Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik heb ook al een paar keer gehoord dat mensen met de hogedrukspuit het motorruim schoonmaken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb namelijk zo’n vermoeden dat het niet zo veilig is. Je zal toch wel zeker een paar onderdelen moeten afdekken neem ik aan? (verdelerskap, open luchtfilter etc.)Casper
Prachtig, dat ding knalt echt door het veld:wub
Ben inderdaad ook wel benieuwd wat die op de 1/4 mile doet.Heeft iemand meer info over dit monster?
Hmm net op tv gezien,
ik vind het allebei niks. Maar de muziek is wel erger dan de Corsa.:P
How to: Autowassen
Aangezien ik nog geen how to autowassen heb gezien, heb ik er eentje gemaakt.
Ik zal zoveel mogelijk informatie proberen te geven over het wassen van je auto. De informatie heb ik van verschillende websites gehaald en gecombineerd met mijn eigen manier van wassen. Vanaf stap 4: kleien, is de informatie van een andere site gekopieerd.Tip vooraf: Ikzelf was de auto nooit in de zon.
Poetsen in de zon kan geen enkel product tegen. Ook kunnen er watervlekken ontstaan die soms moeilijk weg te halen zijn.Wat heb je nodig:
– Twee of drie emmers water (het liefste 3, eentje voor je velgen)
– Een washandschoen
– Een goede zachte velgenborstel
– Een goede autoshampoo
– Eventueel een goede velgenreiniger (meestal voldoet gewone autoshampoo ook)
– Een watermagneet of bladblazerStap 1: De velgen
Voordat je de auto daadwerkelijk gaat wassen is het belangrijk dat je eerst de velgen doet. Dit doe je om te voorkomen dat er straks spetters vuil op je net gewassen auto achterblijven.
Voor het wassen van de velg dien je een goede zachte velgenborstel te gebruiken. Voor het wassen van de velgen gebruik ik zelf altijd gewone autoshampoo. Als je velgen erg vies zijn en je krijgt ze niet schoon met gewone autoshampoo, dan kun je het met een velgenreiniger proberen. Let er wel op dat je de velgenreiniger niet te lang laat zitten en het afspoelt met veel water. De velgenborstel spoel je af in een aparte emmer water. Deze emmer water gebruik je niet meer bij het wassen van de lak!
Stap 2: Het wassen van de auto
Veel mensen gebruiken een spons om hun auto te wassen (ikzelf maak me er ook schuldig aan). Dit is alleen niet zo verstandig. Door de structuur van de spons blijven er kleine vuildeeltjes achter die je dan over de lak wrijft. Hierdoor krijg je kleine krasjes in de lak (swirls). Deze zijn vaak goed te zien als de auto in de zon staat.
Het is dus beter om een goede washandschoen te gebruiken. Een goede washandschoen is gemaakt van materiaal met lange vezels, hierdoor wordt het vuil opgenomen in de handschoen waardoor het geen direct contact met de lak maakt.
Hoe ga je te werk?
Begin met het ergste vuil van de auto af te spuiten. Werk hierbij van boven naar beneden.
Vervolgens doe je de aanbevolen hoeveelheid autoshampoo in een emmer met warm (niet heet) water. Daarnaast vul je een tweede emmer met enkel water. Je begint de auto van boven naar onder te wassen, gebruik hierbij veel water om ervoor te zorgen dat het vuil als het ware van de lak afspoelt. Je begint altijd met de vlakke delen (dak en motorkap). De tweede emmer met water gebruik je om de washandschoen eerst even af te spoelen nadat je een stuk van de auto gedaan hebt en voordat je hem weer in de emmer met autoshampoo doopt.
Na het wassen spoel je de auto af met een dun straaltje water, dit doe je met een tuinslang zonder sproeikop erop. Je zult zien dat er veel minder water op de lak achterblijft. Dit is makkelijker bij het drogen.Stap 3: Het drogen
Voor het drogen zijn er verschillende manieren. De beste is drogen met een bladblazer.
Een bladblazer zeg je? Ja een bladblazer. Door het drogen met bijvoorbeeld een zeem is een achtergebleven zandkorrel al genoeg om een krasje in de lak te maken. De truc is om je auto zo min mogelijk aan te raken. Een bladblazer is hiervoor dus perfect. Aan de andere kant zullen je buren wel raar opkijken als ze je bezig zien met een bladblazer.Een andere manier is het gebruik van een watermagneet. Dit is een grote microvezel doek die het water in 1 keer absorbeert en niet uitgewrongen hoeft te worden. Het grote voordeel van deze doek is dat je het oppervlak droog kunt deppen, waardoor de kans op krasjes door op de auto gewaaide zandkorrels vele malen kleiner is. Laat de auto in ieder geval niet gewoon opdrogen, de watervlekken die dan ontstaan zijn vaak moeilijk te verwijderen en kunnen in het ergste geval zelfs permanente schade aan de lak veroorzaken.
Stap 4: Kleien
Ikzelf heb verder nog geen ervaringen met kleien en polijsten, vandaar dat ik de volgende informatie van verschillende sites heb gehaald.
Een stuk is afkomstig van http://www.suzukituningclub.nl. Een ander gedeelte is afkomstig van het Focusclub forum en is geschreven door Boyd.Verwijderen vastzittende verontreinigingen met detailing klei.
Het klinkt misschien gek, maar na het wassen is de auto nog niet volledig schoon. Er zijn allerlei soorten vervuiling (boomsappen, remstof, industrieel stof, teerspetters, vliegenlijkjes, etc.) die zich in de loop van de tijd vastzetten op het oppervlak. Vaak is dit niet direct zichtbaar, maar het beïnvloed wel het uiterlijk en de glans van de auto.
Wat heb je hiervoor nodig?
– Quick Detailer
– Klei (zijn veel soorten in, ik ga hier uit van de consumenten klei)
– Microfiber doek van goede kwaliteit
– (vaak als 1 kit te koop; Meguiars Quick Clay kit, klei moet je luchtdicht bewaren. Anders droogt het uit)Een goede en veilige methode om de vastzittende vervuiling te verwijderen is een speciale detailing klei. Met deze klei worden de vervuiling van de lak gehaald, zonder de laklaag aan te tasten. Mijn ervaring is dat mensen enorm sceptisch zijn over het gebruik of de resultaten van de klei. Als ze eenmaal hebben gezien wat de klei kan doen moeten ze een stuk hebben om op hun eigen auto te kunnen gebruiken. Persoonlijk beschouw ik het ook als mijn beste ontdekking op gebied van onderhoud van de lak. Deze klei wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om overspray te verwijderen.
De het werkt als volgt; Neem de helft van de klei en kneed die kort totdat de klei soepel is. Maar er een platte schijf van die ongeveer 5 centimeter groot is. Spuit een klein stuk van het oppervlak in met de bijgeleverde Quick Detailer. Dit dient als een soort glijmiddel voor de klei zodat deze zonder weerstand over het oppervlak bewogen kan worden. Vervolgens wrijf je met korte snelle bewegingen over de lak. Na een aantal keer heen en weer wrijven zijn alle vastzittende vervuilingen opgenomen door de klei en is de lak op die plek zo glad als glas. Op die manier behandel je de hele lak zodat deze helemaal vrij is van vervuiling. Het is een redelijk intensief klusje, maar het is het werk meer dan waard. Kneed tijdens het kleien regelmatig de klei zodat de vervuilingen echt in de klei opgenomen worden.
Het spreekt voor zich dat je het bovenstaande doet op een goed gewassen auto, zandkorrels in de klei kunnen namelijk wel leiden tot krasjes. Mocht je de klei laten vallen, snij dan de vervuilde stukken weg of neem een nieuw stuk klei!
Als je klei op begint te raken merk je dat aan het uiteenvallen van de klei. Moeilijk te kneden en blijft aan je vingers plakken. Dan is het verstandig 1 van je andere stukken klei te gaan gebruiken.
Stap 5: Polijsten
Handmatig polijsten en krassen verwijderen:
Begrijp de laklaag die op je auto zit!!
Het handmatig polijsten van de lak kan een behoorlijk zware bezigheid zijn. Je hebt behoorlijk wat tijd en kracht nodig om oxidatie en krasjes te verwijderen. Toch is het zeker de moeite waard om hier eens een paar uur in te investeren.Gooi alles overboord wat je vader je ooit heeft verteld over poetsen! Want de spullen en regels zijn de laatste 10 jaar gigantisch snel veranderd.
Er zijn 3 dingen welke significant zijn veranderd
– De moderne laklagen zijn niet meer op basis van petroleum maar op water
– Poets producenten hebben de schurende middelen doorontwikkeld voor een beter resultaat om een consistent slijpproces te garanderen
– Microfiber producenten zijn doeken speciaal voor poetsen gaan produceren zodat er geen krassen worden veroorzaakt en voldoende opneemtDe high-tech lak lagen op de moderne autos verschillen van producent. Algemeen gezien zitten er op alle nieuwe autos een blanke lak laag (behalve in amerika ed) Vroeger werkte je direct op de laklaag waardoor deze snel weer op kleur kwam. De moderne auto heeft een laag primer, kleur, en blanke lak voor meer glans,kleur en bescherming.
Door de moderne laklagen zijn deze beter beschermd tegen alledaags gebruik, echter heeft het wel betere verzorging nodig. Tegenwoordig zijn rode en gele auto’s goed bescherm door toevoeging van UV filters. Deze zullen dus niet roze of zachtgeel worden zoals oude volvo’s ed.
De kleine krasjes swirls zullen nooit door de blanke laag heen komen en kunnen dus redelijk gemakkelijk weg worden gewerkt
Meguiars biedt een aantal producten die je zou kunnen gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar de volgende combinatie.
– Scratch X
– Deep Crystal polishDe Scratch X is ten opzichte van de Deep Crystal Polish iets beter in het verwijderen van microkrasjes en oxidatie. De Deep Crystal Polish zorgt voor die hele mooie diepe natte glans.
Hoe ga je te werk?
Neem een applicatiesponsje en doe daar wat Scratch X op (een druppel ongeveer ten grootte van een kwartje). Hiermee ga je een klein stukje van de auto (ongeveer 25 x 25 cm) behandelen. De Scratch X moet je met een behoorlijk stevige druk inwerken totdat het bijna verdwenen lijkt te zijn. Breng nog wat Scratch X aan op de applicator en behandel de plek opnieuw, herhaal deze stap zo vaak als nodig om de lak krasvrij te krijgen. Het is gebruikelijk dat een plek meerdere keren behandeld moet worden, dus geef het niet op als je na 1 keer nog niet heel veel resultaat ziet. Wrijf de plek schoon met een doek (liefst met de Ultimate Polishing Cloth, want deze veroorzaakt geen krassen en neemt de resten polijstmiddel goed op).
De lak is nu als het goed is grotendeels krasvrij. Om het beste uit de lak te halen kun je nu de hele auto met de Deep Crystal Polish behandelen. Of M7 uit de proffesionele lijn. Ook hier doe je weer een druppel ter grootte van een kwartje op een applicatiesponsje. Behandel vervolgens weer een klein oppervlak met de polish. Werk de polish goed in totdat deze bijna volledig verdwenen lijkt te zijn. Neem de resterende polish weg met de Ultimate Polishing Cloth. Als je de hele auto gedaan hebt dan wordt het tijd om de beschermlaag aan te brengen.
Stap 6: Het beschermen van de lak
Beschermen van de glans met een wax of sealer
Na de complete voorbehandeling wordt het tijd om het resultaat te beschermen met een wax of sealer. Deze stap zorgt ervoor dat de glans en kleur die we tijdens de voorbehandeling weer helemaal teruggebracht hebben langdurig blijft. Er is tegenwoordig enorm veel keus op het gebied van waxen. Ik raad je echter wel aan om een goed product te nemen, deze zijn over het algemeen erg makkelijk aan te brengen en te verwijderen. Daarnaast laten de echt goede producten geen stof of witte waxresten achter op de auto. Ook het resultaat dat je met een goede wax kunt bereiken is beduidend beter als bijvoorbeeld de spullen van het merk met de schildpad. De glans zal dieper zijn en de goede producten beschermen de lak aanzienlijk langer, sommige producten kunnen de lak wel een half jaar lang goed beschermen.
Hoewel het wat meer werk is kun je de wax het beste in twee dunne laagjes aanbrengen. Na het aanbrengen van iedere laag wacht je tot de wax voldoende gedroogd is en je verwijdert hem met een speciale microvezel doek. Dit is belangrijk omdat het gebruik van een verkeerd soort doek of bijvoorbeeld een oud t-shirt al het harde werk teniet kan doen en opnieuw krasjes in de lak kan veroorzaken. Door twee dunne lagen aan te brengen weet je zeker dat je alle delen goed in de wax hebt staan, daarnaast voegt het wat extra diepte toe.
Het enige dat je nu nog rest is het onderhouden van de showroom shine die de auto nu heeft. Dit doe je door de auto regelmatig op de juiste manier te wassen en regelmatig een laagje wax aan te brengen voor bescherming.
Ik hoop dat ik hiermee een makkelijke en duidelijke how to in elkaar heb gezet. Ik heb er momenteel geen foto’s bij gedaan. Dit kan ik achteraf nog altijd doen (mocht het nodig zijn).
PS: voor zwarte plastic bumpers en trims kun je Black wow of Mother’s back to black gebruiken. Dit brengt het weer naar een mooie zwarte kleur.
Mvg Casper
origineel gepost door Dennis-Corsa-B
breng hem weg voor een paar centen ben je klaar niet moeilijk doen als je het zelf niet ken :thumbuphet duurt nu al 6 dagen aan de post’s tezien :hmmz
Hmmm, ik ben vandaag pas begonnen:P
Ik heb verder nog geen tijd gehad ivm school. Niet al mijn aandacht gaat uit naar de auto:PIk heb het al eerder bij een Golf 2 gedaan. Maar bij de Corsa wil het op de een of andere manier niet lukken.
Toch denk ik dat ik het probleem nu heb opgelost, ik zag dat er iets aanliep, dit heb ik een beetje aangepast. Ik heb net even een testrit gemaakt en het lijkt dat het is opgelost.Maar in ieder geval, iedereen bedankt voor de hulp;)
mvg Casper
Mattemaker, bedankt voor de info.
Ik heb nu alleen een probleem, de voorkant van de trommelrem komt er niet af. Moet ik verder nog iets losmaken?
Welkom, en veel plezier op het forum!
origineel gepost door UniqueCorsa
Mijn Corsa


Mooie wagen:cool:
Wat zijn de specs van de wielen? Zien er agressief uit:)
Casper
origineel gepost door caponetyuh
kijk eens hier op deze site http://www.autopartsonline.nl/nl/index.php?show=artikelen&id=1&width=1024&height=768 daar heb je al vanaf 26-27 euro remmenHeey caponetyuh,
heb je zelf of iemand anders, ervaring met deze website en hun remmen?
Ik heb namelijk geen zin om straks een noodstop te maken en dan blijkt dat de remmen het niet goed doen.mvg Casper
origineel gepost door OrangeArrow
tip: draai het wiel terug erop (of laat het zitten) als je de trommel eraf gaat trekken, zal dan veel makkelijker gaan! Je moet overigens het centrale lager los halen, achter de vetdop in het midden… En goed afstellen als je de zooi weer in mekaar zetBedankt voor de tip!
mvg Casper:)
TRPower bedankt!
ik laat jullie wel weten of het is gelukt.
Casper
origineel gepost door freek corsa
Ik vermoed dat de remvoering los is gegaan van de stalen houder.Mijn advies, niet mee door rijden, maar direct vervangen. Laat dan gelijk de achter remcilinders gang baar maken.
Het is ook goed zelf te doen, maar dat moet je ook maar net even zien zitten.
Freek Corsa, bedankt voor je reactie.
Ik zal vanmiddag er even naar gaan kijken. De remvoering zit die op de trommelrem? En als die vervangen zou moeten worden, over wat voor bedrag hebben we het dan?
Ik wil namelijk zoveel mogelijk zelf doen.En wat bedoel je precies met de remcilinders ‘gangbaar maken’?
mvg Casper
Gewoon de volgende keer de heuvels nog rustiger of schuin nemen:P
Ik denk dat nog lager het verder ook geen zin meer heeft voor de wegligging, is alleen maar onhandig.mvg Casper
Hey Tim,
erg mooie Corsa, keep up the good work!;)
grz Casper
origineel gepost door MisterGSi
damn erwin, doe je goed man. ziet er echt goed uit. gaat nog wel omlaag neem ik aan :P
verder nog plannen ermee?mijn C is onderhand ook weer terug. :jerry








ik denk dat ik hem niet ga verlagen. vind dat de wielkasten mooi gevuld zijn (zou misschien 1cm lager kunnen;)).
ik hoor wel wat jullie er van vinden :D
Prachtige wagen dit:thumbup:wors
Perfecte rijhoogte.:puke
Tsjaa, wat moet ik hier van zeggen. Ik vind het niks.
Ik vind je bodykit totaal niet bij de auto passen. Ik snap best dat er veel tijd en geld in gaat zitten, maar dit is echt niet mijn ding.
Het valt me ook op dat de spiegels niet zijn meegespoten, dit vind ik persoonlijk vrij slordig. Als je je auto laat overspuiten doe het dan goed!
Het kleurtje daarintegen vind ik wel mooi.Ziet er allemaal goed uit!:D Na de genoemde updates zal die nog dikker zijn.
Is het leren interieur eigenlijk origineel corsa? Ik vind het namelijk zeer goed staan.:agentCasper
Aangezien ik nieuw op het forum ben zal ik ook maar mijn Corsa laten zien.
Nog helemaal standaard.:)




Welkom,
ik wil de foto’s wel eens zien. Ik heb namelijk ook net mijn eerste auto (Corsa B) gekocht.:D
mvg Casper
Hey Mats,
toevallig heb ik twee weken geleden de logo’s van mijn Corsa gehaald, staat veel beter.:D
Zoals hierboven al een paar keer staat vermeld.
Ik heb het ook gewoon met de fohn gedaan. Zet hem op de warmste stand maar zorg er wel voor dat je blijft bewegen. Met een visdraadje of tandenflos kun je de logo’s er zo afhalen.veel succes,
Casperorigineel gepost door wolverine
ok tnx voor de reacties ik dacht heb ik een mooie bumper gevonden kraken ze hem af en willen ze een gsi bumper hahaNiemand kraakt hier de bumper af. Ikzelf vind het alleen mooier om een suptielere look te hebben. Daarom zou ik persoonlijk voor een gsi bumper gaan. Deze zijn precies goed, ze ogen sportief maar niet te overdreven.;)
mvg Casper
origineel gepost door Dennis-Corsa-B
ik vind maar 1 bumper mooi op een b-tje en das de gsi bumper eerste type met mistlampen :wors^
Hier ben ik het mee eens, gewoon een gsi bumper is het mooiste.king:Alvast gefeliciteerd;)
Hey Tim,
Pas op met sommige velgenreinigers. Sommige zijn agressief en kunnen dus je velg helemaal verpesten.
Ikzelf gebruik altijd warm (niet heet) water en gewone autoshampoo. Dit geeft bij mij altijd wel een mooi resultaat.
Voor de minder mooie plekjes op je velg zou je een soort schuursponsje kunnen gebruiken (die je bij de afwas weleens gebruikt) het lieftste eentje die al een beetje versleten is. Hierdoor zijn ze niet meer zo ruw. Pas wel op dat je de bescherming van de velg er niet afhaalt.Veel succes!
mvg Casper
-
AuteurBerichten