Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Christiaan Hummel
DeelnemerKijk zo gaat ie lekker!!!
Ik heb ook precies hetzelfde probleem met roest in de holle ruimte, dus ga het ook zo aanpakken.
@ AstraTD: Wat voor roestomvormer gebruik je?
Christiaan Hummel
DeelnemerIk ben 27 jaar en rijd in een Astra F Station C14NZ uit 1996, season uitvoering, is mijn eerste auto. Foto’s heb ik helaas even niet, en maken heeft geen zin, want de wagen is momenteel errug vies, en er zit een erg lelijke deuk in (niet mijn schuld). Als ie opgelapt is, post ik foto’s.
Christiaan Hummel
Deelnemer@ lambo452, ik ga inderdaad die daklijsten er maar eens afhalen. Ik dacht dat die er wel zo af zouden schuiven, maar dat doen ze niet. Moeten eerst de dakrails er af?
Christiaan Hummel
DeelnemerMaar het vervangen van zo’n stekkerdoos is helemaal niet duur, zo’n ding kost een eurootje of 5-6, ik heb die van mij ook vervangen, omdat hij helemaal verroest was en geen contact meer maakte.
Maar ik zou eerst even de trekhaakkabelboom nalopen op kortsluiting.
25 juni 2012 om 09:54 In reactie op: Astra C1.4NZ stopt niet meer! Maar nu tikkende klep.. #18040473Christiaan Hummel
DeelnemerHey Christiaan,
Mijn C14NZ heeft hetzelfde probleem gehad, een soort van tikkend geluid aan de linkerkant van het motorblok (bijrijderszijde) bij lage toeren. Op de snelweg geen probleem maar in het stadsverkeer een enorm kabaal. Eerste keer heb ik ondanks dat er voldoende olie in het blok zat er toch maar een liter bijgegooid, en dat hielp even, maar het kwam weer terug. Ik heb 3 maanden geleden mijn ontsteking vervangen wegens een kapotte Hall sensor, en er is een nieuwe distributieriem omgelegd en sindsdien is ook dat rare tikken weg. Aangezien jouw motor goed op tijd staat zal het wel niet aan de distributieriem liggen, dus kijk dan eens naar je ontstekingsunit (misschien is die wat gecorrodeerd van binnen). Of de garage die hem op tijd heeft gezet heeft slecht werk afgeleverd.
Overigens: er zit een streepje op de ontstekingsvoet (waar jij een hok om getekend hebt), en dat zou moeten corresponderen met een streepje op het kleppendeksel, alleen mijn blok loopt beter als het streepje op de ontstekingsvoet 2 millimeter voor het streepje op het kleppendeksel staat.
Wat ook nog zou kunnen: mijn motor maakte een gek lawaai (maar meer piepend) omdat ik een rubberen ring tussen motorblok en ontstekingsvoet was vergeten (klinkt meer als ieuwh ieuwh ieuwh en verdwijnt ook bij hogere toeren).
Succes in ieder geval!
Christiaan
Christiaan Hummel
DeelnemerIk dacht: laat ik me er ook eens mee bemoeien, ik rijd zelf ook een F station (maar dan op benzine), en ik ben behoorlijk gehecht aan het comfort van deze auto. De stoelen zijn superfijn, ondersteunen goed, en ik ben nogal lang (1,96), maar pas prima achter het stuur. Wij hebben hier op het instituut twee Astra G’s gehad als bedrijfswagen, en wat een rotstoelen hadden die dingen! Geen enkele ondersteuning en zelfs op de achterste stand zat ik en met mijn hoofd tegen het dak, en klem met mijn benen. Dus op basis van comfort is er geen reden om naar een G over te stappen. Daarnaast was ik niet happy met die 1.7 liter diesel (was geloof ik een ecoversie ofzo), eerst geen kracht en bij ong 1800 toeren schiet je er als een raket vandoor! De andere was een 2.0 liter, en die reed wel lekker. Beide wagens zijn echter na kort dienstverband weggedaan omdat ze gingen rotten als een malle (staan wel buiten aan de Oosterschelde dus continu zout op de auto’s, maar toch). Ik zou als ik jou was niet de F wegdoen omdat ie rot en er onderhoud op de loer licht, dat heeft een G ook gewoon nodig, en als je al een nieuwe wagen wil kopen zou ik voor dat geld proberen een goede F te kopen in plaats van een compleet afgeragde G.
Christiaan Hummel
DeelnemerAha, dus het zouden de rubbers van de achterste ruiten kunnen zijn.
@willem, het idiote is dat ik helemaal geen dakraam heb, het metalen dak is dus ergens lek, denk ik, en aangezien ik geen gaten zie, snap ik het niet helemaal.Er zit ook een soort schuimrubber spul achter de hemelbekleding en dat spul is niet nat, dus het raadsel is voor mij nog groter
Christiaan Hummel
DeelnemerIk denk dat ik ook maar een poging ga wagen, vandaag uitgevonden dat mijn knipperlichtstengel een beetje stuk is (grootlicht gaat aan als ik naar links aangeef), en als ik die kap toch los heb liggen, dacht ik………
Heb nog wel een paar vragen:
Er staat eerder dat je een remschakelaar als koppelingsschakelaar kunt gebruiken maar een remschakelaar doet toch precies het omgekeerde van een koppelingsschakelaar (rem geeft 12 volt bij intrappen, koppeling onderbreekt 12 volt bij intrappen dacht ik)?
Hoe kan ik zien of mij auto voorbereid is voor een koppelingsschakelaar (ik wil echt niet zonder, lijkt me erg onveilig), heeft iemand een idee welke kappen hiervoor losmoeten en hoed dat moet? Heeft er iemand misschien ook een foto van hoe het er uit ziet als alles is voorbereid?
Als het nou niet voorbereidt blijkt te zijn: hoe kan ik dat alsnog doen?
Bedankt in ieder geval voor de antwoorden!!
Christiaan Hummel
DeelnemerIk ben nogal een noob op het gebied van autotechniek en electronica, maar wil dit misschien ook eens gaan proberen. Ik heb al zelf een trekhaak aan mijn astra f station gemaakt, en een ontstekingsunit geplaatst. Kan iemand inschatten of dit te doen is voor iemand met mijn auto-klus-ervaring? Is er misschien iemand die mij hier een handje mee kan en wil helpen. Tegen vergoeding natuurlijk!!
Verder vraag ik me ook af of dit ook kan voor een c14nz motor, en of dat geen problemen oplevert met betrekking tot de beperkte trekkracht van de motor.Christiaan Hummel
Deelnemer@ oenatje en sjaak: super bedankt!! Ik heb de verlichting achter de klok weer werkend, en de knoppenhandel daar ga ik dit weekend even naar kijken. Stond te kijken hoe weinig die lampjes kosten: 1,25 per stuk! Daar kun je je volgens mij geen buil aan vallen!
Christiaan Hummel
DeelnemerAls je de ontsteking al vervangt, let er dan op dat er op de C14NZ motor twee merken ontsteking zijn geleverd: Bosch en Lucas. Als ik zo kijk op jouw foto’s heb je een Bosch ontsteking, en die schijnen nogal eens kapot te gaan (van een wegenwachter die het heel raar vond dat mijn Lucas ontsteking kapot was). Lucas schijnt betrouwbaarder te zijn, maar is wel duurder. Bij mij was de Hallgever ook kapot, en dat leverde op dat mijn motor eerst helemaal niet wilde starten, en als hij dat al deed (eerst verzoop ik de motor , dus 1 bougie uitgedraaid en laten luchten), dan liep hij reuze onregelmatig. Vervangen hielp.
Christiaan Hummel
DeelnemerHeb je de bouten vervangen, ik heb begrepen dat de kop van een c14nz motor vastzit met voorgespannen bouten. Bij vervanging van de koppakking kun je die ook het best vervangen, anders wordt de kop niet goed op het motorblok gedrukt. Wat kleppendeksel betreft, is misschien ietsje krom doordat je motor eens te warm is geworden, beste gewoon een andere halen (op de sloop zijn genoeg c14nz onderdelen, ik heb er zelf ook eentje, vrijwel alles komt van de sloop).
Christiaan Hummel
DeelnemerIk heb zelf ook een 1.4 liter astra uit 1996, en ik sta niet te kijken van deze waarden hoor! Dat doet die van mij ook precies zo, fan slaat bij 100c aan, bedrijfstemperatuur op de snelweg is iets boven de 90, en in de stad met veel staan en optrekken en in de file is rond de 100, en op een warme dag tussen 100 en het rood in, fan loopt bij mij wel vrijwel de hele tijd als ie warmer wordt dan 100.
Christiaan Hummel
DeelnemerKoppaking kun je zelf doen, maar is wel eeeeeerg moeilijk, na verscheidene afradingen van verschillende personen toch maar naar de garage gebracht. Als je het toch zelf wilt doen: zoek ff uit of de kop van je motorblok met voorgespannen bouten vastzit. Als dat zo is, kun je die het beste (lees: moet) vervangen, anders wordt de kop niet goed op het motorblok gedrukt. Overigens staat er in de vraagbaak hoe je een kop moet vervangen d8 ik. Succes!
Christiaan Hummel
DeelnemerIk rijd al sinds ik mijn Astra F station heb op Firestone Multihawk, maat 175/65/r14, bevallen me goed, en zijn niet te duur, nu na 45000 km nog steeds niet versleten, terwijl de Astra f station van mijn pa vroeger banden vrat! In de winter rijd ik overigens om Michelin M+S banden, zelfde maat. Die vind ik fijner dan de firestones want ze zijn wat geruislozer en plakken beter aan de weg (duhh: zijn winterbanden). Ik denk dat ik als volgende vredesteijn T-Trac of Michelin zomerbanden eronder laat leggen. Iemand ideeen welke het beste is?
Christiaan Hummel
DeelnemerTsja die van mij is maar een jaartje jonger, en heeft nu 245000 gelopen. Daar kan dus nog makkelijk 100000 bij, en ik vind het gewoon zonde om door te rijden met die deukjes, want de rest van de auto ziet er gewoon nog erg netjes uit. Ik was sowieso van plan om de auto deze zomer even an te lopen op roest, en waar nodig bij te werken. Jammer is dan wel dat er van die randen ontstaan tussen je oude en nieuwe (blanke) lak. Heeft iemand ervaring met dit spul: spraymax bijspuitlak (link: http://www.nonpaints.com/contents/nl/p764_SPRAYMAX-BIJSPUITLAK-GLOSS-400-ML.html” onclick=”window.open(this.href);return false;). Werkt dat echt? (klinkt ongeloofwaardig in mijn oren)
Christiaan Hummel
DeelnemerHier een paar foto’s van de schade. Ik ben nu in onderhandeling met de assurantie-adviseur van de tegenpartij.
Foto’s:
http://www.flickr.com/photos/christiaanhummel/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Vind het nog steeds opvallend dat een zo kleine schade 750 euro moet kosten om te repareren.Christiaan Hummel
DeelnemerIs de vraagbaak van 1991 tot 1993 modellen ook geschikt voor een astra F uit 1996?
Christiaan Hummel
Deelnemer@ Astraaa, dat is dus ook het rare, als je computer uitleest geeft deze geen foutcodes :wtf Dat terwijl het lampje van het mm wel brandt. Krukassensor is ook recentelijk vervangen (en doorgemeten, en bleek niet weer stuk).
Christiaan Hummel
DeelnemerHeb ik ook gehad met mijn C14NZ, was na olie vervangen ineens weg. Misschien helpt dat?
Ligt een beetje aan het geluid, klinkt het hard of zacht vibrerend, bij dat laatste kan het ook een rammelende afdekplaat zijn, daar had ik ook last van, die vastgezet en toen was het weg.
2 april 2012 om 09:09 In reactie op: Hall element vervangen Astra F 14NZ (nieuw probleem :-( ) #17994390Christiaan Hummel
Deelnemer@ Wim, klopt, het was inderdaad de geur van olie, en na het afkitten is die gelukkig weer weg!! Iedereen bedankt voor het meedenken!!
31 maart 2012 om 18:40 In reactie op: Hall element vervangen Astra F 14NZ (nieuw probleem :-( ) #17994388Christiaan Hummel
DeelnemerOpgelost!! Garage waar ik de auto vandaan heb gebeld, konden mij vertellen dat er tussen de ontstekingsvoet en het motorblok een rubberen ring had. Die was er in mijn auto dus al niet meer tussen, maar wel zat er kit tussen. Dusssss: ik heb er ook weer kit (siliconen) tussen gedaan, en nu zouden de problemen opgelost moeten zijn
30 maart 2012 om 19:13 In reactie op: Hall element vervangen Astra F 14NZ (nieuw probleem :-( ) #17994387Christiaan Hummel
Deelnemer@ Wim: ja dat heb ik nu inderdaad ook gedaan, voor 3 tientjes een complete ontsteking gekocht op de sloop. De auto loopt weer als een zonnetje! Echter, nu heb ik weer een nieuw probleem: het ruikt in de auto erg naar benzine, als ik voor het stoplicht sta te wachten. Als ik rijdt dan ruikt het niet. Kan dit te maken hebben met het voorgaande? Alvast bedankt!
29 maart 2012 om 10:52 In reactie op: Hall element vervangen Astra F 14NZ (nieuw probleem :-( ) #17994385Christiaan Hummel
DeelnemerUpdate: Ik heb inmiddels de verdelerkap losgeschroefd, het huis waarin de hall sensor zit van de auto afgehaald (inderdaad een boutje grootte 13), maar nu loop ik tegen het volgende obstakel aan. Ik kan de hall eenheid zien zitten, maar ervoor zit nog een enorme messing (of koper) schijf, op hetzelfde asja als waarop de verdelervinger zit. Het probleem is dat die er niet af wil. Hoe doe ik dat?? Grof geweld? Ik hoop dat iemand dit weet.
28 maart 2012 om 16:05 In reactie op: Hall element vervangen Astra F 14NZ (nieuw probleem :-( ) #17994383Christiaan Hummel
Deelnemer@Willem: Ik heb een Lucas ontsteking, die foto lijkt er het meest op, ook staat er Lucas op de zijkant van de bobine en de verdeler.
Ik heb vandaag bij Brezan een nieuwe Hall eenheid besteld, die komt morgenochtend binnen, dus dan moet ik die in de auto zien te bouwen. Ik heb al gezocht hier op het forum naar een How to, maar die is er helaas niet. Verdelerkap eraf is makkelijk, die zit met twee kruiskopschroefjes. Maar de verdelervinger eraf vind ik toch wat moeilijker. Hoe doe je dat?? En zit dat Hall element daar dan achter? En hoe zit dat vast? Kan iemand me daar wat tips over geven? Alvast bedankt!!
-
AuteurBerichten