Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Snelste manier om een stuk meer vermogen uit de X16XEL te krijgen is het monteren van het onderste deel X16XE inlaat met daarop een powerbox. (Mantzel inlaat of een copy daarvan). Heb er ook een op mijn blok zitten en daarmee trek je in z’n 5e versnelling gewoon door tot aan de begrenzer. :thumb Reken maar op zeker 15pk wat je er bij krijgt. Erg goed te merken.
Aanvulling: let trouwens wel op of je een X16XEL type 1 of type 2 hebt. Bovengenoemde inlaat past op de type 1. Of het op de type 2 past durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Het lijkt erop dat de oliewissel van Kroonolie 5w30 naar Valvoline 10w40 zijn vruchten af heeft geworpen!
Ik heb nu 500km gereden sinds de oliewissel. Waar ik eerst ruim een halve liter kon bijvullen op 500km, heb ik nu slechts 200ml hoeven bijvullen om het oliepeil weer naar max te brengen. Als het klopt is het olievebruik dus van 1/1000 naar 1/2500 gegaan. :mrgreen: :thumbup
@bart-gsi wrote:
@basss27 wrote:
Welkom! Heb zelf ook als eerst auto een B gehad, maar dan met 1.4 8v met wel dikke 60pk. Heb nu ook een B GSI, daarop een powerbox inlaat op gemonteerd. Dat is helemaal feest met accelereren! Boven de 4000 toeren knalt ie opeens de begrenzer in joh :jerry
Zelfs in z’n 5 blijft ie gewoon gaan tot ie in de begrenzer zit.
als je corsa gsi net boven de 4000 toeren in de begrenzer gaat dan hang er maar een opcom aan.. dan loopttie in noodloop… ^^ hoort normaal op 6250 toeren in de begrenzer te gaan naar mijn weten…
Haha je vat het verkeerd :P boven de 4000 toeren trekt ie opeens super hard tot aan de begrenzer :jerry idd iets boven de 6000 toeren. 6500 bij mij
Welkom! Heb zelf ook als eerst auto een B gehad, maar dan met 1.4 8v met wel dikke 60pk. Heb nu ook een B GSI, daarop een powerbox inlaat op gemonteerd. Dat is helemaal feest met accelereren! Boven de 4000 toeren knalt ie opeens de begrenzer in joh :jerry
Zelfs in z’n 5 blijft ie gewoon gaan tot ie in de begrenzer zit.
14 oktober 2015 om 07:13 In reactie op: Uitnodiging – Alle generaties Corsa samen voor AutoWeek! #18298994Ik heb de eigenaar van deze Corsa B Station ook even een mail gestuurd met een link naar dit topic. :thumb
14 oktober 2015 om 07:04 In reactie op: Uitnodiging – Alle generaties Corsa samen voor AutoWeek! #18298993@Aapje wrote:
@RolandTameling wrote:
Neemt niet weg dat ik er stiekem ook wel een lekker GSi-tje tussen zou willen zien…
Fijne avond!
Roland
In dat geval….

Je hebt mail :)
Deze mag zeker niet ontbreken :wors
13 oktober 2015 om 16:18 In reactie op: Uitnodiging – Alle generaties Corsa samen voor AutoWeek! #18298987Erg gaaf initiatief! Het forum zit vol met mooie Corsas dus je bent zeker aan het juiste adres!
Maar wat ik een beetje mis… Je geeft aan dat je de mooiste exemplaren zoekt. Zoek je daarbij naar wagens origineel zoals ze uit de fabriek kwamen rollen? Want er rijden hier een aantal Corsas rond waarvan geen enkel schroefje meer origineel is en met de meest mooie technieken aan boord :thumb
Sehr schön :thumb Had gehoopt dat je de standaard staaltjes eronder zou laten icm de let. Dat zou de D een hele dikke sleeper maken king:
@joop1970 wrote:
Wat voor velgen zijn dat eigenlijk? stalen 15 inch velgen? Ziet er wel gaaf uit :thumbup
Hoe staat het nu met het olieverbruik sinds vacuumslangetje dan?
Haha thanks, zijn Corsa C 15 inch staaltjes geloof ik. Kudos gaan naar Vannos, hij heeft ze gespoten. :thumb
Olieverbruik was nog redelijk hetzelfde namelijk 1/1000. Wel rookt ie stukken minder sinds ik het vacuumtracject op orde heb gemaakt. Heb sinds kort 10W40 ipv 5W30 erin zitten, ben zelf heel benieuwd of dit een verschil gaat maken.
Onderhoudsbeurtje aan de GSI gedaan
– BKR5EK bougies vervangen naar BKR6EK ivm powerbox
– Kroon Olie 5W30 vervangen naar Valvoline 10W40 incl nieuw Mann filter
– Open luchtfilter eraf gehaald en een origineel filter huis gemonteerd met k&n inleg filter
– Group A uitlaat eronder uit en origineel uitlaat systeem terug gemonteerd.Ik hoop het olieverbruik wat te verminderen door wat dikkere olie te gebruiken. Ben benieuwd of het verschil geeft. Daarnaast kan ik voor 1 liter wat ik voor de Kroon Olie betaalde 4 liter Valvoline halen :P scheelt in de portemonnee.
X16XE + powerbox met BKR6EK bougies loopt echt merkbaar beter. Veel fellere gas reactie ook.
Daarnaast had de group a uitlaat helemaal geen vermogen onderin de toeren. Om een beetje door te trekken moest je al boven de 5000 toeren gaan rijden. Om continu hoge toeren te trappen is ook niet echt een strak plan. Nu met de originele uitlaat echt veel meer vermogen in lage toeren. Rijdt een stuk fijner :D
Ben vooral benieuwd wat het verbruik doet met deze olie.
10 oktober 2015 om 19:02 In reactie op: x14xe kapot door té vroeg gesprongen distributieriem #18297981@rinus747 wrote:
Gelezen heb ik dat het verder velig is om de riem niet meer dan 90.000km te laten draaien. Hij schijnt langer mee te kunnen, maar waarom zou je risico lopen. Met veel dingen kun je wel wat risico lopen…..maar met remmen en met distributieriem ligt dat echt anders!
90.000km klopt niet. 60.000km of 4 jaar….
Kabels kan je best mooi wegwerken bij een Corsa B hoor! Plus kabel aan de passagierskant bij de accu naar binnen, onder de paneeltjes door, kom je zegmaar onderaan achter de voorstoel uit. Van daaruit interieurpaneeltje bij de achterbank effe losklikken, daartussen de kabel doen en naar achteren doorvoeren. Dan heb je verschillende mogelijkheden waar je hem uit kan laten komen. Je moet alleen effe creatief denken king:
Zo was het bij m’n oude Corsa. Ging de plus kabel zelfs vanaf de B stijl onderaan zegmaar door tussen het binnen en buitenscherm en kwam achteraan bij het gat van de achterlicht weer uit. :thumb
Let niet op het type amp en sub, zat er effe tijdelijk ter overbrugging een aantal daagjes in. En die beunhaas hoedenplank speakers ook maar niet op letten aub :P
Bij m’n huidige B heb ik het zo gedaan:

12 inch subje zit vast met de spanband aan de versterker, kan die nergens heen.
29 september 2015 om 13:20 In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18239618Zou je eens kunnen proberen wat ik even eerder postte Dolby?
Warm rijden, vervolgens 10 min stationair laten draaien.
Flinke dot gas geven, kijken of ie dan een behoorlijke rookpluim geeft?
Begin eens bij de aansluiting bij de stekker bij radio te controleren en aansluiting naar je antennevoet.
Kan ergens een los contact in de antennekabel zitten. Effe checken op breuken.
28 september 2015 om 19:20 In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18239613Dolby ik kamp momenteel met hetzelfde probleem als jij hebt met mijn x16xe blok. Het volgende wat jij aan geeft is bij mij ook zo:
Mijn blok is van de buitenkant helemaal schoon.
– Olie dop is na mijn mening niet onder de sludge.
– Olie catch tankje blijft leeg zit geen olie in
– Gasklephuis blijft schoon na installatie olie catch tankje
– Luchtinlaat blijft schoon na installatie olie catch tankje
– Uitlaat ziet er wel van de binnenkant zwart uit.
– Wanneer je met warme motor stil staat en iemand laat gas geven komt er na het gaspedaal los laten een lichte zwarte rook uit de uitlaat.Rij je blok eens goed warm en laat hem vervolgens 10 minuten stationair draaien. Dan opeens één flinke dot gas geven. Als je kleprubbers gaar zijn, zal die een blauwe pluim uit de uitlaat geven. Heb ik ook namelijk.
dank Wim :wors :thumb
Wim-V6 als je toevallig mee leest, wat zeg jij van de filmpjes in de beginpost?
Had ergens gelezen hier dat je zei dat het normaal is dat de auto zo rookt bij dit weer?
Hehe ja zo’n blokkeer tool heb je eigenlijk wel nodig met een dubbele nokkenas. Bij zo’n v6 (?) al helemaal :P
Zeker de inlaat nok die versprong?
Ik had 2 jaar terug nog totaal geen kennis van auto’s. Ben gewoon alles tot de puntjes gaan uitzoeken en zodoende ook de dist riem/wp bij m’n vorige 8 klepper vervangen. Is allemaal prima gegaan en vind sleutelen super tof om te doen, geeft een enorm voldaan gevoel king:
@bart-gsi wrote:
heel goed bezig…. ik ging er van uit dat je dit voor het eerst deed omdat je typte dat je nooit een cilinderkop in je handen gehad had
Haha dat klopt ook, heb nooit een koppakking vervangen. Maar voor alles een eerste keer he!
Trouwens blok heeft nu 165k gelopen en weet niet wanneer de pakking voor het laatst vervangen is. Lijken ook geen nieuwe kopbouten in te zitten. Misschien toch verstandig om hem mee te nemen, aangezien ze er bekend om staan rond deze kmstand eruit te klappen?
@bart-gsi wrote:
aan de onderzijde van de kop is het niks speciaals… 16 kleppen en wat zwarte aanslag van de verbrandingen
of een kop krom is of wat dan ook zie je met je blote oog niet…
en zoals gezegd.. zolang de koppakking niet lek is.. lekker ermee door rijden.. als je nooit een cilinderkop in je handen gehad hebt kun je beter de koppakking uit handen geven… omdat je de kopbouten kunt weggooien en nieuwe moet hebben en met een momentsleutel aan moet draaien
als je niet de juiste aanhaal momenten hebt kun je het vergeten… die heb je echt nodig..kopbouten zijn rekbouten dus single use only…
bij de kop moet je ook je inlaat en uitlaat spruitstuk demonteren… in je eentje ben je hier best wel een tijdje mee bezig.. vooral als je dit voor het eerst doet..
beste is hulp van iemand hier te vragen die er ervaring mee heeft en het jouw kan leren mocht het later van pas komen…Dat is geen nieuwe info voor mij Bart. Ik ben goed genoeg op de hoogte dat het rekbouten zijn en dat ik zeker de juiste aanhaalmomenten nodig heb ;) Onderblokken van de c/x16xe(l) schijnen zwak te zijn en bij verkeerde aanhaalmomenten trekt het onderblok snel krom.
Inlaat en uitlaatspruitstuk heb ik vaker los gehad dus dat gaat ook wel lukken. Heb zelfs alle aanhaalmomenten hier geprint liggen :thumb Ik ga niet aan iets beginnen zonder dat ik alles tot in de puntjes heb uitgezocht haha :P
Heb alle gereedschap zoals een graadboog en goede momentsleutel etc tot mn beschikking.
@bart-gsi wrote:
@basss27 wrote:
Goed… Net even de boel goed warm gereden en dan rookt hij niet meer. Na een aantal minuten stationair draaien en dan een dot gas een behoorlijke blauwe pluim. Lijkt erop dat toch de klepseals helemaal gaar zijn.
Wel apart dat ie met de originele uitlaat dan zo enorm wit rookt, met group a uitlaat amper bij koude start.
Denk dat het dus verstandig is die te gaan vervangen en gelijk een nieuwe koppakking steken, aangezien de wagen nu 165.000 gelopen heeft en ik niet weet of deze al vervangen is.
kleppenseals kun je ook vervangen met de kop op de motor.. zolang de pakking niet lek is gewoon laten zitten… hier hebben we het eerder in een ander topic ook al over gehad
bij de klepseals kun je wel je distributie vervangen want je nokkenassen moeten toch los om bij de klepseals te komen.. vergeet alleen niet dat je zuiger steeds op TDC ( top dead centre) moet zetten anders dondert je klep in je motor en kun je alsnog je kop verwijderen…
Thanks ik had inderdaad ook al deze info gevonden. Echter heb ik nog nooit een cilinderkop in handen gehad. Wel veel how to filmpjes bekeken. Mij lijkt het persoonlijk verstandiger om de kop eraf te halen zodat ik alles op mijn gemakje kan bekijken en uitvoeren.
@joop1970 wrote:
Vraag me af hoeveel de oorzaak bij je seals liggen, maat van mij had ook totaal gare seals (continu wolken bij het naar beneden rijden van een berg in slovenie) maar het uiteindelijke verbruik viel wel mee. Deze had ook wel wat carterdruk.
Ik kan er nu gemiddeld 1 liter op 1000km bijgooien. Het gekke is wanneer ik lage toeren blijf rijden daalt het oliepeil niet zoveel. Zaterdagochtend stond mijn olie half tussen min en max, dus 500ml erbij gedaan. Daarna stond het peil keurig op max. Zaterdagmiddag heb ik 50km Duitse autobahn gereden en na goed warm gereden te hebben lekker een stukje geblazen. Toen ik thuis kwam auto weggezet en zondagochtend was er alweer 250ml verbruikt.
Niet van RVS maar wel freeflow geloof ik.
Maar dan nog moet ik mijn klepseals gaan vervangen omdat die helemaal gaar zijn. (Zie 2e filmpje)Ik hoop als dat gebeurt is dat dan de olieverbruik een beetje binnen de perken blijft
-
AuteurBerichten