Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
@hennyw wrote:
automaat………..geen ervaring
Zafira diesel……..IK NOOIT MEER.positief !!!!! blijven !!!!!
Vergelijk je weleens ??@wim-v6 wrote:
Jupzz..
Als de accu nog goed werkt, zou dat in feite het probleem niet mogen zijn, kan wel zijn dat ie slechter word.
Willem
Wat is goed werken?? De laatste tijd gebeurt t soms (als ik erover nadenk) wel dat t niet direct aanslaat. Maar ik wijt t dan weleens aan te snel starten, bij koude motor met name.
Kun je de “staat”vd accu doormeten ??
grr.bert.@wim-v6 wrote:
Motor electronisch gasklepsysteem Spanning laag..
Kan een Zwakke accu geweest zijn of iets in die richting.
Storing (laten) Wissen en kijken of ie terugkomt.
Willem
Willem, gaat het toerental daar ook van omhoog??
Accu is 7 jaar. grr.@mikeuitscheveningen wrote:
daar staat die niet bij maar heb de indruk dat he tiets veroudert is de site
Ja, effe mailen (zoals hennyW ook al aangeeft) Hun site is alleen actueel v.w.b. software voor de nieuwere modellen. Alhoewel ’n Zafira-A niet oud is natuurlijk, maar je weet hoe het gaat.m.vr.gr.bert.
http://www.happylightshow.de daar kun je terugvinden of voor de Zafira-A leverbaar is deze module.
Lekt misschien langs de verstuivers ??>of de brandstofleidingen ??
Hai, als je op de site van rdw.nl kijkt en bij: Voertuiggegevens online je kenteken invoert, kun je dan zien welke uitvoering 1.9 DT?DTH?Z19DT of anders, hebt. En je kunt dan ook zien hoeveel kW deze motor heeft.
@Zaad4ra wrote:
Ja op kenteken staat 74 kw, maar ik dacht dat een z 19 dt motor 88 kw was?
Motor loopt netjes stationair, rammel onder dashboard komt tussen de 1200 en 1400 toeren.
Nee multiriem is niet vervangen en ook geen rollen of spanner.
Ja carter ventilatie zou verstopt kunnen zitten.
Ik heb een afspraak overmorgen bij de garage, dan mogen ze daar allemaal naar kijken en hopelijk ook de problemen oplossen.
Hai, deze motor kent 3 uitvoeringen in pk”s, tw: 100 (74 kW) 120 (88 kW) en 150 (110 kW)
@joskevandenbos wrote:
Heb babbel gehad met Saab dealers die over dezelfde motor beschikken in de 9-3 . Schijnt een veelvuldig voorkomend probleem te zijn vliegwiel ,Eerst ratelend geluid indien de koppeling los is. Dit geluid neemt zeer snel toe. Enige oplossing is vervangen vliegwiel.
probleem opgelost , enkel nog de vraag van de distributie riem wie kan mij helpen ? 120000 of 150000
bedankt bij voorbaat
De josHai, Jos
Heb óók 1.9 cdti 88kW/120pk, toen ik deze gebruikt kocht, waren er verder géén rekeningen bij van wat er al vervangen/gerepareerd was. Na informatie bij mijn Opel-dealer vertelde deze: de riem moet bij 150.000 km worden vervangen. Voor mij dus nog ongev. 1 jaar te gaan. Huidige km.stand is 126.000, dus nog ffe.
Hoop dat je hier iets aan hebt. m.vr.groeten, bert.keus voor diesel of benzine kan ook nog worden bepaald of je er wel of géén trekhaak onder hebt. En wat of je dan aan die trekhaak hangt. ’t Koppel van de diesel is anders dan van de benzine Zafira…
Hai tijgetje57, ik moet zeggen: toen ik opbelde kreeg ik ook ’n goed gevoel. En met name als particulier. Dit adres heb ik van iemand dievoorheen bij ’n grote keten werktte (waar ook die k in voorkomt) Hij had er heel goeie ervaring mee. Ik werd ook doorverbonden met iemand van de technisch dienst om het probleem uit te leggen. Hij had ook al wel ’n paar mogelijke oplossingen, deze waren altijd nog goedkoper en sneller dan 4 revisie-verstuivers. Maar goed dat is ’n ander verhaal.
Ik hoefde er niet heen, maar mijn ervaring zal ik zeker aan anderen doorgeven.
m.vr.gr., bert.Gisteren: Nat.Opel-testdag en winterplan met certificaat, aan de Zafira, laten doen. Tussen de bedrijven door aan de monteur gevraagd over de lekkage. Ta, het kan van alles zijn, maar ik kijk straks wel even. Ik had de Ecotec-kap er nog af, dus was t probleem (plasje dieselolie) makkelijk te zien. Auto gestart, uitgezet, ffe gekeken en gevoeld. 2 Steeksleutels gehaald en bij de lekkende verstuiver de wartel van de brandstof-leiding aangedraaid. Deze zat héél iets los en door de hoge druk kan er dieselolie tussendoor uitspuiten. Hierdoor ontstond de diesellucht in de Zafira…….
Dus het winterplan hééft voor mij alweer dubbel en dwars zijn nut bewezen !!!
Overigens was dit niet dezelfde Opel-garage waar ik ben geweest om voor ruim 3000 euro misschien wel aan de Zafira te versleutelen. Gelukkig woon ik in n omgeving waar er meerdere zijn, dus was de keus niet zo moeilijk.Kortom mijn prbleem is opgelost!!
m.vr.gr.bert.
@ZafirB wrote:
wat dacht je van : bij DieseltechniekFriesland. Ik heb daar een paar maanden geleden 4 verstuivers laten reviseren voor 715 euro.. all in (incl montage, btw, bon, garantie etc.).
Zafira CDTI Z19DTH 150 PK.Hai, ZafirB
Ik heb r voor gekozen om met de auto er naar toe te gaan. In dit geval is Harderwijk voor mij in de buurt. Verstuivers daar kosten 185,50 euro bruto. Maar in ieder geval bedankt voor de tip.
m.vr.gr.bert.Wim,
ik ga morgen naar Diesel-Büchli in Harderwijk. Is voor mij dichterbij, en de Opel-dealers hier in de omgeving doen daar ook zaken mee. En als ik de monteur van het bedrijf zo hoorde, nadat ik hem telefonisch de klacht had verteld, kan het wel meevallen.
m.vr.gr.bert.Afspraak verzet naar vlg.week
Vandaag onder de Eco-kap gekeken. Bovenkant van 1 verstuiver is wat vochtig, de andere 3 zijn droog. Alleen op het vlakke gedeelte onder de verstuivers ligt wat dieselolie. Afkomstig van die ene verstuiver? Toen naar de Opel-dealer: het kan de brandstofleiding zijn, en anders worden het 4 nieuwe (gereviseerde) verstuivers. Kosten per stuk ongev. van 300 tot 500 euro, worden in Harderwijk gerev. en gecontroleerd. Weet niet wat hun hiervoor rekenen, zeg 150 euro, dan nog werkloon dealer-monteurs ???? Komt dan grofweg in totaal uit op 3000 euro !! Zonder wat er nog bijkomt aan onvoorziene dingetjes. De km.stand van deze Zafira staat net op 120.000 km. Is dit normaal, heeft hier iemand vh forum ervaring mee. Of misschien ’n oplossing die goedkoper is en net zo goed.
m.vr.gr.bert.Dat is duidelijk. Brandplaatjes van de verstuivers kun je die apart vervangen met bijbehorende bouten?
Of moet ik aan nog andere dingen (verstuiver zelf ) denken. Kan zoiets nog invloed hebben gehad op de werking v.d. turbo??
m.vr.gr.bert.Wim, dat zal ik morgen doen. Maar word zoiets nog aangegeven door foutcode? Of is zoiets met apparatuur op te meten? Om erbij te kunnen moet t kleppendeksel eraf, verder niet.
bert.En bedankt voor je reaktie, hou je op de hoogte.
hennyw
heb jij toevallig nog van die pinnetjes overgehouden van je Zafira ??
m.vr.gr., bert.Klopt, bij de Zafira-B werkt het “speedlocken” niet.Maar je kunt toch wel handmatig dat knopje indrukken, nadat je bent gaan rijden ?? Ik weet wel dat de “Hapylightshow”-module de mogelijkheid heeft dit te laten doen. Gaat bij 10km/h dan vanzelf op slot en openen gaat gewoon van binnenuit, als altijd.
m.vr.gr., bert.Hai, hoe merk je eigenlijk het regenereren? Is dat te zien door ’n brandend lampje, of kun je dat horen?
Dat zou ik graag willen weten, ook omdat ik diesel rijdt.
m.vr.gr.bert.dutch
Ik weet ook niet of dit idd zo is, maar bij mij zit ’n nieuwe thermostaat in en de temp. loopt normaal op. Tot zo ongeveer rond de 85 graden, bij gebruik zonder de paarde-trailer erachter !!
m.vr.gr.bert.wim-v6 wrote:BC moet je niet altijd volgen..deze klopt meestel redelijk, maar nooit goed…
de grootste verbruikers zijn, staat van onderhoud, type ritten, en de rechtervoet.
Als bijvoorbeeld het inlaat dichtgekoekt zit van stadsritten en langzame en niet te vlotte snelwegritten, gaat ie ook zuipen..
rijdt je zelf onzuinig door m niet te laten uitrollen in de versnelling bij een komend rood licht, maar rijd je door tot bijna bij het stoplicht en ga je remmen, dan verbruik je ook veel! meer, uitrollen in zijn vrij kost ook brandstof,
Rijdt je vlot weg, en haal je m door tot 3000 toeren of hoger, dan verbruik je ook veel! meer als dan dat je rustiger rijd en tussen de 2200 en 2500 toeren schakelt.ik heb het ook wel eens, dan komen mensen bij mij, ja hij loopt erg duur, dan zeg ik, dan gaan we eens rijden…
ook heb je dat op de snelweg, rijdt je nooit mer de cruise control, dan merk je zelf vaak niet hoe vaak je wisselt van snelheid, zeker niet als je lekker zit te ouwehoeren met iemand, of in gedachten bent. (langere ritten vaak)
in begin proberen ze dan heel netjes te rijden, maar als ze zig meer op hun gemak voelen, en dan meer hun eigen stijl pakken merk ik vaak dat eigenlijk alleen de rijstijl het probleem is van het hoge verbruik.
Ik kan heel zuinig rijden als ik wil, ik heb met de combo benzine met opgefokte 1600 16klepper erin ook 1o p15 gereden, maar het verbruik ligt gemiddeld tussen de 1op9,5 en 1 op 11,5, hij rijdt te leuk om altijd rustig te rijden…
met de Vectra-V6 doe ik normaal gemiddeld 1 op 10 a 1 op 11, maar soms ook 1 op 6, 1 op 14 doet ie op de snelweg.. gebruik veel cruise control, rechte stukken doe ik een hoge versnelling, 50 in 4, 60 in 5 (1200 a 1300 toeren)
Willem[/quote
Wim,
je schrijft dat de inlaat dicht gekoekt kan zitten door stadsritten enz. Is dit weer schoon te maken ofzo? Als je stadritten maakt dan merk je dit niet direkt, alleen in je verbruik en dat is in stadsritten altijd hoger dan op de snelweg. Weet je hier iets over ’t schoonmaken ??
m.vr.gr., bert.Tja, lezen jullie het verbruik af op de boordcomputer?? Of bereken je het nadat je getankt heb, en de gereden km’s dan deelt met liters en vervolgens kom je op hetgeen je Zafira echt verbruikt heeft. Maar misschien trap ik ’n open Zafira-deur in !!! Ik heb ’n Zafira-B, met 1.9 CDTI motor en mijn verbruik schommelt tussen 1 op 16,5 en 1 op 17. Dit gemeten meerdere keren volgens de aftank-methode. En “n rustige rijstijl, dit in de stad en op de snelweg (max.130 /?) Banden meestal op spanning etc.
m.vr.gr.bert.Hoi Marsi,
Goed om te lezen dat het wel is gelukt om de armsteun eraf te trekken. Mij werd destijds verteld dat dit niet kon ….. Dus vandaar ook mijn advies aan jou. V.w.b. de gammele constructie van de armsteun weet ik dat er ’n modificatie aan is geweest. Ik geloof in 2007 en toen werd de steun-bevestiging ook anders. En waarschijnlijk beter dan die van jou nu is.
m.vr.gr., bert.Hai Marsi,
Ik kan je geruststellen: de armsteun kun je er NIET aftrekken zoals bij de geleasde Zafira.
Proberen kan natuurlijk altijd ! Het verwijderen valt wel mee, alleen het verwijderen van de steun uit de zijkant van de stoel, moet voorzichtig gebeuren. Dit om uitscheuren van de bekleding te voorkomen. Misschien ben je door mijn bericht hiervoor, aan het twijfelen geraakt. Schroefjes kun je, met beleid, makkelijk losdraaien (3 stuks) En de imitatie-steunen op ebay e.d. kun je hier niet voor gebruiken. Deze kun je gebruiken als je nog géén armsteun hebt. In je Cosmo uitvoering zit deze al standaard in.
Informeren bij de Opel dealer kan nooit geen kwaad.
m.vr.groeten, bert. -
AuteurBerichten