Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Interessant stuk over de sensoren.
Ik kan zelf alleen niks vinden over een LMM sensor, misschien dat het op zn engels anders heet?
Een MAP sensor heb ik daar in tegen wel kunnen vinden online bij een Z16XEP.@oomens94 wrote:
Kortom, het kan van alles zijn.
Ik heb het door helaas :(
@danny wrote:
Map sensor kan ook….
Nou vooruit, deze kan er dan ook wel bij, ik ga een MAP sensor proberen te bemachtigen.
@oomens94 wrote:
Het kan wel met temperatuurmeting te maken hebben (oftewel mate van afkoeling van hittedraad in de sensor) aangezien je na herstarten bij warme motor nergens last meer van hebt. Misschien corrigeert de sensor het warmer worden van de motor niet tijdens rijden, alleen bij herstart/ reset.
Bedoel je dat je ook denkt dat het misschien de MAP sensor is?
Of heb je het over een andere sensor, één die een temperatuur meet?Trouwens, ik heb de druk en compressie in de cilinders laten meten en deze was zeer goed.
Dus het is geen lekke cilinder.@P. Rutser wrote:
kan je hem zelf uitlezen ja of nee.
als je p nummer hebt zijn ze in de ecu geweest.
wil je die p nummers hier neer zetten?Ik zelf kan de auto niet uitlezen.
De garage heeft hem uitgelezen voor zover ze konden.
Ik ben zelf geen technicus dus ik moet maar vertrouwen op wat anderen zeggen.
Wat ik heb begrepen is dat de P foutcodes welke uitgelezen waren de ‘normale’ foutcodes waren voor een auto op LPG. Ik heb daar daarom ook niet verder naar gevraagd. Ik zag wel de foutcodes P0300, P0301, P0302, P0303, P0304 en P0314 staan.
Maar deze waren allemaal ‘normaal’ voor de situatie.De enige opvallende was dus de U2103.
En wat ik bedoelde met ‘niet kunnen uitlezen’ is dat de garage niet in het apparaat kon kijken wat de storing gaf, dus wat de U storing precies inhield of waar die door veroorzaakt werd.
Ik weet niet of er wel iets bestaat dat wel precies kan achterhalen wat er mis gaat.@P. Rutser wrote:
Volgens mij kan je deze auto zelf uitlezen:
Ga in de auto zitten.
Rem en gaspedaal tegelijk volledig indrukken.
Draai de contactsleutel om tot de lampjes branden(niet starten).
De ECN codes kan je aflezen van km teller.Net gedaan.
Wat er gebeurt is dat de foutcode ECN 030300 bij de km stand komt te staan.
Waarna het motorstoringslampje eerst 10x knippert, even uit gaat, 3x knippert, even uitgaat, 10x knippert, even uitgaat, 3x knippert en daarna uit blijft, totdat ik de pedalen los laat.De garage waar de auto stond heeft deze natuurlijk wel uit kunnen lezen, maar alleen de OBD en die gaf dus de U foutcode. Samen met nog een paar P foutcodes, maar die P foutcodes die er waren zijn normaal voor een auto die op gas rijdt.
Wat ik bedoelde is dat de garage niet de can-bus uit kon lezen of nakijken om precies te zien wat er mis mee is. Weet niet of er een specialist misschien is die dit wel kan? Of is in mijn geval gewoon de ECU defect?
Ik heb net heel even telefonisch contact gehad met de garage en wat ik begrepen heb is dat er een fout/foutcode in de ‘canbus’ zit. En deze kan de garage waar de auto nu staat niet uitlezen of repareren.
Iemand van jullie eerder zoiets gehoord of meegemaakt? :(
Edit: zegt iemand de foutcode: U2103 iets?
Dat zal zeker wel mijn volgende stap zijn als ik morgen nog niks verder ben.
Ik heb zelf alleen wat lastige werktijden, want ik werk wanneer de rest slaapt en ik slaap wanneer de rest werkt, en ik kan mijn auto ook geen dag missen helaas. Dus dat word wel lastig plannen. Maar moet wel goedkomen.Ik ben denk ik overigens alleen maar voor zo ver tevreden met ‘Eef en Huub’ omdat ik niet beter ken, alleen maar slechter. Van monteurs die met hun peuk in de mond je auto instappen om de storingen uit te lezen en achteraf dood leuk 5 dingen opnoemen die het allemaal kunnen zijn waarvan het goedkoopste al enkele honderden euro’s kost tot aan monteurs met bizarre adviezen.
Maar misschien moet ik gelijk wat positieve woorden terug nemen over ‘Eef en Huub’ want echt tevreden was ik natuurlijk ook niet. Misschien ben ik wel nooit tevreden. De problemen zijn overigens wel altijd opgelost, maargoed. De eerste keer deed die dus moeilijk over de prijs achteraf. En de laatste keer toen ik bij hun was (ben totaal 2x in m’n leven bij de dealer geweest voor onderhoud) was omdat m’n claxon het niet deed. Hun kwamen met enkele opties/voorstellen van wat er defect zou kunnen zijn en wilde eerste bij de optie beginnen die niks voor hun kostte maar mij wel bijna €250, een software update van de stuurbedieningen, pas na een half uur in discussie te zijn geweest zijn ze toch maar akkoord gegaan met wat ik wou, geen software update maar de bekabeling vervangen van de stuurbedieningen (volgens mij heette dat de airbagring, maar dat weet ik niet meer zeker) en wat denk je, probleem opgelost voor een paar tientjes totaal.
Als deze garage me niks kan vertellen morgen dan bel ik Kooijman maar, tenzij iemand nog een beter idee heeft tot die tijd.
Ik geef je natuurlijk groot gelijk wat de service, materieel en kennis betreft van dealers.
Hun zijn altijd beter uitgerust met apparatuur, software en reserve onderdelen.
Iets wat universele garages nooit zullen hebben.Ik ben ook wel tevreden hoe het is gegaan de eerste keer toen ik naar de dealer (Eef en Hub in Rotterdam Lombardijen, 1km van mijn huis af) ging voor een soort gelijk probleem, de wagen schokte constant, had geen kracht meer en alle bij behorende symptomen. Ik had vooraf met de persoon die over de prijs ging daar een bedrag afgesproken voor de reparatie, het afstellen van de kleppen. (als ik me niet vergis rond de €750) Toen die persoon daar op het einde een beetje moeilijk ging doen over de prijs omdat zijn monteur 30 minuten langer bezig was dan gepland had ik al besloten niet snel nog een keer langs te komen. Maar over het algemeen ben ik wel tevreden over de gang van zaken, afspraken worden gemaakt om na te komen en niet alleen als richtlijnen zoals elders.
En ik je heb ook waarschijnlijk gelijk dat als ik direct naar de dealer toe was gestapt dat ik voor het bedrag dat ik nu al kwijt ben aan het proberen, dan al een diagnose en prijsopgave had gehad en meteen van mn probleem af zou kunnen zijn. Maar dat is helaas altijd iets waar je pas achteraf achter komt.
Toch zal ik voortaan ook niet (snel) naar een dealer toe stappen. Ik verdien mijn geld niet op een makkelijke manier en ben daarom ook niet van plan om €150 ex btw te betalen per uur zodat er naar mijn auto word gekeken bij de dealer.
@oomens94 wrote:
Welke dealer ga je heen? Zie dat je uit Rotterdam komt.
Ik ga bijna nooit naar de dealer, alleen als het echt moet omdat ik niemand anders ken.
Op het moment ben ik van de ene universele garage naar de andere aan het reizen voor onderzoek en nu ben ik bij de 3e aangekomen.
De eerste twee kwamen er niet uit. De eerste, waar ik normaal altijd voor onderhoud naartoe ga wilde het hele motorblok vervangen en de tweede garage plaatste zonder overleg een nieuwe bobine en bougies.
Hoop dat deze 3e wat meer kennis in huis heeft.Als je advies hebt waar ik met mijn auto terecht kan zonder dat het mij een nier kost dan hoor ik dat graag,
maar van dealers blijf ik voorlopig gewoon weg met hun belachelijke uurtarieven en onderdeel prijzen.@P. Rutser wrote:
welke foutcodes worden er uitgelezen.
Ik laat mn auto morgen ochtend weer achter bij de garage om de druk in de kleppen te meten en zal vragen of ik de precieze foutcode mee kan krijgen van de storing.
Die heb je van mij nog tegoed.@P. Rutser wrote:
ik bedoel bij de bobine maar bij de ecu mag ook als je bij de bobine niets vind
Ik zal morgen kijken of ik iets opvallends zie aan die kabels.
Maar ik denk dat dat op het oog wel allemaal goed zit, anders hadden ze het denk ik bij mijn garage wel meteen gezien.@oomens94 wrote:
Draadbreuk kan je zelf wel even doormeten/ goed bekijken denk ik. Is bij uitlezen overslaan het enige bericht?
Doormeten kan ik zelf helaas niet. Geen middelen noch kennis voor helaas.
@Juffer1 wrote:
Hoeveel km heeft jou Astra inmiddels gereden ?
Bij mij heeft helaas een nieuwe bobine niet geholpen.
Er staat al bijna 190dkm op de teller.@P. Rutser wrote:
Net achter de stekker draadbreuk komt vaak voor,
Achter welke stekker?
Die van de bobine of ecu?@oomens94 wrote:
Ik heb wel eens iets voorbij zien komen van kapotte Ecu’s bij overslaan. Kan dat topic alleen niet meer terugvinden.
Dat heb ik inderdaad ook al 2x voorbij zien komen, maar ik hoop echt dat dat het niet in.
De prijzen van ECU’s zijn leuk.@oomens94 wrote:
Ik heb dit probleem ook gehad, echter heb ik een Z16XEP- 2005 op benzine. Misschien een idee een druktest uit te laten voeren van je cilinders?
Bij mij is dit ook gedaan, bleek een doorgebrande klep te zijn. Controleer je wervelkleppenblok ook even. Een vastzittende klep in je wervelkleppenblok kan voor een doorgebrande/ scheve cilinderklep zorgen bij te lang doorrijden. Ik had toevallig ook drukverlies (4/5) in cilinder 3. Misschien heb je in meerdere cilinders drukverlies.
Ik weet echter niet hoe het met gas zit. Vast wel andere leden die hierover nog wat kunnen zeggen.
Dank je voor de reactie.
Maar is het niet zo dat het probleem zich dan altijd voor zou moeten doen als het iets is als een doorgebrande of scheve cilinder klep?
Want als ik de auto alleen opnieuw opstart (met 20 seconde ertussen) dan is het probleem voor dan alweer ‘opgelost’. -
AuteurBerichten