Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Sja, het is net wat je wilt. Minste werk maar het duurste is een sperdiff voor een manta/ascona in je huidige as (laten) bouwen.
Qaiffe en dat soort sperren zijn de wat goedkopere, maar werken anders als een platensper bij het optillen van een wiel in de bocht. Ook voor driften zijn ze minder geschikt (als dat je intentie is). Als je een platensper van bijv. 40 of 70% monteert ben je nog een stuk duurder uit, zeker 1000+ euro’s tenzij je geluk hebt.Andere optie is een andere achteras om te bouwen, waar wellicht goedkopere sperren voor te vinden zijn. Bijvoorbeeld Volvo 740 of BMW E30 enz. enz.
Is ook meteen handig aangezien je een BMW 6 pitter ingebouwd hebt. Als je die echt goed gaat gebruiken zal je opel as het ook niet geweldig lang gaan volhouden. Blijft een eeuwige discussie, sommigen zeggen dat het makkelijk heel blijft, anderen hebben het snel kapot. Dit dan even in het midden gelaten.Zo, vandaag de veerpoten er eens onder gezet, moet zeggen valt me niet tegen.
Kwa hoogte kom ik sowieso uit, en de poten passen mooi in de dohmen.
Heb ze er voorlopig even provisorisch onder zitten, omdat ik komende tijd nog wat klussen voor anderen moet doen.
Om het definitief te maken, moet ik even nieuwe busjes draaien voor in de rubbers van de veerpoten beneden en moeten de veertorens versterkt worden. Ook even aanslagen op het subframe maken voor de draagarmen, want als de wielen loshangen zitten de veren los als ik de schroefpoten op de juiste hoogte zet. Ze staan nu dan ook een cm of 4 te hoog. Een veerpootbrug zie ik eigenlijk het nut niet echt van in, aangezien de tank tussen de dohmen geschroefd zit en deze dus al als een veerpootbrug fungeert. Vandaar dat ik deze waarschijnlijk dan ook niet ga maken.




Zo, vandaag eindelijk materiaal in huis om weer flink vooruit te kunnen, cardanassen van E30 en E36, stabilisatorstangen E30 en schroefpoten van golf 2 :thumb

Achja Louwe, als we alles van tevoren wisten.. :jerry
Inderdaad op de wielen zetten komt langzaam dichterbij. Hoop Emiel wel wat veerpoten geregeld krijgt ergens.Vandaag nog even bezig geweest, heb de steun vast gemaakt waarmee de kom nog aan de karrosserie komt.
Kijken of ik m er deze week nog een keer onder las.


Zo, vanavond helaas niet zoveel kunnen doen.
Heb in elk geval vast de nieuwe bevestigingen gemaakt aan de diffkom om deze nog extra af te steunen tegen de carrosserie.
Kijken dat ik morgen de steun gemaakt krijg. Heb de as er inmiddels weer onder hangen.
De veerpoten van VW Polo zijn in elk geval helaas te kort. Dan heb ik ze toch van een Golf II nodig. Even kijken of ik dat geregeld krijg.







Zo, vandaag nog even flink doorgewerkt. De bodem zit weer dicht.
Verder ga ik toch nog een extra steunpunt maken voor de as. Aan de bovenkant van de diffhouder maak ik nog een punt aan de carrosserie met trillingsdempers, die dan voornamelijk druk op zullen gaan vangen als er bijv. geremd en geaccelereerd wordt.





Eergisteren alvast een kant van de bodem weer dicht gemaakt met ruimte voor de as. Toch weer meer werk als ik had gedacht.



Nice! Hoop weer snel updates te zien van dit top project :thumb
Zo, vandaag weer lekker verder gegaan.
As hangt nu helemaal op zijn eigen. Eind van de week ga ik schroefpoten van een Polo 6N halen om te kijken hoe dit uitkomt.
Heb in de auto weer 2 balken teruggelast om de sterkte in de carrosserie terug te krijgen waar de originele balken plaats gemaakt hebben voor het subframe.Heb er ook even voor het idee een wiel opgeschroeft en op hoogte gezet om te kijken hoe het camber er nou werkelijk uitziet. Het ziet er eigenlijk hartstikke goed uit, dus ik denk dat ik de setjes om het camber te kunnen stellen mooi achterwege laat.
Komende 2 dagen zal ik besteden om de bodem weer mooi dicht te maken.








Ah jammer.
In ieder geval toch bedankt :thumb
Hoi Louwe,
Nee ben nog op zoek naar schroefpoten.
Als t goed is probeert Emiel-Manta dit weekend wat te regelen van golf 2 / polo 6n.Denk dat die van BMW niet gaan werken, die zijn volgens mij een stuk langer en die hebben boven een dome met 2 draadeinden.
Maar als hij eventueel even de max ingeveerde en max uitgeveerde lengte + de buitendiameter van de schroefveer op zou willen meten, en een fototje mee sturen kan ik wel bekijken of ik ze kan gebruiken :thumbIn mijn ogen niet helemaal, aangezien de draagarmen scharnieren aan de dwarsbalk en de grootste veerkrachten hiermee dus op de veerpoten zullen komen. De diffsteun vangt in feite dus alleen een licht moment op. Bij een gewone E30 zit het eigenlijk niet anders, enige verschil is dat de ogen daar verticaal staan. Echter zijn originele rubbers ook slap genoeg om behoorlijk wat mee te kunnen geven. Originele diffsteun van een E30 is ook niet meer als 2 stukjes plaatstaal.
De meeste mannen bij BMW rijden met een diff deksel welke een dubbele steun heeft, hiermee heb je dus al verbeterde krachtverdeling op je steun. Er zijn er ook die nog een extra bevestigingspunt maken bij de bovenste bouten waarmee je het diff aan de dwarsbalk schroeft. Hier heb ik over na zitten denken, maar besloten om dit voorlopig nog even aan te kijken.
Vandaag het laswerk aan de as afgemaakt en de Diffsteun.







Uiteraard ging het vandaag verder.
Meeste tijd is vandaag besteed aan het draaien van nieuwe binnen en buitenbussen voor de BMW as op te hangen. PU bussen zijn degene die normaal de vooras aan de balken houden. Kon ik mooi gebruiken. Zit dus ook met M14 bouten vast nu, net zoals E30.
Daarna heb ik alvast de nieuwe subframedragers gehecht, als het Diff ophangpunt ook klaar is gaat de as onder de auto uit en las ik alles netjes in elkaar.
Heb inmiddels ook het diff er al onder gehangen, en de stand van de aandrijfassen valt me ook niet tegen.
Laatste foto is hoe ik het diff ophangpunt ga maken, een stuk koker met een draadgat M12 die aan de balk van de auto gelast zit.
Mocht ik nog voor het diff deksel met het dubbele oog gaan, zal ik het aan de andere kant ook zo maken.Proberen volgende week een set schroefpoten geregeld te krijgen, dan kan ik dat ook verder afwerken. Als dan alles zover klaar is ga ik verder met de bodem van de auto terug erin te lassen.









Vandaag lekker verder gegaan. De BMW as hangt eronder.
Heb al het een en ander uit de bodem gesneden om het aslichaam wat hoger te krijgen, maar er mag nog wel wat meer uit.
Verder ga ik toch gebruik maken van de Camber/Toe-in setjes welke je voor E30 kan krijgen. Hiermee kan ik dan de draagarmen nog net iets mooier recht krijgen.As bevestig ik aan de originele trekstangpunten van de manta welke nog verstevigd worden. Daarnaast ga ik eens kijken welke ophangingsboer voor mij de ideale schroefveren kan vinden/maken. Golf of Polo is leuk, maar zijn toch wel wat zwakker, en het bevestigingsgat is M8 ipv M12 zoals bij BMW. Hier kan ik natuurlijk dan wel zelf een bus voor draaien naar M12. Lengte van de veerpoot in ruststand (dus auto op de wielen en op de grond) moet 475mm bedragen. Buitendiameter van de schroefveer mag niet groter zijn dan 100mm, liefst nog iets minder. Toevallig iemand een goede suggestie?









Zo, nu lekker 2 weken vakantie, dus genoeg tijd om weer flink aan de manta te besteden.
Vandaag begonnen met de achteras ombouw. Heb vandaag de hele auto compleet recht gemeten en gezet.
Na 100x opnieuw gemeten te hebben heb ik eerst een setje oude schokdempers vastgeprikt zodat de as op precies de goede plaats stond, en vervolgens de malletjes in de wielkuipen gelast.
Kwa spoorbreedte verschilt het maar 2mm, dat is dus vrijwel niks en komt mooi uit. Het is de bedoeling dat de BMW as dadelijk ook aan de naven tegen de malletjes gebout wordt, daarna kan ik het subframe exact zo plaatsen dat de wielen precies naar mijn zin komen te staan. Hoe ik de as onder de auto ga monteren zal zich gaandeweg nog wel uitwijzen. Kijken wat tegen zijner tijd het beste uitkomt.





Nee hoor, je kunt gewoon lekker rustig stap voor stap je motor opbouwen. Geen enkel probleem als hier een tijdje overheen gaat.
jup klopt. Ik moet het schakelaartje wat ik nu heb nog even vervangen door een 2 standen schakelaar om te switchen tussen uitlezen en motorservice.
Zo, en de motor loopt :thumb
http://youtu.be/VzAT_0o67Mg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Zonder storingen en foutmeldingen.
Hier heeft ie nog wel geen uitlaat en koelwater, dus alleen even kort stationair.
Oliedruk is ook in orde.Knipperlichten en alarmlicht functioneren nog niet, done
Lampen rechtsachter functioneren nog niet, done
Handremcontrolelampje functioneert nog niet, -> schakelaar werkt. Denk lampje in dashboard kapot.
achteruitrijverlichting functioneert nog niet. done
Kachelmotor loopt ergens aan, done
Achterruitverwarming functioneert nog niet, -> nog niet zeker
Motorservicelampje geeft knippercodes aan ipv knippercode lampje. -> omsolderen naar 2 standen schakelaar.Elektrisch dus bijna voor elkaar.
Denk dat de volgende stap de motor starten wordt. Even een provisorische opstelling maken en dan weten we dat ook weer.Zo, weer een paar kleine dingen gebeurd.
Gisteren bij Emiel wat onderdelen van de sloper afgehaald voor de mijne.
Heb vandaag wat elektrische problemen opgelost, en nog wat dingen gevonden.
Ik krijg nu ook code 31, geen krukassignaal. Betekent dus dat motorisch tot nu toe alles goed zit.
Mijn knipperlichten doen het inmiddels ook.Dan nog een vraagje, als ik de achterruitverwarming inschakel hoor ik het relais inschakelen, maar ik krijg maar 0,6 volt op de draad achter. Is dit normaal, of moet hier gewoon 12 volt op komen te staan? Misschien vanwege een lage spanning en hoge stroom om de ”spiraal” op te warmen?
Daarna heb ik nog geprobeerd de achteruitrijverlichting te testen maar toen smolten me alle draden van de alligatorclips weg. Dus de volgende keer maar weer even meten wat er verkeerd gaat :hmmz
vanalles en nog wa, kom et wel een keer bekijken met de lijst erbij ;)
Een complete? Mag ik er dan ook nog het een en ander af komen slachten??
Voor Tom zal het geen probleem zijn, voor Mitch (en alle andere belgen ook) wel.
Ik heb de Belgische keuring zelf al een keer meegemaakt inderdaad, slaat nergens op.
Weet dat bij jullie vrijwel niks mag…nope, geen enkel probleem. ;)
-
AuteurBerichten