Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
@ quandor: Ik begrijp je laatste reactie niet helemaal………….
Ik heb dit topic weer even naar voren gehaald in de hoop dat er nu iemand is die er iets zinnigs over kan melden. Daarbij doelde ik absoluut niet op woordenwisselingen met Jopsa.
Topic eens even afgestoft.
Het rode streepje bij de 5 op de toerenteller van mij GLX blijft me intrigeren.
Misschien nieuwe leden die dit “mysterie “ kunne verklaren ? :-)
Dan nu een reactie die “om topic” is:
Ik ben vorig jaar met de GLX naar Schotland geweest. Na enig onderzoen op Internet begreep ik toen dat de GLX zelfstandig “ weet” waar hij is aan de hand van GPS-positie. En op basis van die positie “weet” hij ook dat de koplampen afgesteld moeten worden op links rijden. Let wel ; ik heb led-verlichting die sowieso na iedere start gecalibreerd wordt. Weet niet of dit ook werkt bij halogeen koplampen. Vaak hebben die een schuif of iets dergelijks om ze op links rijden te zetten.
Daarnaast kun je in de instellingen de boordcomputer instellen op Engelse eenheden. ( Lees: mijlen, en mijlen per uur ). De digitale snelheidsmeter geeft dan mijlen aan, en de navigatie geeft alle relevante info ook in mijlen en mijlen per uur aan inclusief de max. snelheid in mijlen. Wel zo makkelijk. Hoef je niet steeds om te rekenen. B-)
Deze app doet inderdaad steeds minder. Twee jaar geleden registreerde de app feilloos elke rit, maar de laatste tijd mist hij steeds meer. Vreemd dat een gerenomeerd merk als Opel met dit soort producten werkt.
ik kijk er ook niet meer op nu. Heeft geen meerwaarde meer.
Jammer, maar helaas.
Ben het wel eens voor de stoelverwarming voor. Die had van mij zo ingesteld mogen zijn dat hij af valt wanneer het contact uit gaat. Dat is nu dus niet, waardoor je soms onbedoeld warme billen krijgt.
Voor de achterbankverwarming vind ik het wel logisch, gezien inderdaad de draaiknoppen waarmee je de verwarming in schakelt. Die blijven staan in de stand waar ze naar toe gedraaid worden.
Dit jaar een week ( 2 april ) na voorgaand jaar ( 28 maart ) de zomerwielen weer gemonteerd.
En ook dit jaar weer een “andere” auto voor de zomer. Iedere keer smoelt de auto weer goed na een wissel. B-)
En voor wat betreft die looks……zie bericht van vorig jaar. ;-)
In ieder geval kan de trouwe Grandland er weer tegenaan de komende tijd. Onderhoud vorige maand gaf geen bijzonderheden. Ik ben en blijf tevreden.
Ik kom niet verder dan 1 op 15 met mijn drie jaar oude ( 45000 km ) GL 1.2 automaat. :scratch:
Heel soms lukt het om een tank richting de 1 op 17 te halen, maar dat is dan met alleen maar lange afstanden op 1 dag.
Je kunt geluk hebben, en je kunt pech hebben. Zeker met een tweedehands auto.
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe zeer tevreden ben met mijn tweedehands gekochte ( toen ruim een jaar oud, en 13.000 km ) Grandland 1,2 met 8 traps-automaat.
Hierbij is het algemeen bekend dat de 8-traps automaat een behoorlijke verbetering is ten opzichte van de eerder geleverde 6-traps automaat. De 1.2 driecilinder turbo-motor is een knap stukje techniek wat met zorgvuldig onderhoud prima mee kan. Daarbij is het wel heel belangrijk op tijd de oliewissel uit te voeren met olie van precies dezelfde specificaties als Opel voor schrijft. Olie van dezelfde viscositeit maar met andere specs kan er al voor zorgen dat de distributieriem langzaam wordt aangevreten/opgelost. Op den duur loopt de carterzeef dan vol met slijtagedeeltjes van de distributieriem met smeringsproblemen en breken als gevolg. En dat moet je dus niet hebben. Regelmatig de motor bewust wat zwaarder belasten ( toeren maken of hoge snelheden ) is sowieso goed voor deze motoren. Maar alles met beleid. Ofwel altijd rustig de motor warm rijden, en pas belasten indien op bedrijfstemperatuur.
De teller staat bij mij nu op 45.000 km, en ik heb buiten regulier onderhoud geen technische problemen gehad. De krakende deurpanelen had/heb ik ook. Is een ontwerpfout. De panelen zijn onder garantie vervangen, maar ze kraken nu nog steeds/weer.
Al met al lijkt een jonge Grandland, die door de dealer onderhouden is, geen slechte occasion-keuze. Maar je weet het dus nooit.
Hopelijk blijven problemen zoals bij Jopsa mij bespaard. Fingers crossed.
Daarbij heb ik in het verleden met vorige Opels en Volkswagens aardig wat onvoorziene problemen gehad. En dat dus bij wagens die toen als betrouwbaar te boek stonden.
@Tomm: En inderdaad. Een goed aangeklede Grandland X is prijstechnisch vaak een hele mooie optie als je deze vergelijkt met andere merken.Tsja. De app is zeker niet optimaal. Ik heb de app de afgelopen jaren al twee keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en geregistreerd omdat hij niets meer deed.
De gegevens die de app genereert zijn ook niet helemaal betrouwbaar. De GPS is vaak niet accuraat ( adresgegevens van ritten ) en de verbruiksgegevens zijn veel te rooskleurig in de app.
Nou Hans. Ik vind het nu toch ook langzaam een beetje storend worden dat jij alleen maar met pro-Volvo reacties komt op ons Opel Forum.
Niets mis mee om het forum van je vorige auto te blijven volgen, en af en toe een reactie te plaatsen. Maar houdt het dan wel opbouwend. Alleen maar kritiek leveren en met getallen strooien voegt niets toe.
Peugeot 3008 of Opel Grandland is op zich kiezen voor ( onderhuids ) dezelfde auto.
persoonlijk heb ik voor de Grandland gekozen omdat ik het interieur van de 3008 juist erg “druk” vind. Het dashboard en interieur van de Grandland vind ik veel strakker en vloeiender ten opzichte van de 3008. Tsja, smaken verschillen. Vond het alleen wel jammer dat Opel toen nog niet gekozen had voor een digitaal instrumentarium.
De uiteindelijke doorslag lag bij mij bij de uitstekende ( AGR ) stoelen en de prijs. De Opel Grandland is met vergelijkbare uitrusting nu eenmaal goedkoper dan een 3008. Iets met image en merkpositionering……maar goed ; Dat zie ik anders.
Laatste voordeel vind ik dat je de Grandland niet op iedere straathoek tegen komt. Er rijden significant meer 3008’s en 5008’s rond. Ik rijd liever in een auto die niet ‘iedereen’ heeft.
Hey Jopsa,
Ook ik heb wel eens valse meldingen gehad van de parkeersensoren. Volledig random, en zonder aanwijsbare reden. Maar dit is wat mij betreft niet uniek voor de Grandland X.
Dergelijke valse meldingen heb ik ook bij andere auto’s gehad in mijn bezit. ( VW Golf 7 en Opel Vectra C ) En ook bij verschillende huurauto’s van verschillende merken Dit is denk ik toch een fenomeen wat je bij een dergelijk systeem soms hebt.
[quote quote=18466971]Leegloop? Welnee, er zijn percentueel idd. auto’s die mankementen vertonen (welke opgelost worden) maar het grootste deel betreft prima auto’s. Logisch dat die mensen niets te zoeken hebben op een forum.[/quote]
Dat is denk ik ( en hoop ik ) niet helemaal waar.
Mensen bezoeken een forum om verschillende redenen. Soms om een oplossing of meer achtergrond bij een probleem te vinden. Maar soms ook puur uit interesse voor een merk of model. Door dit forum te bezoeken ben ik al heel wat te weten gekomen over mijn huidige en voorgaande Opels.
Dus ik hoop niet dat mensen dit forum verlaten hebben omdat hun GLX-en gewoon geen problemen meer hebben.
Feit blijft dat er de laatste tijd weinig input is op dit forum, en dat vind ik persoonlijk dus best wel jammer.
Ah. Ik zie in de folder uit jouw link dat er op mijn auto toch wel wat extra’s gemonteerd zitten die niet standaard op een business executive zitten. B-)
En ja, ik heb ook Keyless entry. En een verwarmbare voorruit, en stuurwielverwarming, Intelligrip en AFL.
Naar mijn weten heb ik een Business Executive.
Standaard ( naast de “normale” uitrusting ) volgens mij: 18 inch lichtmetalen wielen. AGR stoelen met verwarming. Led verlichting. Grootscherm Navigatie. Elektrische achterklep. Climate Control en verduisterde achterruiten.
Op mijn auto zijn de stoelen dan nog elektrisch verstelbaar en met ventilatie. Maar dat is volgens mij alleen in combinatie met leren bekleding, wat weer niet standaard is.
Ook achteruitrij camera of 360 camera is niet standaard. Dat zit er bij mij ook niet op. Dat vind ik wel een groot minpunt, maar kan er mee leven.
Winterset gewassen.
En vervolgens in de was gezet en uitgepoetst.
Hier staan ze de komende 7 maanden weer.Ben zelf ook heel tevreden ( looks ) met de winterset, maar vind voor de zomer een maatje groter altijd de voorkeur hebben. De winterset zat origineel op de GLX toen ik hem kocht vorig jaar.
Daarbij is de zomerset waarschijnlijk gevoeliger voor zout door de glimmende coating. En daarnaast genieten echte zomerbanden bij mij toch de voorkeur in het zomerseizoen. Dus reden om met twee sets te werken.
Hopelijk blijven de panelen bij jou wel solide.
Zelf merk ik dat de kwaliteit van de nieuwe panelen, na een aantal maanden, hetzelfde is als voorheen. Blijkbaar moet je hier als GLX-rijder mee kunnen leven. Ik ga me er in ieder geval niet meer druk om maken.
Ik vind het echter wel opvallend dat Opel niet “leert” van deze klachten, en bij de facelift van de GLX gewoon dezelfde panelen en constructie blijft gebruiken. :negative:
Volgens mij is er een gemodificeerde distributieriem in gebruik bij deze motoren naar aanleiding van deze problematiek.
Weet iemand vanaf welk bouwjaar deze gebruikt worden?
Mijn GLX moet binnenkort voor onderhoud, en is van 11/2019.
Hierbij wil ik de distributieriem uiteraard ook even onder de aandacht brengen bij de VOD voor aanvang van het geplande onderhoud.Bedankt voor je reactie.
Maar nee. Ik heb Android.
De app heeft het ruim een half jaar prima gedaan op mijn Samsung Galaxy S9, maar weigert nu pertinent om nieuwe ritten te registreren. :scratch:Beste Quandor:
Je bedoelt deze tekst uit de handleiding voor my 2018 ? :
Dat is me 100 % duidelijk. ( En op deze manier heb ik met behulp van een garagekrik de wielwissel ook uitgevoerd )Maar zoals ik vooraan in mijn topic beschreef is mijn vraag een andere.
Dit omdat ik bij de montage van mijn zomerwielen mijn GLX opgekrikt zag worden van onder de auto bij de wielophanging. Hierdoor hoefde de auto lang zo hoog niet opgekrikt te worden om met het wiel los te komen. Dat zag er veel stabieler uit. En ja, als ik daar toen bewust even mee gekeken had, dan had ik nu mijn vraag niet. alleen realiseerde ik me dat pas toen ik al weer onderweg naar huis was.
Van uit die positie ben ik toen dus eens onder de auto gaan kijken, en heb ik de foto’s toegevoegd in dit topic.
De “My Opel app.” heeft sinds maart continu prima gewerkt, maar sinds afgelopen week worden de gemaakte ritten niet meer geregistreerd.
De auto blijft in het beginscherm ( Google Maps ) voor mijn huis staan terwijl ik ergens anders ben. De km-stand loopt ook niet meer mee. Ik heb al alle menu’s geprobeerd om hem weer aan de praat te krijgen, maar vooralsnog geen succes.
Iemand suggesties?
Tsja. Genoeg gezegd over voor- en nadelen van winterbanden……………….
Maar nu terug on topic: Is er iemand die me kan vertellen of het kwaad kan om de GLX op de krik te zetten op de door mij, met gele pijlen, aangegeven punten aan het begin van dit topic?
Of misschien zijn er betere punten onder de auto?Zoals gezegd heb ik de GLX nu op de krikpunten op de dorpel gekrikt, maar ik vermoed dat het stabieler is op andere punten.
Ineens discussie over nut en noodzaak van winterbanden…… :scratch:
Nou ja. Ik heb er toch ook wel mijn redenen voor waarom ik twee sets wielen heb.
De M&S Continental all-seasons op 18 inch zaten op de GLX bij de aankoop. Op zich waarschijnlijk heel goede banden voor het gehele jaar, maar ik ben er van overtuigd dat de Continental sport contact 5 het beter doet in de zomerperiode in vergelijking met de all-seasons. De sport contact 5 is nl. een echte zomer performance band, en de all season is onder aan de streep toch echt een compromis. ( maar zeker wel geschikt voor hollandse winters, met als bonus het M&S symbool voor mogelijk bezoek aan het buitenland )
Daarnaast vind ik het “leuk” om een zomer en een winterset te hebben. Waarbij de zomerset liefst 1 of 2 maten groter is dan de winterset. Dat heb ik dat al bij diverse voorgaande auto’s gedaan. Zo heb je grofweg ieder half jaar toch weer een auto die er net ff anders uit ziet. B-)
Verder minder bandenslijtage omdat dit verdeeld wordt over twee sets wielen. Dus na de initiële investering duurt het langer voordat je aan vervanging toe bent.
En dan als laatste : Ik heb een winterset omdat deze blootstaat aan allerlei externe elementen die je in de zomerperiode niet hebt. Lees: strooizout !
Dit strooizout wil ik liever niet hebben op de 19 inch ‘zomer’wielen. De glimmende zilverkleurige “tekening” ligt als een soort van fineer op de zwarte basislaag van de velg. Dat is zeer gevoelig voor corrosie tengevolge van strooizout weet ik uit ervaring. Dus die velgen gebruik ik absoluut niet in de winter.
En ja. De 18 inch wielen staan dus wel bloot aan strooizout. Maar ik probeer hier de schade te voorkomen / beperken door deze minimaal 1 x per 2 weken goed te wassen. Zo blijven ze schoon, en voorkom je dus zo veel als mogelijk schade door corrosie. Want, naar mijn mening, niets zo lelijk als een beschadigde dan wel vervuilde set LM-velgen op een mooie auto.
-
AuteurBerichten
