Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
He sik,
Heb je vandaag zien rijden in gennep, manta rijdt mooi :) en inderdaad grote stuuruitslag :)
die S13 met v8 was ook sick :twisted:zo, heb niet echt een fotowaardige update nu, maar nog wel een aantal dingetjes gedaan.
Ik heb voor de stabilisatorstang voor nieuwe bussen gedraaid, omdat ik de standaard bevestiging hiervan best wel een bout systeem vind. Een slappe lange m8 bout die altijd krom gaat. Nu heb ik dus bussen gemaakt van rond 17mm, met M10 draad aan weerszijden. Verder ben ik nu aan het wachten op nieuw straalgrit, 2K epoxyprimer en chassislak, zodat ik de asdelen even gauw opnieuw kan stalen en dan in de lak zetten:)
die oude ML/bitak zat ik ook wel mee te kloten ja. Wat bij mij het best werkte was gewoon eerst met een stevig plamuurmes de grootste rotzooi eraf halen, en dan thinner erop in laten weken, dan nog een keer krabben en met thinner napoetsen, dat hielp goed bij mij. Eventueel kan je met staalborstel op slijptol ook wel wat weghalen:)
waar je wel even mee uit moet kijken is ofdat de lak niet aangetast wordt door de remmenreiniger. Bepaalde soorten lakken kunnen hier niet tegen. Heb zelf ooit eens gehad dat de lak helemaal dof werd na remmenreiniger erop gehad te hebben. Weet niet of dat hier uitmaakt, maar let er mee op:)
topic vervuiling vind ik wel meevallen, ben erg blij dat er zo goed meegedacht wordt, en nuttige informatie gegeven wordt:):)
Sommigen gebruiken bij de trekstangen ook wel uniballs, in plaats van de rubbers of PU bussen. Heb gehoord dat deze naar verloop van tijd ook wel eens uit willen scheuren. Ikzelf was in eerste instantie nog niet van plan om uniballs te monteren daar, alleen in de panhardstang wel, en deze meteen verstelbaar maken ivm verlaging:)
bedankt voor de tip:) ik zal eens gaan kijken wat ik ermee ga doen:)
Ja die verticale strippen inderdaad, die de veertorens verbinden met de balken:)
@mc lamboNee ik heb normale stalen carrosserieringen van 3mm gebruikt.
Zo, vandaag bijna de hele vooras zelf zover afgekregen. Alleen nog de veertorens inkorten, en de as op de buitenste naden aflassen:)
was wel even lastig met de gaten van de onderste draagarmen goed positioneren, maar uiteindelijk allemaal goedgekomen.Stralen van de vooras met zilverzand (keteltje werkt perfect!!)

klaar

oude uitgelodderde troep met gatzaag eruit geboord, en nieuwe stukken plaat van 3mm ingelast

ringen opgelast ter versteviging, en weer goede geometrie van de langsdragers

en hier de vooras zover klaar op de veertorens na

achja, tegenwoordig bouwt ook iedereen er een LET in:P:P
heb er nog eens over na zitten denken, en je krijgt toch wel heel erg veel vermogen tegenover een dikke CIH motor, en dan ben je nog hetzelfde geld kwijt. Als je een dikke CIH bouwt ben je ook al gauw een hoop knaken kwijt, en voor het geld kun je echt niet tegen een geblazen motor op.
@ louwe:
Dat heb ik nog niet eerder gehoord, maar ik ga er straks als hij klaar is vanzelf achter komen natuurlijk. Het is voor mij ook allemaal redelijk nieuw, en ik probeer het in 1 keer goed te doen:):) En daar horen dingen zelf uitvinden natuurlijk ook bij:P
uiteraard wordt de vooras op die plaats nog als 3punt vastgezet. Ben alleen nog aan het denken of dat ik er sleufgaten in ga maken dan. Het is niet altijd zeker dat een 16v zo onder de kap past, bij de een wel en bij de ander weer niet. Mocht ik dan de as met 2 vulblokjes over de draadeinden plaatsen, passen de bouten er altijd nog door.
Circuitgebruik is in principe in eerste instantie niet de bedoeling. Maar na complete demontage van mijn vooras, zag ik toch een aantal zaken die me niet zo bevielen. Alle boutgaten door de vooras zelf zijn al compleet uitgescheurd en uitgelodderd, en de draagarmen waren ook al op diverse plaatsen gescheurd. Dit moest toch gemaakt worden, en toen dacht ik kan ik net zo goed meteen de complete vooras verstevigen. Aangezien er ook serieuze plannen zijn om er een c20let motor in te gaan hangen, leek me dit een verstandig idee, vooral gezien de staat waarin de as voorheen al verkeerde:)
Trouwens, die blokken zijn nog niet klaar natuurlijk. Hier moeten nog gaten in geboord worden, en dan las ik er een bus in, waar de m12 bout weer doorheen gaat. De draadeinden heb ik vastgelast aan de blokken. Aangezien het punt waar de langsdragers aan de kokers gebout zitten, ook star worden (is ook bij ascona 400) zou dit geen probleem moeten zijn:)
ik zal dat handboek eens even door gaan spitten dan, bedankt voor de link:)
Wat betreft die aanslagen veranderen: Omdat ik ook met -60 verlaging ga rijden, is er een kans aanwezig dat bij maximaal uitveren de veren los komen te liggen, en dit is natuurlijk niet de bedoeling. Door deze aanslagen te veranderen kun je zelf bepalen tot hoever de draagarmen uitveren. Ook het punt waar de aanslagen op gaan rusten is veranderd, dat is het punt geworden waar ook de veertorens op bevestigd zitten. Dus bij montage van de veren, kun je kijken tot hoever je uit kunt veren voordat de veren los komen te liggen. De ruimte die je dan nog over hebt tussen de 2 aanslagen kun je opvullen met een blokje staal. Ik maak gebruik van de handleiding die Rik Ophuis gemaakt heeft: http://www.mantablog.nl/verstevigen-voorasconstructie-asconamanta-b
Zo, vandaag weer een hele hoop aan de vooras gedaan:) Alle draagarmen en dragers zijn nu zover klaar. Wat nog rest is de vooras zelf stralen, veertorens inkorten, uitgelodderde gaten repareren en schijven oplassen. Daarna kan alles gespoten worden, en de vooras weer in elkaar.
De platen gemaakt voor onder de triangels



schetsplaten op de langsdragers gemaakt

aanslagen van de bovenste draagarmen aangepast

scharnierpunt in de langsdragers eruit gehaald, recht gemaakt en verstevigd

En weer teruggeplaatst, 3mm richting de vooras, vanwege de schijven van 3mm die op de vooras gelast worden

Zo dat was het weer voor vandaag:) Hopelijk snel verder van de week.
Zo, vandaag weer eens lekker aan de vooras bezig geweest.
Heb eerst een aantal dingen gehaald, zoals plaat 3mm dik, dikke schijven voor m12 bouten van 3mm dik, veeltand dop voor de bouten waarmee de naven en de schijven aan elkaar zitten, en een gatenzaag.Ben maar begonnen met de blokken waarmee de vooras aan de kokers gebout zit star te maken


Ook de draagarmen waar deze gescheurd waren gelast, en meteen overal waar het zo kon doorgelast


Ook maar de fuseestukken gestraald en meteen in de primer gezet

Heb ook al 1 plaat die onder de onderste draagarm komt klaar, uit 3mm staal. Alleen nog perforeren met de gatenzaag en dan eronder lassen.
13 april 2011 om 20:10 In reactie op: hoe weet ik wat voor cilinder inhoud op kenteken?nu foto #17854947ok, ik wist niet precies waar deze bij een Ascona A zat:) is bij iedere auto weer anders
13 april 2011 om 19:18 In reactie op: hoe weet ik wat voor cilinder inhoud op kenteken?nu foto #17854945als ik me niet vergis staat het ook op het typeplaatje wat vaak voorop het front onder de kap gepopt zit:)
motorsteunen op de vooras moet je verlengen, en ook de radiateur verder naar voren bouwen. Getrag 265 bak. Een 6pitter op je vooras heeft ook behoorlijk wat gewicht, wegligging zal zeker minder zijn als met een 20xe op de vooras. Zijn ook genoeg mensen op het forum hier die dat wel mee vinden vallen, maar ik denk dat je dat toch voor jezelf in moet vullen:)
Ah, dus zo te zien past het wel zo.
Denk dat ik zelf wel excentrische bussen ga maken dan. Moet alleen wel zorgen dat ze dan geborgd zitten, en niet in de langsdrager kunnen gaan draaien:)
Hee Rik, ik heb nog een vraag wat betreft dat vooras verstevigen.
Je hebt het over in de langsdrager, dat ophangpunt 3,5mm (dikte van de opgelaste ring) te verplaatsen, zodat de onderste triangel weer past. maar dan zit het punt waar je de langsdrager aan de balken bout, toch ook 3,5mm te ver naar achteren? Of heb je die aluminium bussen excentrisch geboord?
Ben wel benieuwd hoe je dat opgelost hebt:)10 april 2011 om 11:14 In reactie op: Ghanz`s ascona b project >>>afgerond en klaar !!!<<< #17852841alleen een 2.2 inlaat heeft een stuk minder capaciteit als een 3.0 inlaat.
Zo, vanavond maar eens even 4 uurtjes aan de kast gestaan, met als resultaat:D

hier kun je ook al zien dat de onderste draagarm scheuren heeft. Maar dat wordt allemaal weer gelast:)
[rquote=1907413&tid=145814&author=lenn0]Hehe eindelijk weer eens met de manta bezig! :P
Ziet er leuk uit!!!
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid, waarom de carosserie hoger leggen tov de vooras?[/rquote]
dat is bij een 16v motor inbouwen vaak noodzakelijk, om weg te komen met de ruimte:)
ja goeie chef!
zal binnenkort wel weer eens ff langskomen om te bewonderen wat je ervan gemaakt hebt;)
En dat staartstuk dat gaat wel goedkomen, heb al geregeld dat de flenzen gebrandsneden kunnen worden:)Zo, na vandaag de leeftijd bereikt te hebben van 21 jaartjes jong:P:P kan ik toch weer even met trots wat foto’s laten zien.
Wat is er nou leuker dan op je verjaardag een mooie nieuwe straalkast te gaan halen, en ook meteen even 2 hoge brugsteunen erbij meenemen:DZoals jullie kunnen zien, meteen even geprobeerd op de bovenste draagarm van de manta:)

met dubbele tl balk, extra beschermfolie voor de ruiten, en goede afzuiging met stoffilter erop

met dubbel straalpistool, 1 losse met handgreep, en 1 die aan het plafond zit, met voetpedaal :thumbup

en even 2 van deze schatjes meegenomen

vandaag weer even aan de manta bezig geweest.
Heb de vooras nu volledig uit elkaar. Vandaag nog even de rubbers eruit geperst en de onderdelen schoongespoten.
1 draagarm heb ik gestraald in de straalkast, maar het ging niet zo mooi met die verrekte bitak:fy1
dus nu toch maar eerst alle bitak met de staalborstel eraf halen en dan de rest stralen.Ook zijn de gaten van de as op bepaalde plekken uitgelodderd, en zitten er scheurtjes in de draagarmen. Deze las ik weer, en dan wordt de as volledig aangepast/versterkt op de manier zoals Rik Ophuis dat gedaan heeft:thumbup
foto’s volgen wel als ik alles gestraald heb.
-
AuteurBerichten