Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik ben niet in bezit van een luchtsleutel. Ik heb bij mij de boel geblokkeerd door bij het vliegwiel aan de bakzijde een priem tussen te steken. Dan is je krukas ook geblokkeerd.
Dat pak je mooi aan zeg! Succes, ik volg je topic
Inmiddels een nieuwe Gates set [KP15310XS – Riem, Waterpomp en Spanrol] gemonteerd. Van tevoren vergeleken met de Contitech waterpomp die ik geleverd heb gekregen, er zit daadwerkelijk een tweetal mm verschil in bij de poelie.
Het torretje snort weer heerlijk en het riempje blijft mooi op zijn plaats! Bedankt iedereen.
De dynamo kan dus niet in z’n geheel eruit? Luchtfilterhuis zit er nog niet op. Evenals de distributie kappen.

Wanneer ik deze moer probeer los te draaien, draait de bout die erin zit aan de andere kant mee…
4 januari 2015 om 14:23 In reactie op: Opel Kadett e 1990 cabriolet 6-kkn-66 in Arnhem EN terug! #18259277Jezus wat triest zeg… Ik snap uberhaubt het nut niet om een auto op zo’n hardhandige manier uit elkaar te gaan trekken om vervolgens onderdelen te gaan verkopen. Zijn Kadett onderdelen dan zo duur dat het zoveel oplevert? Niet toch…
Sterkte
Wie heeft hier een korte instructie voor het vervangen van een dynamo van een Corsa B? Is er een zonder stuurbekrachtiging of airco. X14SZ blokje.
Oude snaar was geknapt, dus wou een nieuwe snaar monteren. Dynamo zat echter zeer vast. Heb er voorzichtig wat tikjes op gegeven, omdat hij niet te stellen was.
Het gaat om dit systeem
Alleen zit de dynamo nu compleet vast… Koolborstels zullen wel stukgeslagen zijn denk ik.
Hoe kan ik de dynamo in z’n geheel eruit halen? Hij zit onderaan vast met een bout, maar hoe kom ik daar fatsoenlijk bij?
De spanner stond gewoon helemaal met de wijzer naar beneden en de riem was beide kanten 90 graden kantelbaar zowat… Geluk mee gehad dat ik dat nu zie!
Ik heb de pomp niet afgetekend aangezien de oude riem veel te slap stond. :hmmz
Als je nu een C20NE hebt, hoef je toch niet alles te gaan vervangen?
Een c20ne blokje is voor rond de 100 euro te vinden. Waterpomp en riem vind je ook makkelijk onder dat bedrag.
Jep de riem is even breed.
Maar daarom vind ik het zo vreemd. Als in alle modellen dezelfde pomp gaat, vind ik het vreemd dat waarschijnlijk in de waterpomp toch een paar mm verschil zit. Wellicht dat in de loop der jaren toch het een en ander gewijzigd is wat je met het blote oog niet ziet, het fysiek wel past allemaal en dat je dan dit soort taferelen krijgt.
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ga vanmiddag de waterpomp eruit halen en vergelijken.
Kan iemand vertellen of de pompjes van de C14NZ en X14SZ inderdaad verschillend zijn?
Wanneer ik online ga zoeken zijn de pompen die ik vind compatibel van c12nz tot x16szr zegmaar…. Ik zou denken dat bij alle 8 kleppers smallblock motoren dan dezelfde waterpomp gebruikt wordt… Maar dat is dus niet zo?
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/waterpomp-opel-astra-corsa-kadett-vectra.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Bijvoorbeeld deze waterpomp zou passen in een 1.2S blok maar ook in een Z16SE blok…. En alles wat daartussen valt.
Net contact gehad met iemand die bekend is met Opel 8 kleppers. Na enig onderzoek blijkt dat ik een waterpomp voor een C14NZ blok geleverd heb gekregen, mijn auto heeft echter een X14SZ. Daar heb ik het ook op besteld, op type X14SZ. Ik ging ervan uit dat dit geen probleem zou zijn.
Kan iemand vertellen of de waterpompen van C14NZ en X14SZ inderdaad verschillen? Volgens hem zijn de X14SZ en C14NZ totaal verschillend…
Gaaf project! Origineel uiterlijk en dikke let onder de kap, dik :D
Deze Tigra toevallig?
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/q89/p180x540/16790_318601601677137_1341278797754390718_n.jpg?oh=514c4f280d8c44df741dde9362f691d5&oe=5529385F” onclick=”window.open(this.href);return false;[Op het forum lees ik trouwens hier en daar dat je de riem er tegen de klok in op moet leggen [beginnend bij krukas]. Dit heb ik niet gedaan omdat ik op die manier de riem er niet op kreeg. Kan hierdoor een probleem zijn gekomen?
Kap heb ik gecontroleerd en zit er recht op. Torx schroeven zitten allemaal vast. Liep bij jou de riem ook scheef op die poelies zoals je bij mij ziet? Is dat schadelijk? Niet dat er op den duur de nokkenas poelie breekt door de scheve drukverdeling…
Vandaag er weer mee bezig geweest. Zelfs een monteur erbij gehad om het een en ander te checken. Hij dacht dat het nokje aan de spanrol welke in het blok valt te lang was. Deze was inderdaad ook een 4 mm langer als het nokje op de oude spanrol. Dit nokje ingekort, alles terug gebouwd en met volle vreugde de auto gestart met de gedachten dat het opgelost zou zijn. Maar nee… Weer hetzelfde euvel.
Ik heb het idee dat de binnenste distributie kappen aan de binnenkant aan de rechterkant boven de krukaspoelie bol staat van het blok af. Dat daardoor de riem aan in de kappen schuurt. Alleen vraag ik mij af of het daarmee opgelost is en of het acceptabel is dat de riem iets van de poelies af ligt.
Hierbij de foto’s. Ik ben vergeten plaatjes van de krukaspoelie te schieten. De riem ligt bij de krukaspoelie ook een 3mm bloot. Net als te zien is bij de nokkenas.
Fotos zijn klikbaar voor groot.
Bij de laatste foto’s is te zien dat de riem in de kap snijdt onderaan.
Je geeft aan dat bij 1 klik links achter al muurvast zit. Lopen er achter geen remmen aan?
Ik zal morgen goede foto’s schieten van alle delen! Ik heb de spanrol met het nokje in het blok laten vallen. Lijkt mij dat het maar op 1 manier past. Zo op het oog is de spanrol niet verschillend aan de oude.
Nogmaals Wim mijn dank is groot en een fijne zondag gewenst!
Dankjewel Wim ik heb net met een schuifmaat de afstand van de poelie op de waterpomp vergeleken, de afstand is exact hetzelfde als de oude SKF pomp… Kan het de spanrol nog zijn?
Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een set van continental. Riem spanrol en waterpomp. Tandprofielen heb ik van tevoren gecheckt en die zijn gelijk.
Te strak spannen lijkt mij niet heb de riem zo gespannen dat de wijzer. precies in de inkeping wijst.
Heb de motor zelfs meer dan 2 keer rond gedraaid. Dan is er niks mis met die riem. Alleen als ik hem start loopt de riem wat van beide poelies af naar de kant van motor toe. Heb zelfs al een behoorlijke gleuf in de binnenste kant van de kappen wat de riem eruit heeft gesneden…
Bedankt wim toch zijn kwa uiterlijk de spanrol en waterpomp gelijk. Ik ga maandag de oude distributie riem waterpomp en spanrol terug plaatsen kijken of de riem dan wel netjes recht blijft liggen. Daarna 1 voor 1 wisselen voor nieuwe en testen
21 december 2014 om 14:41 In reactie op: Acceleratie-probleem Corsa B X16XE (uitgebreid beschreven) #18264390Ja inderdaad je kan tijdelijk een kabel vanaf je accu min Pool naar je motorblok leggen kijken of dat verschil maakt daar een tijdje mee rond rijden
Misschien interessant voor jullie om op te bieden? Een volledig Irmscher uitgevoerde Omega:
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/12840/4872907″ onclick=”window.open(this.href);return false;



Ik stem voor antraciet, de 1e!
-
AuteurBerichten








