Chris426

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 351 tot 375 (van in totaal 547)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: vraagje mistlampen voor astra g #18264661

    Het lichtblok bedoel je?

    Eerst de knop eraf halen door deze uit te trekken en dan met een dunne schroevendraaier via onder erin porren tot je het klipje losduwt en de knop er kan afhalen.
    Dan zie je langs beide kanten een opening met ijzeren lipje. Dit moet je met een schroevendraaier naar binnen duwen dacht ik, dus best twee schroevendraaiers en ze tegelijk naar binnen duwen.

    Dan kan je hem voorzichtig loswerken, eventueel dunne schroevendraaier langs de zijkanten tussen steken.

    Dan kan je de stekker zien zitten.

    Om deze los te maken, heb je denk ik één torx onderaan los te maken en twee in (!) het ventilatieroostertje erboven.
    Als je met een zaklamp erin schijnt, zie je ze bovenaan wel verschijnen.

    Beetje prutsen, maar uiteindelijk lukt het wel ;).

    Als je die los hebt kan je het geheel eruit halen :).

    Hopelijk zeg ik het goed, is uit m’n hoofd :p.

    In reactie op: vraagje mistlampen voor astra g #18264659

    Hoi,

    je kan even kijken aan de achterkant van de stekker waar je lampenbediening in gaat.

    Als je daar een zwartgroene draad ziet toekomen, is je stekker voorbereid voor een schakelaar met mistlampbediening.

    De zwartgroene draad gaat dan naar de multitimer en zekering, en zo naar de mistlampen.

    Hopelijk kan je nu verder :thumb .

    In reactie op: APK in het vooruitzicht: aandachtspunten #18264464

    Banjerrr, staat op de planning voor begin februari, zodat we daarmee ook gerust zijn :thumb .

    Heb net aan t tankstation de banden achter opgeblazen, en de hoogte van de wielkas tov de grond gemeten.
    Op vlakke grond meet ik 1 cm lager aan de linkerkant. Is dit iets om mij zorgen over te maken of komt dit nog voor?

    Het is maar dat ik alles eens wil nakijken he ;).

    In reactie op: APK in het vooruitzicht: aandachtspunten #18264462

    Ja idd, sorry, ik had niet meer omhoog gescrolld :).

    Ok, dan wordt deze meegenomen bij de onderhoudsbeurt. Zal de keerringen ook eens bekijken, valt reuze mee qua prijs heb ik net gezien, voor 30 euro heb ik een volledig setje.
    Kunnen er dan ook op bij vervangen distri, hopelijk is het zweten daarmee grotendeels opgelost.

    Dan nog de ophanging achteraan eens bekijken, dan kunnen we er weer tegenaan! :).

    Alvast bedankt voor het meedenken en de uitleg :thumb .
    Heb het al vaker gezegd, maar topforum is dit! :wors :wors

    In reactie op: APK in het vooruitzicht: aandachtspunten #18264460

    Kleine edit:

    Na uitspitten van het onderhoudsboekje blijkt dat de distri vervangen geweest is in 2006, op 46000 km. Wagen is van 2002.

    Sindsdien is hij niet meer vervangen geweest, want tot 95000 km zijn we bij de officiele dealer blijven gaan en daarna bij de huidige garage. officiele dealer heeft geen melding meer gemaakt van distri.

    Dit brengt ons bij volgende:
    huidige riem gaan al al iets meer dan 8 jaar mee, en ongeveer 110000km.

    Is het dan tijd om hem te vervangen?

    In reactie op: APK in het vooruitzicht: aandachtspunten #18264458

    Ah die kap.
    Neen, heb die er laatst nog af gehad en daar zijn geen sporen van lekkages te zien, ziet er nog mooi grijs en droog uit, of hoe zeg je dat :p.

    Wat bedoel je eigenlijk juist met die keringen? zit dit achter de poelie ofzo?
    Kan het eventueel ook te maken hebben met een lekkende oliepomp? En bij vervangen distri wordt de waterpomp mee vervangen, maar de oliepomp, wordt die dan ook vervangen?

    Ik zeg erbij dat ik nu (vooral in de winter) last heb van een tikkende motor en een kort gierend gebuid bij het starten.
    Nou, m’n auto heeft hier last van, ik niet ;).
    V-riem is vervangen, maar doet dit nog steeds…

    In reactie op: APK in het vooruitzicht: aandachtspunten #18264456

    Remmenreiniger heb ik nog wel staan.

    Je bedoelt de bovenste distributiekap?
    Heb ik er al eens af gehad, deze hing ook vol olie.

    Zal binnenkort nog eens kijken.
    Na de keuring staat er een grote update gepland, waarschijnlijk heb ik dan meer tijd/ruimte om te kijken, maar zal een van de komende dagen toch even kijken of ik niets kan vinden op het eerste zicht.

    In reactie op: APK in het vooruitzicht: aandachtspunten #18264454

    Ik zal het nog eens goed nakijken. Ik vond het ook al lang, maar volgens mij is deze nog niet vervangen geweest, en als hij wel al vervangen geweest is is het zeker 6 jaar geleden, want we gaan al zeker 6 jaar naar de huidige garage en deze heeft de riem nog nooit vervangen.

    Wat is de beste manier om olie goed weg te kuisen? gewoon papieren doekje, of speciaal product?
    Want ik ben van plan airco te installeren maar de plek waar de pomp moet komen hangt vol olie, niet de bedoeling dat deze op de riem terechtkomt, of in de pomp…

    Misschien heb je gelijk wat betreft de distri hoor, maar ik denk dat het nog nooit gebeurd is.

    Om een idee te geven van het zweten: de plastieken kap onder de motor, de beschermkap of hoe ie ook noemt, hangt ook vol olie, en onderaan hangen er druppels aan het blok.
    Wel las ik al dat deze motoren hier erg veel last van hebben.

    In reactie op: Stotterende motor Astra 1998 #18264443

    Misschien de EGR-klep, deze durft al wel eens tot stotteren te leiden.
    Heb je hem al eens uitgelezen?

    In reactie op: Stuurgewricht Astra G #18264468

    Ja idd, de moer draait wel mee, maar het gewricht zelf ook, dus de moer komt eigenlijk niet los.

    Hoe bedoel je een potkrik bovenop zetten? Ik weet wel wat een potkrik is, maar er bovenop zetten, hoe dan? :p

    Ik was ook al aan het denken van de moer af te slijpen, of zelfs gewoon heel het stuk moer/draad af te slijpen en er een nieuw eind op te zetten :p.

    Probleem is nu wel dat de conus vol WD40 hangt…

    Zou het helpen als ik vb het gereedschap om de stuurkogel uit de arm te drukken, omgekeerd gebruik?

    Dus proberen deze om de moer heen te zetten en dan de stuurstang tegen de arm drukken, zo de conus vastzetten en hopen op t beste?

    In reactie op: APK in het vooruitzicht: aandachtspunten #18264452

    Geen apk-eis, maar als de wagen binnengaat voor onderhoud kan ik hem evengoed laten vervangen, ze zijn er dan toch aan bezig ;).

    Ik ben er laten we zeggen 80% zeker van dat deze nog nooit vervangen geweest is.
    Zoals ik zei, geen kmstand genoteerd op de behuizing of waar dan ook en geen melding in onderhoudsboekje of in de computer van de garage waar ik nu ga.

    In reactie op: APK in het vooruitzicht: aandachtspunten #18264450

    Ik vond het ook wat vreemd, zolang zonder te vervangen, maar er staat niets in het ohb ivm vervanging, en de garagist waar ik nu al enkele jaren ga zegt me dat hij deze ook nog nooit vervangen heeft (tervoren ging ik naar een officiele dealer, maar deze was pokkeduur en had geen vervangwagens :wtf )

    Het blok zweet eigenlijk aan de gehele linkerkant, dus de kant van de distributieriem.
    Helemaal rond het carter, aircopomp, rond de poelie van de krukas, zo naar omhoog tot onder het kleppendeksel denk ik. De spanrol van de V-riem zit ook helemaal onder de olie (nou, het ijzeren gedeelte dan, niet de rol zelf gelukkig). Ook de afdekplaat van de distributie is redelijk “bezweet”.

    Ik zal de banden ns op exact dezelfde druk zetten, op een egale ondergrond gaan staan en dan even meten wat het verschil nu juist is.
    Dan idd mss ff opkrikken, wielen eraf en de zooi eens goed bekijken.

    En ja hoor, ze zijn hier best wel streng bij de keuring…
    De verhalen die je hoort zijn misschien ietwat overdreven, maar het is geen uitzondering dat mensen voor de keuring zaken zoals koplampen, velgen, soms ophanging en dergelijke meer aanpassen en terug zoveel mogelijk origineel maken om niet “op te vallen” :p.

    Veel hangt ook af van het humeur van de keurder hoor. Ik had enkele jaren geleden opmerkingen als “ophanging – veerpoot: in de gaten houden; bandenstijfheid verschil te groot op achteras; staat uitlaat in de gaten houden, …”
    Het jaar nadien, niets aan de wagen gebeurt, kreeg ik als opmerking “wagen voldoet aan de technische voorschriften”. Begrijpe wie begrijpen kan.

    In reactie op: APK in het vooruitzicht: aandachtspunten #18264448

    Auto is gekentekend in België, waar ikzelf ook woon :thumb .

    In reactie op: APK in het vooruitzicht: aandachtspunten #18264445

    Motor is een Z14XE.

    Ik denk dat de distributie nog nooit vervangen geweest is…
    Is er een manier om de werking van de schokbreker te testen zonder dat deze er vanonder moet?
    Oliedrukcontact zit op de oliepomp (engels oil pressure switch, had er zelf ook nog niet van gehoord als veroorzaker van oliezweten maar blijkbaar een gevoelig punt bij bepaalde motoren)

    In reactie op: Astra G, stuurbekrachtigingspomp. #18263401

    Oh ja, zo kan het mss wel dan.
    Nee ik had het wel goed gelezen hoor, dacht gwn dat het andersom dan misschien ook gold :).

    In reactie op: Astra G, stuurbekrachtigingspomp. #18263399

    Uit de TIS:
    Steering gear of EHPS Gen. II must not be combined with an electro-hydraulic supply unit of Gen. I.

    Afgaand hierop lijkt t me dus ook niet zo’n goed idee een TRW II pomp te installeren op het stuurhuis van een TRW I-pomp; tenzij je t stuurhuis mee vervangt.
    Correct me if I’m wrong…

    In reactie op: Dashboard melding remvoeringen en Sco kanon #18264026

    Heb jij een kanon in je wagen? ;)

    Sensoren misschien stuk? Of vals contact?

    Is het een G?

    In reactie op: Astra G, stuurbekrachtigingspomp. #18263398

    Ja maar je kan altijd eens op de sloop kijken, vind je vast wel eentje.

    Je kan eens zoeken op nieuwe onderdelensites op subframes.
    Als ze vragen welke stuurpomp je hebt, is het verschillend ;).

    Maar uiteindelijk, het is het stuurhuis zelf dat vastzit op het subframe, dus stuurpomp zal dan niet uitmaken zeker?

    In reactie op: Astra G, stuurbekrachtigingspomp. #18263396

    Wat ik dan zou doen is het gehele stuurhuis vervangen, om zeker te zijn dat alles zou passen. Maar dat ben ik natuurlijk :p.
    De subframes zijn immers allemaal dezelfde denk ik.

    De elektrische aansluitingen zullen volgens mij wel ongeveer dezelfde zijn.

    In reactie op: is me koppakking of EGR kapot? #18263833

    Persoonlijk vervang ik liever de hele computer dan de koppakking, is toch net iets makkelijker ;).

    Hopelijk kan je hem nog redden, een Astra naar de sloop zien gaan is altijd beetje treurig :( .

    In reactie op: Dop vd koelvloeistof draait door #18263815

    Beetje meer bij elkaar duwen, misschien dat de binnenste “bekleding” niet meedraait…

    Dus bv een doek rond de dop en dan een tang erop, maar niet om zeep helpen he :thumb .

    Anders, als hij toich doordraait, gelijk koelvloeistof aflaten aan de radiator vooraan en op de sloop ff een ander tankje halen? :)

    In reactie op: is me koppakking of EGR kapot? #18263828

    Nou, als je tijd en ietwat kennis genoeg hebt, valt het allemaal best zelf te doen, op de koppakking na omdat dat wat delicater is.

    Heb je zwarte/blauwe rook uit je uitlaat?

    EGR kan je afdoppen door een plaatje ertussen te monteren, egr zelf kan dan erop blijven om geen foutcodes te krijgen maar hij doet dan niets meer.

    Koelvloeistof snel weg en geen lekkages lijkt te duiden op een lekke koppakking, maar kijk toch nog eerst goed na, die dingen lopen met plaatsing in snel op en moest ik van jou zijn, met je beperkte kennis, zou ik er niet aan beginnen deze zelf te vervangen.

    Eigenlijk, eerlijk gezegd klinkt het als veel werk dat je te doen hebt, maar al je elektraproblemen kunnen ook aan één simpele gezamelijke oorzaak liggen.

    Heb je al eens uitgemeten met een multimeter?

    In een garage ga je er met 1000 euro volgens mij niet komen hoor… :s

    Verkeerde jumpstart kan wel tot gevolg hebben gehad dat er enkele zekeringetjes gesprongen zijn, anders ff een setje kopen en ze gelijk allemaal vervangen :thumb .

    In reactie op: Hier ben ik (weer)… #18239862

    Niet zo heel erg veel gebeurd hier, enkel de winterslofjes gemonteerd:

    Ondertussen wel gewassen uiteraard :thumb.

    Spatbord rechtsvoor wordt ook vervangen hoor, ligt al eentje klaar om te spuiten.

    Nu ben ik bezig alles voor te bereiden voor ombouw naar ECC en boordcomputer, ben ik eigenlijk mee rond maar wacht tot iets warmer weer om het in te bouwen…
    Komt ook een nieuwe radio in (voorlopig, bedoeling is om uiteindelijk een 1-DIN met klapscherm en navi + achteruitrijcamera te hebben) en electrische spiegels.

    Ben ook aan het denken zijlijsten en sideskirts met handvaten in koetswerkkleur te zetten.

    Nog veel plannen, maar dat komt allemaal wel goed, eerst de ECC, BC, radio en spiegels.

    Als iemand me aan toffe dingetjes voor een G kan helpen, graag! (radio met klapscherm, sideskirts in kleur, moet niet perse dezelfde kleur als mijne zijn, angel eyes of smoked achterlichten, zulke zaken…)

    Volgend jaar (waarschijnlijk komt het er niet eerder van :p) gaat hij ook op een schroefkit, welke zouden jullie aanraden qua prijs/kwaliteit?

    In reactie op: Welke draad voor achteruitrijlicht ? #18263243

    O! Nou, alvast proficiat! :thumb

    In reactie op: astra h raar probleem electronica #18263300

    Nee, fuse kapot = geen lampje idd :p.

    Bovenin zie je rechts twee relais zitten. Het is één van die twee, denk het linkse maar ben niet 100% zeker.

    Anders kun je eens met de multimeter aan de slag, wat verliest waar stroom en wanneer, zulke zaken…

25 berichten aan het bekijken - 351 tot 375 (van in totaal 547)