Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Waar je ook rekening mee moet houden, en daar denk je in eerste instantie niet aan, is dat je veel meer rekening moet houden met stoepranden als je bredere wielen monteert. Bij parkeren langs de weg gebeurt het al gauw dat je je velgrand beschadigt. En bij hevige regen op de snelweg zal je zicht naar achteren sterk worden beïnvloed door het water dat langs je auto wordt weggedrukt en niet, zoals bij smallere velgen, in je wielkast wordt opgevangen.
Je kunt alles passend maken, als je tenminste niet vies bent van een beetje werk. Zonder aanpassingen is 9J absoluut te breed. Je moet dan in ieder geval je wielranden uitrollen, andere wielranden inlassen of verbredingen monteren, zoals die van LSP bijvoorbeeld. Oerlelijk, maar als je per sé 9J eronder wilt en het je niet uitmaakt hoe lelijk je Corsa er uitziet met die dingen, dan is dat een goed alternatief.
Nieuwe bougies erin gedraaid.
Het binnenspatbord is op diverse plekken bevestigd. Volgens mij met plasticklemmetjes die je in het midden moet doortikken en dan eruit trekken. Beter gelijk zorgen dat je nieuwe bij de hand hebt om het erna weer vast te zetten.
Om aan de rest te komen, moet het het binnenspatbord worden verwijderd.
Oneffenheden in de achterbumper strak geplamuurd en een eerste laklaag erover.
Check eens of er wel voldoende ATF-olie in de automatische versnellingsbak aanwezig is. Normaliter kan je zelfs met een automaat zo snel wegrijden dat je al meters verder bent, voordat je achterligger in de gaten heeft dat het licht op groen is gesprongen.
Of het metertje is gaar. Kun je makkelijk testen met een 9-volt blokbatterij.
Het is mogelijk dat je de laatste keer bij het monteren de lagerspeling niet correct hebt afgesteld. Als je de remtrommel terugplaatst, moet je eerst nog de lagerspeling instellen voordat je het drukplaatje en de moer met splitpen aandraait. Als het drukplaatje geen speling heeft en de remtrommel warm wordt, heeft het metaal geen ruimte om uit te zetten. Mogelijk gevolg is dat je lager daardoor binnen de kortste keren gaar draait door de druk die erop komt.
De functie van het remsysteemlampje is tweeledig. Het brandt wanneer:
1) de handrem is aangetrokken
of
2) het remvloeistofpeil te laag is
In het tweede geval heeft dat dus niets met je handrem te maken, maar met de werking van je hele remsysteem. De handrem is overigens inderdaad via de hefboom middels kabels verbonden aan de remschoen in je remtrommel.
Kachelverlichting gefixt en tankvlotter weer gangbaar gemaakt. Es kijken of de benzinestand nu eens beter wordt weergegeven.
Mij zijn gevallen bekend waarin de eigenaar de ingevoerde wagen moest aanpassen aan de Nederlandse wet- en regelgeving. Los daarvan rijden er ook Amerikaanse wagens met een typegoedkeuring waarbij wel oranje stadslichten gevoerd mogen worden. De typegoedkeuring haalde ik hierboven al even aan in de 4e posting. In alle andere gevallen geldt: oranje stadslicht in Nederland niet toegestaan.
@McKaamos wrote:
Ja, het is wettelijk toegestaan. Anders kreeg je een amerikaanse bak ook niet geimporteerd naar NL ;)
In de APK regels staat (voor zover ik heb kunnen uitvinden) duidelijk dat je front verlichting wit of amber moet zijn, niet welke lampen dat precies moeten zijn.
Klopt niet helemaal. Voertuigeigenaren van een Amerikaanse wagen zijn verplicht hun geïmporteerde voertuig aan te passen aan de Nederlandse wetgeving. Dat houdt o.a in aanpassing van amberkleurig stadslicht naar wit stadslicht.
Volgens de Nederlandse (APK-)regelgeving mag het knipperlicht wit of amber zijn. Het stadslicht moet naar voren toe wit zijn en mag niet amberkleurig stralen.
Zit er nog genoeg koelvloeistof in het expansievat? Zo ja, dan zal je thermostaat inderdaad blokkeren in de gesloten toestand.
Het verschil in wattage tussen het meebrandende gloeidraadje voor stadslicht en het draadje voor knipperen is inderdaad goed waarneembaar. US-stadslicht lijkt mij altijd nog veiliger dan de huidige trend om helemaal geen knipperlicht meer te gebruiken wat je heel vaak ziet.
@CarloZz wrote:
Dit heb ik ook op de corsa zitten, maar dan in mijn koplampen en niet als zijpinkers. Bij keuringen heb ik geen problemen :thumbup
Oranje stadslicht is officieel verboden in Nederland, tenzij je een wagen hebt met een speciale typegoedkeuring hiervoor zoals de nieuwere types Volvo en BMW. Een beetje keurmeester zal oranje stadslicht normaliter afkeuren bij de APK. Heb zelf ook oranje stadslicht gereden op de Corsa. Zonder modules, gewoon simpel zelf geknutseld met een schakelaar op het dashboard om het naar behoefte te kunnen uitschakelen (bijv. voor APK). Werkte perfect en zag er bruut uit.
Kan mij niet voorstellen dat dat wettelijk is toegestaan, tenminste niet zoals jij het in gedachten hebt. Als jouw zijknipperlichtje constant meebrandt, kan dat door een andere weggebruiker worden gezien als richting aangeven. Als je dan een misverstand krijgt en het gaat mis, dan heb je een probleem. En de verzekering zal moeilijk gaan doen. Als je dit systeem dan toch wil inbouwen, dan zou je het al met een apart lampje moeten doen dat losstaat van je knipperlicht. En dan zou ik het ook achter doen, zodat duidelijk blijkt dat er sprake is van side markers.
Rij zelf ook een schroefset en die is voren op -90 mm gedraaid, achter -60mm. Dat alles op 14 inch bandjes. Uiteraard moet je je rijstijl wel iets aanpassen, zoals schuin over drempels, maar het lukt zeker wel. Heb ook geen last van overmatige bandenslijtage.
@TedMechanic wrote:
Oh, ik pomp het er gewoon altijd in via de plug aan de zijkant van de bak, gaat veel sneller.
Kan uiteraard ook, mits je daarvoor een handige pomp hebt.
Hydraulische olie van de automatische versnellingsbak controleren. Meestal worden storingen veroorzaakt doordat er te weinig olie in zit. Bij plotseling en hard remmen kan dat een schommeling veroorzaken, net zoals bij te weinig benzine in je tank het lampje al gaat oplichten in een bocht.
Hydraulische olie (ATF) bijvullen geschiedt via de opening van de peilstok.
Klopt. Plug losdraaien aan de zijkant van de versnellingsbak, naast de linker aandrijfas. Als het peil klopt, dan loopt er bij het losdraaien van de plug al olie uit. Zo niet, dan zit er te weinig in. Bijvullen doe je aan de bovenkant vanuit de motorruimte. Naast de schakelstang is een vulopening aanwezig. Weet even niet hoe het bij de ’94-Corsa is, maar bij mij is die opening afgedekt met een dopje. Dopje eraf, geschikte slang met trechter in de opening duwen en langzaam bijvullen. Versnellingsbakolie heeft een vrij lange doorlooptijd. Giet je te snel, dan loopt al vrij snel je trechter over. Dus een gezonde portie geduld is ook een vereiste als je dit klusje goed wilt doen.
De schakelaar is verkrijgbaar bij de Opel-dealer of, veel goedkoper, op de sloop.
27 november 2011 om 12:07 In reactie op: Corsa B 1993 verwarmingsproblemen na bijvullen koelvloeistof #17915012Werking thermostaat kun je ook als volgt controleren: auto ca. 10 minuten stationair warm laten draaien en tijdens het warmdraaien regelmatig voelen aan de slang die van de thermostaat naar de radiateur loopt. Deze mag pas warm worden bij ca. 90 graden. Dan gaat normaliter de thermostaat open. Wordt de slang beduidend eerder warm, dan staat de thermostaat voortdurend open.
Ik zou geen 2e hands thermostaat kopen. Gaat ie vrij kort daarna weer kapot, dan heb je weer dezelfde klus.
27 november 2011 om 11:06 In reactie op: Corsa B 1993 verwarmingsproblemen na bijvullen koelvloeistof #17915009Nee, thermostaat zit niet in de radiateur. Bij de 1.2 moet volgens mij ook de distributieriem eraf om de thermostaat te vervangen. Thermostaat is verkrijgbaar bij de Opel-dealer of via http://www.duparts.nl.
27 november 2011 om 10:36 In reactie op: Corsa B 1993 verwarmingsproblemen na bijvullen koelvloeistof #17915007Thermostaat controleren en zonodig vervangen. Deze zal waarschijnlijk in de open-stand geblokkeerd zijn, waardoor de motor al meteen na het wegrijden wordt gekoeld en de motor zijn bedrijfstemperatuur slechts heel langzaam bereikt.
-
AuteurBerichten