bart adviseerde, een rubber blok gekocht speciaal voor een krik. Dit blok gebruikt om beschadigen te voorkomen.
Werkt uiteraard prima, maar ik vind wel dat de GLX ver omhoog moet om met een wiel los te komen van de grond. Maar, goed. De GLX staat er weer klaar voor.
De zomerwielen uiteraard weer goed gewassen en schoon gemaakt.
Die kunnen de schuur in. Volgend jaar in het voorjaar mogen ze er weer onder.[quote quote=18441501]Die gaten zijn standaard, je kunt die punten gewoon gebruiken om op te krikken.[/quote]
Dank voor je reactie.
Als niemand me verder kan helpen met info over mogelijke “alternatieve krikpunten” dan ga ik het maar proberen op de originele krikpunten.
Iemand die misschien ervaring heeft met een krikadapter ?( rubber blokje wat over de felsrand past van de originele krikpunten )ik zie dit soort universele adapters staan op internet, maar twijfel over de maat.
Soms kun je op een sloperij dit soort zaken wel eens op de kop tikken vanuit een schade-auto.
En anders gewoon vragen / bestellen bij de Opel dealer.
Ik heb geen “turbo” of “ecotec “- aanduiding op de achterklep van mijn 1,2 automaat. B-)
weet niet of de vorige eigenaar eventueel een badge heeft verwijderd.
@ Tjerk Visser: Balen dat je deze ervaring hebt met Opel.
Tsja, je kunt geluk en pech hebben met de aankoop van een (tweedehands) auto.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de GLX, en de service van de Opel-dealer. Uiteindelijk is dit misschien niet zo heel vreemd omdat de auto nog in de fabrieksgarantie zit. Zien hoe het gaat als deze verlopen is. Als vervangend vervoer kreeg ik vandaag een gloednieuwe handgeschakelde full options Crossland mee. Leuke auto, maar hij haalt het absoluut niet in vergelijk met de GLX. Mijn GLX rijdt veel stiller, strakker en comfortabeler. Dan zie je toch wel dat de hogere prijs een verschil maakt.
Vandaag is de GLX bij de vod geweest voor 2 nieuwe deurpanelen.
prima service inclusief vervangend vervoer. Opnieuw hulde.
Nu even afwachten hoe de panelen zich gaan “gedragen” de komende tijd. Voelt nu redelijk solide aan. Bij de originele deurpanelen nam het kraken toe indien de temperatuur steeg. Momenteel is het relatief koel, en ik ben dus benieuwd of het probleem nu helemaal weg is, maar misschien volgende zomer weer terug keert.
Al met al voorlopig dus opgelost. Meer dan de deurpanelen vervangen kun je niet doen. Als de klacht toch weer terug komt zal ik er mee moeten leven.
Afgelopen donderdag heb ik de GLX naar de VOD gebracht voor een rammel onder de linkerkant van de auto, en voor de krakende deurpanelen.
Bij het ophalen werd direct vermeld dat de rammel was opgelost ( zat een plastic kapje los bij de achterwielophanging ) en dat de deurpanelen verwijderd en behandeld waren. Dat was ook te zien omdat er wat vette vlekken ( waarschijnlijk van de wd40 ) op zaten.
Echter toen ik in stapte en de deur dicht trok merkte ik dat het deurpaneel/deurhandvat minder stevig aan voelde dan voorheen. Na enig onderzoek zag ik dat er flinke speling zat tussen zeg maar de armsten, en het handvat. ( zie foto’s ; foto 1 normaal, foto 2 speling / grote kier. )
Hoe dat dan gekomen is vraag ik me af, maar per saldo had ik er nu dus een probleem bij.


Niet goed! …….Dus weer naar binnen. Monteur nog eens laten kijken, en servicemanager erbij. Naast het feit dat er een dikke kier was ontstaan, vreesde ik ook dat deze steeds groter zou worden omdat je iedere keer aan dat deel trekt om de deur dicht te trekken. Nog eens vergeleken met diverse GLX-en in de showroom, en toen zonder enige problemen de mededeling: “ Nee, dit is niet goed. Dat hoort niet zo. Ik ga twee nieuwe deurpanelen voor u bestellen. “Ofwel: hulde voor de Opel dealer. Prima service, en geen gezeur. :applause02:
Nu ben ik wel benieuwd of de nieuwe panelen minder kraken, maar dat zien we dan wel weer. Eerst wachten totdat ze binnen zijn, en gemonteerd kunnen worden.
Als ze er in zitten zal ik laten weten wat het resultaat is.
Zoals al aangegeven in mijn laatste posts zou ik na mijn vakantie nog eens een update geven omtrent het verbruik van mijn GLX.
Allereerst kan ik vertellen dat de GLX zich prima gedragen heeft tijdens de vakantie naar noord Italië. De GLX is vlot genoeg. Rijdt rustig en stil, en de AGR stoelen zijn echt heerlijk op deze lange vakantieritten. Op de Duitse snelwegen regelmatig goed door gereden waar dat kon ( 150 / 160 km/h ) Daar waar de maximumsnelheid lager was, die aangehouden in Duitsland, Zwitserland en Italië. Veel heuvels en bergen onderweg dus, en om files te vermijden zowel heen als terug via de Gotthard-pas gereden in plaats van door de Gotthard-tunnel.

Na de vakantie alle brandstofbonnen ingevoerd op de Autoweek-website, en daar kwam gedurende de vakantie een gemiddeld verbruik van 7,45 l/100 km ( 1 l op 13,4 km ) uit rollen. Dat is op zich niet slecht voor de 1,2 driecilinder gezien de omstandigheden. ( hoge snelheden op snelwegen, bergen, files & hoge buitentemperaturen met de airco vol aan )
Algeheel zit ik nu op een gemiddeld verbruik van 7,1 l / 100 km ( 1 l op 14,0 km )

De Opel app, en dus de boordcomputer van de GLX, ziet dit een stuk rooskleuriger. Hier 6,5 l / 100 km ( 1 l op 15,4 km ) Een fors verschil dus met de werkelijkheid, en naar mijn mening eigenlijk een te groot verschil. Jammer dat de boordcomputer zo veel afwijking heeft, en dat Opel dit niet beter doet.
Je hebt waarschijnlijk het R 4.0-systeem. ( zie afbeelding )

Het zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn om te upgraden, maar ben bang dat dat een behoorlijke operatie is. Maar goed. Ik weet het niet, en misschien kan iemand anders hier je wel een antwoord geven.
Actieve noodrem.

Dan nog even over de GLX facelift: De bumpers en andere kunststof delen zijn op de foto’s allemaal mee gespoten in carrosseriekleur. Persoonlijk moet ik daar heel erg aan wennen. De zwarte bumperdelen zorgen naar mijn mening juist voor contrast, en accentueren het design van de GLX.

[quote quote=18423331]Beste Quandor. Ik rij de XC 40 T2 vanaf oktober 2020 dus nu bijna 9 maanden. Heb inmiddels 9200 km weg naar volle tevredenheid. En zit op een verbruik van 1:16,8 dat is 5,9L/100 km. Niet slecht toch?[/quote]
Hans. Op je foto staat inderdaad dat je boordcomputer 5,9 l/100 km aan geeft. Maar is dit het daadwerkelijk verbruik? We weten allemaal dat de boordcomputer in vrijwel alle auto’s ( ongeacht merk ) de waarheid een beetje verdoezelt in hun voordeel. ;-)
Maar goed. De discussie gaat dan wel behoorlijk off topic. Het gaat hier om de facelift van onze GLX.
Plaatje bij het praatje: ;-)

detail van voorkant:

Mooie facelift al zeg ik het zelf. Zeker het dashboard ( gelijk aan nieuwe Mokka ) gaat er ruim op voor uit. Het dashboard ( klokkenwinkel ) zoals het nu is vond ik het grote minpunt van mijn GLX toen ik deze een paar maanden geleden kocht. Vind ik voor zo’n toch wel moderne auto net even te oudbollig. Maar goed, dat woog niet op tegen alle pluspunten om mij van de koop af te houden. B-)
Overigens wel jammer dat Opel er voor kiest om de nieuwe grille met lichtinstallatie in te laten passen in de originele plek van de GLX-1. Je ziet de punt van de knipperlichten van het oude model in zwart plastic doorlopen achter de nieuwe vizor voorzijde. Dat hadden ze toch mooier kunnen oplossen met nieuwe spatborden. Maar ik begrijp dat dat kostbaarder is in het productieproces. Een ander puntje vind ik dat ze bij de facelift de knipperlichten naar de spiegels hadden kunnen verhuizen. ( net als bij de zustermodellen van PSA , en dat had prima gepast bij nieuwe spatborden die dan aansluiten op de nieuwe bumper en vizor grille :-) )
kilometerstand is de 17000 gepasseerd, en dus weer 1500 km verder sinds vorig meetpunt. Vooral snelwegkilometers gemaakt, rustig gereden met vrijwel continu 105 op de cruise control. De laatste tank was het daadwerkelijk verbruik 6,75 l/100 km ofwel : 1 op 14,8.
Voor het totaalplaatje ( gerekend over ruim 3500 km ) verandert er niet zo heel veel. Een fractioneel lager verbruik:
De Opel app geeft een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km ofwel : 1 op 15,4.
In werkelijkheid is dat 7,1 l/100km ofwel: 1 op 14,1.
Ik ben heel benieuwd hoe dat de komende zomervakantie gaat worden, We gaan naar noord Italië in augustus. Dus door Duitsland en Zwitserland over de Alpen heen. Zwaar beladen auto, hoge temperaturen, relatief hoge snelheden, en flinke hoogteverschillen gedurende de reis. Ik vermoed dat ik dan wel ergens richting de 9 tot 10l /100 km ga “scoren”. Dat vind ik dan echt een fors verbruik. Ter vergelijk deed mijn vorige auto ( VW Golf 1,4 tsi ) een vergelijkbare vakantie naar Oostenrijk vorig jaar gemiddeld 6,6 l/100 km. Maar goed; Niet oordelen voordat we daadwerkelijk gezien hebben wat het gaat worden. Ik zal het in augustus hier posten.
[quote quote=18420259]Ik hoop dat je over een maand of 15 tot 18 nog steeds positief bent. De minimale accuspanning is door Opel zodanig hoog ingesteld, dat accu’s van (pak ‘m beet) ouder dan anderhalf jaar het veelal niet meer gaan redden, e.e.a. in samenhang met de airco en / of andere ingestelde electriciteit vretende systeempjes hetgeen zou kunnen betekenen dat het euvel steeds maar weer terugkomt als de accu ietsje ouder wordt.[/quote]
Correct ; Dat vermoeden begin ik ook te krijgen. Lijkt helaas een soort van marketing-truc van Opel waarmee ze hun klanten gewoon tekort doen.
Nadat het systeem, zoals ik in mijn post van 11 mei meldde, het ineens een tijdje heeft gedaan werkte het in alle dagen daarna dus weer niet. Inderdaad totaal geen logica in waarom soms wel, en waarom soms niet. :wacko:
Overigens is mijn GLX van november 2019. Nu dus anderhalf jaar oud. Vind ik iets te vroeg om onder normale omstandigheden ( en 15000 km ) nu al een “versleten” accu te hebben. :-(
[quote quote=18420086]ook ik heb bij de 5 zo`n streepje. 1.6 automaat benzine bj december 2019 Denk dat als de naald bij de 5 staat je nog even lekker moet doortrekken tot de 7
[/quote]Kijk. Dus toch meer GLX-en met zo’n markering. Grappig ; in dit geval dus een 1.6 benzine. Had gedacht dat het specifiek voor een 1.2 zou zijn. Misschien bouwjaarafhankelijk. Mijn GLX is overigens van november 2019.
Maar dan toch: Waar wijst dat streepje naar?
En doortrekken naar de 7 hoort er inderdaad ook af en toe bij… :applause02:
Tsja…………beetje jammer, maar goed; Blijft bij mij de intrigerende vraag naar wat die rode markering bij de 5000 toeren nu betekent.
Dus ook bij jou geen rood streepje Jopsa, net als bij veel meer toerentellerfoto’s die ik op het forum heb kunnen vinden. Zijn er überhaupt meer benzine-GLX rijders met deze markering, of ben ik de enige?
iemand een plausibel verhaal bij deze markering?
@ Quandor:
Waarom heb je nu het grootste gedeelte van je bericht van 13 mei om 21:51 weg gehaald? Zo klopt het “verhaal” niet meer. In ieder geval ziet mijn reply op jouw originele antwoord er wat raar uit nu.
Hieronder een detail van een foto van een mede-lid uit de discussie “brandstofverbruik”:

Op de toerenteller van deze, naar mijn mening, benzine-GLX geen rood streepje bij de 5. :unsure:
[quote quote=18420027]Ik vermoed dat Opel geen 2 ‘grote’ rode strepen heeft willen plaatsen in de teller, vandaar mogelijk die kleine (voor de diesels) bij de 5 want de tekst op pagina 91 is verder wel oké / van toepassing.[/quote]
Ik blijf het apart vinden. Want deels rood begint bij mij bij 6,5 en volledig rood bij 7 zoals pagina 91 dus beschrijft. Heeft iedereen met een benzine-GLX dit rode streepje bij de 5 op de toerenteller? Ben benieuwd naar reacties van anderen.
Oh ja. En bij het plaatsen van deze post ging er iets mis, en is er een lege post geplaatst direct onder deze. Iemand een idee hoe die verwijderd kan worden? Wie is de moderator van de GLX-pagina? Ik had al een pm gestuurd naar “senatorman” maar heb nog geen reactie.
[quote quote=18420019]Kijk eens naar pagina 91 van de handleiding……………….[/quote]
Dat had ik al eerder gedaan, maar daar staat echter niet het antwoord op mijn vraag.

In de tekst staat dat een rode markering het begin van de waarschuwingszone aan geeft. Bij diesels vanaf 5000 toeren en bij benzinemotoren vanaf 7000 toeren.
Refererend aan de foto in mijn eerste post zie je een klein rood streepje bij de 5 op de toerenteller van mijn benzine-GLX. Dat is niet het begin van de waarschuwingszone zoals die wordt uitgelegd op pagina 91. De automaat passeert de 5000 toeren ook zonder problemen wanneer je flink gas geeft. 5000 toeren is voor een benzinemotor ook helemaal niet gevaarlijk. Is vaak ongeveer het toerental waarbij het maximum vermogen of koppel wordt geleverd. Dat is ook mijn vermoeden bij dit streepje, maar ik kan het dus niet vinden.
Als laatste de opmerking dat dit mijn enige en originele profiel is. Ben al jaren lid. Heb in het verleden 2 Vectra’s gereden en was toen redelijk actief op dit forum. Daarna even “vreemd” gegaan met mijn vorige auto, maar sinds 2 maanden met deze GLX weer terug op het nest.
Voor mij is het nu ook wel duidelijk.
De boordcomputer en de app zien de wereld ( brandstofverbruik) een stuk rooskleuriger dan dat ie in werkelijkheid is.
Dit zijn de cijfers tot nu toe:

En dit is de werkelijkheid:

Ofwel 6,7 l/100 km is werkelijk 7,4 l/100 km. ( 1 l op 14,9 km vs. 1 l op 13,5 km )
Op zich misschien nog niet eens een heel slechte waarde voor een auto van dit formaat, maar wel een hele forse afwijking ten opzichte van wat Opel belooft.
-
AuteurBerichten